۱۳۸۸ خرداد ۱۴, پنجشنبه

 

باز هم انشعاب اصولگرایان در راه است

نویسنده: معصومه ستوده

اصولگرایان منتقد در میدان سلماس گرد هم آمدند تا همایشی انتخاباتی به دور از هرگونه «محافظه کاری» برگزار کنند. روز گذشته اصولگرایان منتقد دیگر استراتژی با چشم گریان رای دادن به احمدی نژاد را مطرح نکردند بلکه آنها حمایت از میرحسین موسوی را به عنوان استراتژی واحد در برابر بی اخلاقی های دولت نهم در پیش گرفتند تا در انتخابات آینده ناچار نشوند به احمدی نژاد رای بدهند.

بر این اساس اصولگرایان منتقد روز گذشته به صورت رسمی انشعاب از اصولگرایی را رقم زدند اما این پایان راه نبود چرا که سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز و علی دورانی دبیر آبادگران جهادی به همراه عباس آخوندی گرد هم آمدند تا نشان بدهند هیچ مرجعی برای اصولگرایی وجود ندارد و این نکته یی بود که عباس آخوندی نیز به آن اشاره کرد و گفت؛ ما اصولگرایان مرجعی نداریم؛ جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین سکوت کرده اند و جامعه اسلامی دانشگاهیان هم اعلام حمایت نکردند. تعداد زیادی از نمایندگان شاخص اصولگرای مجلس هم اعلام حمایت نکردند.

این چه بحثی است که شما آن را مطرح می کنید و از گروه های مرجع صحبت می کنید؟اما این پاسخ آخوندی خبرنگاری را که در مورد گروه های مرجع سوال کرده بود قانع نکرد به گونه یی که وی باز پرسید؛ آقای مهدوی کنی گفته است از آقای احمدی نژاد حمایت می کند که البته آخوندی در برابر این موضع گیری خبرنگار مذکور اظهار داشت؛ ایشان عضو جامعه روحانیت هستند. آیا جامعه روحانیت از کسی دفاع کرد؟ اکثریت اگر تصمیمی بگیرد بیانیه می دهد، بیانیه یی نداد. جامعه مدرسین نیز بیانیه یی نداد. نباید از خودتان فرضیه درست کنید. اظهارنظر یک شخص از جانب تشکل شان نباید در نظر گرفته شود. در همین حال پس از اصرار خبرنگار سوال کننده بر سخن خود آخوندی با اشاره به سابقه کاری خود افزود؛ ما را محاکمه نکنید، ما در این کشور 30 سال سابقه کار اجرایی داریم. در جنگ حضور داشته ایم، از این اتهامات هراسی نداریم. اگر چند شخصیت بارز را مثال می زنید ده ها برابر شخصیت هایی هستند که خلاف این می گویند. آقای احمدی نژاد هیچ گاه نماینده جریان اصولگرا نبود، حتی همان زمانی که نامزد انتخابات شد.

اما به نظر می رسید این پاسخ باز هم نتوانست خبرنگار مورد نظر را توجیه کند چنان که وی به ارتباط میرحسین با نهضت آزادی اشاره کرد و گفت؛ آقای موسوی گفتند من با نهضت آزادی از ابتدا اختلاف سلیقه و نظر داشته ام اما آنها به عنوان یک شهروند در این کشور دارند زندگی می کنند. کلی افراد با مذاهب مختلف در این کشور حضور دارند، مگر زمان امام(ره) نهضت آزادی در این کشور زندگی نمی کردند، آیا از کشور فرار کردند؟ اکرمی در ادامه افزود؛ ما اعضای نهضت آزادی را به عنوان یک شهروند قبول داریم، گرچه از نظر مبانی با هم اختلاف بسیار داریم.

جامعتین نظری ندارد

به هر حال موضع گیری جداگانه بعضی از اعضای جامعه روحانیت مبارز موجب شد این تشتت تشکیلاتی محور سوال قرار گیرد، چنان که خبرنگار اعتماد پرسید؛ شما عضو جامعه روحانیت هستید، چند تن دیگر از اعضای جامعه روحانیت مبارز از حامیان موسوی هستند که ترجیح می دهند آن را علنی نکنند که البته اکرمی در پاسخ به این سوال گفت؛ در اساسنامه جامعه روحانیت مبارز برای مصوبات دوسوم آرا را لازم داریم، اما در بحث در مورد آقای احمدی نژاد، ایشان دوسوم آرا را نیاورد؛ بنابراین اعلام شد جامعه روحانیت مبارز در انتخابات نسبت به فرد نظری ندارد.

