۱۳۸۸ فروردین ۸, شنبه

 

نمايندگان آمريکايی: اوباما تا انتخابات رياست جمهوری ايران صبر نکند




گروهی از نمايندگان کنگره روز پنجشنبه از باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا خواسته اند تا هرچه زودتر با ايران وارد گفت وگو شود و منتظر انتخابات ریاست جمهوری ايران در خردادماه نماند.هفت تن از قانونگذاران بلندپايه حزب دموکرات در مجلس نمايندگان آمريکا در نامه ای به آقای اوباما خواهان آغاز هر چه زودتر گفت وگوهای واشينگتن با تهران شدند. اما اين نمايندگان درعين حال هشدار دادند که چنين گفت وگوهايی بايد نتيجه سريعی در زمينه برنامه هسته ای ایران در پی داشته باشد.اين نمايندگان در نامه خود نوشته اند:تعامل بايد جدی و با اعتبار باشد و زمان آن نمی تواند برای هميشه ادامه داشته باشد.نمايندگان آمريکايی در اين نامه تاکيد کرده اند:هرگونه گفت وگو با ايران بايد تهران را وادار کند تا غنی سازی اورانيوم را به طور قابل تاييدی، متوقف کند. تا انتخابات ایران نباید صبر کرداين نمايندگان در بخش دیگری از نامه خود خطاب به آقای اوباماتاکید کرده اند که روند تعامل نمی تواند تا ماه خرداد که انتخابات رياست جمهوری ايران برگزار می شود، به تعويق بيفتد.باراک اوباما در پیام نوروزی خود ابراز اميدواری کرده بود مناسبات ايران و آمريکا بهبود يابد و پيوندی سازنده ميان دو کشور برقرار شود.آقای اوباما تاکید کرده بود که «ما اختلافاتی جدی داريم که با گذشت زمان بر آنها افزوده شده است. دولت من اکنون به ديپلماسی متعهد است که طيف کاملی از مسائلی را که پيش روی ماست مورد بررسی قرار می‌دهد و درصدد ايجاد پيوند سازنده ميان ايالات متحده، ايران و جامعۀ جهانی است.» این نمایندگان خواهان آغاز مذاکرات تهران و اشینگتن هستند تا هرچه زودتر مشخص شود که آیا از این طریق می توان ایران را ترغیب کرد که غنی سازی اورانیوم را متوقف کند یا نه.در اين نامه همچنين آمده است اگر تهران به فعاليت های خود در زمينه ی غنی سازی ادامه دهد واشنيگتن و متحدان آن بايد برای تشديد تحريم ها عليه ايران اماده باشند.نويسندگان نامه از جمله استونی هوير دموکرات و رييس اکثريت، روسای کميته نيروهای مسلح، اطلاعات و روابط خارجی مجلس نمايندگان دراين نامه متذکر شده اند که اگر ما واقعا می خواهيم ايران به سلاح هسته ای دست نيابد، اقدامی فوری ضروری است.کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که در صدد دستیابی به سلاح اتمی است. ایران این اتهام را رد می کند و می گوید که برنامه هسته ای این کشور کاملا صلح آمیز است.اين نمايندگان تاکيد کرده اند برنامه اتمی ايران بايد به موضوعی در صدر روابط آمريکا با روسيه و چين بدل شود.باراک اوباما برخلاف جرج بوش، رييس جمهوری سابق آمريکا، که ايران را به عنوان يکی از کشورهای عضو محور شرارت معرفی کرد خواهان گفت و گوی مستقيم و بدون قيد و شرط با رهبران جمهوری اسلامی شده است.واشينگتن می گويد که در حال بازنگری سياست های خود در قبال ايران است و اخيرا از اين کشور برای شرکت در کنفرانس افغانستان که در لاهه برگزار می شود دعوت به عمل آورده است. ايران اين دعوت را پذيرفته است.

برچسب‌ها:


 

دادگاهی در آمریکا ایران را ۲۵ ميليون دلار جریمه کرد



دادگاهی در آمريکا ايران را به خاطر کشته شدن يک سرباز آمريکايی اسرائيلی توسط حماس، به پرداخت ۲۵ ميليون دلار محکوم کرده است. اين سرباز آمريکايی اسرائيلی در سال ۱۹۹۴ ميلادی ( قريب به ۱۵ سال پيش) توسط حماس ربوده و سپس کشته شد.به گزارش آسوشیتدپرس ناخشون واکسمن شهروند ۱۹ ساله ی آمريکايی و عضو ارتش اسرائيل در سال ۱۹۹۴ ميلادی توسط نيروهای حماس ربوده شد. بعد از چند روز وی در يک نوار ويديويی اعلام کرد که خطر کشته شدنش وجود دارد. اسحاق رابين نخست وزير وقت اسرائيل، ياسر عرفات رهبر فلسطينيان را شخصا مسئول جان اين سرباز دانست و مذاکرات آن زمان طرف های فلسطينی و اسرائيلی نيز خدشه دار شد. آدم ربايان، خواستار آزادی رهبر حماس، شيخ احمد ياسين و ۲۰۰ زندانی حماس در زندان های اسرائيل بودند. بعد از اولتيماتومی شش روزه واکسمن توسط حماس کشته شد. در سال ۲۰۰۶ ميلادی مادر اين سرباز آمريکايی- اسرائيلی و شش برادرش عليه ايران و وزارت اطلاعات اين کشور اقامه دعوی کردند. آنها ادعا کردند که تهران به دليل آموزش و کمک به حماس، که از سوی آمريکا، سازمانی تروريستی محسوب می شود، مسئول قتل ناخشون واکسمن است.از آنجا که ايران به اين پرونده پاسخی نداد و از خود دفاعی نکرد، رای نهايی دادگاه ، عليه ايران و به نفع خانواده ی واکسمن صادر شد. تهران همواره اعلام کرده که به حماس کمک نظامی نمی کند.رای دادگاه در آمريکا می گويد که ايران بايد ۲۵ ميليون دلار به اين خانواده خسارت پرداخت کند. از اين مبلغ پنج ميليون دلار برای مادر خانواده و دو ميليون و ۵۰۰ هزار دلار به هر برادر برای رنج احساسی ای که متحمل شده اند. ۵ ميليون باقی مانده نيز برای رنجی که خود اين سرباز در طول شش روز اسارت و همچنين ضرر و زيان از دست دادن درآمدش متحمل شد.مايکل جيکوبسون يک مشاور پيشين خزانه داری آمريکا می گويد که مشخص نيست که آيا اين خانواده می توانند مبلغ خسارت را از ايران دريافت کنند يا خير اما وی اشاره می کند که در عين حال دادگاه می تواند اين مبلغ را از دارايی های ايران در آمريکا برداشت کند.

برچسب‌ها:


 

شکست تیم فوتبال ایران برابر عربستان سعودی



تيم ملی کشورمان در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ آفريقای جنوبی روز شنبه در ورزشگاه آزادی در حضور يکصد هزار نفر مقابل تيم ملی عربستان سعودی با نتيجه دو بر يک شکست خورد.تيم ملی ايران در نيمه دوم ابتدا توانست به وسيله مسعود شجاعی به گل اول اين بازی دست يافت. اما تيم ملی عربستان در ادامه با دو تعويض نتيجه بازی را تغيير دهد.تیم ایران در میانه میدان ناهماهنگ بود و نتوانست نبض این بازی را در اختیار بگیرد. ایران پس از زدن گل اول این بازی عقب نشست و عملا اجازه داد تا تیم عربستان بر بازی حاکم شود.تیم ملی ایران با ترکیب این بازکنان وارد زمین شد: ‌سيد مهدی رحمتی،‌ سيد جلال حسينی، هادی عقيلی، حسين کعبی، حسن اشجاری، جواد نکونام، محمد رضا خلعتبری، مسعود شجاعی، مهدی مهدوی کيا، غلامرضا رضايی و حسين کاظمی. د رنیمه دوم وحید هاشمیان و مهراد معدنچی به جای غلامرضا رضایی و محمدرضا خلعتبری وارد زمین شدند.

برچسب‌ها:


 

کرزی: راهبرد اوباما بیشتر از حد انتظار ما بود




حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان، روز شنبه با استقبال از راهبرد تازه دولت آمریکا در این کشور، این استراتژی را بیش از آنچه انتظار می‌رفت مناسب و کارآمد توصیف کرد.

حامد کرزی یک روز پس از اعلام راهبرد جدید آمریکا در افغانستان، با تمجید از طرح‌های واشینگتن برای تقویت ارتش و پلیس افغانستان و نیز افزایش کمک به این کشور، گفت که «این راهبرد برای حل مسائل منطقه، راه‌حل‌های مناسبی ارائه می‌کند.»حامد کرزی همچنین توجه ویژه باراک اوباما بر پاکستان و مقابله با شورشیان طالبان که از خاک این کشور دست به عملیات می‌زنند را، یک راهکار مناسب برای با ثبات کردن منطقه دانست.حامد کرزی روز شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «واقعیت این است که این [راهبرد] از آنچه ما انتظار داشتیم بهتر است. ما از آن حمایت می‌کنیم.»حامد کرزی افزود: «این دقیقا همان چیزی است که مردم افغانستان انتظار آن را داشتند و ما به به دنبال آن بودیم.»روز جمعه باراک اوباما، راهبرد جدید ایالات متحده برای برقراری ثبات در افغانستان را اعلام کرد. در این طرح باراک اوباما توجه ویژه‌ای به پاکستان کرده است؛ کشوری که به گفته باراک اوباما به پناهگاه نیروهای القاعده و طالبان تبدیل شده است.باراک اوباما همچنین گفت که برپایه ارزیابی‌های سازمان‌های اطلاعاتی، شبکه القاعده در حال طراحی حمله دیگری به خاک آمریکاست.رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفت که واشینگتن هفت ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار در طول پنج سال به دولت پاکستان کمک خواهد کرد که دولت مرکزی بتواند طالبان را مهار کند.باراک اوباما در تشريح راهبرد جديد آمريکا در افغانستان و پاکستان گفت که برای شکست طالبان و القاعده، با همکاری سازمان ملل متحد يک «گروه تماس» تشکيل خواهد شد که حول آن کشورهايی که در امنيت منطقه سهيم هستند از جمله ايران، روسيه و چين، آن گردهم می‌آيند.باراک اوباما همچنین گفت علاوه بر ۱۷ هزار نیرویی اضافی که از پیش اعلام شده بود به افغانستان اعزام می‌شوند چهار هزار نیروی دیگر آمریکایی نیز به آنها خواهند پیوست تا به آموزش ارتش و پلیس افغانستان بپردازند.در طرح جدید باراک اوباما همچنین اعزام صدها غیرنظامی برای بازسازی افغانستان در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها:


 

ژاپن برای سرنگون ساختن احتمالی راکتی که کره شمالی ميخواهد به فضا پرتاب کند آماده ميشود

AP PhotoAP Photoژاپن ميگويد به ارتش خود اجازه داده است هر جسم فضائی خطرناک، و يا راکتی را که کره شمالی ميخواهد بزودی به فضا پرتاب کند، در صورتيکه تشخيص داده شود ممکن است در قلمرو ژاپن سقوط کند، سرنگون سازد.ياسوکازو حامادا وزير دفاع ژاپن اين تصميم را امروز، جمعه، پس از شرکت در يک جلسه شورای امنيت آن کشور در توکيو اعلام کرد.مقامات ميگويند انتظار ارتش تا اواخر وقت جمعه چندين موشک زمين به هوای پی ای سی - ۳ را در سواحل شمالی، و دو موشک دريا به هوای اس ام-۳ را در آبهای مجاور اين سواحل مستقر کند.کره شمالی ميگويد در نظر دارد يک ماهواره مخابراتی را بين چهارم تا هشتم آوريل در مدار زمين بگذارد. پيش بينی ميشود راکتی که اين ماهواره را به مدار زمين می برد، از قلمرو هوائی ژاپن عبور کند.آمريکا، ژاپن و کره جنوبی ، همگی، کره شمالی را متهم کرده اند که از پرتاب اين ماهواره ميخواهد برای آزمايش توانائی های خود در پرتاب موشک های بالستيک قاره پيما استفاده کند. روسيه نيز امروز وارد صحنه شد و از کره شمالی خواست پرتاب ماهواره را متوقف بگذارد.

برچسب‌ها:


 

یک مقام ارشد سودان حمله هواپیماهای جنگی را تایید کرد



يک مقام ارشد سودان دو حمله هواپيماهای جنگی خارجی به مظنونين قاچاقچی در خاک سودان را در اويل سال جاری تایيد کرده است.علی الصديق سخنگوی وزارت امورخارجه سودان روز جمعه، به خبرنگاران گفت کاروان های مشکوک، يکی در اواخر ژانويه و ديگری در اوايل فوريه، در دو حمله جداگانه بمباران شدند. وی گفت هر دو حمله در نقاط دور دست کويری رخ داد، و قريب چهل نفر کشته شدند.گزارش های خبری حاکی از آن است که کاروان ها حامل تسليحات به مقصد نوار غزه بودند که اسرایيل در آنجا با گروه ستيزه گر فلسطينی حماس می جنگيد. صديق اين گزارشها را تایيد نکرد.هنوز معلوم نيست عامل حملات کيست. صديق می گويد سودان در ابتدا شک داشت آمريکا پشت سر اين حملات هوایی است، اما افزود مقامات آمريکایی هرگونه مسئوليتی را تکذيب کرده اند.به گزارش وسایل ارتباط جمعی آمريکا، حملات را اسرایيل انجام داد. صديق می گويد سودان به تحقيقات خود ادامه می دهد.مقامات اسرایيلی حاضر به اظهار نظر نشده اند. اما اهود اولمرت نخست وزير اسرایيل روز پنجشنبه در يک سخنرانی گفت اسرایيل در هر جایی که بتواند برای بازداری حمله می کند.سودان مقدمتاً داشتن هرگونه اطلاعی را درباره حملات تکذيب می کرد.

برچسب‌ها:


 

ژاپن و آمريکا توانایی های ضد موشکی خود را تجهيز می کنند




ژاپن و آمريکا توانایی های ضد موشکی خود را در آستانه برنامه ای تجهيز می کنند که کره شمالی برای پرتاب ماه آينده يک راکت حامل ماهواره ای مخابراتی به مدار زمين تدارک ديده است.وزير دفاع ژاپن روز جمعه گفت، دولت به ارتش اجازه داده است هر جسم فضایی خطرناکی را که ممکن است در جريان پرتاب اين راکت در قلمرو ژاپن سقوط کند، سرنگون سازد.مقامات می گويند انتظار می رود ارتش چندين موشک زمين به هوای پی ای سی – ۳ (PAC-3) را در سواحل شمالی، و دو موشک دريا به هوای اس ام-۳ (SM-3) را در آبهای مجاور اين سواحل مستقر کند. بنا به گزارش های خبری، نيروی دريایی آمريکا نيز تجهيزاتی را روانه آبهای اطراف ساخته است. گزارشها به نقل از مقامات نيروی دريایی حاکی از فرستادن کشتی های جنگی مجهز به رادارهای قادر به رديابی و نابودسازی موشک است.آمريکا، ژاپن و کره جنوبی، همگی، کره شمالی را متهم کرده اند که از اين پرتاب می خواهد برای آزمايش توانایی های خود در پرتاب موشک های بالستيک استفاده کند. روسيه نيز امروز وارد صحنه شد و از کره شمالی خواست برنامه پرتاب را متوقف بگذارد.کره شمالی می گويد در نظر دارد يک ماهواره مخابراتی را بين چهارم تا هشتم آوريل در مدار زمين بگذارد. انتظار می رود راکتی که اين ماهواره را به مدار زمين می برد، از قلمرو هوایی ژاپن عبور کند.الکسی بوردوکين معاون وزارت امورخارجه روسيه گفت با توجه به تشنجی که در اوضاع شمال شرقی آسيا به وجود خواهد آمد بهتر است شرکای ما در کره شمالی از اين پرتاب منصرف شوند.ابراز نظر روسيه بدان معناست که اکنون تمامی شرکت کنندگان در مذاکرات خلع سلاح با کره شمالی، به جز چين، از کره شمالی خواستار انصراف از پرتاب راکت شده اند.کاخ سفيد به کره شمالی اخطار داده است که پرتاب راکت، تخلف از قطعنامه ۱۷۱۸ شورای امنيت سازمان ملل متحد است، که آن کشور را از درگيری در فعاليت های مرتبط با موشک های بالستيک منع می کند.يک مقام وزارت امورخارجه آمريکا گفت نمايندگان ژاپن، کره جنوبی، و آمريکا امروز برای تبادل نظر در واشنگتن تشکيل جلسه می دهند.گفته می شود موشک بالستيک توپودانگ -۲ کره شمالی می تواند به ايالت آلاسکا برسد.

