۱۳۸۸ اردیبهشت ۵, شنبه

 



آنچه که دیشب در برنامه نود رخ داد آینه ی تمام نمای رقتاری است که دولت نهم به نمایندگی از بخشی از حاکمیت در قبال هرگونه صدای مخالفی از خود بروز می دهد. شاید برای هیچکدام از دست اندرکاران نود و حتی بدبین ترین هوداران آن قابل تصور نبود که سازمان تربیت بدنی با همکاری مخابرات ، از ارسال پیام کوتاه به این برنامه جلوگیری کند.
واکنش سازمان تربیت بدنی -بخوانید دولت احمدی نژادیها- به برنامه نود تنها نمایانگر بخشی از رنجی است که در این سالها فعالان سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی ایران متحمل شده اند.
آزادی مطلق از نوع دولت نهم یعنی می شود پیامک یک برنامه ورزشی را قطع کرد تا اقبال عمومی به آن به چشم نیاید. می شود یک روزنامه را بست تا صدای مخالفی شنیده نشود ، می شود کتابی ، فیلمی و ترانه ای را توقیف کرد تا فکر آزادی به ذهن کسی خطور نکند.

 

«گل به خودی» احمدی‌نژاد

با گذشت چهار روز از سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس ضد نژادپرستی ژنو، این موضوع هنوز بحث داغی در رسانه‌هاست. هم‌چنان رسانه‌های حکومتی وطنی از این «سخنرانی قهرمانانه» تجلیل می‌کنند و رسانه‌های غربی، تصمیم نمایندگان کشورهای غربی به ترک جلسه را می‌ستایند.

کنفرانس پیشین ضد نژادپرستی سازمان ملل که سال ۲۰۰۱ در شهر «دوربان» آفریقای جنوبی برگزار شد، به صحنه انتقادهای تند کشورها و سازمان‌های غیر دولتی از اسراییل تبدیل شد. همین موضوع سبب شد که اسراییل، آمریکا و چند کشور غربی دیگر، از پیش کنفرانس ژنو را تحریم کنند تا ناچار نباشند پای بیانیه‌ای را امضا کنند که اعمال حکومت اسراییل را تقبیح می‌کند.

پیش‌بینی می‌شد که اگر داستان سخنرانی احمدی‌نژاد پیش نمی‌آمد، باز هم اجماعی کامل در این کنفرانس بر ضد اسراییل شکل بگیرد. اما این سخنرانی موجب آن شد که به جای اعمال دولت اسراییل، این احمدی‌نژاد و هولوکاست باشند که به موضوع بحث رسانه‌های جهان تبدیل شوند.

تی‌شرت سرباز اسراییلی: (با شلیک به زنان حامله فلسطینی) با یک تیر، دو نفر را بکشیدانتقاد از اسراییل از زاویه حقوق بشری و نژادپرستی کار سختی نیست. کافی است همین عکس را توصیف کرد و پرسید اگر هدف نسل‌کشی نیست، چرا قتل غیر نظامیان، آن هم زنان حامله را به سربازان می‌آموزند؟
می‌شود از پای‌بند نبودن اسراییل به قطعنامه‌های سازمان ملل (همان سازمان مللی که مجوز تأسیس اسراییل را صادر کرده) و اشغال سرزمین‌های فلسطینی و بلندی‌های جولان گفت.
می‌شود از پیشنهاد خودکار تابعیت اسراییل به یهودیان همه کشورها گفت و در مقابل پرسید چرا اجازه بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌هایشان را نمی‌دهید؟
می‌شود از دیوار حائل، از محاصره، از قحطی غذا و دارو در غزه و از هزار و یک چیز دیگر گفت.
اگر هدف نقد اسراییل و محکومیت آن در این کنفرانس بود، می‌شد حرف‌هایی زد که همه کشورها، حتی حامیان اسراییل هم چاره‌ای جز تأییدشان نداشته باشند.
می‌شد به نحوی عمل کرد به جای احمدی‌نژاد، ایران و هولوکاست، عملکرد اسراییل سوژه رسانه‌ها باشد.

واقعیت این است که جنگ اخیر غزه، بسیاری واقعیت‌ها را روشن کرد. کاری کرد که میزان فرمان‌بری آمریکا از اسراییل مشخص شود. در مدت جنگ، کمتر رسانه‌ای را می‌شد پیدا کرد که اسراییل را تقبیح نکند. خبرها، عکس‌ها و ویدیوها، همه از هولناکی فاجعه خبر می‌داد. حتی در رسانه‌ای متعلق به یک یهودی مثل سی‌ان‌ان، یک یهودی به نام لری کینگ، زبان به نقد اسراییل می‌گشود.
یک اجماع جهانی شکل گرفته بود که می‌توانست ادامه پیدا کند؛ اما ...

کارکرد و فلسفه کنفرانس ضد نژادپرستی به کنار، وقتی می‌گوییم: «خطری برای هیچ کشور جهان نیستیم؛ از جمله اسراییل» و پیشنهاد اصلی‌مان برای حل بحران، بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌هایشان و برگزاری رفراندوم در آن‌جاست، طبیعتاً تلاش‌های دیپلماتیکمان باید در همین جهت باشند؛ و چه چیز بهتر از اجماع جهانی برای تقبیح اعمال حکومت اسراییل؟

اما سرک‌انگبین حضور آقای رییس‌جمهور در یک کنفرانس و سخنرانی «قهرمانانه‌شان» موجب فزونی صفرا و شکستن اجماع می‌شود. به فرض که قلب ملت‌های عرب را هم تسخیر کردید؛ مگر در کشورهای عرب منطقه، خبری از دموکراسی هست که بخواهد این «تسخیر قلوب» تأثیری در سیاست دولت‌هایشان داشته باشد؟

هر چه می‌خواهم بدبین نباشم، نمی‌شود. معلم اخلاق سابق دولت نهم معتقد است: «کسی جرأت ندارد مواضع احمدی‌نژاد را تأیید نکند.» اما مسعود بهنود نوشته «احمدی‌نژاد، مصالح مردم ایران را به عکس و تفصیلات خود در رسانه‌ها فروخت.» یک اسراییلی ایرانی‌الاصل گفته احمدی‌نژاد به هر چه دست بزند، نابود می‌شود (و این به نفع اسراییل است.) خبرنگار مجله تایم از «گل به خودی احمدی‌نژاد» نوشته و سعید کمالی دهقان هم گفته که هدف احمدی‌نژاد، منحرف کردن نگاه‌ها از سوء مدیریت در کشور است.

اما از همه این‌ها دردناک‌تر، جایی است که اظهارات احمدی‌نژاد را نه ضد صهیونیستی، که سامی‌ستیزانه (anti-semitic: یهودی‌ستیزانه) بدانند. اگر یهودی‌ستیز نیستیم، چرا باید طوری حرف بزنیم که به نژادپرستی و یهودی‌ستیزی متهم شویم؟

بد نیست به یک حاشیه ظاهراً خنده‌دار، اما در عمل گریه‌آور سخنرانی محمود احمدی‌نژاد نیز اشاره کنم. آقای رییس‌جمهور (به خاطر توصیه‌های دیگران یا دلایل دیگر) تصمیم می‌گیرد که در سخنرانی‌اش از توصیف هولوکاست به عنوان واقعه‌ای «مبهم و مشکوک» پرهیز کند و چنین عبارتی را نمی‌گوید.
اما در ترجمه انگلیسی که مقامات رسمی کشور بلافاصله پس از سخنرانی در اختیار دیگران می‌گذارند، این عبارت وجود دارد و رسانه‌ها هم حسابی بزرگش می‌کنند.
من که نمی‌دانم باید نامش را «سوتی» بگذارم یا «شوتی» ولی این واقعه، هر هزینه و اشکالی که داشته باشد، به هر حال حکایت «آش نخورده و دهان سوخته» است.

 



«تقوی ، عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس‌گفت: عليرغم تخريب‌های صورت گرفته عليه دولت، احمدی‌نژاد به دليل تعهد به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی 25 ميليون رای خواهد آورد.»[+]
در حالی این ادعا از سوی یکی از نمایندگان اقتدارگرای مجلس هفتم طرح می گردد که احمدی نژاد در انتخابات گذشته تنها توانست در دور اول 6 میلیون رای سازماندهی شده و در دور دوم با اما و اگر های بسیار در رقابت با هاشمی رفسنجانی نزدیک به 17 میلیون رای را کسب نماید.
بررسی آرا و ارقام انتخابات های گذشته و همچنین شرایط امروز جامعه و حضور سید محمد خاتمی در انتخابات ، یش بینی می شود در حدود 30 میلیون نفر در انتخابات آینده شرکت نمایند و اکثریت خاموش همچنان از حضور در انتخابات خودداری نمایند.
گرچه در شرایط خاص و حضور بیش از این تعداد بر اثر ایجاد موجی شبیه انتخابات دوم خرداد 76 تنها به آرای اصلاح طلبان افزوده خواهد شد. اتفاقی که اصولگرایان از آن واهمه دارند.
آنچه که از سوی هواداران احمدی نژاد حماسه سوم تیر خوانده می شود نه حضور پر شور مردم و آرای چشمگیر احمدی نژاد بلکه شکست هاشمی رفسنجانی به عنوان کارگزار و یکی از نمادهای حکومت جمهوری اسلامی بود.
همه پیش بینی ها تا کنون حکایت از پیشی گرفتن خاتمی از احمدی نژاد دارد. گرچه تبلیغات شبانه روزی صدا و سیما و دیگر رسانه های دولتی، وعده افزایش حقوق کارگران و کارمندان، وعده مسکن ارزان قیمت و توزیع پول نقد به عنوان کمک ریاست جمهوری و همچنین حضورهمزمان کروبی و خاتمی، می تواند شرایط را برای اصلاح طلبان نگران کننده نماید.
به نظر می رسد عدد 25 میلیون رای یا نشات گرفته از آرزوهای اصولگرایان است و یا برای آن برنامه ریزی مشخصی شده که اینچنین با اطمینان از آن سخن می گویند.

