۱۳۸۸ فروردین ۱۰, دوشنبه

 

میرحسین موسوی: هنوز به آزادی كانال های تلویزیونی اعتقاد دارم

میرحسین موسوی که در دیدار با جمعی از روزنامه نگاران سابق روزنامه جمهوری اسلامی در سال های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کارکنان نهاد نخست وزیری و اعضای حزب جمهوری اسلامی در موسسه دین و اقتصاد سخن می گفت با بیان این مطلب و تبریک عید نوروز به حاضرین و ملت ایران به بررسی اهمیت تغییرات جهان در سرنوشت کشور پرداخت و گفت: بخشی از این تغییرات مربوط به منافع ملی، بخشی ناشی از فرآیندهای جهانی شدن و بخشی دیگر ناشی از قدرت یافتن فضای مجازی از جمله اینترنت و ماهواره هاست. کاندیدای دهمین انتخابات ریاست جمهوری با تحلیل واکنش های مختلف در برابر تحولات جهانی افزود: عده ای تسلیم هر نوع تحولی می شوند و عده ای دیگر تلاش مي كنند سدي نفوذ ناپذير در مقابل سيل تغييرات و دگر گوني ها بسازند و برای توقف آن ها تلاش می کنند، اما در رویکرد سوم تغییرات به رسمیت شناخته شده و برای مدیریت آن ها با استفاده از مزيت هاي نسبي كشورمان تلاش مي شود. وي ادامه داد: باید واقع بین باشیم و پس از دست یابی به فهمی درست از واقعیت های پیش روی کشور، تلاش کنیم با توجه به امتیازات نسبی، توانمندهای کشور، فرهنگ غنی اسلامي و گذشته بسیار عمیق خود، تغییرات را به نفع مصالح ملی کشور مدیریت کنیم. وی با اشاره به نتایج متفاوت این سه رویکرد، اظهارکرد: رویکرد دوم، خوشبین است که می توان جلوی سیل تغییرات را سد کرد و با ایجاد سدی بزرگ، تغییرات را در پشت آن کنترل و به این ترتیب کشور، نظام و ارزش ها را حفظ کرد، اما این رویکرد نمی تواند نتیجه دراز مدتی برای کشور ما داشته باشد؛ چرا که تغییرات را به اندازه ای در پشت یک سد بسیار بلند جمع می کند که این سد شکسته شده و به دنبال آن ضایعه ای به بزرگی تخریب های ناشی از جاری شدن سیل تغییرات انباشته شده در پشت آن سد برای کشور به بار خواهد آورد.
- قبول تغییرات به عنوان یك واقعیت تنها راه حل باقی مانده برای كشور است موسوی در ادامه توضیح داد: رویکردی که به دنبال ایجاد سد بزرگ در مقابل سیل تغییرات است، منجر به بسته شدن روزنامه ها و رسانه ها، از بین بردن آزادی ها و قطع کردن نقش مردم در حاکمیت ملی و دینی خود خواهد شد. وی افزود: در رویکرد منفعلانه يعني رويكرد اول نیز باید تسلیم هرنوع اتفاقی شد که در جهان رخ می دهد، نتیجه این رویکرد آمریکایی شدن جامعه ما و تسلیم در مقابل پروژه های «جهانی کردن» و نه «جهانی شدن» است. میرحسین موسوي نتیجه گرفت: رویکرد سوم يعني قبول تغییرات كه به عنوان واقعیت پیش روی کشور و مدیریت آن هاست، تنها راه حل واقعی باقی مانده برای اداره کشور است.وي با اشاره به این که در رویکرد واقع بينانه ارزش ها حفظ می شود، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و استقرار عدالت را از اهداف انقلاب اسلامی خواند و تأکید کرد: در این رویکرد همه این اهداف را حفظ می کنیم، فرهنگ مان را حفظ می کنیم و از آزادی و باز کردن فضا نمی ترسیم، بلکه در مقابل تغییرات پیش روی جامعه ظرفیت سازی می کنیم و در این صورت بی تردید تغییرات را تبدیل به فرصت خواهیم کرد. میرحسین در ادامه به تحلیل آثار سیاسی داخلی و خارجی متفاوت این دو رویکرد پرداخت