اما همانجا آقای مهدوی کنی فرمودند اگر کسی از من خصوصی سوال کند می گویم آقای احمدی نژاد. پس نظر جامعه بی نظری بود و نظر افراد از قبیل من یا آقای روحانی و... کاملاً مشخص است که نظر دیگری بوده است. همین اتفاق در جامعه مدرسین هم رخ داد و از نظر حد نصاب به آقای احمدی نژاد رای نداد اما از نظر اکثریت حاضران آقای یزدی اعلام کرد ایشان رای آورده است، پس می توانیم بگوییم هم جامعه مدرسین و هم جامعه روحانیت مبارز از نظر جامعتین به بی نظری رسیدند اما از نظر شخصی آزاد هستند که نظر خود را اعلام کنند.

اما سوال بعدی اعتماد معطوف به اظهارنظر برخی اصولگرایان مبنی بر می گوییم احمدی نژاد، می نویسیم موسوی بود که دورانی در پاسخ تصریح کرد؛ ما نگفته ایم می نویسیم موسوی اما می گوییم احمدی نژاد، این با رفتار انتخاباتی در تناقض است. صحبت من این است که بسیاری از اصولگرایان در پیگیری های مختلف و رایزنی هایی که داشته ام و مایل نیستند اسم آنها را بگویم حتی تشکل هایی که اعلام صریح کردند که از آقای احمدی نژاد حمایت می کنند، گفته اند به دلیل بعضی از معذوریت ها شاید بگوییم آقای احمدی نژاد اما تصمیم شخصی و فردی مان آقای موسوی است و این را در برگه رای خواهیم نوشت.

وی افزود؛ از نظر ما این پذیرفته نبود و من به آنها گفتم با توجه به اینکه جزء نخبگان سیاسی و اجتماعی هستید وظیفه یی فراتر از رفتار شخصی تان دارید. ما وظیفه تاریخی و اخلاقی در مقابل مردم داریم که باید به عنوان مرجع مورد توجه قرار دهیم. بعضاً کاملاً مشهود است که اعلام حمایت شان اعلام حمایتی از سر ناچاری است و دیر اعلام کردن شان نیز محل سوال بود. از نظر ما اعلام حمایت آنها اعلام حمایت ضعیفی بوده است و بعضاً نیز مشهود است، همان طور که آقای زاکانی آرزویش این است که آقای احمدی نژاد با آقای مشایی کار نکند، چندین بار هم آن را گفته است اما این گونه نمی شود.

آقای احمدی نژاد زمان ثبت نام در انتخابات آقای مشایی را نیز همراه خود می برد و آقای مشایی جزیی از پیکره آقای احمدی نژاد در مباحث فکری و اجرایی است و آنها بعداً به این اشتباه خواهند رسید، نه اینکه ما توقع داشته باشیم حتماً از آقای موسوی حمایت کنند اما می توانستند به سکوت بگذرانند. دبیر آبادگران جهادی تصریح کرد؛ رفتار انتخاباتی آقای لاریجانی و قالیباف و آقای ولایتی و پورمحمدی و موضع آنها و سکوت مراجع اصلی سیاسی مثل جامعه روحانیت و مدرسین به معنای عدم حمایت از آقای احمدی نژاد است اما اینکه در زمان رای بخواهند چه رایی داشته باشند، بحث دیگری است.