برچسب‌ها:


 

روسيه: معاوضه سپر موشکی با ایران، غیرممکن



دمیتری مدویدیف رییس جمهور روسیه اخباری مبنی بر پیشنهاد معاوضه مسئله استقرار سیستم ضد موشکی آمریکا در اروپا و اوضاع پیرامون برنامه هسته ای ایران را "غیر واقعی" نامید.به گزارش «ریا نووستی» رییس جمهور روسیه طی مصاحبه ای با "بی بی سی" اعلام کرد: فکر نمی کنم که بحث "معاوضه" مجاز باشد.وی گفت که بدون تردید هر دو این مسئله با باراک اوباما رییس جمهور آمریکا بررسی خواهند شد و افزود: فکر می کنم که آقای اوباما نیز همین طور فکر می کند.مدویدیف و اوباما برای اولین بار در اجلاس "گروه بیست" (G20 ) لندن در اول آپریل دیدار خواهندکرد.مدویدیف اعلام کرد: در مورد ایران باید گفت که ما روابط همه جانبه ای با این کشور داریم اما موضع ما بر اساس قطعنامه های سازمان ملل متحد و روش هایی است که از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی معین می شود. بعبارت دیگر برنامه هسته ای ایران باید صلح آمیز باشد. این موضع صریح ماست و همواره این مسئله را در گفتگوهایمان با ایران مطرح کرده ایم.

برچسب‌ها:


 

سخنان مبهم عراق درباره مجاهدین خلق(منافقین)



وی در ادامه با اشاره به اینکه هرگز آنان را از عراق اخراج نخواهیم کرد، گفت : درعین حال آنان را مجبور به بازگشت به ایران یا هر کشور دیگر هم نمی کنیم و درحالی که شمار زیادی از آنان درایران متولد نشده اند چرا به کشورهایی که از آنها آمده اند، باز نمی گردند؟


مشاور امنیت ملی عراق در سخنانی مبهم اعلام کرد: اعضای گروهک تروریستی منافقین می توانند داوطلبانه عراق را ترک یا در صحراهای این کشور به دور از مرز ایران ساکن شوند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه الشرق الاوسط ، " موفق الربیعی" روزگذشته در سخنانی مطبوعاتی اعلام کرد : عناصر گروهک تروریستی منافقین مختار هستند که از ترک داوطلبانه عراق یا اسکان دوباره در این کشور و آن هم در صحرا های به دور از مرز ایران یکی را انتخاب کنند.مشاورامنیت ملی عراق دراین باره گفت : عناصر گروهک تروریستی منافقین به شکل غیرقانونی در عراق حضور دارند و باید این کشور را ترک کنند.وی درادامه افزود : ما علیه آنان از گزینه زور ( و نظامی ) استفاده نمی کنیم مگر اینکه آنان علیه ما دست به اقداماتی بزنند.موفق الربیعی با تاکید براینکه تاکنون دراین باره تصمیم نهایی اتخاذ نشده است، هشدار داد : مهلت حضور آنان در عراق بسیار کم است.وی در ادامه با اشاره به اینکه هرگز آنان را از عراق اخراج نخواهیم کرد، گفت : درعین حال آنان را مجبور به بازگشت به ایران یا هر کشور دیگر هم نمی کنیم و درحالی که شمار زیادی از آنان درایران متولد نشده اند چرا به کشورهایی که از آنها آمده اند، باز نمی گردند؟مشاور امنیت ملی عراق با اعلام این موضوع که عراق مکان حضورمنافقین نیست آنان باید به اروپا ، آمریکا یا ایران باز گردند، اظهار داشت : درحال بررسی جایگزینی برای حضور آنان در غرب عراق یا جنوب [ به جای حضورشان در شمال ] هستیم. در صدد یافتن مکان مناسبی برای آنان خواهیم بود و آنان در این مناطق در پادگان هایی مستقر خواهند شد.وی درعین حال اشاره کرد که احتمالا اعضای گروهک تروریستی منافقین در پادگان های نظامی تخلیه شده از نیروهای آمریکایی در صحرای استان انبار یا نزدیکی سماوه اسکان می یابند و کمیته مشترک عراقی و آمریکایی در حال تحویل گرفتن این اماکن است.موفق الربیعی با اشاره به اینکه عناصر گروهک تروریستی منافقین نیاز به آن دارند که سموم وارد شده در مغزهای شستشو داده شده آنان محو شود، گفت : درصورتی که سران این گروهک بروند، نود درصد از این عناصر بیگناه هستند.مشاور امنیت ملی عراق با تاکید بر امکان اسکان مجدد عناصر تروریستی منافقین در اماکنی جدید و دور کردن آنان از سرانشان که تعداد آنان به 15 تا 20 تن می رسد، گفت : در این صورت آنان می توانند به شکل طبیعی زندگی کنند.وی درعین حال کشورهای غربی را به پذیرش پناهندگان منافقین که گذرنامه های خارجی یا اسنادی دارند که به آنان اجازه اقامت در خارج را می دهد، دعوت کرد و گفت : 11 تن از آنان ملیت کانادایی، 5 تن آمریکایی، 4 تن سوئدی، 4 تن دانمارکی، 3 تن انگلیسی و 2 تن استرالیایی دارند و 984 تن آنان نیز اسناد و مدارک خارجی دارند که 309 عدد از این مدارک صادره از فرانسه است.موفق الربیعی تاکید کرد : ما می خواهیم به این مسئله پایان دهیم نمی خواهیم که آنان در خاک ما بمانند چراکه این موضوع بین ما و ایران اختلاف انگیز است و ما چنین چیزی را نمی خواهیم.هفته گذشته منابع آگاه اعلام کردند که موفق الربیعی درحال رایزنی هایی با سفارت استرالیا در بغداد است تا دولت استرالیا را برای پذیرش پناهندگی اعضای گروهک تروریستی منافقین قانع کند.

برچسب‌ها:


 

نگرانی مصر و عربستان از گفتگوی ایران و آمریکا



عربستان سعودی به سوریه پیشنهاد داده است در صورت قطع رابطه با ایران، به این کشور کمک های مالی ارائه دهد. مشاور سلطنتی عربستان سعودی نیز در باره برقراری رابطه ایران و آمریکا می گوید: آمریکایی ها می توانند هر معامله ای با ایران بکنند، اما بدون ما نمی توانند معامله خوبی بکنند. آنها هر اندازه که بخواهند می توانند با ایران گفتگو کنند، اما نمی توانند بدون ما اطمینانی به سودمندی این گفتگو ها داشته باشد. آمریکا احتیاج فراوانی به کمک ما دارد.


به گزارش آسوشیتد پرس، قدرت های بزرگ جهان عرب ـ مصر و عربستان ـ بسیار مشتاقند که نفوذ ایران را در منطقه از بین ببرند. برنامه کلیدی آنان نیز در این راستا جدا کردن سوریه از ایران است. اما سوریه برنامه خودش را دارد و به دنبال توسعه اقتصادی خود و صلح با اسرائیل است.همچنین این کشور از قطع رابطه با ایران اکراه دارد چرا که رابطه با ایران به این کشور قدرت نفوذ در خاورمیانه را داده است. مشاور ارشد سلطنتی سعودی در این باره به آسوشیتد پرس گفت: "عربستان سعودی به سوریه پیشنهاد داده است در صورت قطع رابطه با ایران، به این کشور کمکهای مالی ارائه دهد.ملک عبدالله همچنین به بشار اسد قول داده است که در صورت قطع رابطه با ایران کشور های عربی را برای فشار به اسرائیل در مذاکرات صلح سوریه و اسرائیل و باز پس گیری جولان بسیج کند. اما بشار اسد هم شرایط خودش را دارد. از جمله این شرط ها این است که کشور های عربی باید تضمین دهند که نامی از بشار اسد در دادگاه بین المللی ترور رفیق حریری برده نشود. این در حالي است که با همه تلاش های عربستان و مصر هیچ تغییری در روابط ایران و سوریه داده نشد و ولید معلم در دیدار از تهران روابط دو کشور را عالی توصیف کرد. علاوه بر این مصر و عربستان هدف دیگری نیز دارند و آن نگرانی از نزدیکی احتمالی ایران و آمریکا است. آنها می خواهند در صورت برقراری رابطه ایران و آمریکا منافع آنان نیز حفظ شود. به طوری که ملک فیصل وزیر خارجه عربستان در این باره می گوید آمریکا باید محتاط باشد و ملت های عربی را در نظر داشته باشد. مشاور سلطنتی سعودی نیز در این باره می گوید: آمریکایی ها می توانند هر معامله ای با ایران بکنند، اما بدون ما نمی توانند معامله خوبی بکنند. آنها هر اندازه که بخواهند می توانند با ایران گفتگو کنند، اما نمی توانند بدون ما اطمینانی به سودمندی این گفتگو ها داشته باشد. آمریکا احتیاج فراوانی به کمک ما دارد.

برچسب‌ها:


 

استقبال آمریکا از تصمیم ایران برای شرکت در کنفرانس لاهه





دولت آمریکا از شرکت ایران در کنفرانسی که قرار است هفته آینده در هلند درباره اوضاع افغانستان برگزار شود استقبال کرده است.
دولت هلند نیز که میزبان کنفرانس منطقه ای موسوم به "آینده افغانستان" است شرکت ایران در این کنفرانس را فوق العاده مهم دانسته است.
با این همه دولت آمریکا اعلام کرده است که هیات دیپلماتیک این کشور برنامه ای برای دیدار جداگانه با هیات ایرانی در حاشیه کنفرانس لاهه ندارد.
گوردون دوگود، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه از برنامه ایران برای شرکت در کنفرانس "آینده افغانستان" استقبال کرد.
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه، و ریچارد هولبروک، نماینده دولت آمریکا در امور افغانستان و پاکستان، فرستادگان بلندپایه آمریکا در کنفرانس خواهند بود.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید کشورش بر منطقه ای بودن این کنفرانس تاکید دارد و شرکت ایران در آن را مثبت می داند.
وی گفت: "بدون حضور ایران این کنفرانس منطقه ای ناقص خواهد بود. ایران مرز استراتژیکی با افغانستان دارد. دولت ایران همیشه نقش مثبتی در افغانستان ایفا نکرده، اما ما امیدواریم که شرکت ایران در این کنفرانس نشان دهنده این باشد که می خواهد نقش مثبتی در افغانستان ایفا کند."
اما مقام های ارشد ایرانی بارها حضور نظامی آمریکا و کشورهای غربی را عامل اصلی مشکلات افغانستان دانسته اند.
هرچند آن ها در عین حال می گویند آماده همکاری برای حل بحران جاری در افغانستان هستند.
در همین رابطه وزارت خارجه ایران تایید کرده که دیپلمات های ایرانی در کنفرانس لاهه حضور خواهند یافت، اما هنوز نام یا رتبه این دپیلمات ها را اعلام نکرده است.
برخی ناظران شرکت مقام های ايرانی و آمريکایی در کنفرانس لاهه را فرصتی برای نزديک شدن دو دولت و شروع همکاری بین آن ها دانسته اند.
با این همه سخنگوی وزرات خارجه آمریکا روز پنج شنبه تاکید کرد که هیات آمریکایی حداقل در حال حاضر برنامه ای برای ملاقات جدی رو در رو با هیات ایرانی را ندارد.
او گفت: "این کنفرانس درباره افغانستان است. در مورد روابط آمریکا و ایران برگزار نمی شود. کنفرانس لاهه تلاشی است برای جلب همکاری کشورهای همسایه افغانستان تا به برقراری ثبات در این کشور کمک کنند."
پیشتر وزارت خارجه ایران هم گفته بود که برنامه ای برای گفتگوی هيات های ايران و آمريکا در کنفرانس آینده افغانستان وجود ندارد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مقابل گفته است آمریکا و ایران در لاهه هلند در یک چهارچوب چند جانبه از نقطه نظرات همدیگر درباره افغانستان آگاه خواهند شد و درباره موضوعات دیگر در حاشیه کنفرانس مذاکره نخواهند داشت.
دولت آمریکا در عین حال که بر یافتن یک راه حل منطقه ای برای برقراری ثبات در افغانستان تاکید دارد به زودی استراتژی جدیدش در قبال این کشور را رسما اعلام خواهد کرد.

برچسب‌ها:


 

'قالیچه حرم حضرت محمد(ص)' پنج و نیم میلیون دلار فروش رفت





قالیچه ای که سفارش بافتش صد و پنجاه سال پیش در هند داده شده بود تا پس از تکمیلش حرم پیامبر اسلام در شهر مدینه را تزئین کند، در جریان یک حراجی در دوحه به فروش رفت.
انتظار می رفت قمیت گذاری این قالیچه با پنج میلیون دلار شروع شود ولی به دلیل کم بودن تعداد متقاضیان، قیمت فروش با چهار و نیم میلیون دلار شروع شد.
این قالیچه سرانجام به قیمت پنج و نیم میلیون دلار فروش رفت.
هویت خریدار این قالیچه به درخواست خود وی اعلام نشده است.
این قالیچه در دهه شصت قرن نوزدهم بافته شده و عمدتا قرمز و آبی رنگ است؛ نقش قالیچه نیز گل های رونده و گل سرخ است.
در بافت این قالیچه، که به"قالیچه مروارید بارودا"، شهرت دارد، حدود دو میلیون مروارید طبیعی به کار رفته است.
این مرواریدهای طبیعی به "بصره" شهرت داشته و از آب های خلیج فارس صید شده بوده است.
این قالیچه نفیس همچنین با صدها سنگ قیمتی، مانند الماس، فیروزه، زمرد و یاقوت تزئین شده است.
بنا به گفته های قدیمی، بافت قالیچه مروارید بارودا را یک مهاراجه ثروتمند سفارش داده بوده است تا آن را به مقبره پیامبر اسلام هدیه کند.
مرگ مهاراجه باعث شد که این قالیچه هرگز به مقصد خود نرسد و در هند باقی بماند. این قالیچه بیش از صد سال پیش در نمایشگاه دهلی به نمایش گذاشته شد.
این قالیچه مدتی بعد از برگزاری این نمایشگاه توسط خانواده ای به مراکش منتقل شده بود.
مسئولان حراج خانه ساتبیز قبلا گفته بودند که بعید نیست قیمت این قالیچه به بیست میلیون دلار برسد.
بعید است که صاحب جدید این قالیچه آن را روی زمین پهن کند و احتمالا آن را مانند تابلو از دیوار خواهد آویخت.

برچسب‌ها:


 

هیل: ایران مشکل واقعی عراق است




کریستوفر هیل، سفیر پیشنهادی پرزیدنت اوباما برای در دست گرفتن رهبری سفارت آمریکا در عراق، در نخستین مرحله از کسب رای اعتماد از سنا در نشستی در کمیته ی روابط خارجی گفت ایران مشکلی واقعی برای ایجاد ثبات در عراق است.بخش عمده ای از نشست بررسی صلاحیت کریستوفر هیل به عنوان سفیر جدید آمریکا در عراق به مسولیت های پیچیده ی دیپلماتیکی اختصاص داشت که او در مسیر خروج نیروهای آمریکا از عراق با آن روبرو خواهد شد.شمار تلفات نیروهای آمریکا در عراق از زمان حمله ی شش سال پیش بیش از نود درصد کاهش داشته و از صد و چهل و هشت در فوریه دو هزار و سه به نوزده در ماه گذشته تقیل یافته است.قانونگذاران آمریکایی در نشستی که به بررسی صلاحیت کریستوفر هیل به عنوان سفیر جدید آمریکا در عراق اختصاص داشت تاکید داشتند بهبود اوضاع امنیتی در عراق شرایطی ایجاد کرده که مزایای مشارکت تمام همسایگان عراق در آینده ی آن کشور بسیار متفاوت از دو سال گذشته است اما، خروج نیروهای آمریکا از عراق می تواند بازگشت خشونت را در پی داشته باشد و از این رو اتخاذ یک استراتژی فراگیر منطقه ای و بین المللی بیش از پیش ضرورت دارد.کریستوفر هیل از سوی شماری از سناتورهای جمهوریخواه به دلیل بی تجربگی در امور خاورمیانه مورد انتقاد قرار دارد اما، سی سال سوابق دیپلماتیکش در مذاکرات صلح دیتون، جنگ کوزوو، در دست داشتن رهبری سه سفارتخانه ی آمریکا از جمله کره ی جنوبی که استقرار سی هزار نیروی آمریکا در شبه جزیره ی کره را در پی شد و همچنین در چهار سال گذشته رهبری مذاکرات شش جانبه ی خلع سلاح هسته ای کره ی شمالی شرایطی ایجاد کرده است که سه سفیر پیشین آمریکا در عراق به حمایت از او برخیزند.قانونگذاران ارشد دموکرات و جمهوریخواه در سنای از جمله سناتور جان کری و سناتور ریچارد لوگر معتقدند روابط آمریکا با عراق با خروج نیروها وارد فاز جدیدی می شود که تجربیات مذاکرات منطقه ای هیل را می طلبد.سناتور لوگر و سناتور کری که از سالها پیش گفتگوی آمریکا با کشورهای همسایه ی عراق از جمله ایران را توصیه می کردند از کریستوفر هیل خواستند مذاکرات سه جانبه ی آمریکا با ایران بر سر عراق را از سر بگیرد.کریستوفر هیل در پاسخ به پرسش سناتور دموکرات کریستوفر داد درباره ی واکنش کشورهای همسایه به تصمیم خارج کردن نیروهای رزمی از عراق تا سال دو هزار و دوازده گفت مشکل واقعی عراق در منطقه همسایه ی دیرینش ایران است.هیل گفت ما می خواهیم عراق در بلندمدت روابط خوبی با ایران داشته باشد اما، همانطور که عراقیان نیز باور دارند ما هم معتقدیم ایران باید به تمامیت ارضی عراق احترام بگذارد.هفته ی گذشته یک سخنگوی ارتش آمریکا از ساقط کردن یک هواپیمای بدون سرنشین ایران در حدود نود و پنج کیلومتری بغداد در ماه گذشته خبر داد و گفت این هواپیما نزدیک به یک ساعت و بیست دقیقه درون مرز عراق در حال پرواز بود.ایران چنین رخدادی را رد کرده است.سناتور دموکرات راس فاینگلد از کریستوفر هیل خواست ارزیابی خودش را درباره ی مفید بودن سه دور مذاکرات سه جانبه ی رایان کراکر، سفیر پیشین آمریکا در عراق، با ایران و احتمال ادامه ی چنین مذاکراتی ارائه کند.سفیر پیشنهادی آمریکا در عراق گفت اگر در پایان بازبینی استراتژی دولت اوباما در برابر ایران تصمیم گرفته شود که با طرفین ایرانی ملاقات کند و نقطه نظرات دولت اوباما را با آنها در میان گذاشته و نظرات آنها را هم بشنود از این مهم استقبال می کند. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، دیروز طی بازدیدی از عراق در نجف با هدف دیدار با آیت الله سیستانی روابط ایران و عراق را روابطی تاریخی و عمیق توصیف کرد و گفت مشکل آمریکا و ایران ساده یا عاطفی نیست که با تبریک گفتن حل شود. لاریجانی گفت ما نه می خواهیم خیلی سخت بگیریم نه خیلی آسان.کریستوفر هیل برای قانونگذاران آمریکایی تصریح کرد عراقیان نگران نفوذ ایران در کشورشان هستند و ما نیز در این نگرانی با آن ها هم نظریم.کریستوفر هیل در نشست دیروز تلاش کرد توضیحاتی برای رفع نگرانی سناتورهای جمهوریخواه منتقدش ارائه کند اما، روشن نیست این توضیحات قانع کننده بوده است یا نه. شماری از جمهوریخواهان از پرزیدنت اوباما خواسته اند معرفی هیل را پس بگیرد. البته دموکرات ها از آرای کافی برای دادن رای اعتماد به کریستوفر هیل برخوردارند اما، جمهوریخواهان می توانند رای اعتماد را به تاخیر بیاندازند.