 



بازی تیم ملی فوتبال ایران مقابل عربستان هنوز تمام نشده بود که اس ام اس می رسد: «عامل باخت ایران : محمود احمدی نژاد». زمان زیادی نمی گذرد که پیامک ها یکی پس از دیگری می رسند:
«پا قدم احمدی نژاد تیم ملی را مقابل عربستان سرافکنده کرد» ، «کره جنوبی از احمدی نژاد برای حضور در دیدار برگشت در سئول دعوت کرد» ، «احمدی نژاد 100 هزار تماشاگر را هو کرد» و . . .
بسیاری از هوادارن دو آتشه فوتبال نیز دیروز سنگینی باخت مقابل عربستان را با این جملات تسکین بخشیدند: «همینکه احمدی نژاد ضایع شد کافی بود.»
واقعیت اما اینست که این باخت که نشانی از مدیریت نا کارآمد چند سال اخیر در عرصه فوتبال است ، برای حیثیت ملی ما بسیار گران تمام خواهد شد. مدیریت نا کار آمدی که کل ورزش کشور را در برگرفته و علی آبادی همچنان با حمایت های همه جانبه احمدی نژاد به فعالیت خود ادامه می دهد.
در همین حال باید اذعان داشت حضور احمدی نژاد در وزشگاه آزادی نیز سنگینی این شکست را بیشتر کرد گرچه شاید موجبات انبساط خاطر بسیاری را فراهم نمود.
مدت زمان زیاد نمی گذرد که در مطلب «به گزارش خبرگزاری فارس، محمود احمدی نژاد برای تماشای ديدار فينال جام جهانی [کشتی] بين ايران و آذربايجان وارد [سالن ورزشگاه] آزادی شد. محمد علی آبادی رئيس سازمان تربيت بدنی نيز در كنار وی حضور دارد.»
بنظر می رسد احمدی نژاد با این حضور خود ریسک بزرگی کرده باشد. اگر ایران قهرمان مسابقات کشتی جام جهانی می شد بنگاه تبلیغاتی دولت نهم می توانست استفاده زیاد از این موقعیت بنماید.
اما تیم کشتی آزاد ایران از آذربایجان شکست خورد و به مقام دومی بسنده کرد تا حضور احمدی نژاد در سالن کمرنگ جلوه نماید. حالا می تواند گفت حضور احمدی نژاد با خوش اقبالی برای تیم همراه نبوده و ریسک دولت نهمی ها نتیجه مطلوبی در بر نداشته است: «حالا می تواند گفت حضور احمدی نژاد با خوش اقبالی برای تیم همراه نبوده و ریسک دولت نهمی ها نتیجه مطلوبی در بر نداشته است!»

 


«ما 70 ميليون جمعيت در كشور داريم كه یک درصد از جمعيت دنيا را تشكيل می‌دهد و اين در حالی است كه امكانات ما بيش از یک درصد از امكانات دنیا است و اين در حالی است كه از نظر شرايط ما در ته صف قرار داريم.»
این سخنان یکی از فعالین اصلاح طلب و یا تحلیلی هم از صدای امریکا و تلویزیون بی بی سی فارسی نیست. این جملات آشنا که پیش از این نیز بارها و بارها شنیده شده، سخنان آیت الله جوادی آملی است که خبرگزاری فارس آنها را منتشر کرده.
در حالی که احمدی نژاد و دولت نهمی ها ادعا می کنند قله های علم و دانش را فتح کرده اند و شرایط کشور در بهترین روزهای خود در یکصد سال اخیر قرار دارد اما آیت الله در دیدار میر حسین موسوی می گوید: «ما ته صف قرار داریم». بنظر می رسد شرایط نابسامان کشور صدای آیت الله ها در قم را نیز در آورده است.
فلاش بک:
چند سال پیش بود که احمدی نژاد پس از بازگشت از نیویورک و اولین سخنرانی در سازمان ملل در برابر چشمان حیرت زده جوادی آملی ماجرای مشهور به هاله نور را تعریف کرد. ماجرایی که پس از انتشار فیلمش، توسط الهام سخنگوی دولت ساختگی خوانده شد.

 


سخنرانی احمدی نژاد در اجلاس دوربان و واکنش شرکت کنندگان به سخنان ضد اسرائیلی رئیس دولت نهم ، بازتاب های مختلفی داشته است.
شاید واکنشهای جهانی به این اتفاق تا این حد قابل پیش بینی نبود و بار دیگر اجماع جهانی علیه ایران را تقویت نمود و به واقع اسرائیلی ها را خشنود نمود. بان کی مون ، دبیر کل سازمان ملل اظهارت احمدی نژاد را محکوم کرد و نماینده سفیر آمریکا گفت: «به هیچ کلمه دیگری به جز شرم‌آور نمی‌‌توانم فکر کنم».
در حالی که جمهوری چک در اعتراض به اظهارات احمدی نژاد از کنفرانس دوربان کنار کشید، انگلیس سخنرانی احمدی‌نژاد را توهین‌آمیز و فرانسه سخنان احمدی‌نژاد در اجلاس ژنو را «سخنرانی نفرت» خواند
این سه مطلب که هر کدام از زاویه ای متفارت به این سخنرانی پرداخته اند را از دست ندهید. مطالب را به ترتیب زمان انتشار آورده ام:.

کاملیا انتخابی فرد زیر عنوان کنفرانس دوربان در سوئیس و اقلیتهای مذهبی در ایران از تبعیض موجود در ایران می نویسد: «در وضعیتی که حقوق اقلیتهای قومی و نژادی در ایران زیر پا گذاشته می شود و نه تنها غیر مسلمانان بلکه ایرانیان سنی مذهب نیز فعالیتهای اجتماعی اشان در اندازه ای مشخص و محدود تعریف می شود، گفتن از اسرائیلی ها و محکوم کردنشان به عدم رعایت حقوق فلسطینی ها کمی عجیب به نظر می آید.»

در مطلبی دیگر مهدی جامی زیر عنوان شهر آشوبی احمدی نژاد اشاره می کند : «نظامی که سرتا پا به دروغ و فشار و تهدید و تحقیر و ارعاب مردم اش آلوده است و تکرارکننده الگوی فاسد مالی و سیاسی آن نوع حکمرانی است که در دهها کشور عقب افتاده جهان می بینیم چنانکه مردم اش را از خود بیزار و فراری کرده است در جایگاهی نیست که بتواند از این حرفهای دلخوشکنک بزند.
حرفهایی که ممکن است عربهای خیابانهای قاهره و بغداد و متعصبان کراچی و کابل را خوش آید یا برای چاوزهای طماع نان و آبی داشته باشد اما در میزان مردم ایران و سیاست جهان کلوخ پوکی است که لعاب طلایی ارزان بر آن کشیده باشند.»

آرش کمانگیر هم از جنبه ای دیگر به این سخنرانی پرداخته است. آرش با بررسی سخنرانی احمدی نژاد در پایان مطلب اش با عنوان اکسیر عشق و محبت و شنگولی اینگونه نتیجه می گیرد : «. . . احمدی نژاد باید برود برازجان، نامه از دست مردم بگیرد که این یکی گاوش مریض شده اما اداره ی بهداشت واکسن ندارد. حالا آقای رییس جمهور چه بکند؟ یعنی می شود برود آن بالا، وسط آنهمه نور، و چیزی نگوید؟ نه، نمی شود.
واضح است که نمی شود. پس می رود "اکسیر عشق و محبت" تجویز می کند. خلایق هم عده ای می خندند، عده ای کیف می کنند، عده ای هم سالن را ترک می کنند می روند کمی سوت بزنند از فکر این رییس جمهور عجیب بیرون بیایند. ما هم می شویم مضحکه.»

 