برچسب نزنید

به نظر می رسد حمایت بخشی از اصولگرایان که عادت داشتند بدون هیچ شرطی از احمدی نژاد حمایت کنند، از میرحسین تعجب آور بود، چنان که خبرنگاری سوال کرد شما چه نوع گروه اصولگرایی هستید که با گروه های مرجع اصولگرا اختلاف نظر دارید که البته اکرمی در پاسخ گفت؛ مرحوم شهید مظلوم آیت الله بهشتی عبارتی داشتند که فرموده اند جاذبه به حد کمال و دافعه به حد نیاز. مدیر جامعه باید بکوشد آنچنان در خود جاذبه ایجاد کند که افراد مجذوب او شوند و به سمت او بیایند و دافعه اش باید فقط به حد نیاز باشد، در حد خطوط قرمز. نکته دیگر نیز این است که گاهی به عنوان نماینده من سراغ افراد می روم و در موارد دیگر به عنوان شهروند او سراغ من می آید و می گوید به دلیل شناختی که از شما دارم سه دوره شما را انتخاب می کنم. نباید این را بلافاصله به فرد برچسب بزنیم. برادران و خواهران، کشور از این اتهام زنی ها و برچسب زدن ها خسته شده است، می گوید من کسی را می خواهم که وقتی مسوولیتی می یابد، خدمت کند و مشکلات روزمره مرا برطرف کند. مردم از هر مسوولی خدمت می خواهند، اینکه بگوییم چرا فلانی سابقه اش این گونه است، چرا سراغ فلانی رفته است، نباید او را به عنوان شهروند قبول کنیم، درست نیست هر کسی که چهار اصل اسلام ناب محمدی، انقلاب اسلامی، امام راحل و مقام معظم رهبری را قبول دارد باید پذیرفت که خدمتگزار او باشیم. اما افراد حاضر در نشست مهم ترین دلیل حمایت از میرحسین موسوی را عملکرد چهارساله دولت احمدی نژاد عنوان کردند.

رئیس ستاد اصولگرایان حامی موسوی در تکمیل دلایل حمایت از میرحسین گفت؛ در حال حاضر با توجه به عملکرد آقای احمدی نژاد و شناختی که ما از آقای موسوی داریم تشخیص ما این است که آقای موسوی از آقای احمدی نژاد اصولگراتر است و شاخصه های اصولگرایی را در عمل و رفتار بنا به سابقه و مواضع خود قوی تر پیگیری خواهد کرد. در مورد مجلس نیز رفتاری که مجلس هشتم با آقای احمدی نژاد داشت و بالعکس نشان دهنده این است که اتفاقاً مشکل اساسی با عملکرد و رفتار اجرایی ایشان دارد. در مباحث مختلفی مثل قضیه آقای کردان از همان ابتدا وزرایی که قرار بود معرفی شوند جامعه اصولگرایی این نگرانی را داشت.

وی در ادامه افزود؛ آقای احمدی نژاد خود قبول ندارد که نماینده جامعه اصولگرایی است و به عنوان فرد مستقل وارد انتخابات شده است و توجه و اعلام کمکی هم به گروه های اصولگرایی که از ایشان حمایت کردند، ندارد. برداشت ما این است که حمایت آنها حمایتی از سر اعتقاد کامل نبود و خوب بود به دور از گرایش های جناحی وارد تصمیم گیری بزرگ تری می شدند. امیدواریم تصمیمی که مردم می گیرند تصمیم بزرگی باشد و بتوانند چالش ها را به نتیجه برسانند. حتماً آقای موسوی در تعامل با مجلس از آقای احمدی نژاد موفق تر خواهد بود چراکه به قانون احترام می گذارد. وی همچنین در مورد فعالیت ستاد اصولگرایان حامی موسوی در استان ها اظهار داشت؛ با وجود اینکه خیلی دیر شروع کردیم ولی در حال حاضر قریب به اتفاق استان ها یعنی نزدیک به هر 30 استان در سطوح مختلف ستادهای انتخاباتی شان راه اندازی شده است. نکته مهم، استقبال چشمگیری است که در استان ها از طرف نخبگان و نیروهای اصولگرا از این ستاد ها می شود، آنها خوشحالند با تشکیل این ستادها مامنی ایجاد شده است که بتوانند حمایت خود را به اسم اصولگرایی از آقای موسوی اعلام کنند و این نکته حائز اهمیتی است و جزء دلایل راه اندازی ستاد ما بوده است. علاقه مندان به آقای موسوی این تمایل را داشتند به اسم اصولگرایی از ایشان حمایت کنند و هیچ دلیلی نداشت بگوییم کسانی که از آقای احمدی نژاد حمایت می کنند، اصولگرا هستند و کسان دیگری که کاندیدای دیگری برمی گزینند، این گونه تعریف نشوند. اگر این گونه باشد، در مورد آقای رضایی نیز باید چنین بحثی را مطرح کنیم.