برچسب‌ها:


 

آیا جمهوریخواهان مانع دادن رای اعتماد به هیل می شوند؟




امروز کریستوفر هیل، سفیر پیشنهادی آمریکا در عراق، در نخستین مرحله ی کسب رای اعتماد در برابر کمیته ی روابط خارجی سنا قرار گرفت.کریستوفر هیل پیش از پا گذاشتن به کنگره به دلیل بی تجربگی در امور خاورمیانه و عملکردش در مذاکرات شش جانبه ی خلع سلاح اتمی به عنوان مذاکره کننده ی آمریکا مورد انتقاد چند سناتور جمهوریخواه از جمله جان انزی، جان کایل، جیمز اینهاف، جان مک کین، لیندزی گراهم، و سم براونبک قرار داشت. اما، اعضای کمیته ی روابط خارجی سنا از جمله سناتور جمهوریخواه ریچارد لوگر از سوابق دیپلماتیک کریستوفر هیل در مذاکرات شش جانبه ی کره و مذاکرات صلح دیتون که به جنگ بوسنی پایان داد تقدیر کردند. کریستوفر هیل در توضیح دلایل توفیق خود در عراق گفت شباهت زیادی میان مجادلات بر سر مناطق کردنشین مورد مشاجره در عراق و درگیری ها بر سر زمین در بالکان و کوزوو می بیند و فساد اداری موجود در عراق را ناشی از نبود نهادهای مدنی یعنی همان مشکلاتی می داند که در آلبانی با آن دست و پنجه نرم کرده بود.پیش از نشست امروز سناتور براونبک نشانه هایی را بروز داده بود که در زمان رای گیری در صحن سنا از اختیارات خود برای ممانعت از رای اعتماد به هیل استفاده خواهد کرد.سناتور کری امروز چنین اقدامی را بسیار غیرسازنده توصیف کرد و گفت به تعویق انداختن رای گیری به پس از تعطیلات بهاره ی کنگره و تاخیر در آغاز به کار هیل به بی نظمی جدی در عراق منجر می شود. رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا گفت از تمام اختیاراتش برای تائید سریع کریستوفر هیل استفاده خواهد کرد.درباره ی نگاه هیل به نقش ایران در عراق چندین بار از او سوال شد.سناتور کری ابراز امیدواری کرد کریستوفر هیل مذاکرات با ایران بر سر عراق را که پس از سه دور متوقف شد دوباره از سر بگیرد.سفیر پیشنهادی آمریکا در عراق گفت سیاست ایران در دولت اوباما در حال بررسی است اما، تاکید کرد از ادامه ی رویکرد رایان کراکر، سفیر کنونی آمریکا در عراق، در مذاکرات با ایران استقبال می کند. کریستوفر هیل افزود عراقیان نسبت به نفوذ ایران در عراق نگرانند و ما نیز در این نگرانی با آنها هم نظریم

برچسب‌ها:


 

جایگاه ایران در استراتژی جدید اوباما در افغانستان






در آستانه ی اعلام استراتژی جدید دولت اوباما در افغانستان و تحولات ناشی از تعهد رئیس جمهوری آمریکا به خارج کردن نیروهای رزمی آمریکا از عراق؛ سنای آمریکا در حال بررسی صلاحیت دو سفیر جدید آمریکا در افغانستان و عراق است.از صبح امروز ژنرال کارل ایکنبری، سفیر پیشنهادی آمریکا در افغانستان، در نخستین مرحله ی کسب رای اعتماد در برابر کمیته ی روابط خارجی سنا قرار گرفت.برای معرفی کارل آیکنبری، قائم مقام پیشین هیات رئیسه ی ناتو در بروکسل و رئیس پیشین دفتر همکاری های نظامی آمریکا در افغانستان، دو شخصیت سرشناس دموکرات و جمهوریخواه در کنار او حضور داشتند. سناتور جمهوریخواه بازنشسته جان وارنر از افراد متنفذ در حزب جمهوریخواه در ابتدای جلسه در وصف او سخنانی را ایراد کرد.سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی، با طرح فرصت های منطقه ای پیش روی ایکنبری در افغانستان گفت باید از کمک هند، چین و ایران بهره گرفت. سناتور کری با اشاره به سابقه ی همکاری ایران در بازگرداندن ثبات به افغانستان طی سال دو هزار و یک و دو هزار و دو گفت دولت اوباما رویکرد درستی را در پیش گرفته است تا امکان یک همکاری مجدد با ایران را بیازماید و تاکید کرد نشست هفته ی آینده در کنفرانس لاهه یا دن هاخ در هلند می تواند نقطه ی آغاز این همکاری دوباره باشد.ایران همانطور که بسیاری انتظار داشتند در آخرین روزها سرانجام شرکت خودش را در کنفرانس افغانستان اعلام کرد.سناتور کری گفت عصر امروز در جریان نتیجه ی بازبینی استراتژیک دولت اوباما از سیاست واشنگتن در افغانستان و پاکستان قرار می گیرد. قرار است این استراتژی جامع فردا توسط پرزیدنت اوباما اعلام شود.سناتور کری از تصمیم رئیس جمهور مبنی بر اعزام هفده هزار نیرو و بسط نیروی نظامی افغانستان حمایت کرد.امروز نیویورک تایمز مقاله ای را منتشر کرده است که در آن از نقش بخشی از نیروهای اطلاعاتی پاکستان در حمایت از عملیات طالبان در افغانستان علیه نیروهای آمریکا و ناتو خبر می دهد. این مساله امروز در جلسه مطرح شد. کارل ایکنبری بدون تائید آن گزارش گفت پاکستان طی پانزده سال گذشته رابطه ی مبهم و ناروشنی با طالبان داشته است و تاکید کرد یک استراتژی منطقه ای برای موفقیت در افغانستان ضروری است.

برچسب‌ها:


 

افغانستان زمینه ای برای همکاری دوباره ی آمریکا و ایران




قانونگذاران ارشد کنگره ی ایالات متحده ابراز نگرانی می کنند استراتژی جدید رئیس جمهوری آمریکا در افغانستان بیش از حد بر تلاش های نظامی تمرکز دارد و به اندازه ی کافی کمک های اقتصادی و اتخاذ یک سیاست روشن در باره ی پاکستان و دیگر همسایگان افغانستان را در کانون توجه قرار نداده است.ریچارد هولبروک، فرستاده ی ویژه ی دولت اوباما به افغانستان و پاکستان، شب گذشته در نشستی با قانونگذاران ارشد کنگره استراتژی جدید رئیس جمهور را در میان گذاشته بود.نگرانی قانونگذاران در کنگره این است که استراتژی جدید مسولیت بیش از حدی را بر عهده ی متحدان غیرقابل اتکای آمریکا گذاشته است.بلافاصله پس از ارائه ی استراتژی جدید رئیس جمهور در افغانستان و پاکستان نگرانی مشترکی میان جمهوریخواهان و دموکرات های ارشد در کنگره دیده می شود که نسبت به احتمال عدم توفیق در افغانستان در صورت سنگینی بار تلاش های نظامی و سیاسی بر دوش آمریکا هشدار می دهند.سناتور جمهوریخواه ریچارد لوگر، عضو ارشد کمیته ی روابط خارجی سنا، معتقد است اروپا برای همکاری بیشتر با آمریکا در راستای توفیق ناتو در ماموریتش در افغانستان انگیزه های بسیاری دارد.سناتور دموکرات کارل لوین، رئیس کمیته ی نیروهای مسلح سنا، می گوید از اینکه ناتو قصد اعزام دست کم شماری نیروی آموزش دهنده به افغانستان نگرفته شوکه شده است. لوین تاکید کرد تنها فرانسه شمار اعلام نشده ای نیروی آموزش دهنده راهی افغانستان می کند.سناتور لوین معتقد است روند بسط نیروهای نظامی افغان از هشتاد هزار به صد و سی و چهار هزار و نیروی پلیس از هفتاد و هشت هزار به هشتاد و دو هزار باید با سرعتی بیش از آنچه پیشتر در نظر بود انجام گیرد و حضور نیروی آموزش دهنده ای مضاف بر چهار هزار نیروی اعزامی آمریکا بویژه پیش از فرا رسیدن انتخابات ریاست جمهوری ماه اوت افغانستان ضروری است.سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، امیدوارست فشارها برای مشارکت بیشتر اعضای ناتو در افغانستان در نشست هفته ی آینده ی سران ناتو نتایج خود را نشان دهد.کارل ایکنبری ژنرال سه ستاره ای که بزودی رهبری تلاش های دیپلماتیک در افغانستان را برعهده خواهد گرفت در نشستی با قانونگذاران هشدار داد وقت نامحدودی نداریم.به گزارش نیویورک تایمز نیروهای متحد طالبان در منطقه ی مرزی افغانستان و پاکستان آماده موج جدیدی از حملات اند. این روزنامه از احتمال حمایت عناصر اطلاعاتی پاکستان در حملات هماهنگ طالبان به نیروهای آمریکا و ناتو خبر می دهد.ایکنبری معتقد است موفقیت در افغانستان قابل دسترسی است اما، بدون رسیدگی به مشکل مرتبط در پاکستان صلحی پایدار در کار نخواهد بود. سفیر پیشنهادی آمریکا در افغانستان می گوید روشن نیست اگر تمام عناصر اطلاعاتی پاکستان از حمایت از طالبان و دیگر افراطیون دست کشیده باشند.سناتور کری و سناتور لوگر هفته ی آینده طرحی را در سنا به بحث و رای می گذارند که کمک های غیرنظامی سالانه ی آمریکا به پاکستان را سه برابر می کند اما، دریافت آن را به پیشرفت های امنیتی در پاکستان منوط خواهد کرد. این لایحه کمک غیرنظامی به پاکستان را برای دوره ای پنج ساله به یک میلیارد و پانصد میلیون دلار در سال افزایش می دهد.سناتور کری همچنین از ضرورت مشارکت چین، هند، و ایران در استراتژی جدید سخن می گوید و بررسی احتمال همکاری ایران و آمریکا در افغانستان را با توجه به سابقه ی این همکاری در ساقط کردن طالبان رویکری درست می داند که می تواند از کنفرانس لاهه در هلند آغاز شود.ایران پیش از اعلام شرکت در کنفرانس افغانستان در لاهه یک دیپلمات را برای دیداری غیر رسمی با مدیرکل امور سیاسی ناتو بر سر افغانستان به بروکسل فرستاده بود. این دیدار که روز سه شنبه در مقر ناتو رخ داد نخستین تماس جمهوری اسلامی با ناتو طی سی سال گذشته است.روز گذشته در نشستی در کمیته ی نیروهای مسلح سنا که به بررسی تائید صلاحیت دکتر جیمز میلر، معاون پیشنهادی امور سیاسی وزارت دفاع اختصاص داشت، میلر در پاسخ به پرسش سناتور کارل لوین، رئیس کمیته، درباره ی امکان گفتگوی دولت اوباما با ایران بر سر نگرانی های مشترک دو کشور گفت معتقد است یقینا باید مبادرت به چنین تماسی کرد اما، وجود یک فرصت همکاری بین دو کشور را بر مبنای واکنش مقامات ایران درخواهیم یافت.جیمز میلر، قائم مقام معاون پیشنهادی امور سیاسی وزارت دفاع آمریکا، به قانونگذاران در سنا گفت تماس مستقیم آمریکا با ایران بر سر امنیت افغانستان از جمله در مبارزه با قاچاق مواد مخدر در جهت منافع آمریکاست و این همکاری باید بطور وسیعی در تماس های چندجانبه به کار گرفته شود.جیمز میلر در راس یک گروه دو حزبی باتفاق کرت کمپل، دنیس راس، اشتن کارتر، ولی نصر، و ریچارد هاس سپتامبر سال دو هزار و هشت گزارشی را تنظیم کرده بودند که چگونگی رویکرد واشنگتن در مذاکره با ایران را تشریح می کند.میلر، کارتر، و الکساندر ورشباو، مدیرکل پیشنهادی امور بین الملل وزارت دفاع، دیروز نخستین مرحله از روند کسب رای اعتماد از سنا را پشت سرگذاشتند.در همین حال، یکی از سناتورهای ارشد کنگره وزیر خارجه ی آمریکا را برای پیگیری مساله ی ناپدید شدن مامور پیشین اف بی ای در ایران در کنفرانس افغانستان در لاهه تحت فشار گذاشته است.سناتور بیل نلسون طی نامه ای به هیلری کلینتون، وزیر امور خارجه، نوشته است این کنفرانس فرصتی عالی است تا مقامات ایران را برای همکاری با سوئیس، حافظ منافع آمریکا در ایران، و موافقت با تحقیقات اداره ی آگاهی فدرال آمریکا درباره ی ناپدید شدن رابرت لوینسون تحت فشار گذاشت. سنا اخیرا قطعنامه ای را به تصویب رساند که از مقامات دولت می خواهد مساله ی ناپدید شدن لوینسون را در الویت مسائل مطرح در تماس ها با ایران قرار دهد. سناتور نلسون می گوید آمریکا موظف است این پرونده را در زمینه ی هر گونه تماسی با ایران بر سر افغانستان یا مسائل دیگر پیگیری کند.

برچسب‌ها:


 

دو نفتکش بزرگ اروپایی در آبهای سومالی به چنگ دزدان دریایی افتاد




دزدان دریایی سومالی دو نفتکش بزرگ اروپایی را در 24 ساعت گذشته ربودند.به گزارش خبرگزاری ها، نفتکش 9 هزار تنی «نی پایا» متعلق به یونان همراه با 19 خدمه اش روز چهارشنبه در 450 مایلی شرق خلیچ سومالی ربوده شد و نفتکش 23 هزار تنی ام تی بو آسیر، متعلق به نروژ روز پنج شنبه در 250 مایلی جنوب سومالی یدست دزدان دریایی افتاد.براساس گزارش ها، این مهمترین حمله دزدان دریایی از زمان اعزام نیروهای خارجی برای مقابله با دزدی های دریایی در آبهای خلیج سومالی به حساب می آید.

برچسب‌ها:


 

روسیه از کره شمالی خواست از پرتاب ماهواره به فضا خوداری کند






روسیه از کره شمالی خواست از پرتاب ماهواره به فضا خودداری کند. به گفته معاون وزارت خارجه روسیه، اعلام این خبر وضعیت متشنجی پدید آورده و لازم است این مسئله با گفت وگو و مشورت حل شود.همزمان، دولت ژاپن به ارتش خود دستور داده است تدابیر احتیاطی اتخاذ کند تا در صورت شکست آزمایش کره شمالی و سقوط قطعاتی از موشک دوربرد آن بر خاک ژاپن، آنها را در فضا نابود کند. کره شمالی اعلام کرده است قصد دارد بین روزهای چهارم تا هشتم آوریل، 8 تا یازده روز دیگر، ماهواره ای به فضا پرتاب کند. کره شمالی برنامه فضایی خود را «مسالمت آمیز» خوانده است. اما آمریکا، ژاپن و کره جنوبی می گویند کره شمالی می کوشد در پوشش پرتاب ماهواره، موشک دوربردی را آزمایش کند که می تواند آمریکا را هدف قرار دهد.