هوشنگ دودانی




شرکت احمدی‌نژاد در «کنفرانس دوربان دو» نشان داد که سازمان ملل متحد تنها شورای امنیت آن نیست. ‏دولت‌هایی که شورای امنیت سازمان ملل متحد را ابزار سیاسی خود برای دیکته اراده سیاسی خود ‏می‌دانستند خود راه را برای ابزار کردن سازمان ملل برای اهداف سیاسی جدای از اساسنامه آن هموار کردند.‏
تا هر گاه که پرونده ساختگی هسته‌ای برای دولت ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد است، رییس ‏جمهور کشور ایران، هر کس که باشد، در هیچ نشست سازمان ملل متحد نمی‌تواند آن را نادیده گذاشته و به ‏‏«دستور روز» نشست بپردازد. احمدی‌نژاد نیز از جایگاه ریاست جمهوری ایران چنان نکرد.‏
و اما محتوای سخنرانی احمدی‌نژاد یک بار دیگر نشان داد که ایرانیان نمی‌توانند بی تفاوت از کنار واقعیت تاریخی ‏هولوکاست بگذرند و بایستی دلاوری رویارویی با آن را پیدا کنند. آنچه احمدی‌نژاد در باره هولوکاست می‌گوید ‏برآمده از غفلت همه ایرانیانی است که جار می‌زده‌اند هولوکاست مساله آنها نیست.
هراس آنها از درگیر شدن ‏با آن واقعیت تاریخی در گذشته راه روشنگری درباره یهودی‌ستیزی پیش از آن واقعیت تاریخی را بست و اکنون ‏نیز جامعه ایران را ناتوان از شناخت یهودی‌ستیزی روزآمد شده کنونی ساخته است. ‏
سخنان احمدی‌نژاد در باره اسراییل، حتی اگر همه از دلسوزی به مردم فلسطین هم برآمده باشد، به سختی از ‏یهودی‌ستیزی روزآمد شده کنونی در جهان جدا شدنی است.
و احمدی‌نژاد آیینه ناتوانی روشفکری امروزی ایران ‏در وظیفه روشنگرانه خویش است. نه احمدی‌نژاد آنگونه که رقیبانش جار می‌زنند غولی بی شاخ و دم و جدای از ‏ایرانیان امروز است و نه صهیونیسم آنگونه که احمدی‌نژاد می‌گوید غولی است که هر آن دهان گشاید جهان را ‏خواهد بلعید.‏
کنفرانس دوربان دو نمایشگاه بود. نمایش احمدی‌نژاد در برابر نمایش دولت‌هایی که می‌خواهند از او غول بسازند ‏و به دنبال دست‌آموز کردن دولت ایران هستند. مساله در احمدی‌نژاد نیست.
کنفرانس دوربان دو را شورای ‏حقوق بشر سازمان ملل متحد سازمان داده بود که دولت‌هایی چون عربستان، پاکستان، کوبا، روسیه و چین ‏عضو آن هستند. میهمان، احمدی‌نژاد، از چنان میزبانانی اگر هم یک سر و گردن بالاتر نباشد بی شک در امر ‏حقوق بشر کمتر از آنها نیست.
دولت‌های اروپایی با چشم بستن به این واقعیت به نمایش از پیش کارگردانی ‏شده در برابر احمدی‌نژاد پرداختند. چون به خیال خود از احمدی‌نژاد غول دلخواه خود را ساخته‌اند، همچنان که ‏احمدی‌نژاد نیز به خیال خود غول دلخواه خود را از دولت اسراییل ساخته است و خیال می‌کند همه چیز را ‏می‌توان به دولت اسراییل بار کرد.
دست کم رقیبان داخلی دولت اسراییل نه مانند رقیبان داخلی احمدی‌نژاد ‏دست بسته هستند و نه مانند رقیبان داخلی با وسواس دستچین شده احمدی‌نژاد نگران دستکاری صندوق‌های ‏رای مردم. و اما دولت اسراییل در پیش و به هنگام کنفرانس دوربان دو با احمدی‌نژاد کار نداشت، آنها اوباما و ‏کلینتون را هدف گذاشته بودند تا آنها را از غول بی شاخ و دمی بترسانند که به نام احمدی‌نژاد خود ساخته‌اند و ‏حرفشان با اوباما این است: مبادا نزدیک شوید احمدی‌نژاد شما را می‌خورد.‏
کار رییس جمهور ایران سنجیده بود که به انزوای دلخواه دولت‌های رقیب تن نداد و درست در جایی که آنها ‏هراس داشتند آنها را به چالش کشاند. هفت کشوری که پیشاپیش کنفرانس دوربان دو را تحریم کردند تنها ‏ناتوانی خویش را نشان دادند.
چون نتوانستند آن را پیشاپیش به دلخواه خویش بگردانند پس تحریم کردند. و این ‏یعنی فرار از مسوولیت. احمدی‌نژاد در چنین میدانی بازی می‌کند. میدان کرها و کورها. میدانی که دولت‌هایی ‏چون عربستان و چین با گوش‌های ناشنوای خویش حقوق بشر را نمایندگی می‌کنند، و دولت‌هایی چون آمریکا، ‏هلند و آلمان با چشم بستن بر واقعیت‌ها و جستجوی راه حل برای آنها فرار را بهتر از گفتگو یافته‌اند. ‏
دولت ایران بیانیه پایانی نشست دوربان را امضا کرد. همه کرها بشنوند و همه کورها ببینند. دولت ایران بیانیه ‏پایانی نشست دوربان را امضا کرد. مانور دولت احمدی‌نژاد در میدان کوران و کران دوربان دو مانوری موفق بود. ‏کشور ایران چیزی از دست نداد.
تحریم کنندگان بایستی پاسخ دهند که جز پذیرفتن قرارها چه انتظاری از ‏دولت‌های دیگر دارند. و چرا از کوشش برای رسیدن به قرارهای بهتر تن باز می‌زنند. آیا می‌خواهند متن ‏سخنرانی دیگران را هم برایشان بنویسند؟ یا اینکه می‌توانند تحمل دیدگاه‌های دیگر را، به هنگام جستجوی ‏بهترین راه کار، در خود نیز پرورش دهند. و اگر سازمان ملل متحد ماندنی باشد راه این است و نه آن.‏
می‌دانم انتخابات ریاست جمهوری در پیش است. اما احمدی‌نژاد، تا لحظه‌ای که کسی دیگر سوگند ‏ریاست جمهوری یاد کند، رییس جمهور ایران است. و رییس جمهور، هر کس که باشد، در برابر مردم مسوول ‏است و نه یک حزب یا جناح یا دسته و گروه. وظیفه رییس جمهور ایران خدمت به کشور و مردم ایران است. من ‏در این نوشته او را در جایگاه ریاست جمهوری ایران دیده‌ام و نه رقیب انتخاباتی.‏

 


سید محمد خاتمی در دیدار با نمایندگان ادوار مجلس گفته اند :«امکانات به صورت عادلانه و منصفانه تقسیم نشده و رقابت، رقابت برابری نیست از یک سو از امکانات فراملی استفاده می‌شود اما ازسوی دیگر از حداقل امکانات برای کاندیداها دریغ می‌شود. با تریبون‌های محدودی هم که وجود دارد برخورد می‌شود. بعضی‌ها نیاز به ستاد ندارند چرا که همه امکانات کشور در اختیار آن‌هاست.» این سخنان شاید دقیق ترین توصیف است که از شرایط تبلیغاتی این روزها می توان داشت. رسانه ملی که با تمام توان در پی تبلیغ دولت است تا انجا که حتی شکست های دولت را نیز به پیروزی تعبیر می کند.
در حالی که بسیاری از فعالان سیاسی کنفرانس دوربان و اتفاقات پیش آمده را برای کشور زیانبار تلقی نمودند و میر حسین موسوی از آن به عنوان «افتضاح سوییس» که ناشی از «افراطی گری رئیس جمهور» است ، یاد کرد ، رسانه های دولتی و صدا و سیما آنرا حماسه و موفقیتی بزرگ تفسیر کردند.
گرچه ادعا می شود که احمدی نژاد نیاز به ستاد انتخاباتی و تبلیغات ندارد اما سفرهای تبلیغاتی احمدی نژاد از سال دوم ریاست جمهوری او آغاز شده و بجای توزیع تراکت تبلیغاتی نیز سیب زمینی و پرتقال و تراول چک توزیع می شود.
اما باید هوشیار بود که این بار اصولگرایان تجربه دوم خرداد 76 را به خوبی به خاطر دارند ، تبلیغات یک سویه ای که باعث شد سید محمد خاتمی با پیروزی چشمگیری بر کرسی ریاست جمهوری تکیه بزند و هشت سال کابوس وار را برایشان به ارمغان بیاورد.
به همین دلیل مدیران تبلیغاتی دولت این بار بر مواردی تکیه می کنند که کمتر حساسیت های جامعه را تحریک کند درعین حال مراقبند بیش از حدنیاز مشارکت شهروندان افزایش پیدا نکند. امری که در نهایت منجر به «مدیریت انتخابات» توسط جریان اقتدارگرا خواهد شد.

 

ستاد خودجوش حمایت از احمدی نژاد در واشنگتن راه اندازی شد!


ahmadinejad

ستاد خودجوش حمایت مردمی از دکتر محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۳۸۸ در واشنگتن دی سی راه اندازی شد. با توجه رقم بالای هموطنان ساکن این شهر و مناطق حومه آن در ایالت های مریلند و ویرجینیا امیدواریم شاهد حضور چشمگیر ایرانیان دلیر در پای صندوق رای و اعلام حمایت یک پارچه از فرزند صدیق مملکت باشیم. ما ایرانیان در هر جای دنیا که باشیم، خرداد امسال این شعار را بر لب خواهیم داشت:‌ شکر نعمت، نعمت صد افزون کند.

جزییات فعالیت این ستاد مردمی به زودی اعلام خواهد شد.

حامیان ستاد حمایت مردمی از دکتر احمدی نژاد در واشنگتن:

جمعی از دانش آموختگان مسلمان دانشگاه های جورج تاون، جورج واشنگتن، جورج میسون و آمریکن

جمعی از ایرانیان مقیم محله پوتومک، بتزدا و راکویل

انجمن شعر پروفسور حمید مولانا

نتووریه کارپا (شعبه واشنگتن)

جمعی از دوستداران استاد رضا براهنی


 


آقای دولت، به ۱۵ سال ها گواهی نامه بدهید


iran_woman_voting

دولت لایحه ای دو فوریتی رو آماده کرده که در صورت تصویب در مجلس سن شرکت در انتخابات به ۱۵ سال کاهش پیدا می کنه.

دم دولت ما گرم است. ای ول! مگر نه این که دختر ۱۶ ساله در زیرزمین خونه شون انرژی هسته ای اختراع کرده. درست هست که چنین نوجوان با استعدادی رو از شرکت در روند مردم سالاری محروم کنیم؟‌ چرا ۱۵ ساله ها نباید حق رای داشته باشند؟ یکی از مزایای این کار افزایش کمیت دموکراسی است. گور بابای کیفیت.

آقای دولت، در راستای این تحول مبارک تقاضا دارم به ۱۵ ساله ها هم گواهی نامه بدین تا آمار دعاگوها افزایش پیدا کنه.

یک تذکر به بددلان، بدخواهان و شکاکان:

تا اطلاع ثانوی سر حرفم هستم.