و توضیح داد: در رویکرد ايجاد مانع در مقابل تغييرات نوعی ترس همگانی را گسترش ميدهيم و بدليل اين ترس نمی توانیم با جهان ارتباط منطقي برقرار کنیم، سیاست داخلی و خارجی ما دچار مشکل می شود، وضعیتی انفعالی پیدا می کند، اما در رویکرد واقع بینانه ما با اندیشه «مدیریت تغییرات» مواجه هستیم؛ بی آن که ارزش ها و منافع خود را فراموش کنیم، تلاش می کنیم با نگاهی شجاعانه و پر از خلاقیت و جسارت با تغییرات روبه رو بشویم. نخست وزیر دهه نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی نشان داد که می توان چنین نگاهی داشت؛ بر آن دسته از هنجارهای بین المللی که ممکن است بر ضد منافع ملی ما عمل کنند، غلبه کرد؛ به عنوان یک کشور به روز با برخورداری از جامعه ای نو و مدرن در جهان ظاهر شد و از این طریق ارزش های خود را به جهان عرضه کرد و به سامان دادن ارزش های جهانی متناسب با ارزش های عمومی و دینی خود پرداخت. کاندیدای دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران با بیان اینکه انتخاب در میان این سه رویکرد، بزرگترین مساله پیش روی نظام ماست، گفت: اسلام آن گاه یک اسلام ناب است که بتواند با تحولات جهان امروز روبرو شود و از امتیازات آن استفاده کند. وبا استفاده از نقاط قوت ديني و ملي در آن تاثير بگذارد . موسوي افزود: اسلامی که شرایط زمان را درک نکند، اسلام تحجري و اسلامی که به منافع مردم پاسخ نمی دهد، طبیعی است جز ابزاری برای عقب ماندگی، استثمار، استحمار و باز هم زنده کردن نفوذ بیگانگان نخواهد بود و چنین اسلامی هرگز نمی تواند در دنیا اثرگذار باشد؛ بلکه به تدریج ما را فرسوده خواهد کرد و ابزارهای تأثیرگذاری را از ما خواهد گرفت. طرح اسلام ناب از سوی امام به گونه ای است كه گویی ایشان خطری در فهم از اسلام حس می كردند میرحسین یادآور شد: باید توجه کنیم که توضیحات حضرت امام درباره اصطلاح اسلام ناب مربوط به دوسال آخر عمر مبارک ایشان است، طرح مکرر ویژگی های اسلام ناب در این دوران به گونه ای است که گویی ایشان زمینه خطر و انحرافی جدی در نوع فهم از اسلام را بسيار جدي مي‌ديدند . وي تصریح کرد: من با این تلقی مفهوم «اسلام ناب محمدی» را مطرح کردم و معتقدم هنوز زمینه های این نوع نگاه چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی و همچنین سیاست های اقتصادی و فرهنگي باقی ست؛ در میان مردم و مسولان چنین نگاهی ریشه دار است و چنین نیست که این نگاه به اسلام به کلی از میان رفته باشد، اما باید قدری درباره این فهم از اسلام اجماع کنیم و این نگاه نو را که خیر و برکات زیادی برای کشور ما به دنبال داشته است، در ابعاد مختلف داخلی و خارجی احیاء کینم وبا نگاهي كه رهبر فرزانه انقلاب به مسائل فرهنگي دارند مشكلي براي انتخاب اين رويكرد وجود ندارد . رئیس فرهنگستان هنر در ادامه به طرح برخی از مسائل جوانان پرداخت و گفت: نسل جدید با مسائل بسیار جدیدی همچون اشتغال، ازدواج، فرهنگ های نو و مسائلي از این دست روبروست که برای رفع هیچ یک از آن ها، راه حل های روشنی ارائه نمی شود. میرحسین موسوي با تأکید بر این که راه حل برخی از مشكلات فرهنگي جوانان با انتخاب رويكرد واقع بينانه در مقابل تغييرات و تحولات جهاني است گفت: اگر رویکرد قبول تغییرات در جهان را بپذیریم و