برچسب‌ها:


 

نیویورک تایمز: حمله اسرائیل به محموله سلاح در سودان






روزنامه نیویورک تایمز در شماره امروز خود از قول برخی از مقام های آمریکایی که نامشان برده نشده، نوشته است، جنگنده های اسرائیل در ماه ژانویه گذشته، سه ماه پیش، به کاروانی از کامیون ها در سودان حمله کردند.به نوشته این روزنامه، این حمله در بحبوحه تهاجم اسرائیل به نوار غزه صورت گرفت. زیرا، به نوشته نیویورک تایمز، اسرائیل گمان می برد که کامیون های یاد شده حامل سلاح برای حماس در نوارغزه باشند.برپایه این گزارش، در جریان این حمله دست کم 30 نفرکشته شدند.اهود المرت، نخست وزیر اسرائیل، دیروز(پنج شنبه) تاکید کرد که اسرائیل در هرکجا که بتواند به گفته او" به دشمنانش ضربه خواهد زد". اما اشاره ای به حمله به سودان نکرد. او افزود: لزومی به بیان جزئیات نیست، چون آن که باید بداند، می داند.روزنامه نیویورک تایمز می نویسد: مقام های آمریکایی به اطلاعات محرمانه ای دست یافته بودند که حاکی از آن بود که ایران در صدد ارسال سلاح برای حماس است و یکی از مسئولان عملیاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای هماهنک کردن آن فعالیت ها به سودان رفته است.

برچسب‌ها:


 

کنفرانس افغانستان در مسکو گشایش یافت




مسکو ( جمعه ) میزبان کنفرانس بین المللی درباره افغانستان است. این کنفرانس صبح امروز گشایش یافته است. سرگه یی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در آغاز نشست امروز، آمادگی این کشور را برای همکاری بیشتر با ناتو اعلام کرد. او همچنین گفت کنفرانس امروز می تواند سبب هماهنگی بیشتر تلاش های جهانی در مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر در افغانستان شود. این نشست را سازمان همکاری شانگهای مرکب از روسیه، چین، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان برگزار می کند.ایران و ترکیه دیپلمات های ارشد خود را به این کنفرانس فرستاده اند. نمایندگانی ازاتحادیه اروپا، ناتو، آمریکا و سازمان ملل متحد نیز در نشست امروز حضور دارند.نشست مسکو در آستانه کنفرانس بین المللی لاهه درباره افغانستان برگزار می شود

برچسب‌ها:


 

روسیه و ایران در کنفرانس مربوط به افغانستان

روسیه و ایران خواستار ایفای نقش بیشتر همسایگان افغانستان در مبارزه با تروریسم و مواد مخدر شدند روسیه وایران امروز( جمعه ) در کنفرانس افغانستان در مسکو خواستار ایفای نقش بیشتر همسایگان افغانستان در برقراری امینت در این کشور و مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر در منطقه شدند.مهدی آخوند زاده، از معاونان وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست حضور داشت. سرگیی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز در نشست امروز، آمادگی این کشور را برای همکاری بیشتر با ناتو اعلام کرد . این نشست را سازمان همکاری شانگهای مرکب از روسیه، چین، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان برگزار کرده بود. نمایندگانی از ترکیه، اتحادیه اروپا، ناتو، آمریکا و سازمان ملل نیز در نشست امروز حضور داشتند. نشست مسکو در آستانه کنفرانس بین المللی لاهه درباره افغانستان برگزار می شود.

برچسب‌ها:


 

رئیس مجلس خبرگان ایران، گفت اگر آمریکا «رفتار عادلانه‌ای با ما داشته باشد، با او خصومتی نداریم».




آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان ایران، گفت اگر آمریکا «رفتار عادلانه‌ای با ما داشته باشد، با او خصومتی نداریم».آیت الله هاشمی رفسنجانی که در خطبه‌های نماز جمعه تهران سخن می‌گفت با اشاره به پیام اخیر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، و واکنش رهبر ایران به این پیام گفت: «اگرچه رئیس جمهور جدید آمریکا برای گفت‌وگو با ایران ابراز تمایل کرده، به کار بردن مباحثی چون تروریست خواندن ایران و فعالیت ایران در زمینه سلاح هسته‌ای و موشکی لزومی نداشت مطرح شود، چرا که اگر واقعاً آنها قصد مذاکره دارند، این گونه مباحث را باید در زمان مذاکره مطرح کنند، نه در زمان تبلیغات».آقای هاشمی رفسنجانی همچنین از پاسخ رهبر ایران به این پیام تمجید کرد و آن را هشیارانه خواند.اشاره آقای رفسنجانی به بخش‌هایی از سخنرانی نوروزی آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد بود که در آن سخن گفتن از تغییر را ناکافی خوانده و از آمریکا خواسته بود تا تغییر را در عمل نشان دهد.رهبر معظم انقلاب همچنین در سخنان خود با تکرار برخی انتقادات از سیاست‌های واشینگتن آمریکا را متهم کرده بود که در طول سا‌ل‌های گذشته از گرو‌ه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب علیه ایران حمایت کرده و عامل بروز نا‌امنی‌های مرزهای ایران و پاکستان بوده است.در همین زمینه آقای هاشمی رفسنجانی نیز در خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران گفت که آمریکا حدود پنجاه سال است که به ملت ما ظلم کرده است و باید حسن نیت نشان دهد.وی اضافه کرد: «ما با ملت آمریکا هیچ مشکلی نداریم و اگر دولت آمریکا هم بر اساس موازین بین‌المللی رفتار عادلانه‌ای با ما داشته باشد، با او هم خصومتی نداریم.»آقای رفسنجانی همچنین گفت که «با مباحث داخلی آمریکا کاری نداریم، اما اگر این کشور بخواهد در حق ملت‌ها ظلم کند سکوت نخواهیم کرد.»ایران و ایالات متحده از سال ۵۸، زمانی که گروه موسوم به دانشجویان خط امام با اشغال سفارت آمریکا در تهران دست به گروگان‌گیری ۴۴۴ روزه کارکنان آن زدند، رابطه مستقیم دیپلماتیک ندارند.با این حال در سال‌های اخیر همکاری‌هایی در زمینه مسائل منطقه‌ای از جمله سرنگونی طالبان در افغانستان و گفت‌وگوهایی در مورد امنیت عراق بین دو کشور جریان داشته، گرچه این قبیل گفت‌گوها همواره در سطح کارشناسی برگزار شده است.
«ما با ملت آمریکا هیچ مشکلی نداریم و اگر دولت آمریکا هم بر اساس موازین بین‌المللی رفتار عادلانه‌ای با ما داشته باشد، با او هم خصومتی نداریم.»هاشمی رفسنجانی
آمریکا همچنین عضو گروه ۵+۱ است که مذاکرات در مورد پرونده هسته‌ای ‌ایران را دنبال می‌کنند و گرچه دیپلمات‌های آمریکایی در گفت‌وگوهای میان این گروه و مقامات تهران شرکت نمی‌کردند، تابستان ۸۷ در چرخشی آشکار، ایالات متحده ویلیام برنز دیپلمات ارشد خود را راهی مذاکراتی کرد که در ژنو میان نمایندگان این گروه و دبیر شورای امنیت ملی ایران در جریان بود.این اقدامات در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما شکل تازه‌ای به خود گرفت و باراک اوباما و تیم امنیت ملی وی آشکارا از تغییر رویکرد در قبال ایران سخن گفتند.این تغییر رویکرد در پیام نوروزی باراک اوباما خطاب به «مردم و رهبران ایران» بازتاب داشت و آقای اوباما در این پیام خواستار آغازی دوباره در روابط دوجانبه شد و از تمایل ایالات متحده به بازگشتن «جمهوری اسلامی ایران» به جایگاه راستین خود در جامعه بین‌الملل سخن گفت.پیام نوروزی باراک اوباما مورد استقبال مقامات مختلف جهان از جمله رهبران فرانسه و آلمان و نیز خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، قرار گرفت و از جمله آقای سولانا آن را بسیار سازنده توصیف و ابراز امیدواری کرد که (این پیام) فصل نوینی در روابط با تهران بگشاید.ایران و آمریکا قرار است هفته آینده در کنفرانسی بین‌المللی در مورد افغانستان که در لاهه هلند برگزار می‌شود شرکت کنند و برخی تحلیل‌گران این رخداد را آغازی برای مذاکرات رسمی دو کشور می‌دانند. گرچه مقامات آمریکایی تاکنون دیدار از پیش برنامه‌ریزی شده با مقامات ایرانی را رد کرده‌اند.

برچسب‌ها:


 

ايران و چين در دستيابی به امنيت در افغانستان سهيم هستند.




باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز جمعه گفت: اعضای پيمان آتلانتيک شمالی و کشورهای بسياری از جمله ايران و چين در دستيابی به امنيت در افغانستان سهيم هستند.باراک اوباما در تشريح راهبرد جديد آمريکا در افغانستان و پاکستان گفت: برای شکست طالبان و القاعده، با همکاری با سازمان ملل متحد يک «گروه تماس» برای افغانستان و پاکستان تشکيل خواهيم داد و کليه کشورهايی که در امنيت منطقه سهيم هستند از جمله ايران، روسيه و چين، در قالب ان گردهم می‌آيند.رييس جمهوری آمريکا افزود: «هيچ يک از اين ملت‌ها از وجود يک پايگاه برای تروريست‌های القاعده و منطقه‌ای که به سمت هرج و مرج می‌رود، نفع نخواهد برد».به گفته ریيس جمهوری آمريکا اين کشورها در تداوم صلح، امنيت و توسعه سهيم هستند.آقای اوباما با اشاره به اینکه اوضاع در افغانستان روز به روز خطرناک‌تر می‌شود، گفت: حملات عليه نیروهای ائتلاف در افغانستان در هفت سال گذشته، پس از سرنگونی طالبان، سير صعودی داشته است.باراک اوباما که راهبرد تازه آمريکا برای از بين بردن ستيزه‌جويان القاعده در افغانستان و پاکستان را بيان می‌کرد، گفت: اين گروه در حال طرح حملات تازه‌ای به آمريکا است.باراک اوباما تأکيد کرد که مأموريت نظامی امريکا در افغانستان تغيير می‌کند و مأموريت اين نيروها آموزش و گسترش ارتش افغانستان خواهد بود، تا از اين طريق ارتش اين کشور قادر حفظ امنيت باشد.استراتژی جديد آمريکا در افغانستان در حالی اعلام می‌شود که ميزان خشونت‌ها در اين کشور به بالاترين سطح پس از سرنگونی رژيم طالبان در سال ۲۰۰۱، رسيده است. ستيزه‌جويان افراطی پس از سرنگونی حکومت طالبان به وسيله نيروهای نظامی آمريکا، به مناطق مرزی با پاکستان رفته، و از آنجا حملات خود را طراحی می‌کنند.رئيس جمهوری آمريکا شرايط موجود در افغانستان را خطرناک خواند و گفت: جهان نمی‌تواند هزينه بازگشت افغانستان به هرج و مرج را بپردازد.باراک اوباما تصريح کرد که استراتژی تازه او يک هدف مشخص دارد و آن محتل کردن و در هم کوبيدن القاعده در پاکستان و افغانستان است. به گفته باراک اوباما برآوردهای اطلاعاتی و امنيتی حاکی از آن است که القاعده در پناهگاه امن خود در مناطق کوهستانی هم مرز با افغانستان در حال طرحی حمله به آمريکا است.آقای اوباما گفت:«برای مردم آمريکا اين منطقه مرزی خطرناک‌ترين نقطه جهان است.»دولت باراک اوباما در ماه فوريه ۲۰۰۹ فرمان اعزام تدريجی حدود ۱۷ هزار نيروی کمکی به افغانستان را صادر کرده بود.در همين حال، باراک اوباما در چارچوب استراتژی جديد آمريکا تعداد بيشتری نيروی نظامی به افغانستان اعزام خواهد کرد. همچنين تعداد مربيان نظامی و غير نظامی افزايش خواهد يافت.براساس اين گزارش آقای اوباما چهار هزار مربی نظامی را برای تقويت ارتش افغانستان، به اين کشور اعزام خواهد کردشمار حملات انتحاری و بمب‌های کنار جاده ای کار گذاشته شده از سوی گروه طالبان طی سال گذشته افزايش يافته است و علاوه بر بالا بردن ميزان تلفات نيروهای ائتلاف، اعتماد افکار عمومی مردم افغانستان نسبت به توانايی نيروهای آمريکا را نيز کاهش داده است.

برچسب‌ها:


 

استقبال آمریکا از تصمیم ایران برای شرکت در کنفرانس لاهه

دولت آمریکا از شرکت ایران در کنفرانسی که قرار است هفته آینده در هلند درباره اوضاع افغانستان برگزار شود استقبال کرده است.
دولت هلند نیز که میزبان کنفرانس منطقه ای موسوم به "آینده افغانستان" است شرکت ایران در این کنفرانس را فوق العاده مهم دانسته است.
با این همه دولت آمریکا اعلام کرده است که هیات دیپلماتیک این کشور برنامه ای برای دیدار جداگانه با هیات ایرانی در حاشیه کنفرانس لاهه ندارد.
گوردون دوگود، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه از برنامه ایران برای شرکت در کنفرانس "آینده افغانستان" استقبال کرد.
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه، و ریچارد هولبروک، نماینده دولت آمریکا در امور افغانستان و پاکستان، فرستادگان بلندپایه آمریکا در کنفرانس خواهند بود.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید کشورش بر منطقه ای بودن این کنفرانس تاکید دارد و شرکت ایران در آن را مثبت می داند.
وی گفت: "بدون حضور ایران این کنفرانس منطقه ای ناقص خواهد بود. ایران مرز استراتژیکی با افغانستان دارد. دولت ایران همیشه نقش مثبتی در افغانستان ایفا نکرده، اما ما امیدواریم که شرکت ایران در این کنفرانس نشان دهنده این باشد که می خواهد نقش مثبتی در افغانستان ایفا کند."
اما مقام های ارشد ایرانی بارها حضور نظامی آمریکا و کشورهای غربی را عامل اصلی مشکلات افغانستان دانسته اند.
هرچند آن ها در عین حال می گویند آماده همکاری برای حل بحران جاری در افغانستان هستند.
در همین رابطه وزارت خارجه ایران تایید کرده که دیپلمات های ایرانی در کنفرانس لاهه حضور خواهند یافت، اما هنوز نام یا رتبه این دپیلمات ها را اعلام نکرده است.
برخی ناظران شرکت مقام های ايرانی و آمريکایی در کنفرانس لاهه را فرصتی برای نزديک شدن دو دولت و شروع همکاری بین آن ها دانسته اند.
با این همه سخنگوی وزرات خارجه آمریکا روز پنج شنبه تاکید کرد که هیات آمریکایی حداقل در حال حاضر برنامه ای برای ملاقات جدی رو در رو با هیات ایرانی را ندارد.
او گفت: "این کنفرانس درباره افغانستان است. در مورد روابط آمریکا و ایران برگزار نمی شود. کنفرانس لاهه تلاشی است برای جلب همکاری کشورهای همسایه افغانستان تا به برقراری ثبات در این کشور کمک کنند."
پیشتر وزارت خارجه ایران هم گفته بود که برنامه ای برای گفتگوی هيات های ايران و آمريکا در کنفرانس آینده افغانستان وجود ندارد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مقابل گفته است آمریکا و ایران در لاهه هلند در یک چهارچوب چند جانبه از نقطه نظرات همدیگر درباره افغانستان آگاه خواهند شد و درباره موضوعات دیگر در حاشیه کنفرانس مذاکره نخواهند داشت.
دولت آمریکا در عین حال که بر یافتن یک راه حل منطقه ای برای برقراری ثبات در افغانستان تاکید دارد به زودی استراتژی جدیدش در قبال این کشور را رسما اعلام خواهد کرد.

برچسب‌ها:


 

استقبال آمریکا از تصمیم ایران برای شرکت در کنفرانس لاهه




دولت آمریکا از شرکت ایران در کنفرانسی که قرار است هفته آینده در هلند درباره اوضاع افغانستان برگزار شود استقبال کرده است.
دولت هلند نیز که میزبان کنفرانس منطقه ای موسوم به "آینده افغانستان" است شرکت ایران در این کنفرانس را فوق العاده مهم دانسته است.
با این همه دولت آمریکا اعلام کرده است که هیات دیپلماتیک این کشور برنامه ای برای دیدار جداگانه با هیات ایرانی در حاشیه کنفرانس لاهه ندارد.
گوردون دوگود، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه از برنامه ایران برای شرکت در کنفرانس "آینده افغانستان" استقبال کرد.
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه، و ریچارد هولبروک، نماینده دولت آمریکا در امور افغانستان و پاکستان، فرستادگان بلندپایه آمریکا در کنفرانس خواهند بود.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید کشورش بر منطقه ای بودن این کنفرانس تاکید دارد و شرکت ایران در آن را مثبت می داند.
وی گفت: "بدون حضور ایران این کنفرانس منطقه ای ناقص خواهد بود. ایران مرز استراتژیکی با افغانستان دارد. دولت ایران همیشه نقش مثبتی در افغانستان ایفا نکرده، اما ما امیدواریم که شرکت ایران در این کنفرانس نشان دهنده این باشد که می خواهد نقش مثبتی در افغانستان ایفا کند."
اما مقام های ارشد ایرانی بارها حضور نظامی آمریکا و کشورهای غربی را عامل اصلی مشکلات افغانستان دانسته اند.
هرچند آن ها در عین حال می گویند آماده همکاری برای حل بحران جاری در افغانستان هستند.
در همین رابطه وزارت خارجه ایران تایید کرده که دیپلمات های ایرانی در کنفرانس لاهه حضور خواهند یافت، اما هنوز نام یا رتبه این دپیلمات ها را اعلام نکرده است.
برخی ناظران شرکت مقام های ايرانی و آمريکایی در کنفرانس لاهه را فرصتی برای نزديک شدن دو دولت و شروع همکاری بین آن ها دانسته اند.
با این همه سخنگوی وزرات خارجه آمریکا روز پنج شنبه تاکید کرد که هیات آمریکایی حداقل در حال حاضر برنامه ای برای ملاقات جدی رو در رو با هیات ایرانی را ندارد.
او گفت: "این کنفرانس درباره افغانستان است. در مورد روابط آمریکا و ایران برگزار نمی شود. کنفرانس لاهه تلاشی است برای جلب همکاری کشورهای همسایه افغانستان تا به برقراری ثبات در این کشور کمک کنند."
پیشتر وزارت خارجه ایران هم گفته بود که برنامه ای برای گفتگوی هيات های ايران و آمريکا در کنفرانس آینده افغانستان وجود ندارد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مقابل گفته است آمریکا و ایران در لاهه هلند در یک چهارچوب چند جانبه از نقطه نظرات همدیگر درباره افغانستان آگاه خواهند شد و درباره موضوعات دیگر در حاشیه کنفرانس مذاکره نخواهند داشت.
دولت آمریکا در عین حال که بر یافتن یک راه حل منطقه ای برای برقراری ثبات در افغانستان تاکید دارد به زودی استراتژی جدیدش در قبال این کشور را رسما اعلام خواهد کرد.