 




سيد محمد خاتمي: بعضي افراد نياز به ستاد ندارند چون همه امكانات كشور در اختيار آنهاست !


سيد محمد خاتمي در نشست مجمع نمايندگان ادوار ‌مجلس با اشاره به ردصلاحيت برخي از كانديداهاي اصلاح‌طلبان ‌در انتخابات‌مختلف گفت: بعضي از عزيزاني كه در اين جمع حضور دارند سيلي ‌تلخ ردصلاحيت را تحمل كرده‌اند كه باعث تاسف و تاثرماست. آنها افراد خوش ‌سابقه و مورد اعتماد مردم بوده و هستند كه به سادگي از حضور در عرصه انتخابات و ‌به دست آوردن اعتماد مجدد مردم محروم مي‌شوند. ‌ به گزارش ايلنا، وي ادامه داد: دراين‌جا صحبت از نظارت استصوابي و استطلاعي نيست بلكه اين روند، ‌روند مطلوبي نبوده و اين شيوه و روش هيچ ميانه‌اي با مردم‌سالاري ندارد. ‌خاتمي در ادامه مهمترين رسالت رئيس‌جمهور را دفاع از منافع ملي عنوان كرد و گفت: ‌رئيس‌جمهور به دليل اينكه رسالت دفاع از منافع ملي را بر عهده دارد قانون‌گذار او را ‌مجري قانون اساسي كه يك ميثاق ملي است معرفي كرده است. وي با اشاره به مسئوليت‌هاي مهم رئيس‌جمهور كه در قانون اساسي آمده است، ‌گفت: اگر در كشور ما مبناي كار قانون اساسي باشد و در هر جايي كه انحراف صورت ‌پذيرفت سازوكاري براي آن وجود داشته باشد آن‌گاه مي‌توان ادعا كرد كه دستاورد ‌نظام جمهوري اسلامي حفظ و تقويت شده و در غير اين صورت يعني زماني كه اين ‌دستاورد و اجراي قانون اساسي در جامعه تحقق پيدا نكرد بايد براي سرنوشت آن نگران ‌باشيم. ‌ رئيس دولت اصلا‌حات ‌ادامه داد: زماني‌كه شخصي به عنوان رئيس‌جمهور به عنوان مجري ويژه قانون ‌اساسي مطرح مي‌شود منظور اين است كه يك دست توانا براي جلوگيري از انحراف ‌قانون اساسي وجود دارد اما شرط مهم قضيه اين است كه مجري قانون بايد معتقد و ‌پايبند به قانون اساسي باشد. ‌خاتمي تصريح كرد: در ماه‌هاي اخير بايد به مكاتبات مكرر رئيس قوه مجريه و رئيس قوه ‌مقننه توجه كرد كه ببينيم مجريان قانون اساسي به چه ميزان پايبند به اين قانون ‌اساسي هستند. ‌وي با اشاره به گزارش ديوان محاسبات اداري در مورد تخلفات دولت گفت: كسي كه ‌اعتقاد و بنا به اجراي قانون اساسي را ندارد صلاحيت اجراي قانون اساسي را نيز ‌ندارد. ‌خاتمي در بخش ديگري از سخنان خود تاكيد كرد: از طرف ملت، رئيس‌جمهور اختياراتي ‌دارد و مهمترين رسالت خود حفظ منافع ملي است. به همين دليل بايد بتواند با ‌شناسايي امكانات معنوي و مادي، امكانات موجود را در اختيار اعتلاي كشور و پيشبرد ‌اهداف آن قرار دهد. رئيس‌جمهور سابق كشور گفت: بايد اين پرسش را مطرح كرد كه با توجه به وضعيت ‌بين‌المللي و بحران غرب كه دولت‌هاي بزرگ را دچار ضعف كرده و براي ما امكاناتي را ‌به وجود آورده قوه مجريه آيا توانسته به نمايندگي از ملت سهم خود در مديريت ‌جهان و منطقه را بالا ببرد، آيا تاثيرگذاري بيشتري توانسته براي خود ايجاد كند؟ اين ‌موقعيت از بين خواهد رفت و غرب مشكلات خود را حل خواهد كرد. در اين موقعيت ‌است كه بايد ازمنافع ملي و سهم خود در عرصه بين‌المللي بهتر ‌استفاده كنيم نه اينكه هر روز منزوي‌تر شده و حتي جايگاه قبلي خود را نيز از دست ‌بدهيم. ‌وي با بيان اينكه در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري دهم قرار داريم و بارها بنده و ‌آقاي كروبي بر تغيير تاكيد كرده‌ايم، افزود: اين تغيير در جهت منافع، اصول و ‌ارزش‌هاست چرا كه معتقديم وضعيت حال حاضر متناسب با انتظارات امام راحل و ‌انقلاب نيست. تغيير بازگشت به اصول، ارزش‌ها و مسيري است كه مي‌تواند منافع ‌ملي را تامين كند.خاتمي به نابرابري‌هاي انتخاباتي اشاره كرد و گفت: امكانات به صورت عادلانه و منصفانه ‌تقسيم نشده و رقابت، رقابت برابري نيست از يك سو از امكانات فراملي استفاده ‌مي‌شود اما ا زسوي ديگر از حداقل امكانات براي كانديداها دريغ مي‌شود. با ‌تريبون‌هاي محدودي هم كه وجود دارد برخورد مي‌شود. بعضي‌ها نياز به ستاد ندارند ‌چرا كه همه امكانات كشور در اختيار آن‌هاست. ‌وي با بيان اينكه تنها حضور گسترده مردم مي‌تواند معادلات را بر هم بريزد، گفت: ‌فكر مي‌كنم خيلي‌ها معتقدند كه بايد انتخابات بي‌شوري برگزار شود تا با حضور ‌عده‌اي كم ، يك گروه در همان اول انتخاب شوند اگر حضور ما پرشور باشد شك نكنيد ‌نتيجه انتخابات به نفع كشور خواهد بود.


 