مدیریت تغییرات را براساس توانایی ملی و دینی خود پی گیریم، می توانیم به پرسش های نسل سوم هم پاسخ دهیم، اما اگر همان رویکرد نخست را در سد کردن، بستن و تنگ کردن فضا در پیش بگیریم، باید شاهد از دست رفتن جوانان و بيگانگي آنها با نظام باشيم. کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران ، با گرامی داشت یاد یاران بزرگ انقلاب چون شهید بهشتی، شهید باهنر، شهید رجایی و دیگر شهدای انقلاب اسلامی گفت: همواره برای من این پرسش مطرح است که از راه شهیدان چه چیزی برای ما باقی مانده است؟ و این انگیزه که برخی از دوستان بعد از 30 سال، آن هم در یک روز تعطیل دور هم جمع می شوند نشان می دهد که سرمایه های مشترک عظیم و ارزشمندی میان آن ها وجود دارد. وهنوز راه شهيدان ميتواند انگيزشي براي جمع شدن باشد . وی افزود: در مواجهه با سختی ها و دشواری ها و بیراهه رفتن ها، واقع بینی و نگاه درست به آن چه که پیش روی داریم به ما می آموزد که باید نگاهی امیدوارانه نسبت به آینده نیز داشته باشیم؛ امیدی که برگرفته از دستآوردهایی است که هنوز با ماست. میرحسین تصریح کرد: این دستاوردها همان صلح، صفا، ایمان و اعتقاد به اسلام و حاکمیت ارزشهای دینی و ارزشهاي ملي در جامعه ماست. وی با اشاره به این که اين آثار دستآوردها و دگرگونی هایی که انقلاب اسلامی مردم ایران در کشور و در دنیا ایجاد کرد، ادامه دارد، گفت: در این جمع کسانی هستند که می دانند وخود لمس كرده اند که چه فضای مخوف و غیر انسانی را در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی پشت سر گذاشتیم، گر چه ممکن است نتوانسته باشیم تمام ویژگی های فضای پاکی را که در سال های دوران اوليه انقلاب حاكم بود تا کنون حفظ کنیم. كسی كه مسوولیت حضور در انتخابات را می پذیرد به این معناست كه خود را برای هر اتفاقی آماده كرده وی با اشاره به این که تحولات و دگرگونی های پیآمد انقلاب اسلامی انطباقی میان فضای کشورمان با فضای رایج در دنیا ایجاد کرد، گفت: بسیاری از این تحولات برگشت ناپذیر است؛ از جمله آن ، فضاهای آزاد و بازی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور ما ایجاد و منجر به توسعه این فضا در جهان اسلام شد. کاندیدای دهمین دوره انخابات ریاست جمهوری در پاسخ به اظهار نگرانی یکی دیگر از حاضران درباره ممنوعیت هایی که وی درباره چاپ پوستر توسط ستاد وضع کرده است، گفت: ما دو راه حل در پیش روی خود داشتیم، یا می بایست از سرمایه های چند ده میلیاردتومانی در ستاد استفاده کنیم و وامدار، یا حداقل شرمنده مجموعه هايي شویم که هزینه می کنند و آلودگی هایی را می پذیرفتیم که در این رویه های تبلیغاتی خطر آن وجود دارد و یا در راه حل دیگر بر انگیزش های مردمی که اعتباری به مراتب والاتر دارند تکیه می کردیم که البته ستاد باید در این زمینه بیشتر فعال باشد.