برچسب‌ها:


 

سربازان پاکستانی 'شورشیان طالبان' را کشتند




ارتش پاکستان می گوید در جریان عملیاتی در دره سوات واقع در شمال غرب پاکستان، 16 شورشی طالبان کشته و تعداد بیشتری مجروح شده اند.
مقامات محلی می گویند شمار کشته شدگان از آنچه اعلام شده بیشتر بوده و شماری غیرنظامی در میان کشته شدگان دیده می شوند.
ارتش پاکستان هفته گذشته در واکنش به شکایات مردم از قدرت فزاینده طالبان در دره سوات عملیات تهاجمی تازه ای را در دره سوات شروع کرد و ژنرال اشفق پرویز کیانی فرمانده ارتش پاکستان و نیز مقامات دولت پاکستان وعده دادند که مجددا این منطقه تحت کنترل دولت قرار گیرد.
ولی افراد محلی می گویند غالبا در این گونه حملات غیرنظامیان نیز هدف حمله قرار می گیرند.
کشف اجساد 8 نفر در چهارشنبه گذشته توسط نیروهای امنیتی نشانه دیگری از وخامت اوضاع در دره سوات بود.
این 8 نفر به ضرب گلوله کشته شده بودند.
استقرار نیروهای پاکستانی در دره سوات پس از شروع شورش های اسلامگرایانه در منطقه در سال 2007 بود.
باربارا پلت خبرنگار بی بی سی در اسلام آباد می گوید پیکارجویان بر کنترل دره سوات افزوده و تحصیل دختران را ممنوع کرده اند. آنها دادگاه های خود را دائر کرده و مخالفان خود را اعدام می کنند.
مولانا فضل الله رهبر شورشیان، یک روحانی تندروی محلی است که گفته می شود با طالبان مرتبط است.نفرات او متهم به کشتن ده ها نفر از کارمندان و طرفداران دولت مرکزی و نیز تخریب حدود 200 ساختمان مدرسه اند که عمدتا مدارس دخترانه بوده اند.

برچسب‌ها:


 

کشته شدن دست کم 48 نفر در حمله انتحاری در پاکستان




مقامات پاکستان می گویند یک بمبگذار انتحاری به یک مسجد در نزدیکی شهر جمرود در ایالت شمال غرب پاکستان حمله کرده است.
در این انفجار در دست کم 48 نفر کشته شده اند.
تعداد کسانی که در این حمله مجروح شده اند بیش از 70 نفر ذکر شده است.
جمرود در کنار جاده گذرگاه خیبر به افغانستان قرار دارد.
شماری از ماموران پلیس یک ایستگاه بازرسی در نزدیکی مسجد نیز از جمله کشته شدگانند.
در حال حاضر امدادگران سرگرم جستجو در میان آوار برای یافتن مجروحین هستند.
ایالت سر حد شمال غربی پاکستان، صحنه یک رشته بمبگذاری های انتحاری بوده که به شورشیان طالبان و نیز اختلاف فرقه ای سنی ها و شیعیان ارتباط داده شده است.
روز گذشته در اثر بمبگذاری انتحاری در شهر جندوله در وزیرستان جنوبی دست کم 10 نفر کشته شدند.
انفجار انتحاری در یک رستوران رخ داد و گفته شده علت حمله رقابت بین جناح های پیکارجوی رقیب بوده است.
نیروهای امنیتی پاکستان اخیرا عملیات خود را بر سرکوب کردن پیکارجویانی متمرکز کرده اند که به کامیون های تدارکاتی نیروهای ناتو و آمریکایی در افغانستان، حمله می کنند.
گزارش ها حاکی از آن است که شرکت مشاوران آمریکایی در هم آهنگ کردن عملیات نیروهای پاکستانی موجب خشم ساکنان قبیله نشین منطقه شده است.

برچسب‌ها:


۱۳۸۸ فروردین ۴, سه‌شنبه

 

*انتخابات فقط ابزاري براي در دست گرفتن قدرت نيست

رهبر معظم انقلاب انتخابات را يكي از پايه‌هاي نظام اسلامي برشمردند و افزودند: مردم‌سالاري ديني با حرف ايجاد نمي‌شود بلكه نيازمند شركت و حضور و اراده ملت و ارتباط "فكري ، عقلاني و عاطفي مردم " با تحولات كشور است و تحقق اين مسئله جز با انتخابات صحيح، همگاني و مشاركت وسيع مردم ممكن نيست. رهبر انقلاب اسلامي افزودند: انتخابات سرمايه‌گذاري عظيم و سپرده گذاري ملت براي اداره صحيح كشور و دستيابي به آينده‌اي روشن است، و هر رأيي كه به صندوق ريخته مي‌شود اهميت دارد و به اين سرمايه گذاري ملي مي‌افزايد. حضرت آيت ا...خامنه‌اي در بحث انتخابات نكاتي را نيز به نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري خاطر نشان كردند. ايشان خطاب به نامزدهاي فعلي وآتي انتخابات افزودند: توجه كنيد كه انتخابات فقط ابزاري براي در دست گرفتن قدرت نيست بلكه وسيله‌اي است براي ارتقاي توان كشور، افزايش اقتدار ملي و آبرومند كردن ملت، بنابراين در تبليغات و رفتار خود به اين مسائل اهميت دهيد و مبادا كسي در فعاليت انتخاباتي خود به گونه‌اي حرف بزند و رفتار كند كه دشمن را به طمع بياندازد. رقابت و نقد منصفانه از ديگر نكاتي بود كه رهبر انقلاب به نامزدهاي دهمين انتخابات رياست جمهوري توصيه كردند و افزودند: هر يك از شما حتماً حرفي داريد و طبعاً حرف فرد مقابل را رد مي‌كنيد اما دراين روند از جاده انصاف خارج نشويد وبه كتمان حقايق نپردازيد. حضرت آيت ا... خامنه‌اي همچنين با اشاره به باز بودن ميدان حضور درعرصه انتخابات رياست جمهوري براي همه، خاطر نشان كردند نامزدها خود را به مردم عرضه كنند تا مردم با هوشياري هر گونه كه تشخيص مي‌دهند عمل كنند. ايشان با انتقاد از برخي كه بيهوده تلاش مي‌كنند از هم اكنون انتخابات 22 خرداد رياست جمهوري را در ذهن مردم خدشه دار كنند افزودند: تاكنون حدود 30 انتخابات در كشور برگزار شده و مسئولان وقت رسماً سلامت و صحت انتخابات را تضمين كرده‌اند و به همين علت مردم تحت تاثير حرفهايي كه تلاش مي‌كنند انتخابات رياست جمهوري را از هم اكنون متزلزل و خدشه دار جلوه دهند قرار نمي‌گيرند. حضرت آيت الله خامنه‌اي افزودند: بنده نيز به مسئولان تاكيد مي‌كنم كه حتماً انتخابات را سالم و با امانت داري كامل برگزار كنند و بگونه‌اي عمل شود كه دست نامزدها باز باشد و مردم نيز با حضور پر شور خود، هر كه را خواستند آزادانه انتخاب كنند. * تکذیب صریح شایعه حمایت رهبری از یک نامزد خاصرهبر انقلاب اسلامي درباره موضع رهبري در انتخابات خاطر نشان كردند: هميشه گمانه زني‌ها و شايعاتي در اين زمينه بوده و خواهد بود اما بنده يك رأي دارم كه در صندوق مي‌اندازم و به هيچ كس هم نمي‌گويم كه به چه كسي رأي بدهد يا ندهد، چراكه تشخيص اين مسئله بر عهده خود مردم است. ايشان افزودند: گاهي كه از دولت دفاع و حمايت مي‌كنم برخي معنايي ناصحيح براي اين مسئله جعل مي‌كنند در حاليكه من براساس وظيفه هميشه از دولتها و خدمتگزاران كشور حمايت كرده‌ام بخصوص هنگامي كه مي‌بينم دولتي بيشتر به محرومان رسيدگي مي‌كند و در مقابل ظلم و استكبار مي ايستد و مورد تهاجم غير منصفانه نيز قرار مي گيرد، اما اين سخنان و رفتار بنده ربطي به انتخابات ندارد و اعلام موضع انتخاباتي نيست.

برچسب‌ها:


 

تکذیب صریح شایعه حمایت رهبری از یک نامزد خاص

رهبر انقلاب اسلامي درباره موضع رهبري در انتخابات خاطر نشان كردند: هميشه گمانه زني‌ها و شايعاتي در اين زمينه بوده و خواهد بود اما بنده يك رأي دارم كه در صندوق مي‌اندازم و به هيچ كس هم نمي‌گويم كه به چه كسي رأي بدهد يا ندهد، چراكه تشخيص اين مسئله بر عهده خود مردم است. ايشان افزودند: گاهي كه از دولت دفاع و حمايت مي‌كنم برخي معنايي ناصحيح براي اين مسئله جعل مي‌كنند در حاليكه من براساس وظيفه هميشه از دولتها و خدمتگزاران كشور حمايت كرده‌ام بخصوص هنگامي كه مي‌بينم دولتي بيشتر به محرومان رسيدگي مي‌كند و در مقابل ظلم و استكبار مي ايستد و مورد تهاجم غير منصفانه نيز قرار مي گيرد، اما اين سخنان و رفتار بنده ربطي به انتخابات ندارد و اعلام موضع انتخاباتي نيست.

برچسب‌ها:


 

عقبگرد بزرگ رسانه ملی در نوروز امسال و موج دلزدگی مردم


پس از چند سالی که عملکرد شبکه‌های مختلف صدا و سیما در مناسبت‌های ملی و مذهبی با استقبال نسبی مواجه می‌شد؛ رسانه ملی در نوروز امسال یک عقبگرد بزرگ و غیرقابل انکار را به نمایش گذاشت. به گزارش خبرنگار شهاب‌نیوز؛ بسیاری از کارشناسان معتقدند که صدا و سیمای جمهوری اسلامی طی سه ـ چهار سال اخیر عمدتاً مسیری رو به رشد را طی کرده است. مجموعه برنامه‌های نوروز 87 که با استقبال مردم مواجه شد و ابتکارات بی سابقه رسانه ملی در هفته دفاع مقدس و دهه فجر 87 از نقاط عطف این مسیر بود که اعتبار آن مستقیماً به حساب عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما واریز شد. به رغم این مسیر رو به رشد؛ رسانه ملی در نوروز امسال یک عقبگرد غیر قابل انکار را به نمایش گذاشت و بار دیگر به دوران کلیشه‌های تکراری، برنامه‌های تبلیغی کسل کننده، میزگردهای بی‌محتوا و بی‌مخاطب، تولیدات انقلابی و مذهبی ضعیف و نهایتاً برنامه‌های تفریحی خسته‌کننده باز گشت. پخش وله‌های بی‌محتوا یا با کیفیت پایین، تبلیغات مستقیم و غیرحرفه‌ای که طی دو دهه گذشته همواره اثر منفی داشته است، فیلم‌های بی‌کیفیت یا تکراری، میزگردهای خواب‌آور و نهایتاً برنامه‌هایی که فقط نام «نوروز» را یدک می‌کشیدند؛ از جمله نمادهای رسانه ملی در هفته اول نوروز 88 محسوب می‌شوند.خبرنگار شهاب‌نیوز می‌افزاید: مشخص نیست که صدا و سیما به رغم مسیر رو به رشد چند سال گذشته، به چه دلیل یا دلایلی ناگهان این گونه عقبگرد کرده و برنامه‌های تفریحی شبکه‌های تلویزیونی با چه استدلالی تا این حد افت کرده‌اند. با این حال یک چیز کاملاً مشخص است: برنامه‌های نامتناسب، خسته‌کننده و ضعیف رسانه ملی در نوروز امسال هیچ نتیجه‌ای جز دلزدگی مردم و افزایش مراجعه به شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی و غیر فارسی نخواهد داشت. در شرایطی که بخش اعظم مردم ایران در خانه‌های خود چشم در چشم جعبه جادوی تلویزیون دوخته‌اند، طبیعی است که ناامیدی آن‌ها از صدا و سیما باعث افزایش مراجعه به شبکه‌هایی خواهد شد که از سوی مسئولان به عنوان عامل «تهاجم فرهنگی» معرفی شده‌اند.

برچسب‌ها:


 

ارتش آمریکا از ایران برای رساندن تجهیزات به افغانستان استفاده نمی کند

کنگره ی ایالات متحده آمریکا امروز صحنه ی حضور گروهی از بلندپایه ترین فرماندهان ارتش آمریکا بود. فرماندهان مراکز چندگانه ی نیروهای آمریکا در نقاط مختلف جهان امروز ارزیابی خود را از آخرین تحولات امنیتی در جهان، میزان آمادگی نیروهای آمریکا و چالش های پیش رو در اختیار قانونگزاران در کمیته ی نیروهای مسلح سنا و مجلس نمایندگان گذاشتند. نقش ایران در منطقه از مسائل مورد گفتگو بود.طیف گسترده ای از مسائل از خطر تروریسم و افراط گرایی در افغانستان تا خشونت و قاچاق مواد مخدر در آمریکای مرکزی و جنوبی، و سپر دفاع موشکی آمریکا، در نشست امروز مورد گفتگو قرار گرفت.افزایش حضور نظامی آمریکا در افغانستان و چشم انداز همکاری کشورهای منطقه برای یافتن یک راه جدید انتقال تجهیزات و نیرو به افغانستان یکی از موضوعات مورد نظر سناتور دموکرات کارل لوین، رئیس کمیته ی نیروهای مسلح سنا، و سناتور جان مک کین، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته، بود. نظامیان حاضر در نشست امروز دریاسالار جیمز استاوریدیس، رهبر فرماندهی جنوبی نیروهای آمریکا؛ ژنرال ویکتور رنوارت، رهبر فرماندهی شمالی نیروهای آمریکا؛ ژنرال ویلیام وارد، رهبر فرماندهی آفریقای نیروهای آمریکا؛ و ژنرال دانکن مک نب، رهبر فرماندهی ترابری نیروهای آمریکا؛ بودند.برآوردها حاکی از آن است که با اعزام هفده هزار نیروی جدید به افغانستان نیازهای پیشتیبانی نیروهای آمریکا در آن کشور حدود پنجاه درصد افزایش خواهد یافت.فشارهای سیاسی و امنیتی و محدود شدن انتقال تجهیزات روزانه از گذرگاه حیاتی تنگه ی خیبر در پاکستان در اثر حملات طالبان و القاعده، و مخالفت دولت قرقیزستان با ادامه ی استفاده ی نیروهای آمریکا از پایگاه مناس به عنوان گلوگاه حیاتی پیشتیبانی، نگرانی ای بود که سناتور لوین با ژنرال دانکن مک نب، رهبر فرماندهی ترابری نیروهای آمریکا، در میان گذاشت. سناتور لوین از ژنرال مک نب درباره ی تلاش ها برای یافتن یک راه جایگزین و احتمال درنظر گرفتن ایران به عنوان یک راه زمینی گذر به افغانستان در میان متحدان آمریکا در ناتو سوال کرد.ژنرال مک نب گفت از کشورهای منطقه خواسته شده در صورت امکان آمادگی خود را برای مشارکت در آینده ی افغانستان اعلام کنند و کشورهای متعددی ابراز تمایل کرده اند. فرمانده ی کل ترابری نیروهای آمریکا گفت مسکو همکاری نسبی نشان داده و ازبکستان گفته است کمک خواهد کرد. اما، او صراحتا اشاره ای به اعلام آمادگی ایران نکرد.موضوع بار دیگر در پرسش و پاسخ سناتور دموکرات جیمز وب با ژنرال مک نب مطرح شد. سناتور وب به گزارش هایی اشاره کرد که کشورهای عضو ناتو ایران را به عنوان یک آلترناتیو در انتقال تجهیزات به افغانستان دارند. ژنرال نب که چند روز پیش در دفتر سناتور وب در این باره با او صحبت کرده بود گفت بر اساس تمام دلایلی که با شما در میان گذاشتم به هیچ وجه در اندیشه ی استفاده از مرزهای ایران برای انتقال کانتینرهای پشتیبانی ارتش آمریکا به افغانستان نیستیم.نگرانی ها از نفوذ ایران در کشورهای آمریکای لاتین یکی دیگر از موضوعات مطرح بود.دریاسالار جیمز استاوریدیس، رهبر فرماندهی جنوبی نیروهای آمریکا، در پرسش و پاسخی با سناتور لوین با اشاره به افتتاح شش سفارتخانه از سوی ایران در پنج سال گذشته در کشورهای آمریکای لاتین و نقش فعال ایران در حمایت از اسلامگرایان در منطقه به ادامه ی رابطه ی مستقیم حزب الله با ایران در منطقه ی مرزی برزیل، پاراگوئه و آرژانتین و منطقه ی کارائیب اشاره کرد.دریاسالار استاوریدیس که فرماندهی نیروهای آمریکا در آمریکای جنوبی را برعهده دارد در پاسخ به سناتور لوین بر نقش ایران از طریق حزب الله در قاچاق مواد مخدر در کلمبیا مهر تائید زد.
دریاسالار استاوریدیس همچنین ابراز خوش بینی کرد تلاش های آمریکا و مکزیک به کاهش خشونت های بی سابقه ی ناشی از فعالیت شبکه های قاچاق مواد مخدر در مناطق مرزی آمریکا و مکزیک منجر شود.نگرانی از نقش هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، در منطقه از جمله مسائل مطرح بود اما، در جلسه این اتفاق نظر وجود داشت که پیروزی چپگرایان منتقد چاوز در انتخابات السالوادور نویدبخش تحولات جدیدی در منطقه است.ژنرال ویکتور رنوارت، رهبر فرماندهی شمالی نیروهای آمریکا، نسبت به همکاری روسیه در طرح سپر دفاع موشکی و تقویت همکاری های نظامی با مسکو ابراز خوش بینی کرد و به قانونگزاران اطمینان داد اگر موشک بالستیکی از کره ی شمالی به سوی آمریکا پرتاب شود پیش از رسیدن به خاک آمریکا در فضا نابود خواهد شد.ژنرال ویلیام وارد، رهبر فرماندهی آفریقای نیروهای آمریکا، فرماندهی جدید آمریکا در منطقه، نسبت به افزایش خطر گروههای مرتبط با القاعده در غرب آفریقا، به اعضای کنگره هشدار داد.
ژنرال کوین چیلتن، رهبر فرماندهی نیروهای استراتژیک آمریکا، در نشست دیگری در کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان حضور داشت.