عملكرد صدا و سيما در دو دولت

گروه سياسي: انعكاس گزينشي اخبار در رسانه ملي، موضوعي است كه در سه سال اخير بارها موجب اعتراض اكثريت اصلاح طلبان شده و حتي يك بار در سال گذشته، انتقاد علني هاشمي رفسنجاني را به دنبال داشت. اصلاح طلبان تا چندي قبل، رفتار رسانه ملي و نحوه انعكاس اخبار مرتبط با دولت خاتمي را يادآوري مي‌نمودند و آن را با رفتار همين رسانه در برابر دولت نهم مقايسه مي‌كردند. اين مقايسه، نحوه انعكاس ضعف‌ها و كاستي ها در دوره تصدي دولت خاتمي و تلاش گسترده رسانه ملي براي خودداري از انعكاس ضعف‌هاي دولت نهم - تا جايي كه حتي انتقادات اصولگرايان سرشناس از دولت نهم نيز معمولاً شانس انعكاس در صدا و سيما را پيدا نمي كرد - را شامل مي شد. همچنين شيوه انعكاس موفقيت‌هاي ادعايي دولت نهم و مقايسه آن با نحوه پوشش اخبار مربوط به دستاوردهاي داخلي و خارجي دولت خاتمي، از موضوعاتي بود كه اصلاح طلبان به آن مي‌پرداختند اما معمولاً پاسخي دريافت نمي‌كردند. البته در اين ميان بعضي استثناها مانند راديو جوان وجود داشت كه نهايتاً بي‌تابي‌هاي گسترده بعضي حاميان دولت، ‌موجب تغيير مديريت آن راديو و كاهش شديد انتقادات نسبت به دولت در آن شبكه پرمخاطب و جذاب شد. در برنامه‌سازي‌هاي سياسي نيز رفتار رسانه ملي با دولت خاتمي به گونه‌اي بود كه در ميانه فعاليت دولت اول او، يك‌بار دستور جلوگيري از حضور رئيس صدا و سيما در جلسه هيئت دولت صادر شد. همين وضعيت باعث شد كه وقتي ميرحسين موسوي در سال 84 با دعوت گسترده بعضي از سران جبهه اصلاحات- از جمله مهدي كروبي- براي حضور در انتخابات مواجه شد، دسترسي رئيس دولت به يك شبكه خبري را به عنوان يكي از پيش شرط‌هاي كانديداتوري خود مطرح كرد. اما از چند ماه قبل به اين سو و با نزديك تر شدن ايام انتخابات رياست جمهوري دهم، به نظر مي رسد رفتاري كه موجب انتقاد گسترده اصلاح طلبان از رسانه ملي مي‌شد در بعضي ابعاد در حال تشديد است به طوري كه گزارش تفريغ بودجه سال‌هاي 85 و 86 - كه وجود انحرافات قابل توجه به عملكرد بودجه‌اي دولت را اثبات مي‌كرد- انعكاسي در صدا و سيما نيافت، در حالي كه در همين مدت گزارش هاي بسياري از رسانه ملي پخش شده و مي شود كه هيچ نامي جز تبليغ گسترده براي دولت نهم و رئيس آن نمي‌توان برآن گزارش‌ها نهاد. ‌‌ ‌در همين زمينه "عمادافروغ" كارشناس رسانه معتقد است كه صداوسيما در امر انتخابات نقش مهمي دارد كه ‌هنوز آن را ايفا نكرده است. به گزارش ايلنا، افروغ درباره عملكرد صداوسيما در جريان انتخابات رياست‌جمهوري گفت: "در زمان برگزاري ‌انتخابات رياست ‌جمهوري در دوره نهم صداوسيما بسيار خوب عمل كرد و فضايي را به وجود آورد كه ‌كانديداها به صورت برابر ديدگاه‌هاي خود را بيان كنند، ضمن آنكه قبل از برگزاري انتخابات دوره نهم و در ‌طول مديريت دولت هشتم، با برگزاري جلساتي به نقد و بررسي عملكرد برنامه‌هاي دولت هشتم ‌مي‌پرداخت، امري كه متاسفانه در اين دوره تاكنون ديده نشده است." ‌ ‌وي با اشاره به سياست‌هايي كه بايد قبل از آغاز رسمي انتخابات توسط صدا و سيما اعمال شود، ‌افزود: "در سال‌هاي اخير هيچ برنامه‌اي كه در آن سياست‌هاي دولت نهم به صورت واضح و شفاف نقد ‌شود از صداوسيما پخش نشد. در حالي كه صداوسيما بايد با برگزاري جلساتي برنامه‌ها و ‌سياست‌هاي دولت را نقد و بررسي كند تا مردم آگاهي يابند و بتوانند انتخابي با آگاهي بالا صورت ‌دهند." ‌افروغ اضافه كرد: "وظيفه صداوسيما فقط دعوت از مردم براي شركت در انتخابات نيست بلكه بايد چند ‌اصل را رعايت كند، اول آنكه چون رسانه ملي است نبايد خط دهي كند و جهت‌گيري داشته باشد. دوم اينكه ‌فرصت‌هاي برابري را براي كانديداهاي قانوني به وجود بياورد تا آنها نيز حرف‌هاي خود را بزنند و سوم آنكه ‌فرصتي را به وجود بياورد تا برنامه‌هاي دولت نقد شود و طرفداران و مخالفان آن با هم در مورد ‌سياست‌هاي جاري در يك فضاي آزاد با هم بحث و تبادل نظر كنند. اگر صداوسيما به وظايف خود عمل ‌كند و در ضمن مردم را نصحيت نكند آنگاه مردم ياد مي‌گيرند كه چگونه با آگاهي بالا انتخـابـي عقلانـي و اصلح داشته باشند.‌‌در همين حال هاشمي رفسنجاني در ديدار دبيران كل احزاب و اعضاي خانه احزاب كشور با اشاره به انتخابات آتي رياست جمهوري در كشور گفت: برگزاري انتخاباتي آبرومند و معتبر يك نياز است و مردم با مشاركت وسيع در انتخابات و ارائه نظر خود مي‌توانند پيام مهمي ‌به جهانيان بدهند. ‌ ‌رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: اكنون با توجه به شرايط داخلي و خارجي، دوره‌هايي است كه احزاب بايد خيلي جدي در صحنه حضور داشته باشند و در فعاليت‌هاي خود منافع دين، مردم و كشور را در نظر گيرند. ‌ ‌‌هاشمي‌رفسنجاني تاكيد كرد: همه بايد تلاش كنند بدون توسل به حربه‌هاي غيراخلاقي از قبيل تخريب، تهمت و دروغ، فضاي سالمي ‌را براي فعاليت ايجاد كنند. ‌ ‌وي در بخش ديگري از سخنان خود تاكيد كرد: براي فراهم آوردن زمينه حضور جدي مردم در صحنه انتخابات، صدا و سيما به عنوان رسانه ملي وظيفه مهمي ‌برعهده دارد. ‌ ‌‌هاشمي‌ رفسنجاني افزود: اعتبار صدا و سيما به اين است كه بر اساس اصول اسلامي ‌و صداقت عمل كرده و ‌آيينه تمام نماي نـظـرات مـردم باشد.شهردار اسبق تهران نيز با انتقاد شديد به صداوسيما و دولت، در گفتگو با قلم نيوز گفت: صدا و سيما از ضريب و نفوذ خود براي ‌جلب مشاركت مردمي استفاده نمي كند چون مشاركت بالاي مردم قطعا به نفع اصلاح طلبان رقم خواهد خورد.‌وي گفت: متاسفانه فضاي فعلي كشور فضاي انتخاباتي نيست .در اغلب انتخابات گذشته از مدت‌ها پيش روز شمار رسيدن به انتخابات ‌را شروع مي كردند و اهميت آن را از رسانه‌هاي ملي پخش مي كردند. متاسفانه در حال حاضر ‌هيچ برنامه اي را با محتواي انتخابات از اين رسانه همه گير شاهد نيستيم.‌ الويري ادامه داد: در حالي كه اهميت انتخابات رياست جمهوري ايران در فضاي بين المللي بازتاب بالايي دارد و ‌تمامي جزئيات آن دنبال مي شود در ايران شاهد هستيم كه حتي افراد عادي جامعه از حضور و انصراف ‌كانديداهاي انتخاباتي و اين واقعه ملي مهم بي اطلاع هستند . دليل چنين واقعيت ها هم اين است كه صدا و سيما ‌هنوز حركتي را آغاز نكرده و به نظر مي رسد كه تصميمي هم براي اين كار نداشته باشد. اين موضوع يك ‌نقص و ضعف عمده براي انتخابات خواهد بود و ميزان مشاركت را به شدت پايين خواهد آورد.‌شهردار سابق تهران بي اهميتي انتخابات براي مردم و بي انگيزه بودن آنها را نسبت به اين واقعيت مهم و ‌سياسي ناشي ازعملكرد منفي دولت و عدم اطمينان مردم نسبت به دولت عنوان كرد و گفت: متاسفانه با يك ‌پديده ناميمون و شوم در كشور مواجه هستيم و آن دادن اطلاع غلط آماري به مردم است كه اين آمار اطلاعات ‌غلط و مخدوش عمدتا از طريق رسانه هاي عمومي به مردم منتقل مي شود و طبيعتا مردم نيز امكان بررسي ‌و تحليل آنها را ندارند.


 






انتقاد كروبي و موسوي از نحوه مصرف درآمدهاي نفتي

د بيركل حزب اعتماد ملي گفت كه عدم تدبير موجب شد درآمد‌هاي كلان نفتي نتيجه‌اي براي كشور و ملت نداشته باشد.‌به گزارش ايسنا، مهدي كروبي در جمع مردم ساوه در مسجد جامع اين شهر، به نزديك بودن روز معلم اشاره كرد و به تجليل از مقام و شخصيت معلم پرداخت و گفت: با اين‌كه در زمان مجلس ششم، مصوبات بسيار خوبي براي فرهنگيان و ‌‌معلمان در نظر گرفته شد، اما هنوز وضعيت آن‌ها نامطلوب است.‌وي در جمع صنعتگران، خانواده شهدا و‌فرهنگيان شهر ساوه نيز با بيان اين‌كه " امروز در آستانه انتخاباتي بزرگ قرار داريم" به برنامه‌هاي خود اشاره كرد و گفت: اين برنامه‌ها را در بيانيه‌ها با موضوعات احياي برنامه‌ريزي در كشور، سهيم كردن مردم در درآمدهاي نفتي و حقوق شهروندان اعلام كرده‌ايم.‌دبيركل حزب اعتماد ملي درباره آزادي بيان براي منتقدان سياسي و مطبوعات هم گفت: من همواره مدافع شديد آزادي منتقدان در چارچوب قوانين كشور بوده‌ام و اعتقاد دارم كه حتي اگر رئيس‌جمهور شدم بايد نقد شوم. البته رسانه‌ها نيز بايد خطوط قرمز را نگه‌دارند. اگر در انتخابات رياست جمهوري پيروز شدم افرادي را در كابينه‌ام خواهم گمارد كه تاب و تحمل نقد را داشته باشند.‌وي به روند محدوديت‌ها و توقيف نشريات اشاره كرد و با يادآوري اينكه "در سال‌هاي پيشين ما همواره در اين خصوص با قوه قضائيه مشكل داشتيم" ابراز عقيده كرد: اما امروز كار به جايي رسيده كه هيئت‌هاي نظارت به گونه‌اي عمل مي‌كنند كه قوه قضائيه حكم ناجي و فرشته را براي ما دارد. دبيركل حزب اعتماد ملي در پاسخ به سوالي درباره »چگونگي مقابله با تحريم‌هاي سياسي« گفت: اطمينان دارم كه اگر در انتخابات پيروز شوم، خود به خود بخشي از اين مشكلات حل خواهد شد و بخش ديگر را با گفتگو و تعامل حل خواهيم كرد.‌وي افزود: در طي سال‌هايي كه رئيس مجلس بودم سفرهاي بسيار زيادي به كشورهاي اروپايي و ... داشته‌ام، همچنين تعداد زيادي از روساي پارلمان‌هاي اروپايي به ايران آمدند؛ گرچه وضعيت دشواري داريم و با 4 قطعنامه مواجهيم، اما بايد تلاش كنيم و به دل حادثه برويم.‌كروبي همچنين در ديدار با جمعي از اعضاي ادوار دفتر تحكيم وحدت دانشگاه همدان با تاكيد بر اين كه »به عنوان يك ايراني رسالتي داريم كه انتخاباتي پرشور برگزار نمائيم« ادامه داد: بنابراين اكنون بايد ترديدها را كنار بگذاريم و با تمام قدرت در انتخابات شركت كنيم تا بتوانيم با حضور حداكثري تغيير در قوه مجريه را محقق كنيم.