وی افزود: در این رویکرد، تبلیغات برای بنده نیست، تبلیغات برای ایجاد یک تغییر است. میرحسین با اشاره به شعاری که ستاد انتخاباتی وی با عنوان «هر شهروند یک ستاد» برگزیده است، گفت: همه کسانی که دوست دارند در جهت این تغییر حرکتی کنند، با ابتکار خود می توانند بی آنکه منتظر ستاد باشند در گرداگرد خود زمینه ای برای این تغییر ایجاد کنند . وی با اشاره به این مضمون یکی از جملات بیانیه اعلام کاندیداتوری خود که «متن دست نویس پشت شیشه مغازه ای اثرش از یک پلاکارد بیشتر است»، گفت: می توان این تمثیل را در عمل عمق بخشید و توسعه داد و از ابداعات و ابتکارات همه کسانی استفاده کرد که در این زمینه برای فعالیت انگیزه دارند. میرحسین در پاسخ به اظهار نگرانی یکی از حاضران درباره آغاز تخریب های مخالفان وی تأکید کرد: آن گاه که فردی مسوولیت حضور در صحنه انتخابات را می پذیرد به این معناست که خود را برای هر اتفاقی آماده کرده است. توقف در وضعیت كنونی مصالح ملی و دینی را به خطر می اندازد وی با هشدار نسبت به پیامد های توقف در وضعیت کنونی گفت: همه ما لمس می کنیم وضعیتی که در آن قرار داریم، وضعیت خوبی نیست؛ جهت گیری های نامناسب درسیاست، فرهنگ، اقتصاد، و قانون شکنی و شکستن ساختارهای تصميم گيري، اگر ادامه دار باشد، مصالح دینی و مصالح ملی در خطر خواهد بود . کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، با اشاره به گفتمان خود گفت: بر این باورم كه اهداف اصلاحات از ميان همه اقشار بويژه قشرهاي مستضعف بايد بجوشد و با اعتقاد اين اقشار و حمايت آ نها مي تواند اصلاحات تداوم داشته باشد طبيعي است كه فكر كنيم اين اصلاحات با عقايد ديني مردم و اصول بنيادي انقلاب ساز گار خواهد بود و يا به عبارتي ديگر مقابل اين اصول نخواهد بود. اصلاح طلب ترین قشر ها قشر های مستضعف هستند میرحسین درباره معنای اصلاح طلبی با تکیه بر اصول متذکر شد: این حرف تازه بنده نیست، من در دوره جنگ و در طول 20 سال گذشته در دیدارهای خصوصی و عمومي بر همان موضعی تکیه کرده ام که در اطلاعیه اخیر مطرح شده است. وی تصریح کرد: قرار ما این نبود خلاف اعتقادی که دارم با مردم سخن بگویم، این نوعی دغل و دروغ است و اميدوارم تا روز انتخابات با صداقت و صراحت با مردم صحبت كنم.میرحسین یکی از اصول را بازگشت به قشرهای پایین دست خواند و افزود: بر این باورم که بازگشت به قشرهای مستضعف یک وظیفه بنیادین حکومت است؛ چنانکه در این باره دستورات دینی بسیاری ارائه شده است؛ حکومت می تواند مقابل اغنیا نباشد، تولید و تجارت را تشویق کند وحكومت مي تواندبه نقش بي بديل بخش خصوصي در تحقق رشد و توسعه ايمان داشته باشد. اما حکومت خود باید مشهور به همنشینی با فقرا باشد؛ این ویژگی یک نظام اسلامی است، اگر نظام اسلامی نباشد، ممکن است بتوان این ویژگی را از آن حذف کرد، ولي با ادعاي اسلاميت و جمهوريت نمي توان سر نوشت نظام را جدا از توجه به اقشار مستضعف تصور كرد . عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس افزود: بررسی های جامعه شناختی نیز به خوبی نشان می دهد که بازگشت به اقشار مستضعف از منظر جامعه شناختی اهميت بالایی برای حکومت برخودار است؛ چرا که اقشار پایین بیشترین آمادگی رابرای ایجاد تحول دارند و بالقوه اصلاح طلب ترین قشرها، قشرهای فقیر هستند ؛ آن ها چیزی برای از دست دادن ندارند و دائم به دنبال بهتر شدن زندگی و جامعه خود و یافتن راه حل هایی برای بهتر شدن وضعیت خود هستند.