سهم خواهی نکردیم

اما بحث کارآمدی دولت آینده موجب شد سوالاتی در مورد کابینه آینده میرحسین موسوی مطرح شود که البته عباس آخوندی وزیر مسکن دولت هاشمی در پاسخ به کابینه احتمالی میرحسین موسوی گفت؛ بسیار زود است که در مورد کابینه بحثی مطرح شود، حداقل ورود ما به این حوزه به هیچ وجه از حوزه سهم خواهی نبوده است، اما به این نکته توجه داریم آقای موسوی گفته است بر اساس شایسته سالاری و اجماع نخبگان عمل و با کسانی که به این کشور خدمت کرده اند، همکاری می کند. ما نگران کابینه تندرو و یک طرفه نیستیم و نخواهیم بود؛ هرچند به عنوان یک جناح اصولگرا می توانیم این خواسته را از آقای موسوی داشته باشیم که به این تعهد خود تا آخر پایبند باشند و فراجناحی عمل کنند. هرچند آخوندی مساله کارآمدی را مهم ترین پارامتر عنوان و آن را مهم ترین دغدغه کابینه موسوی قلمداد کرد اما اظهار داشت؛ اصلی ترین مساله یی که مطرح است، بحث کارآمدی است. نهایتاً دولتی که سر کار می آید باید کارآمدی داشته باشد؛ چه در حوزه سیاستگذاری فرهنگی و چه سیاستگذاری اجتماعی و بین الملل و اقتصاد. واقعیت این است که در چهار سال گذشته مساله کارآمدی واقعاً مساله یی بنیادین بوده است. در هر صورت می بینید ما بیشترین ناهنجاری های اجتماعی را داریم. حجم تضادها، نگرانی ها و عدم ثبات در مدیریت قابل مقایسه با دوره های گذشته نیست. نسبت به آمار، ارقام و اطلاعات همواره تردید وجود دارد، این بسیار موجب نگرانی است. فارغ از اعداد و ارقام ما بیشترین درآمد ارزی را در چهار گذشته داشتیم و انتظار بر این بود که اقتصاد بهتری داشته باشیم.

وی در ادامه افزود؛ در اردوگاه آقای موسوی تمام بحث ها بر سر این است که چگونه می توانیم بار دیگر اجماع را میان نخبگان ایجاد کنیم و مجدداً شایسته سالاری را برگردانیم و نهادهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور را مجدداً پایه گذاری کنیم. واقعیت این است که با توجه به تکنولوژی های ارتباطاتی، شهروندان ایرانی تبدیل به شهروند جهانی شده اند؛ از دولت آینده تقاضا دارند بتوانند در طراز شهروند جهانی زندگی کنند. حق دسترسی به اطلاعات داشته باشند، آزادی و اقتصاد خوبی داشته باشند و با آگاهی زندگی کنند، به ایرانی بودن و مسلمان بودنش افتخار کند. ما نمی توانیم فضای بسته یی را ایجاد کنیم و بگوییم محکوم به زندگی در این فضا هستیم.

انتقاد به عملکرد احمدی نژاد

همزمان با حمایت اصولگرایان منتقد از میرحسین موسوی اصولگرایان حامی میرحسین موسوی مهم ترین دلیل حمایت خود را عملکرد احمدی نژاد عنوان کردند، به گونه یی که سیدرضا اکرمی عملکرد نامناسب احمدی نژاد را عامل ریزش آرا قلمداد کرد و گفت؛ اینکه ما به جای اینکه کار و خدمت کنیم، فرافکنی کنیم، مشکل مردم را حل نمی کند و فقط دافعه و اوقات تلخی ایجاد می کند. وی همچنین با اشاره به اظهارات داودی معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت؛ معاون اول ایشان دو اقرار کرده است؛ می گوید علم به این پیچیدگی نمی تواند سه چهارساله اینقدر پیشرفت کند یعنی این رشته سر دراز دارد که نمونه روشن آن همین غنی سازی اورانیوم است. ماجرای غنی سازی اورانیوم و انرژی اتمی از زمان آقای مهندس موسوی کلیدش زده شده و به اینجا رسیده است. اگر آقای احمدی نژاد در آستان مقدس رضوی یک جمله می فرمودند که من از خدمات همه گذشتگان نسبت به این امور تشکر می کنم، انصاف بدهیم آیا با اخلاق و علم و تجربه مناسب تر و موافق تر نبود؟ اعتراف دیگر اینکه اعلام کرده اند پیشرفت های کنونی کشور مربوط به همه دولت های گذشته است. خوب از اول باید این گونه شروع می کردند؛ اگر این گونه کار می کردند، این مسائل پیش نمی آمد. تجربه سه انتخابات گذشته این بود که هر کسی دور اول بوده است، دور دوم نیز او اصل بوده است و بقیه به عنوان یک رقیب رقابت دوستانه می کردند اما الان چرا در مقابل هم قرار گرفته اند؟ بی تردید یک عامل جدی این مساله اخلاق است. من طلبه هستم و این گونه صحبت می کنم.