برچسب‌ها:


 

آیا ایران در کنفرانس افغانستان شرکت می کند؟

ارتش ایالات متحده آمریکا، در آستانه ی افزایش حضور نظامی در افغانستان، در حال آزمودن راههای جدید لجستیکی از آسیای مرکزی و پاکستان به آن کشور است. فرماندهان ارشد نظامی آمریکا در نشستی با قانونگزاران در کنگره اذعان کردند شرایط لجستیکی افغانستان از نقطه نظر کشورهای همسایه با عراق بسیار متفاوت است.پرسش قانونگزاران از فرمانده ی کل ترابری ارتش آمریکا این است که آیا ایران به عنوان راهی لجستیک در افغانستان مورد نظر قرار دارد؟دو سناتور ارشد مسول امور نظامی در سنای آمریکا، سناتور دموکرات کارل لوین و سناتور جمهوریخواه جان مک کین معتقدند ارتش آمریکا طی سال جاری تا سال آتی با چالشی جدی برای اعزام هفده هزار نیروی تازه نفس به افغانستان و خروج دهها هزار نیرو از عراق روبروست.افزایش حضور نظامی آمریکا با هدف حفظ امنیت در آستانه ی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ماه اوت در حالی صورت می گیرد که دو راه عمده ی لجستیکی به افغانستان دردسر ساز شده است.برآورد می شود نیازهای لجستیکی آمریکا در افغانستان بزودی پنجاه درصد افزایش بیابد. در همین حال، گذرگاه خیبر در پاکستان که حدود نود درصد محموله های پیشتیبانی آمریکا از آن وارد افغانستان می شود بدلیل تهدیدهای تروریستی کمتر مورد استفاده قرار گرفته و پایگاه ماناس در قرقیزستان، دومین گلوگاه حیاتی لجستیکی به افغانستان، نیز بزودی تعطیل می شود.بنا به گزارش های مطبوعاتی شماری از کشورهای عضو ناتو عبور از ایران را به عنوان گزینه مدنظر دارند.امکان استفاده از خاک ایران برای انتقال محموله های غیرنظامی سه بار از سوی سناتور لوین، سناتور مک کین، و سناتور دموکرات جیم وب با ژنرال مک نب در میان گذاشته شد.ژنرال مک نب، رهبر فرماندهی ترابری ارتش آمریکا یا ترنسکام، گفت آمریکا به هیچ عنوان در فکر استفاده از ایران برای انتقال محموله هایش به افغانستان نیست.مک نب که چند روز پیش از نشست علنی کمیته ی نیروهای مسلح سنا دیداری خصوصی با سناتور وب داشت در پاسخ به پرسش این عضو سنا در باره ی گزارش های حاکی از استفاده ی دیگر کشورهای عضو ناتو از خاک ایران گفت از دعوت ژنرال کرادیک از کشورهای منطقه برای کمک به افغانستان مطلع است اما، بار دیگر تاکید کرد بدلایلی که پیشتر با شما در میان گذاشتم به هیچ عنوان ایران را در نظر نداریم.دولت پرزیدنت اوباما پیشتر از ایران برای شرکت در کنفرانس افغانستان در هلند در سی و یکم ماه مارس دعوت کرد اما، ایران پاسخی روشن برای حضور خود نداد.علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، دیروز گفت تغییری محسوس در سیاست واشنگتن در برابر ایران نمی بیند و در انتظار تغییر استراتژی و نه تاکتیک است.فدا حسین مالکی، سفیر ایران در کابل، با اشاره به اینکه ایران هنوز دعوتنامه ای برای شرکت در کنفرانس افغانستان دریافت نکرده است از احتمال عدم حضور ایران خبر داد.با وجود ادعای سفیر ایران در افغانستان؛ سخنگوی وزارت خارجه ی هلند اعلام کرده دعوتنامه ی شرکت در کنفرانس افغانستان توسط سفارت هلند در تهران برای مقامات آن کشور ارسال شده و به سفارت ایران در دن هاخ یا همان لاهه هم تحویل داده شده است. ادریان ادواردز، سخنگوی ارشد سازمان ملل متحد، که اخیرا به ایران سفر کرده معتقد است رهبران ایران تا آخرین لحظه برای تصمیم گیری صبر خواهند کرد. فدا حسین مالکی، سفیر ایران در افغانستان، در حاشیه ی مراسم صادرات خودروهای ساخت ایران به افغانستان تاکید کرده روابط ایران با افغانستان با یا بدون حضور آمریکا در افغانستان ادامه خواهد داشت.سناتور مک کین با دردسرساز خواندن گزینه های پیش رو از جمله ایران نتیجه گرفت ارتش آمریکا با چالشی جدی برای انتقال تجهیزات به افغانستان روبرو خواهد بود.ژنرال دانکن مک نب، که یکصد و سی و شش هزار پرسنل زیر نظر او خدمت می کنند، با برشمردن قابلیت های لجستیکی آمریکا به قانونگزاران کمیته ی نیروهای مسلح سنا اطمینان داد با بکار گیری شرکای تجاری هوایی و دریایی راههای جدیدی به روی نیروها همزمان با افزایش نیرو باز می شود.سناتور مک کین با برجسته کردن وجه تمایز میان چالش های لجستیکی آمریکا در جنگ عراق و افغانستان گفت متاسفانه افغانستان همسایه ای چون کویت ندارد که به ما آزادنه امکان فعالیت بدهد.ژنرال مک نب به سناتور مک کین گفت با همسایگان شمالی افغانستان گفتگوهایی انجام گرفته و شماری از کشورها اعلام آمادگی کرده اند. مک نب تاکید کرد پیشاپیش از هفتصد و سی و هشت کانتینر در شبکه ی انتقال شمال نود کانتینر به کابل حمل شده است. ارزیابی فرمانده ی ترابری ارتش آمریکا این است که بدنبال افزایش نیرو هر هفته حدود صد و سی تا صد و چهل کانتینر باید وارد افغانستان شود.

برچسب‌ها:


 

قطعنامه ی بزرگداشت نوروز در کنگره ی آمریکا


یک عضو دموکرات کنگره ی آمریکا در اقدامی بی سابقه قطعنامه ای را به مناسبت فرا رسیدن نوروز و سال نو به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه می کند. مایکل هوندا، قانونگزار ژاپنی تبار مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت کالیفرنیا، در قطعنامه ی خود ضمن برشمردن ارزش های تاریخی و فرهنگی نوروز از دستاوردهای آمریکاییان ایرانی تبار و مشارکت و نقش آن ها در جامعه ی آمریکا تقدیر به عمل آورده و برای ایرانیان در هر کجای جهان بویژه در خاک ایران سالی توام با کامیابی را آرزو می کند.
در متن قطعنامه آمده است:
« نوروز آغاز سال نو ایرانیان است که سابقه ی آن در ایران باستان به بیش از سه هزار سال پیش بازمی گردد... نوروز به معنی روز نو در نقطه ی اعتدال بهاری و برابری شب و روز در بهار رخ می دهد و با فرارسیدن بهار همزمان است... نوروز نماد زمان تجدید و امید است... نوروز توسط حدود ۳۰۰ میلیون تن در ایران و دیگر نقاط جهان از جمله آمریکا، آسیای مرکزی، قفقاز، شبه جزیره ی کریمه، و منطقه ی بالکان جشن گرفته می شود... بیش از یک میلیون آمریکایی ایرانی تبار با تعلقات مذهبی گوناگون از بهایی، زرتشتی، مسیحی، مسلمان، یهودی، و دیگر گرایش های غیرمذهبی نوروز را جشن می گیرند... نوروز تجسم این سنت است که پندار، گفتار و کردار افراد باید همواره نیک باشد و شفقت به دور از تعلقات قومی و مذهبی شامل حال تمام همنوعان شود... فرهنگ ایالات متحده ی آمریکا چون یک دیگ آشپزی تمام قومیت ها و مذاهب را در خود حل و جذب می کند و نوروز بر غنای این فرهنگ افزوده و با اصول اساسی آمریکا مبنی بر صلح و کامیابی برای همگان تطابق دارد... ۵۳۹ سال پیش از میلاد مسیح کوروش کبیر یکی از اصول اولیه ی حقوق بشر را با از میان برداشتن برده داری و احترام به آزادی مذهب پایه گذاری کرد و این شاخصه در تاریخ ایران تاثیری چشمگیر بر احترام به حقوق بشر داشته است؛ امری که آمریکاییان ایرانی تبار تا کنون حفظش کرده اند... نوروز یادآور مشارکت ارزشمند و پایای آمریکاییان ایرانی تبار در ساختار اجتماعی و اقتصادی آمریکاست... آمریکاییان ایرانی تبار کماکان در تمام بخش های زندگی عمومی در آمریکا از جمله در پست های دولتی و نظامی مشارکت دارند و می کوشند قانون اساسی آمریکا را به اجرا گذاشته و از تمام مردم آمریکا حفاظت کنند... آمریکاییان ایرانی تبار مردمانی پرطراوت، صلح جو، و مقید به قانون، هستند که مذاهب گوناگونی دارند و ... به زیبایی پرده ی منقوش گوناگونی جامعه ی آمریکا می افزایند... از این رو مجلس نمایندگان آمریکا با برسمیت شناختن اهمیت تاریخی و فرهنگی نوروز همزمان با برگزاری نوروز از مشارکت آمریکاییان ایرانی تبار در جامعه ی آمریکا قدردانی کرده و برای آمریکاییان ایرانی تبار، مردم ایران، و تمام آنهایی که نوروز را جشن می گیرند سال نویی توام با کامیابی آرزو می کند.»
متن قطعنامه پیشاپیش امضای بیست تن از اعضای کنگره از جمله کیت الیسون، باب فیلنر، رائول گریهال وا، دنیس کوسینیچ، کرولاین ملونی، جیمز مورن، لیندا سنچز، هنری وکسمن، و فرنک ولف، قانونگزارانی از هر دو حزب را بر خود دارد. قطعنامه حدود ظهر امروز رسما به مجلس نمایندگان ارائه می شود. عصر امروز مصاحبه ای اختصاصی با مایکل هوندا، قانونگزار آمریکایی، خواهم داشت.

برچسب‌ها:


 

«بنی آدم اعضاء یک پیکرند، که در آفرینش ز یک گوهرند.»

پیام نوروزی پرزیدنت باراک اوباما
امروزمی خواهم بهترین آرزوهای خود را به همه ی کسانی که نوروزرا در سراسر جهان جشن می گیرند تقدیم کنم. این جشن، هم یک آیین باستانی و هم زمانی برای بازآفرینی است و امیدوارم که شما از این فرصت ویژه ی سال برای بودن در جمع دوستان و خانواده بهره گیرید.من بویژه می خواهم به طور مستقیم با مردم و رهبران جمهوری اسلامی ایران صحبت کنم.نوروز تنها بخشی از فرهنگ نام آور شماست. هنر، موسیقی، ادبیات و نوآوری شما جهان را به دنیایی زیباتر و بهتر بدل کرده است. اینجا، در ایالات متحده، جامعه ی خود ما هم در پرتو سهمی که آمریکاییان ایرانی تبار ادا کرده اند پربارتر شده است. ما از تمدن بزرگ شما آگاهیم. دستاوردهای شما احترام ایالات متحده و جهان را برانگیخته است.برای مدتی نزدیک به سه دهه روابط میان دو کشور تیره و تار بوده است. ولی این جشن، یاد آوری برای نقاط مشترک بشریت است که همه ی ما را به هم پیوند می دهد. از بسیاری جهات شما نیزمانند ما سال نو خود را همانگونه برگزار می کنید که ما جشن می گیریم. با گردآمدن با دوستان و افراد خانواده، رد و بدل کردن هدایا و داستانها و نگاه به آینده، با احساس تازه ای از امیدواری.در بطن این جشن ها، نویدی برای یک روز بهتر، امیدی برای فرزندان ما، امنیت برای خانواده های ما، پیشرفت برای جوامع ما، و آشتی میان ملتها نهفته است. اینها امیدواری های مشترکند. اینها رویاهای مشترکند.پس این فصلی برای آغازی نو است. من میل دارم به روشنی با رهبران ایران سخن بگویم.ما اختلافاتی جدی داریم که با گذشت زمان بر آنها افزوده شده است. دولت من اکنون به دیپلماسی متعهد است که طیف کاملی از مسائلی را که پیش روی ماست مورد بررسی قرار می دهد و در صدد ایجاد یک پیوند سازنده میان ایالات متحده، ایران و جامعه ی جهانی است. این فرایند با تهدید به پیش نمی رود. به جای آن ما خواستار برقراری ارتباطی صادقانه و مبتنی بر احترام متقابل هستیم.شما نیز در برابر خود انتخابی دارید. ایالات متحده مایل است که جمهوری اسلامی ایران بر جایگاه راستین خود در جامعه ی بین الملل قرار بگیرد. شما دارای چنین حقی هستید – اما این حق با مسولیت های واقعی همراه است و به این جایگاه نه از راه ترور یا به مدد جنگ افزار، بلکه از طریق اقدامات مسالمت آمیز که نشان دهنده ی بزرگی حقیقی ملت و تمدن ایران است می توان دست یافت؛ و معیار سنجش این بزرگی داشتن توانایی برای ویران کردن نیست، نشان دادن توانایی شما برای ساختن و آفریدن است.بنا براین، به مناسبت فرارسیدن سال نو شما، مایلم شما، مردم و رهبران ایران، بدانید که ما در جستجوی چگونه آینده ای هستیم. این آینده ای است همراه با مبادلات تجدید شده میان مردم ما، و فرصت های بزرگتری برای مشارکت و بازرگانی. این آینده ای است که در آن اختلافات دیرین برطرف شده است، آینده ای که در آن شما و همسایگانتان و جهان در بعد وسیع تر همه می توانند در صلح و امنیت بهتری زندگی کنند.من می دانم که این منظور به آسانی تحقق پذیر نیست. کسانی هستند که اصرار دارند ما را بر اساس اختلافاتی که داریم معرفی کنند. اما شایسته است کلماتی را که سالیانی پیش به وسیله ی سعدیِِ نگاشته شده به خاطر آوریم: «بنی آدم اعضاء یک پیکرند، که در آفرینش ز یک گوهرند.»فرارسیدن یک فصل نو، این انسانیت گرانبها را که همه ی ما در آن مشترکیم به ما یاد آوری می کند. یکبار دیگر به این روح متعالی توسل جسته و نوید آغازی دوباره را بجوییم.سپاسگزارم. عید شما مبارک.