آنها مهم ترين سرمايه براي دوام جمهوريت و اسلاميت نظام هستند. وی ادامه داد: ورای این نگاه سیاسی، به نظر می رسد در چارچوب یک منطق اخلاقی هر حکومتی در مقابل این قشرها وظایفی دارد، نمی شود که در هنگامه جنگ این طبقات، بچه های خود را قربانی کنند؛ چنانکه زمانی خیابان های تهران برای تشییع جنازه های شهداي همين قشرها بسته می شد، اما اکنون آن ها را فراموش کنیم و به طبقه دیگری روی بیاوریم؛ پس این حریت و آزادگی و عهد و پیمانی که با این قشرها بستیم کجا رفت؟ آیا فکر نمی کنید که دلیل آن که ما به عنوان یک طبقه جدید نمی توانیم با قشرهای پایین سخن بگوییم، در گفت و گوی با آن ها لکنت پیدا کرده ایم و با اول انقلاب فرق کرده ایم، ناشی از آن است که اینان را فراموش کرده ایم؟ و اين نگاه هيچ تناقضي با فراهم كردن بستر هاي مناسب براي حضور توانمند بخش خصوصي در اقتصاد ندارد . نه عضو كابینه ظاهرا از لحاظ سیاسی مخالف محسوب می شدند اما مانعی برای همكاری نمی دیدم کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در پاسخ به پرسشی درباره ویژگی های کابینه خود بر اهمیت روش مندی تصمیم گیری و سیاست گذاری در چارچوب های کارشناسی تأکید کرد و گفت: اگر دولت نتواند از همه نیروها ي تواناي موجود عليرغم تمايلات سياسي آنها استفاده كند موفق نخواهد بود. نه عضو كابینه ظاهرا از لحاظ سیاسی مخالف محسوب می شدند اما مانعی برای همكاری نبودند .میرحسین افزود: حدود 9 نفر از اعضای دولت وی در دوران جنگ جلساتی با خود داشتند و ظاهرا از نظر سياسي مخالف بنده محسوب می شدند، اما همه آن ها در دولت نقش داشتند و بنده آن را مانعي براي همكاري نميدانستم، به باور من این تنوع نیروها به ما کمک بسیاری در اداره امور می کرد، مسئله این بود کسی که عهده دار مسوولیتی می شود، صرف نظر از این که از کدام جناح باشد، آیا کارآمدی لازم را برای اداره امور دارد؟ تنها اگر گرایش های سیاسی به گونه ای غلظت پیدا می کرد که روی کارهای اجرایی و پیشرفت کشور اثر می گذاشت کار به جدایی می رسید. وی در ادامه تأکید کرد: هر اندازه که با اعتماد به نفس کار کنیم و بر روشهایی بنیادی که سال به سال «عوض نشوند» تکیه کنیم، راه حل های بهتری برای مسائل امروزمان پیدا خواهیم کرد. هنوز به آزادی كانال های تلوزیونی اعتقاد دارم موسوی در پایان این نشست درباره کانال های تلویزیونی خصوصی و واگذاری مسوولیت نیروی انتظامی به دولت سخن گفت و با اشاره به این که تصمیم گیری درباره هر دو مسئله پیش گفته در اختیار مقام معظم رهبری است، توضیح داد: درباره رسانه های گروهی بحثی در روند مذاکرات بازنگری قانون اساسی در مجلس قانون اساسی سال 68 داشتم، من اعتقاد به آزادی کانال های تلویزیونی دارم، البته با نظارتی که مشکلات سیاسی یا اخلاقی به بار نیاورد، به باور من این امر یک ضرورت و نیاز توسعه کشور است و این موضوع نه عقیده کنونی، بلکه باور دیرینه من بوده که در سال 68 در مجلس بازبيني قانون اساسي به طور رسمی آن را اعلام کردم. وی به طنزگفت: البته برخی از دوستان گفتند که شما همه چیز را می خواهی دولتی کنی اکنون که یک چیز را ما می خواهیم دولتی باشد می گویی خصوصی باشد و بدین ترتیب این پیشنهاد رد شد. موسوی متذکر شد: من هنوز بر سر آن عقيده هستم ، اما از نظر قانون اساسی محدودیت هایی وجود دارد و تبعيت از قانون اساسي باور بنيادين ماست و هر نوع راه حلي در اين زمينه بايد با اين ملاحظه يافته شود.

برچسب‌ها:






<< صفحهٔ اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]