رئیس شورای سیاستگذاری اصولگرایان حامی موسوی افزود؛ آقای احمدی نژاد در این چهار سال خدمات زیادی انجام دادند، از صبح تا شب دویده اند اما رفتار ایشان با دوستان شان و کسانی که خود یک رکن بودند، مناسب نبود. ببینید با آقای دانش جعفری، پورمحمدی، ذوالقدر، فرهاد رهبر و لاریجانی چه جور برخورد شد. اخلاق و محبت را چاشنی بکنید. از همه افرادی که دل در گرو انقلاب و اسلام دارند، باید استفاده کرد. ما این مزایا را برای آقای میرحسین می بینیم و دعا و پیگیری می کنیم ایشان از هر نیروی کارآمدی استفاده کنند تا به مردم خدمت کنند. البته انتقاد به دولت احمدی نژاد منحصر به سیدرضا اکرمی نبود، گو اینکه عباس آخوندی نیز عملکرد دولت نهم را در بوته نقد قرار داد و گفت؛ اتفاق مهمی در جامعه سیاسی در حال رخ دادن است؛ حتی جریان اصولگرایی رو به بازسازی مجددی خواهد رفت و فارغ از بحث مفهومی- که مفهوم اصولگرایی مفهوم بسیار وسیع و گسترده یی است و بسیاری در آن قرار می گیرند- اگر از نظر تشکیلاتی نگاه کنیم، این اتفاق لامحال است. حتی این مجلس که به عنوان مجلس اصولگرایی مطرح می شود، کمترین تعامل را و بیشترین مشکل را با رئیس جمهور داشته است. معلوم است این رویه قابل تداوم نیست. همه کسانی که به نام اصولگرایی مصاحبه می کنند، همه در کنار مصاحبه هایشان یک امایی دارند که ما قبول داریم میرحسین موسوی هم اصولگرا است؛ از آقای باهنر گرفته تا کاتوزیان و حتی آقای بادامچیان. وی افزود؛ این نشان می دهد جریان تشکیلاتی اصولگرایی در بحران است به دلیل اینکه اصولگرایانی وجود دارند که به اصول پایبند نیستند؛ اصول این است که آدم صادق باشد و خلاف واقع نگوید، به قانون پایبند و به برنامه ها وفادار باشد. هیچ کدام از اینها در حال عمل نیست. تعجب نکنید اگر انشعابات بسیار زیادی در بخش تشکیلات اصولگرایی رخ دهد. این تازه آغاز راه است و در آینده نیز این انشعابات به صورت بسیار گسترده تری خواهد بود.البته آخوندی در پاسخ به اعتراض یکی از خبرنگاران که چرا عملکرد دولت چهارساله احمدی نژاد را مورد تمجید قرار نمی دهید، اظهار داشت؛ این آشفتگی که در مدیریت به وجود آمده است، اصلاً قابل دفاع نیست؛ اگر قابل دفاع بود، یقین بدانید کسانی که به عنوان اصولگرا فعالیت می کردند و تمایل داشتند به نحوی این چهار سال نیز ادامه پیدا کند، می ایستادند و ادامه می دادند. به هر حال نشست اصولگرایان حامی میرحسین موسوی در حالی به کار خود پایان داد که هنوز معلوم نیست چند تن از اصولگرایان به صف حامیان میرحسین موسوی خواهند پیوست، چرا که در روز 22 خرداد مشخص خواهد شد چقدر از صف حامیان اصولگرای احمدی نژاد جدا شده اند و به صف منتقدان وی پیوسته اند.

منبع: اعتماد





<< صفحهٔ اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]