برچسب‌ها:


 

ایرانیان متحدانی در کنگره آمریکا دارند»

قانونگزاران ارشد کنگره ی آمریکا می گویند پیام نوروزی پرزیدنت اوباما می تواند زمینه ساز یک تحول اساسی در دیپلماسی عمومی آمریکا باشد. کنگره ی آمریکا در اقدامی بی سابقه قطعنامه ای را در بزرگداشت نوروز به رای می گذارد که به گفته ی تنظیم کننده ی آن پیام فرارسیدن زمان تغییر در روابط دو کشور را در خود دارد.مایکل هوندا، قانونگزار دموکرات مجلس نمایندگان، نویسنده ی قطعنامه ی بزرگداشت نوروز، در مصاحبه ای اختصاصی به صدای آمریکا گفت ایرانیان متحدانی در کنگره ی آمریکا دارند و بهترین راه آغاز تغییر احترام متقابل است.از مایکل هوندا، عضو کمیته ی رهبری حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا، درباره ی هدف از ارائه ی قطعنامه بزرگداشت نوروز پرسیدم.مایکل هوندا:«یکی از اهداف ارائه ی قطعنامه ی بزرگداشت نوروز آگاهی بخشی و آموزش به قانونگزاران و اعضای کنگره است و افکار عمومی آمریکا است. امیدوارم بدنبال تصویب قطعنامه مردم با مطالعه ی آن از مشارکت آمریکاییان ایرانی تبار در این کشور درک بهتری بیابند. ایرانیان بخشی از بافت آمریکا هستند. وقتی با ارزش های مورد نظر ایرانیان بیشتر آشنا شوند و آن را عمیقا درک کنند برای این مردم و این فرهنگ ارزش بیشتری قائل خواهند بود.»بعد این پرسش مطرح شد که چه کسی ایده ی تنظیم این قطعنامه را نخستین بار مطرح کرد.مایکل هوندا:«آمریکاییان ایرانی تبار سالهاست که اینجا حضور دارند اما، بنظر می رسد گاهی دیده نمی شوند. متخصص اختلالات تنفسی من تارا یک بانوی ایرانی است و پسرش سینا هم که در نیویورک کار می کند من را مرتب در جریان مسائل مرتبط با گرمایش زمین و مالیات آلاینده ها می گذارد. من با ایرانی ها آشنا بوده ام... البته ما در تنظیم این قطعنامه بسیار مدیون اتحادیه ی روابط عمومی آمریکاییان ایرانیان تبار موسوم به پایا و شورای ملی آمریکاییان ایرانی تبار موسوم به نایاک هستیم که برای پیشبرد آن تلاش بسیاری کرده اند و اطلاعات بسیاری در اختیار ما قرار دادند... چند سال پیش من درباره ی کوروش کبیر مطالعه می کردم و با دستاورد او در پانصد و سی و نه سال پیش از میلاد مسیح موسوم به نخستین اعلامیه ی حقوق بشر آشنا شدم. او یکی از اولین رهبران تاریخ است که آزادی مذهب و حقوق بشر را برسمیت می شناسد. برای من بسیار مهم است زیرا افرادی هستند که بدون شناخت ایرانیان قصد انتقاد از آنها را دارند.»از رئیس انجمن حزبی امور کشورهای حوزه ی اقیانوس آرام در کنگره می پرسم چه احساسی دارید وقتی می بیند کشور کوروش امروز صحنه ی مرگ و بازداشت فعالان حقوق بشر در زندان و آزار اقلیت های دینی و قومی است.مایکل هوندا:«باید این را درک کرد که ایرانیان ترکیبی از مذاهب و باورهای گوناگون از مسلمان، مسیحی، یهودی، زرتشتی، بهایی، و بی دین اند و هیچ کس نباید کسی را بدلیل باورهایش دسته بندی کند. در آمریکا هم ملاک آمریکایی بودن گرایش های دینی و غیردینی و قومی و نژادی افراد نیست. اما، در عین حال مهم است که حتی برای مخاطب آمریکایی این مساله را تکرار کرد زیرا هنوز افکار عمومی آمریکا تحت تاثیر موج حملات تبعیض آمیز پس از یازدهم سپتامبر و تفکیک قومی و دینی افراد قرار دارد. جدایی سازی قومی و نژادی در تاریخ آمریکا پیشتر رخ داده است. سال هزار و نهصد و چهل و دو پس از حمله ی ژاپن به پرل هاربر پرزیدنت رزولت با امضای بخشنامه ای اجرایی به ارتش اجازه داد ما، آمریکاییان ژاپنی تبار، را از منازل مان بیرون کرده و به اردوگاههایی منتقل کند. این نقض قانون اساسی آمریکا بود و این رخداد می تواند برای دیگران هم اتفاق بیفتد. از این روست که ما می کوشیم از تکرار خطاهای گذشته جلوگیری کنیم. هر سال که نوروز را جشن می گیریم به یاد این می افتیم که باید خطاهای گذشته را پشت سرگذاشت و سال جدیدی را با صلح و صفا آغاز کرد.»از مایکل هوندا که سالها قائم مقام کمیته ی ملی حزب دموکرات بود درباره ی اهمیت زمانی ارائه ی قطعنامه ی نوروز سوال می کنم.مایکل هوندا:«چیزی در قطعنامه ی نوروز نیست که کسی به آن نه بگوید ما می خواهیم پیام مثبتی داشته باشیم که همه به آن بله بگویند. زمان این فرا رسیده که همزمان با نوروز جهت رویکردمان را تغییر داده و گونه ای دیگر رفتار کنیم و بهترین راه انجام آن احترام متقابل و تلاش برای ایجاد اعتماد است. اگر پیش فرض مان از مردم منفی باشد همانگونه هم رفتار خواهیم کرد اما، من معتقدم طبیعت مردم ذاتا خوب است و این نگرش رفتار ما را نیز تغییر خواهد داد... زمان تغییر است. ما خانواده ای جهانی خواهیم شد و بهتر است بیاموزیم با هم چگونه رفتار کنیم. به عنوان یک سیاستمدار و یک معلم معتقدم دولت لزوما نماینده ی مردم یک کشور نیست و اگر دولت ها اختلاف دیدگاه دارند مردم نباید با هم مشکلی داشته باشند و باور دارم پرزیدنت اوباما می کوشد راهی در این مسیر بگشاید.»در پایان از تنظیم کننده ی قطعنامه ی بزرگداشت نوروز پرسیدم برای ایرانیان چه آرزویی دارد.«سال نو و نوروزتان مبارک باشد. اطمینان حاصل کنید پیام نوروز را با دیگران در میان بگذارید. پیام نیکی و تجدید و آغاز دوباره و صلح جویی را. این پیامی است که مسولیت انتقالش بر عهده ی خود ایرانیان است اگر خود را پنهان و منزوی کنند این پیام منتقل نخواهد شد... ایرانیان متحدانی در کنگره ی آمریکا دارند و من یکی از این متحدان ام چون به پیام نوروز باور دارم. دنیا بسیار کوچک است و خطاست اگر فرصت شناختن همدیگر را از دست دهیم.»
در فاصله چند روز گذشته بر شمار امضا کنندگان قطعنامه افزوده شده است مایک هوندا به صدای آمریکا گفت حدود چهل قانونگزار از جمله ران پال، کاندیدای پیشین انتخابات ریاست جمهوری، به حامیان قطعنامه پیوسته اند. قطعنامه روز دوشنبه در صحن مجلس نمایندگان قرائت خواهد شد و ایشان ابراز اطمینان کرد همان شب به تصویب برسد. این نخستین بار خواهد بود که قطعنامه ای در بزرگداشت نوروز در کنگره به رای گذاشته می شود.امروز، سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، با انتشار بیانیه ای ضمن ستودن فصاحت پرزیدنت اوباما در پیام نوروزی اش به مردم و رهبران ایران نوشته است این که یک رئیس جمهور بی همتا از قدرت اش برای تحولات بزرگ بهره می گیرد می تواند زمینه ساز یک تحول اساسی در دیپلماسی عمومی آمریکا باشد.سناتور کری می گوید نگاهی به هشت سال گذشته نشان می دهد تهدید بدون پشتوانه ی عملی تنها موقعیت تندروها را در تهران تقویت کرده و مستمسکی برای منحرف کردن اذهان از شکست هایشان در ایران بدست داده است. سناتور کری می گوید من از دشواری های یک تحول دیپلماتیک در برابر ایران بی اطلاع نیستم اما، در حالی که باید در انتظار چشم انداز تماس مستقیم با ایران بود اگر در پی شکل دادن فصل جدیدی در برابر ایران هستیم اینگونه رویکرد مستقیم توام با احترام با مردم ایران ضروری است.

برچسب‌ها:


 

چشم انداز همکاری مسکو با واشنگتن بر سر ایران

گروهی از تحلیلگران و کارشناسان مسائل ایران معتقدند رویکرد دیپلماسی پرزیدنت اوباما در برابر ایران که در پیام نوروزی اش تجلی یافته بود امیدها را نسبت به همکاری مسکو و واشنگتن در راستای توقف تلاش های ایران برای دستیابی به قابلیت تولید جنگ افزار هسته ای و موشک های بالستیک تقویت کرده است. در کنگره ی ایالات متحده اتفاق نظر نسبی در حال شکل گیری است که برای بسط همکاری های روسیه و آمریکا در سه حوزه ی منافع مشترک دو کشور شامل جلوگیری از گسترش جنگ افزار هسته ای، مبارزه با تروریسم در افغانستان، و ایجاد یک بازار انرژی با ثبات، زمینه های جدیدی پدید آمده است.کارشناسان از رهبران کنگره خواسته اند برای نمایش حسن نیت واشنگتن در برابر مسکو توافقنامه ی همکاری هسته ای غیرنظامی آمریکا با روسیه را که از تابستان گذشته پس از حمله ی مسکو به گرجستان معلق کردند در دستور کار قرار دهند.رهبران دموکرات ها در کنگره بطور فزاینده ای خواستار کند شدن روند استقرار سپر دفاع موشکی در جمهوری چک و لهستان، در جوار مرزهای روسیه، هستند که با هدف مقابله با حملات احتمالی موشکی ایران طراحی شده است.سناتور دموکرات جان کری می گوید مسکو با متقاعد کردن ایران به تغییر سیاست های هسته ای و موشکی اش می تواند نیاز واشنگتن به این سیستم دفاع موشکی را به حداقل برساند.استیون سستانوویچ، کارشناس ارشد شورای روابط خارجی، اخیرا در نشستی در سنا به قانونگذاران گفت پرزیدنت اوباما و دیمتری مدودف برای نمایش بهبود روابط دو کشور می توانند در دیدارشان در حاشیه ی نشست گروه بیست در لندن تعهد مجدد دو کشور را به برداشتن گام های عملی در راستای منصرف کردن ایران از تلاش هایش برای دستیابی به جنگ افزار هسته ای، اعلام کنند. اقداماتی که شامل همکاری های دیپلماتیک و نظامی و در صورت لزوم دفاع موشکی خواهد بود.اما، اریل کوئن، کارشناس بنیاد هریتج، به قانونگذاران آمریکایی هشدار داد آمریکا برای دست کشیدن از سپر دفاع موشکی بهای گزافی را باید بپردازد و گفت حتی در صورت تحقق چنین امری نسبت به حرکت مسکو به سمت واشنگتن و رها کردن ایران بشدت تردید دارد.کوئن با اشاره به پاسخ منفی مدودف به نامه ی پرزیدنت اوباما گفت روسیه در پی احیای دوباره ی نفوذ منطقه ای و بین المللی اش است و حتی در حوزه ی منافع مشترک دو کشور نیز تلاش خواهد کرد به واشنگتن تفهیم کند نقش یک دنباله رو را بازی نخواهد کرد. کوئن فهرستی از اقدامات روسیه را در این راستا را تحریک قرقیزستان و ازبکستان به بیرون کردن نیروهای آمریکا از پایگاههایشان در عین دادن امکان استفاده از امکانات لجستیکی خودش به آمریکا؛ ادامه ی همکاری در برنامه ی هسته ای ایران با هدف ممانعت از مشارکت شرکت های غربی در برنامه های توسعه ی گاز ایران به غرب از طریق خط لوله ی پیشنهادی نابوکو؛ و ایجاد یک کارتل گاز طبیعی با ایران برای کنترل بازار انرژی؛ عنوان کرد.کوئن با اشاره به امضای توافقنامه ی فروش موشک های پیشرفته ی اس سیصد به ایران علیرغم مخالفت آمریکا به اعضای کمیته ی روابط خارجی سنا گفت رهبران روسیه روابط با ایران را نه در محدوده ی منافع اقتصادی بلکه به عنوان یک ائتلاف ژئوپولتیک می بینند و معتقدند یک ایران طرفدار غرب در جهت منافع ملی روسیه نیست.روابط اقتصادی مسکو با تهران در مقایسه با مناسبات تجاری ایران با ژاپن، چین، آلمان و ایتالیا رقم قابل ملاحظه ای نیست.استیون سستانوویچ معتقد است همکاری ها مسکو با تهران در نقطه ی دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای متوقف می شود زیرا روسیه و آمریکا در باره ی خطر یک ایران اتمی اتفاق نظر دارند.سرگی ریاباکوف، معاون وزیر خارجه ی روسیه، در گفتگویی که پس از پیام نوروزی پرزیدنت اوباما انجام گرفت، گفت روسیه کماکان معتقد است شواهدی از انحراف برنامه ی هسته ای ایران به سوی تولید جنگ افزار وجود ندارد.کارشناسان معتقدند تفاوت رویکرد روسیه با آمریکا در برابر ایران این است که مسکو معتقد است هنوز زمان برای مجاب کردن ایران وجود دارد.به باور سستانوویچ تمام فشار مخالفت روسیه با استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپای شرقی به این جهت است که می خواهد سپر دفاع موشکی آمریکا در خاک روسیه مستقر شود.سستانوویچ به اعضای کنگره پیشنهاد کرد با تصویب توافقنامه ی همکاری غیرنظامی هسته ای آمریکا با روسیه که پول هنگفتی را به خزانه ی مسکو سرازیر خواهد کرد از تمایل پرزیدنت اوباما و مدودف برای کاهش تنش حمایت کنند. به باور سستانوویچ اقتصاد روسیه در سایه ی کاهش بهای انرژی با چالش هایی روبروست و این موافقت می تواند نقشی کلیدی در روابط دو کشور ایفا کند.سناتور جمهوریخواه ریچارد لوگر هشدار داده است روابط روسیه و آمریکا برای مدتی پر کشاکش خواهد بود و بنیاد همکاری های استراتژیک دو کشور در صورت عدم تمدید توافقنامه ی کاهش تسلیحات هسته ای مسکو و واشنگتن تا کمتر از نه ماه دیگر با خطر سقوط روبروست.در کانون مذاکرات آمریکا و روسیه تمدید پیمان هسته ای سال هزار و نهصد و نود و یک موسوم به استارت قرار دارد که دسامبر امسال منقضی می شود. مسکو و واشنگتن بر اساس آن تعهد کردند موشک های با کلاهک هسته ای خود را به سطح هزار و ششصد کاهش دهند. به گفته ی سناتور کری دولت اوباما وعده کرده است برای تقویت پیمان منع گسترش جنگ افزار هسته ای در پی توافقی بین المللی برای نابود کردن تمام موشک های اتمی در جهان باشد. رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا می گوید یقین دارد مسکو و واشنگتن می توانند شمار تسلیحات اتمی خود را از سطح هزار و ششصد موشک توافق شده در پیمان استارت در کوتاه مدت به دست کم هزار کاهش دهند.گروهی از جمهوریخواهان و دموکرات ها در کنگره نسبت به حسن نیت مسکو در هر گونه توافقی با آمریکا بر سر ایران تردید دارند.بنا به گزارش ها سال هزار و نهصد و نود و پنج توافقنامه ی سری میان ال گور، معاون رئیس جمهوری وقت آمریکا، با ویکتور چرنومردین، نخست وزیر وقت روسیه، به امضا رسید که مسکو بر مبنای آن موافقت کرد پس از پایان قراردادهای فعلی اش فروش تسلیحات متعارف به ایران را متوقف کند و در ازای آن شامل قانون تحریم های آمریکا نشود. بسیاری معتقدند شواهد اندکی درباره ی پایبندی مسکو به این توافقنامه وجود دارد و فروش موشک های پیشرفته ی دفاعی تور ام یک در دوران ریاست جمهوری ولادمیر پوتین و قرارداد موشک های پیشرفته ی دفاعی دوربرد اس سیصد که هنوز تحویل داده نشده است نمونه ی آشکار رد آن توافق است.در سال های گذشته شرکت های روسی طرف همکاری با ایران مشمول تحریم های آمریکا شده اند.