موسوي: سخنان برخي افراد در عرصه سياست خارجي براي ماجراجويي است

ميرحسين موسوي هم كه روز پنجشنبه در جمع دانشجويان در دانشگاه فردوسي مشهد حاضر شده بود در پاسخ به سوال نماينده جامعه اسلامي در مورد »آقازاده‌ها« ‌گفت: به نظر من آقازاده‌ها در فضاي شفاف بودجه‌اي شكل نمي‌گيرند؛ ‌بلكه در فضايي شكل مي‌گيرند كه رقم هنگفتي از بودجه مملكت گم ‌شود. مطمئنم اگر در زمان جنگ 10 هزار دلار گم مي‌شد، خود مردم، ‌دولت را ساقط مي‌كردند و منتظر مجلس نمي‌ماندند.‌نخست‌وزير دوران دفاع مقدس ادامه داد: دوست دارم يك ريال كه خرج ‌مي‌شود، جلوي ديد مردم باشد و معتقدم تكليف بعضي مبالغ كه ‌مشخص نيست، بايد هرچه سريع‌تر روشن شود.ميرحسين موسوي همچنين تاكيد كرد كه طرفدار اسلام نابي است كه كشور را نجات داد؛ اسلامي كه مدافع آزادي و مستضعفان و ضد تحجر است.وي با تاكيد بر اينكه "انقلاب كرديم تا آزاد باشيم"، ‌گفت: از همه درخواست مي‌كنم در جملات امام خميني (ره) درباره آزادي دقت و در اين جملات تفكر كنند.‌ به گزارش قلم‌نيوز، موسوي روز پنجشنبه در ‌جمع پرشور دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد و در سخنراني با عنوان "عقب‌ماندگي‌هاي كشور ايران" سوالات دانشجويان را دغدغه‌هاي ‌نسلي دانست كه نگران آينده‌ كشور خود هستند و به خيل دانشجويان حامي خود گفت: اين شور و هيجان شما معطوف به منافع فردي نيست؛ ‌بلكه متوجه منافع ملي است.‌وي در ادامه با بيان اينكه چرا بايد به دليل اظهارنظر، نگاه امنيتي پيدا كنيم ‌كه تعدادي از جوانان ما اينك در زندان باشند؟ اضافه كرد: دانشجو متوجه ‌منافع ملي ماست و توجه دارد كه دفاع از مقدسات همان رشته‌اي است ‌كه مردم با آن ارتباط دارند. مگر دانشجو مي‌تواند با ملتش قهر باشد؟ و هيچ چاره‌اي جز اعتماد به جوانان و دانشجويان نداريم.‌زماني كه موسوي مي خواست درباره سياست خارجي صحبت كند، چند ‌نفر در سالن اعتراض كردند، اما مهندس تاكيد كرد: ما يك سياست خارجي مبتني بر منافع ملي و اسلامي داريم اما متاسفانه در بعضي ‌موارد آسيب‌هايي متوجه اين موضوع است و اين آسيب متوجه افرادي ‌است كه گاهي حرف‌هايي ناپخته و از روي ماجراجويي مي‌زنند و خسارت ‌اين موضوع همان خسارتي است كه در درست مصرف نكردن ارزهاي ‌نفتي داريم. اگر به مشورت‌ها گوش نكنيم مطمئن باشيد در سطح ‌بين‌الملل ضرر خواهيم كرد.‌ ميرحسين كه در ميان شور ‌و اشتياق دانشجويان سخن مي‌گفت پس از سخناني كوتاه از دانشجويان خواست تا آنها سوالات خود را مطرح كنند.‌ نماينده‌ بسيج دانشجويي اين سوال را مطرح كرد كه "شما ده‌ها ‌نقد به دولت نهم وارد كرده‌ايد، آيا اين دولت نقطه قوت ندارد؟"‌‌ موسوي در پاسخ بيان كرد: در شرايطي كه هر لحظه رسانه‌ ملي در حال ‌تبليغات براي دولت نهم است، نمي‌توانم وقت خود را در اين رابطه تلف كنم.‌وي ادامه داد: مي‌گويند ميرحسين موسوي 20 سال است كه سكوت ‌كرده است اما مي‌خواهم براي اولين بار يك گلايه را مطرح كنم. مگر نه ‌اين بود كه من 8 سال نخست وزير دوران دفاع مقدس بوده‌ام و در تمام ‌اين دوران نيز مسئوليت‌هاي متفاوتي داشته‌ام، پس چرا در اين مدت يك ‌رسانه در دست دولت و حكومت هيچ مصاحبه‌اي با من نكرد؟ پس به من ‌حق بدهيد كه در اين 50 روز بيشتر به فكر بيان ديدگاه‌هاي خود باشم تا ‌تعريف از ديگران.‌موسوي در پاسخ به سوال دانشجويي كه پرسيد »نظر شما درباره ‌دستگيري دانشجويان چيست؟« گفت: با بازداشت افراد به جرم اظهار ‌عقيده مخالفم و اين را مخالف منافع كشور مي‌دانم و اين، يك اصل براي ‌تمام نظام و نه تنها براي دانشگاه است.‌پرسش‌كننده بعدي نماينده‌ جامعه ‌اسلامي دانشجويان بود كه سخنانش عليه دولت اصلاحات با اعتراض ‌شديد همه دانشجويان و شعار "مرگ بر ديكتاتور" و "درود بر ‌خاتمي" مواجه شد.‌ ميرحسين موسوي در اين ميان وارد شد و گفت: فضاي دانشگاهي ‌همين است، بگذاريد سوال‌هايش را بپرسد، همه را جواب مي‌دهم.‌دانشجوي پرسش كننده گفت: »آقاي ميرحسين موسوي! چرا هنگامي كه ‌عليه خدا تظاهرات مي‌كردند، احساس خطر نكرديد؟«‌ موسوي پاسخ داد: اين سوالات، متهم كردن افكار عمومي دانشجويان ‌است. آيا واقعا مردم اجازه چنين كاري را مي‌دهند؟ آيا اصلا موافق چنين ‌تظاهراتي هستند؟ آيا اين دانشجويان جدا از مردمند كه آنها را به اين موضوع متهم مي‌كنيد؟ 8 سال در دفاع مقدس سختي كشيديم و ‌براي خدا قيام كرديم. مملكت قانون دارد و من از اين سوال شما تعجب ‌مي‌كنم. نبايد به حدي پيش برويم كه سوالاتمان به اعتقادات و اعتماد ‌مردم لطمه وارد كند. ‌نماينده جامعه اسلامي دانشجويان در ادامه درباره "محو اسرائيل" سوال ‌كرد كه موسوي گفت: وقتي درباره يك موضوعي، اجماعي در كشور پيش ‌مي‌آيد، هر فراتر رفتني از آن اجماع، افراطي‌گري است. اينكه در سطح جهان مطابق هنجارهاي بين‌المللي تاكيد كنيم كه سرنوشت فلسطين ‌بايد به دست خود فلسطينيان تامين شود، يك تصميم بيست و چند ساله ‌انقلاب است و پاي آن ايستاده‌ايم اما متاسفانه بعضي‌ها پا را فراتر ‌مي‌گذارند و افتضاح سوئيس به بار مي‌آيد.‌ موسوي گفت: هيچ‌كس دوست ندارد رئيس‌جمهورش در مجامع ‌بين‌المللي مورد هتك حرمت قرار گيرد اما نبايد خودمان باعث اين كار ‌شويم.

پخش گاز فلفل در جلسه سخنراني ميرحسين

برخي افراد خودسر در انتهاي سخنراني ميرحسين موسوي در سالن ورزشي شهيد بهشتي در اقدامي ‌غيراخلاقي به انتشار گاز فلفل در سالن محل سخنراني مهندس موسوي دست زدند. به گزارش كلمه، در پي اين حركت، چند تن از هموطنان حاضر در جلسه مصدوم شدند. اين اقدام ناجوانمردانه در حالي صورت ‌مي گيرد كه جلسه به شكل قانوني برگزار شده است. ‌


 

صدا و سيما در کره مريخ: ايران، بهشت بدون مشکل!


بيننده تلويزيون ايران در اين روزها پس از گزارش‌هايي که درباره مصرف بيش از اندازه غذا و مواد خوراکي به مردم ايران هشدار مي‌دهد، تصاوير گرسنگان در آمريکا را مي‌بيند و از عمق جان، باور مي‌کند که در ايران گرسنه‌اي نیست!

عملکرد بخش‌های گوناگون خبری صدا و سیما در کوچک کردن و نادیده گرفتن مشکلات مردم ایران و بزرگنمایی و پرداختن بیش از اندازه به مشکلات مردم دیگر کشورها، این ذهنیت را در افکار عمومی پدید آورده است که مسئولان صداوسیمای ما، احتمالاً در کره زمین نیستند!

به گزارش خبرنگار «تابناک»، بخش خبری طولانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی که گاه تا حدود یک ساعت به درازا می‌انجامد، آکنده از شدت عیش،‌ خوشی، رضایت و بدون مشکل بودن مردم ایران است که برای انجام مصاحبه‌های تشکرآمیز، صف طویلی را در برابر خبرنگاران واحد مرکزی خبر تشکیل داده‌اند و جالب اینجاست که این رضایت و خوشی از خیابان‌های تهران تا دورافتاده‌ترین نقاط کشور، با شدتی یکسان ادامه دارد.

پس از نمایش تصاویر و صدای مردم خوشحال، راضی و بدون مشکل ایران، نوبت به پخش مشکلات، معضلات، فقر و نارضایتی مردم بدبخت دیگر کشورها، به ویژه آمریکا و اروپا می‌رسد که از شدت مشکلات، مشغول فحاشی به مسئولان خود هستند.

بیننده تلویزیون ایران در این روزها، پس از گزارش‌هایی که درباره مصرف بیش از اندازه غذا و مواد خوراکی به مردم ایران هشدار می‌دهد، تصاویر گرسنگان در آمریکا را می‌بینند و از عمق جان، باور می‌کند که در ایران گرسنه‌ای نیست! یا پس از آن که تصاویر رسیدگی به مشکلات مردم در ایران را می‌بینند، بلافاصله تصاویر بدبختی مردم ایتالیا از زلزله را می‌بیند و اصلاً درنمی‌یابند که در ایران سیلی خفیف، موجب کشته شدن تعدادی از مردم و خسارات زیاد در چند استان کشور می‌شود.