برچسب‌ها:


 

بیانات مهم حضرت آیت الله خامنه‌ای در مشهد


تکذیب شایعه جعلی حمایت رهبر انقلاب از یک نامزد خاص در انتخابات
هميشه گمانه زني‌ها و شايعاتي در اين زمينه بوده و خواهد بود اما بنده يك رأي دارم كه در صندوق مي‌اندازم و به هيچ كس هم نمي‌گويم كه به چه كسي رأي بدهد يا ندهد، چراكه تشخيص اين مسئله بر عهده خود مردم است. گاهي كه از دولت دفاع و حمايت مي‌كنم برخي معنايي ناصحيح براي اين مسئله جعل مي‌كنند در حاليكه من براساس وظيفه هميشه از دولتها و خدمتگزاران كشور حمايت كرده‌ام بخصوص هنگامي كه مي‌بينم دولتي بيشتر به محرومان رسيدگي مي‌كند و در مقابل ظلم و استكبار مي ايستد و مورد تهاجم غير منصفانه نيز قرار مي گيرد، اما اين سخنان و رفتار بنده ربطي به انتخابات ندارد و اعلام موضع انتخاباتي نيست.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اولين روزسال جديد در اجتماع عظيم زائران حرم رضوي و مردم مشهد دربيانات بسيار مهمي، ضمن تشريح " زمينه ها و ضرورتهاي پيشرفت و عدالت " و بررسي ابعاد مختلف اصلاح الگوي مصرف، به تبيين موضوع انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري و همچنين مسئله ايران و آمريکا پرداختند. به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، آيت ا... خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در اولين روز سال جديد در اجتماع عظيم زائران حرم رضوي و مردم مشهد در بيانات بسيار مهمي، ضمن تشريح "زمينه‌ها و ضرورتهاي پيشرفت و عدالت " و بررسي ابعاد مختلف اصلاح الگوي مصرف ، به تبيين موضوع انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري و همچنين مسئله ايران وامريكا پرداختند و تاكيد كردند: ملت بزرگ و عزيز ايران با توجه به آمادگي‌ها و زمينه‌هاي مثبت موجود، دهه چهارم انقلاب را به گامي بلند و جهشي قابل توجه در روند تحقق آرمان اصيل "پيشرفت و عدالت " تبديل خواهد كرد. ايشان در اين ديدار پرشور كه در صحن جامع رضوي برگزار شد با تبريك عيد سعيد نوروز و سال جديد به آحاد مردم ، افزودند: حضور ميليونها جوان "دانا، پرنشاط و تحصيل كرده "، تجربيات بسيار ذيقيمت "نخبگان ، مسئولان و مديران " در روبرو شدن با مسايل سه دهه اخير كه منجر به تصميمات مهمي همچون اجراي اصل 44 قانون اساسي، تلاش براي هدفمند كردن يارانه‌ها و سفر مسئولان به استانها و مناطق دور و نزديك كشور شده است و نيز آماده شدن زير ساختهاي اساسي در زمينه‌هاي گوناگون "علمي، شبكه‌هاي ارتباطاتي و مواصلاتي " از جمله عواملي است كه آمادگيهاي بسيار وسيعي، براي حركت پر شتاب‌تر كشور بوجود آورده تا دهه چهارم كه از امسال آغاز شده در پرتو برنامه‌ريزي و كار و تلاش مجدانه‌، حقيقتاً به دهه پيشرفت و عدالت تبديل شود. حضرت آيت ا... خامنه‌اي با تاكيد بر لزوم همراه بودن عدالت با پيشرفت، كاهش فاصله‌هاي طبقاتي‌، برابري در استفاده از امكانات و فرصتها و كاهش فاصله برخورداري مناطق مختلف كشور را از جمله شاخص‌هاي حقيقي عدالت دانستند و افزودند: تحقق اين آرزوهاي بزرگ، سخت، اما شدني است و بايد با همت و اراده و تلاش همگاني به آنها برسيم. *تحقق پيشرفت و عدالت نيازمند وجود مديراني مومن، شجاع، با تدبير و مخلص است ايشان در تشريح مصداقهاي عدالت به، مبارزه جدي، مستمر و پيگير با فساد اقتصادي و اجتماعي اشاره كردند و تحقق پيشرفت و عدالت را نيازمند وجود مديراني مومن، شجاع، با تدبير، مخلص و داراي عزم راسخ دانستند. رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به تاكيدي كه در پيام نوروزي بر لزوم اصلاح الگوي مصرف داشته‌اند، افزودند: اين حركت، گامي اساسي در روند پيشرفت و عدالت است چرا كه بيماري اسراف، از لحاظ اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، آسيبها و مشكلات گوناگوني بوجود آورده و آينده كشور را تهديد مي‌كند. ايشان، صرفه جويي را درست مصرف كردن و مصرف كارآمد و ثمر بخش خواندند و افزودند: بايد اعتراف كنيم كه عادتها، سنتها و روشهاي غلط، زياده‌روي در مصرف را بدنيال اورده و نسبت ميان توليد و مصرف را، به ضرر توليد برهم زده است، بگونه‌اي كه يك سوم نان توليدي و حداقل يك پنجم آب مصرفي، كه با آن همه مشكلات و دشواريها تهيه مي‌شود عملاً به هدر مي‌رود، متوسط مجموع انرژي مصرفي در ايران، بيش از 2 برابر متوسط جهاني شده و شاخص شدت انرژي در كشور ما يعني نسبت انرژي مصرف شده به كالاي توليد شده، متاسفانه هشت برابر كشورهاي پيشرفته است. رهبر انقلاب، اصلاح الگوي مصرف وپرهيز از اسراف را مسئله‌اي ديني و عقلي بر شمردند و در بحث اسراف در سطح ملي و در سطوح مسئوليتي به شبكه‌اي فرسوده انتقال آب و برق، مصارف بي رويه در سازمانها، سفرهاي بيهوده و نگاه تجملي مسئولان اشاره كردند. حضرت آيت ا... خامنه‌اي در جمع بندي اين بخش از سخنان تاكيد كردند: مقابله با اسراف و صرفه جويي صحيح، با حرف امكان پذير نيست و قواي مقننه و مجريه موظفند با قانونگذاري صحيح و اجرا و پيگيري قاطعانه، الگوي مصرف را از "توليد تا مصرف و باز يافت " اصلاح كنند. بخش ديگري از سخنان مهم حضرت آيت ا... خامنه‌ا‌ي در اجتماع عظيم زائران حرم رضوي به موضوع دهمين انتخابات رياست جمهوري اختصاص داشت. *انتخابات فقط ابزاري براي در دست گرفتن قدرت نيست ايشان، انتخابات را يكي از پايه‌هاي نظام اسلامي برشمردند و افزودند: مردم‌سالاري ديني با حرف ايجاد نمي‌شود بلكه نيازمند شركت و حضور و اراده ملت و ارتباط "فكري ، عقلاني و عاطفي مردم " با تحولات كشور است و تحقق اين مسئله جز با انتخابات صحيح، همگاني و مشاركت وسيع مردم ممكن نيست. رهبر انقلاب اسلامي افزودند: انتخابات سرمايه‌گذاري عظيم و سپرده گذاري ملت براي اداره صحيح كشور و دستيابي به آينده‌اي روشن است، و هر رأيي كه به صندوق ريخته مي‌شود اهميت دارد و به اين سرمايه گذاري ملي مي‌افزايد. حضرت آيت ا...خامنه‌اي در بحث انتخابات نكاتي را نيز به نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري خاطر نشان كردند. ايشان خطاب به نامزدهاي فعلي وآتي انتخابات افزودند: توجه كنيد كه انتخابات فقط ابزاري براي در دست گرفتن قدرت نيست بلكه وسيله‌اي است براي ارتقاي توان كشور، افزايش اقتدار ملي و آبرومند كردن ملت، بنابراين در تبليغات و رفتار خود به اين مسائل اهميت دهيد و مبادا كسي در فعاليت انتخاباتي خود به گونه‌اي حرف بزند و رفتار كند كه دشمن را به طمع بياندازد. رقابت و نقد منصفانه از ديگر نكاتي بود كه رهبر انقلاب به نامزدهاي دهمين انتخابات رياست جمهوري توصيه كردند و افزودند: هر يك از شما حتماً حرفي داريد و طبعاً حرف فرد مقابل را رد مي‌كنيد اما دراين روند از جاده انصاف خارج نشويد وبه كتمان حقايق نپردازيد. حضرت آيت ا... خامنه‌اي همچنين با اشاره به باز بودن ميدان حضور درعرصه انتخابات رياست جمهوري براي همه، خاطر نشان كردند نامزدها خود را به مردم عرضه كنند تا مردم با هوشياري هر گونه كه تشخيص مي‌دهند عمل كنند. ايشان با انتقاد از برخي كه بيهوده تلاش مي‌كنند از هم اكنون انتخابات 22 خرداد رياست جمهوري را در ذهن مردم خدشه دار كنند افزودند: تاكنون حدود 30 انتخابات در كشور برگزار شده و مسئولان وقت رسماً سلامت و صحت انتخابات را تضمين كرده‌اند و به همين علت مردم تحت تاثير حرفهايي كه تلاش مي‌كنند انتخابات رياست جمهوري را از هم اكنون متزلزل و خدشه دار جلوه دهند قرار نمي‌گيرند. حضرت آيت الله خامنه‌اي افزودند: بنده نيز به مسئولان تاكيد مي‌كنم كه حتماً انتخابات را سالم و با امانت داري كامل برگزار كنند و بگونه‌اي عمل شود كه دست نامزدها باز باشد و مردم نيز با حضور پر شور خود، هر كه را خواستند آزادانه انتخاب كنند. * تکذیب صریح شایعه حمایت رهبری از یک نامزد خاصرهبر انقلاب اسلامي درباره موضع رهبري در انتخابات خاطر نشان كردند: هميشه گمانه زني‌ها و شايعاتي در اين زمينه بوده و خواهد بود اما بنده يك رأي دارم كه در صندوق مي‌اندازم و به هيچ كس هم نمي‌گويم كه به چه كسي رأي بدهد يا ندهد، چراكه تشخيص اين مسئله بر عهده خود مردم است. ايشان افزودند: گاهي كه از دولت دفاع و حمايت مي‌كنم برخي معنايي ناصحيح براي اين مسئله جعل مي‌كنند در حاليكه من براساس وظيفه هميشه از دولتها و خدمتگزاران كشور حمايت كرده‌ام بخصوص هنگامي كه مي‌بينم دولتي بيشتر به محرومان رسيدگي مي‌كند و در مقابل ظلم و استكبار مي ايستد و مورد تهاجم غير منصفانه نيز قرار مي گيرد، اما اين سخنان و رفتار بنده ربطي به انتخابات ندارد و اعلام موضع انتخاباتي نيست. * رابطه با آمریکارهبر انقلاب اسلامي در بخش پاياني سخنانشان در اجتماع عظيم زائران حرم رضوي به موضوع ايران و آمريكا پرداختند. ايشان مواجهه و نوع تعامل با دولت ايالات متحده امريكا را از اول انقلاب آزموني بزرگ براي ملت ايران و جمهوري اسلامي خواندند و با اشاره به بدرفتاري و دشمني مستمر دولتمردان آمريكايي چه جمهوريخواه و چه دمكرات با انقلاب اسلامي و ملت ايران افزودند: تحريك مخالفين و كمك به حركتهاي تجزيه طلبانه و تروريستي نخستين كار آمريكاييها در خصومت با جمهوري اسلامي بود كه اين سياست هنوز هم بر اساس اطلاعات كاملاً موثق، با ارتباط عناصر آمريكايي با عناصر شرور مناطق مرزي ايران و پاكستان ادامه دارد. حضرت آيت ا... خامنه‌اي تصرف و مسدود كردن ميلياردها دلار دارايي و اجناس و اموال ملت ايران، چراغ سبز به صدام براي حمله به ايران و حمايت همه جانبه از رژيم بعثي در طول هشت سال جنگ تحميلي كه منجر به شهادت حدود 300 هزار نفر از جوانان اين سرزمين شد، و فاجعه آفريني در حمله موشكي به هواپيماي مسافربري ايران در سال آخر جنگ تحميلي و قتل عام حدود 300 زن و مرد و كودك را از ديگر اقدامات خصمانه دولت آمريكا در قبال ملت ايران برشمردند و افزودند آيا ملت ايران مي‌تواند اين مسائل را فراموش كند. ايشان با اشاره به 30 سال تحريم ملت ايران، حمايت واشنگتن از تروريستهاي جنايتكاري كه تعداد زيادي را در ايران ترور كرده‌اند، تشنج آفريني در منطقه، حمايت بي قيد و شرط از جنايتكاران صهيونيست و تهديد مكرر ايران به حمله نظامي را از جمله نشانه‌هاي خصومت بي وقفه امريكا با ملت ايران دانستند و افزودند: مسئولان آمريكايي در 30 سال گدشته، بارها و بارها به ملت و مسئولان ايراني اهانت كرده‌اند و حتي برخي از آنها خواستار ريشه كن كردن اين ملت بزرگ و با شرافت شده‌اند. رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به روي كار آمدن رئيس جمهور و دولت جديد در آمريكا افزودند: آنها مي‌گويند بسوي ايران دست دراز كرده‌ايم و ما مي‌گوييم اگر امريكا در زير دستكش مخملي، دستي چدني را پنهان كرده باشد اين اقدام هيچ معنا و ارزشي ندارد. حضرت آيت ا... خامنه‌اي با اشاره به اقدام مسئولان آمريكا در تبريك عيد نوروز به مردم ايران افزودند: حتي در همين پيام تبريك نيز ملت ايران طرفدار تروريست و دنبال سلاح هسته‌اي خوانده شده است آيا اين تبريك است يا دنباله همان اتهامات؟ رهبر انقلاب اسلامي افزودند: نمي‌دانيم چه كسي واقعا در امريكا تصميم گير است، رئيس جمهور يا كنگره و يا عناصر پشت پرده، اما در هر حال تاكيد مي‌كنيم كه ملت ايران درباره مسائل مربوط به خود اهل محاسبه و منطق است و احساساتي نمي‌شود. ايشان با اشاره به موضوع مذاكره و شعار رئيس جمهور جديد آمريكا يعني تغيير افزودند: اگر واقعا چيزي جز بخش اندكي از ادبيات شما تغيير كرده است نشان دهيد، آيا دشمني شما با ملت ايران پايان يافته؟ داراييهاي ايران را آزاد كرده‌ايد؟ تحريمها را برداشته‌يد؟ از لجن پراكني و تبليغات سوء دست برداشته‌ايد؟ دفاع بي قيد و شرط از رژيم صهيونيستي را پايان داده ايد؟. *اگر آمريكا تغيير نكند سنتهاي الهي و ملتها، آنها را تغيير خواهند داد حضرت آيت ا... خامنه اي تاكيد كردند: تغيير نبايد لفاظي و با نيت ناسالم باشد و اگر مي‌خواهيد ضمن حفظ همان اهداف قبلي، فقط سياستها و تاكتيكها را عوض كنيد اين يك خدعه است نه تغيير و اگر تغيير واقعي مورد نظر شماست بايد در عمل مشاهده شود و به هر حال همه مسئولان آمريكايي و ديگران بدانند كه ملت ايران را نمي‌شود فريب داد يا ترساند. ايشان با اشاره به ناچاري مقامات آمريكايي براي ايجاد تغيير در اين كشور خاطر نشان كردند: اگر تغيير نكنيد مطمئن باشيد سنتهاي الهي و ملتها، شما را تغيير خواهند داد. رهبر انقلاب اسلامي، با توصيه به مقامات امريكايي براي تحقيق و تامل در چرايي منفور بودن اين كشور در افكار عمومي جهان، ادامه سياستهاي مستكبرانه، تلاش براي تحميل اراده خود بر ملتها و برخورد دوگانه با مسائل مختلف را از جمله علل اين واقعيت دانستند و خطاب به مسئولان آمريكايي افزودند: از اين واقعيات عبرت بگيريد، براي خير و صلاح خودتان و كشورتان از اينگونه سياستها و رفتار دست برداريد كه در اين صورت چهره شما در افكار عمومي بتدريج تغيير خواهد كرد. ايشان افزودند: در حرفهاي من به دقت تامل كنيد البته آنها را به صهيونيستها ندهيد كه برايتان ترجمه كنند بلكه با انسانهاي صالح مشورت كنيد. حضرت آيت ا...خامنه‌اي در جمع بندي اين بخش از سخنانشان افزودند: حرف ما اين است كه تا وقتي دولت آمريكا روشها، سياستها، اقدامات و جهت گيريهاي خصمانه 30 سال گذشته را دنبال مي‌كند ملت ما نيزهمان ملت 30 سال گذشته است كه روز بروز قوي‌تر، آبديده تر و با تجربه تر شده است. رهبر انقلاب افزودند: ملت ما از اينكه با زبان تهديد و تطميع با او صحبت كنند بدش مي‌آيد البته ما سابقه‌اي از رئيس جمهور و دولت جديد امريكا نداريم بنا براين بر اساس عملكرد آنها قضاوت مي‌كنيم. حضرت آيت ا... خامنه‌اي در پايان سخنانشان با ابراز تأسف و تالم عميق از درگذشت همسر گرامي امام خميني (ره) و تسليت رحلت اين بانوي مكرمه به ملت ايران و بازماندگان بيت شريف امام افزودند: اين شخصيت برجسته، در همه آزمايشهاي دشوار با صبر و استقامت در كنار امام راحل قرار داشت و از خداوند متعال مسئلت مي‌كنيم امام راحل، همسر معظمشان و فرزندانشان رابا اولياي الهي محشور فرمايد و ملت ما را هميشه قدردان امام بزرگوار قرار دهد. در اين ديدار پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامي آيت ا... واعظ طبسي نماينده ولي فقيه در خراسان و توليت استان قدس رضوي در سخناني با تبريك عيد نوروز نامگذاري سال جديد را به نام سال اصلاح الگوي مصرف فرصت مناسبي براي شتاب بخشيدن به حركت مدبرانه در مسير تحقق اهداف سند چشم انداز 20 ساله برشمرد.

برچسب‌ها:


This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]