معاونت سیاسی محترم و کارشناس صدا و سیما با این نوع سازماندهی و تولید و پخش اخبار و تحلیل‌ها، گمان می‌کند یک تنه جلوی سیاه‌نمایی رسانه‌های بیگانه ایستاده است، اما به ظاهر از این غافل است که اغراق بیش از اندازه در سفیدنمایی داخل و سیاه‌نمایی خارج، به سلب اعتماد عمومی از صدا و سیما می‌انجامد.


 


نگرانی شدید آمریکا از پيشروی نیروهای طالبان در پاکستان



سخنگوی کاخ سفید از قدرت گرفتن طالبان در پاکستان ابراز نگرانی شدید کرد و رابرت گیتس هشدار داد ناتوانی پاکستان در مقابله با تهديد اسلامگرايان افراطی، روابط دو کشور را تحت تاثير قرار می دهد.
ادامه

سخنگوی کاخ سفید از قدرت گرفتن طالبان در پاکستان ابراز نگرانی شدید کرد و رابرت گیتس هشدار داد ناتوانی پاکستان در مقابله با تهديد اسلامگرايان افراطی، روابط دو کشور را تحت تاثير قرار می دهد.رابرت گيتس، وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه گفت: رهبران پاکستان به وجود تهديد طالبان در شرايط فعلی اذعان دارند.وزير دفاع آمريکا تصريح کرد: رهبران پاکستان نبايد تنها به تهديد عليه طالبان بسنده کنند بلکه بايد اقدامات لازم را برای مقابله آنان در نظر بگيرنددر همین زمینه،سخنگوی کاخ سفيد نیز روز پنجشنبه گفت: ايالات متحده آمريکا شديدا نگران پيشروی نيروهای طالبان در در دورن خاک پاکستان است رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد، افزود: «خبر های روز های گذشته بسيار نگران کننده بوده و این موضوع وقت زیادی از رییس جمهوری را می گیرد.»وی افزود: آنچه در افغانستان و پاکستان در حال وقوع است، مرکز توجه سياست خارجی دولت آمريکا را تشکيل می دهد.روز چهارشنبه مقام‌های محلی و ساکنان اين منطقه تأييد کردند که نيروهای طالبان کنترل «بونير» را که تنها ۱۰۰ کيلومتر با اسلا‌م‌آباد فاصله دارد، به دست گرفته‌اند.گرچه سقوط «بونير» به معنی تهديد فوری نيروهای طالبان برای اسلا‌م‌آباد نيست اما به نشانه‌ای ديگر از افزايش توان طالبان و ضعف دولت مرکزی پاکستان برای مقابله با آنها تعبير شده است.در همين زمينه، همزمان با افزايش نگرانی های بين المللی درباره توانايی دولت پاکستان در مقابله با اسلام گرايان افراطی، اسلام آباد روز پنجشنبه اعلام کرد: نيروهای تازه نفسی را به مناطقی که به دست نيروهای طالبان افتاده است اعزام خواهد کرد.هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، نيز روز پنجشنبه، گفت: پاکستان در حال توجه به جدی شدن تهديد افراط گرايان است.خانم کلينتون به نمايندگان کنگره گفت که دولت باراک اوباما می کوشد تا دولت پاکستان را قانع کند توجه سنتی به هند به مثابه تهديد اصلی، اکنون بايد تغيير کند و این توجه باید بر اسلام گرايان افراطی معطوف شود.وی افزود: «تغيير پارادايم ها (سرمشق) و باورها آسان نيست، ولی باور دارم آگاهی دارد بيشتر می شود نه تنها در دولت پاکستان بلکه در ميان مردم این کشور؛ تهديد شورشيان به شهر های بزرگ نزديک و نزديکتر می شوند.»وزير امور خارجه آمريکا همچنين تصريح کرد: اکنون فرصت همکاری با دولت پاکستان وجود دارد تا بتوان با کمک به آنها و آنچه که نياز دارند، با تمام قوا با اين تهديد مقابله کنند.منطقه بونير که نزديک به يک ميليون نفر جمعيت دارد، دروازه شهر مردان، دومين شهر بزرگ ايالات سرحد شمال غربی (پس از پيشاور) به شمار می‌آيد.شبه نظاميان طالبان از دره سوآت در همسايگی بونير به اين منطقه وارد شده‌اند. دره سوآت همان منطقه‌ای است که دولت مرکزی پاکستان در ماه فوريه امسال با طالبان آتش‌بس امضا کرد و چند روز پيش نيز به آنها اجازه داد قوانين شريعت را در آنجا به اجرا درآورند.روز چهارشنبه شبه‌نظاميان به شدت مسلح در دهکده‌های بونير به گشت‌زنی پرداختند در حالی که پليس محلی از بيشتر پاسگاه‌های خود در منطقه عقب‌نشينی کرده بود.

 


«۸۷ هزار عراقی از سال ۲۰۰۵ در نتیجه خشونت ها کشته شده اند»



گزارش هاى منتشره تازه از سوى دولت عراق نشان مى دهد كه خشونت هاى اين كشور از سال ۲۰۰۵ بيش از ۸۷ هزار كشته بر جاى گذاشته است.


گزارش هاى منتشره تازه از سوى دولت عراق نشان مى دهد كه خشونت هاى اين كشور از سال ۲۰۰۵ بيش از ۸۷ هزار كشته بر جاى گذاشته است.خبرگزارى آسوشيتدپرس كه مى گويد نسخه اى از اين گزارش را به دست آورده است با اشاره به آمارهاى منابع بيمارستانى عراق و گزارش هاى رسانه ها، اعلام كرد آمارها حاكى از آن است كه از زمان تهاجم امريكا به عراق در سال ۲۰۰۳ تا كنون ۱۱۰ هزار عراقى جان خود را از دست داده اند.جمع آورى آمار كشته شدگان در عراق از ۲۸ فوريه سال ۲۰۰۵ به طور رسمى از سوى وزارت بهداشت عراق آغاز شده است.اين آمار بدون در نظر گرفتن افرادى است كه در شش سال گذشته مفقود شده و يا كشته شدگانى كه در بحبوحه جنگ بدون هيچ نشانه اى دفن شده اند.اين گزارش مى افزايد: آمار منتشره تنها كسانى را در بر مى گيرد كه بوسيله تيراندازى، بمبگذارى، حملات خمپاره اى و گردن زدن جان خود را از دست داده اند.اين خبرگزارى مى گويد كه آمارهاى دولتى مربوط به سال هاى ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ وجود ندارد. اما «شمارش اجساد عراق» كه گروهى غير دولتى و بريتانيايى است از زمان آغاز جنگ، شمار كشته شدگان را بر اساس گزارش رسانه ها و ساير منابع گرد آورى كرده است.اين آمار حاكى است كه بيش از ۱۱۰ هزار نفر در جريان جنگ جان خود را از دست داده اند.انتشار اين ارقام در حالى صورت مى گيرد كه روز پنجشنبه دو انفجار سهمگين در استان دياله عراق و شهر بغداد صورت گرفت كه در جريان آن ۷۸ نفر كشته شدند.در اين انفجارها كه شديدترين آنها از ابتداى سال توصيف شده اند نزديك به ۴۵ زائر ايرانى جان خود را از دست دادند.همزمان با اين انفجارها مقام هاى عراقى اعلام كردند كه ابوعمر البغدادى، رهبر القاعده در عراق را بازداشت كرده اند. مقام هاى آمريكايى هنوز اين خبر را تاييد نكرده اند.كالين كاهل از مشاوران وزارت دفاع آمريكا روز پنجشنبه اعلام كرد كه احتمال دارد همزمان با عقب نشينى نيروهاى آمريكايى از عراق حملات شورشيان اين كشور افزايش يابد ولى برنامه اى براى تاخير در خروج ارتش آمريكا وجود ندارد.

 


کلینتون: اسرائیل از روند صلح فلسطین شانه خالی نکند


وزیر خارجه ایالات متحده روز پنج‌شنبه به دولت دست راستی اسرائیل تذکر داد که در صورت شانه خالی کردن از مذاکرات صلح فلسطین، حمایت اعراب برای مقابله با تهدید ایران را از دست خواهد داد.



وزیر خارجه ایالات متحده روز پنج‌شنبه به دولت دست راستی اسرائیل تذکر داد که در صورت شانه خالی کردن از مذاکرات صلح فلسطین، این کشور حمایت اعراب برای مقابله با تهدید ایران را از دست خواهد داد. هیلاری کلینتون افزود دولت‌های عربی به‌روشنی به او گفته‌اند که اسرائیل تنها در صورتی می‌تواند به کمک آنها برای مقابله با ایران تکیه کند که به روند صلح فلسطین متعهد باشد. بیشتر بخوانید: انتقاد هيلاری کلينتون از سياست‌های دولت بوش در قبال ايران بنیامین نتانیاهو از ماه گذشته که به اتفاق ائتلاف دست راستی خود به قدرت رسیده است برخلاف سلف خود، ایهود اولمرت، حق فلسطینی‌ها به داشتن حکومت مستقل را به رسمیت نشناخته است. خبرگزاری رویترز می‌گوید خانم کلینتون با این گفته در واقع ناخشنودی ایالات متحده از سکوت نخست وزیر اسرائیل در مورد مذاکرات صلح را نشان داده است.وزیر خارجه آمریکا با اشاره به این که حمایت اعراب و روند صلح فلسطین در کنار یکدیگر معنا پیدا می‌کنند گفت: «اسرائیل اگر [برای مقابله] با ایران حمایت دیگران را می‌خواهد نمی‌تواند در مورد فلسطینی‌ها و مذاکرات صلح خود را در حاشیه نگه دارد.» خانم کلینتون همچنین اضافه کرد که کشورهای عربی معتقدند تمایل اسرائیل برای آغاز دوباره مذاکرات با حکومت خودگردان فلسطین «موضع آنها را برای حل مسئله ایران تقویت می‌کند». دولت باراک اوباما از ابتدا تعهد خود به راه حل دو حکومت اسرائیل و فلسطین در کنار یکدیگر را اعلام کرده و علاقه دارد مذاکرات صلح فلسطین را احیا کند. دولت باراک اوباما از ابتدا تعهد خود به راه حل دو حکومت اسرائیل و فلسطین در کنار یکدیگر را اعلام کرده و علاقه دارد مذاکرات صلح فلسطین را احیا کند.دولت‌های عربی از گسترش نفوذ ایران در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه و نیز رویکرد تازه باراک اوباما برای گفت‌وگو با تهران نگران‌اند و این نگرانی را پنهان نیز نمی‌کنند. این نگرانی تا آنجاست که به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ملک عبدالله، پادشاه عربستان، به سوریه پیشنهاد کرده بود که در ازای کمک‌های مالی قابل توجه از روابط نزدیک خود با ایران چشم‌پوشی کند.خانم کلینتون در عین حال اشاره کرد که نمی‌خواهد پیش از گفت‌وگوی رودررو با بنیامین نتانیاهو در مورد موضع تازه اسرائیل پیش‌داوری کند.نخست وزیر اسرائیل قرار است اوایل ماه آینده میلادی، نیمه نخست ماه مه، برای دیدار با مقامات آمریکا به واشینگتن سفر کند.


 


اسلام‌آباد: ارتش آماده مقابله با طالبان است


اسلام‌آباد روز جمعه به شبه‌نظامیان طالبان هشدار داد که اگر از منطقه بونیر خارج نشوند، ارتش پاکستان وارد عمل خواهد شد. بونیر از روز چهارشنبه به کنترل نیروهای طالبان در آمده است.
ادامه

اسلام‌آباد روز جمعه به شبه‌نظامیان طالبان هشدار داد که اگر از منطقه بونیر خارج نشوند، ارتش پاکستان وارد عمل خواهد شد. بیشتر بخوانید: نگرانی شدید آمریکا از پيشروی نیروهای طالبان در پاکستان طالبان پاکستان در صد کیلومتری اسلام‌آباد وعده پنج میلیارد دلاری برای ایجاد ثبات در پاکستان یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان، به نیروهای طالبان که به ۱۰۰ کیلومتری اسلا‌م‌آباد در منطقه بونیر رسیده‌اند گوشزد کرد که اگر همچنان به نافرمانی ادامه بدهند، دولت «واکنش» نشان خواهد داد.منطقه بونیر که نزدیک به یک میلیون جمعیت دارد، دروازه شهر مردان، دومین شهر بزرگ ایالت سرحد شمال غربی، پس از پیشاور، به شمار می‌آید. بونیر از روز چهارشنبه به کنترل نیروهای طالبان در آمده است.شبه نظامیان طالبان از دره سوآت در همسایگی بونیر به این منطقه وارد شده‌اند. دره سوآت منطقه‌ای است که دولت مرکزی پاکستان در ماه فوریه امسال با طالبان مستقر در آنجا آتش‌بس امضا کرد و چند روز پیش نیز به آنها اجازه داد قوانین شریعت را در آنجا به اجرا درآورند.یوسف رضا گیلانی که در پارلمان این کشور سخن می‌گفت، ضمن دفاع از توافق‌های صورت گرفته میان اسلام‌آباد و طالبان، اعلام کرد که ارتش این کشور آماده است با درخواست مقام‌های سیاسی در برابر طالبان وارد عمل شود. نخست‌وزیر پاکستان گفت: «دستانی توانمند از این کشور پاسداری می‌کنند. می‌خواهم یادآور شوم که برنامه اتمی ما هم در دستانی قابل اعتماد است.»از سوی دیگر دولت ایالتی سرحد شمال غربی، روز جمعه با دعوت از سران حزب حاکم و اپوزیسیون نشست فوق‌العاده‌ای تشکیل داد تا نسبت به بحران پیش آمده در این ایالت رایزنی کند. افتخار حسین، سخنگوی دولت ایالتی سرحد شمال غربی پیش از آغاز این نشست به خبرنگاران گفت که مقام‌های پاکستانی برای آخرین بار از شبه‌نظامیان طالبان خواهند خواست که از بونیر عقب‌نشینی کنند.وخیم‌تر شدن اوضاع در پاکستان و گسترش دامنه نفوذ طالبان در این کشور دارای سلاح هسته‌ای نگرانی کشورهای منطقه و مقام‌های آمریکایی را برانگیخته است.روز چهارشنبه هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، با ابراز نگرانی نسبت به وضع پاکستان از سازش‌های دولت مرکزی با طالبان انتقاد کرد.هیلاری کلینتون به کمیته مجلس روابط خارجی مجلس نمایندگان گفت: «به نظرم دولت پاکستان اساساً در برابر طالبان و افراط گرایان از خود سلب مسئولیت کرده است.»وزیر خارجه ایالات متحده با اشاره به وخیم‌تر شدن اوضاع پاکستان آن را «تهدیدی جدی» برای امنیت ایالات متحده و جهان ارزیابی کرد. روز پنجشنبه نیز رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، گفت که پاکستان باید برای متوقف کردن طالبان اقدام کند.وزیر دفاع آمریکا به خبرنگاران گفت که چنین به نظر می‌رسد که رهبران پاکستانی نسبت به تهدید شبه‌نظامیان طالبان آگاهی دارند اما لازم است که دست به اقدام عملی بزنند. رابرت گیتس گفت: «ثبات و دوام دولت دموکراتیک در پاکستان برای اقدامات نیروهای ائتلاف در افغانستان و برای همکاری آینده ما با دولت اسلام‌آباد نقش محوری دارد.»

 


اروپا ارتقای روابط با اسرائیل را مشروط کرد


شرط اتحادیه اروپا برای دولت جدید اسرائیل، مبنی بر لزوم پذیرش اندیشه «دو ملت، دو دولت» بر مناسبات طرفین سایه انداخته، و اتحادیه اروپا اعلام کرده است که ارتقای سطح مناسبات با اسرائیل و برقراری مناسبات ویژه با این کشور را فعلاً راکد می‌گذارد.
ادامه

بیشتر بخوانید: کلینتون: اسرائیل از روند صلح فلسطین شانه خالی نکند شرط اتحادیه اروپا برای دولت جدید اسرائیل، مبنی بر لزوم پذیرش اندیشه «دو ملت، دو دولت» بر مناسبات طرفین سایه انداخته، و اتحادیه اروپا اعلام کرده است که ارتقای سطح مناسبات با اسرائیل و برقراری مناسبات ویژه با این کشور را فعلاً راکد می‌گذارد.بنیامین نخست‌وزیر اسرائیل در رد این نظر اتحادیه اروپا، با گفتن اینکه «پیشبرد صلح با فلسطینی‌ها به همان میزان که منفعت اروپاست، منفعت خود اسرائیل نیز هست»، خواهان آن شد که «برای اسرائیل شرط و شروط نگذارند».نتانیاهو در دیدار پنجشنبه با میرک توپولانک نخست‌وزیر جمهوری چک، رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا، که به اسرائیل آمده بود، گفت: «مناسبات اروپا با اسرائیل نباید به روابط اسرائیل و فلسطینی‌ها گره بخورد».نتانیاهو گفت: «از رفتار تبعیض‌آمیز اروپا علیه تنها حکومت مردمسالار خاورمیانه اندوه زده است».بنیتا فررو والدنر کمیسر اتحادیه اروپا پنجشنبه در بروکسل گفت: «برنامه ارتقای مناسبات با اسرائیل فعلاً، و تا تعهد شفاف دولت نتانیاهو به تداوم روند صلح با فلسطینی‌ها متوقف شده است».خانم والدنر گفت: «دلیلی برای روابط فراتر از مناسبات عادی با اسرائیل نداریم و اسرائیل باید به نظرات اروپا درمورد شهرک‌سازی پاسخ مثبت بدهد».اما آقای نتانیاهو در دیدارش با نخست‌وزیر چک گفت: «اگر اسرائیلی‌ها نباید در کرانه باختری خانه‌سازی کنند، فلسطینی‌ها نیز تا روشن شدن سرنوشت نهایی این سرزمین‌ها باید از خانه‌سازی در آن خودداری کنند». نتانیاهو در هر حال به نخست‌وزیر چک گفت که دولت وی برنامه‌ای برای برپایی شهرک جدید یهودی‌نشین در کرانه باختری ندارد، ولی افزود که در آبادی‌های موجود، نمی‌توان از اسرائیلی‌هایی که در آن زندگی می‌کنند، خواست خانه‌سازی نکنند و کسی نباید با این امر مشکل داشته باشد.دولت پیشین اسرائیل به نخست‌وزیری اهود اولمرت توانسته بود رأی موافق اتحادیه اروپا را برای ارتقای مناسبات با اسرائیل و برقراری روابط ویژه به دست آورد و توافق‌های آن، ماه دسامبر گذشته اعلام شده بود. فلسطینی‌ها از آغاز از این توافق ناخشنود بودند و روی کارآمدن دولت نتانیاهو دراول آوریل به فلسطینی‌ها فرصتی مناسب داد تا درخواست خود را برای «مشروط کردن ارتقای مناسبات اتحادیه اروپا با اسرائیل به تحولات مثبت دردیالوگ اسرائیلی- فلسطینی» به اروپا بقبولانند.نخست‌وزیر چک جمعه در دیدار با شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل به او گفت: کشور چک خود با مشروط کردن ارتقای روابط با اسرائیل به امر صلح اسرائیلی- فلسطینی مخالف است و در برابر این نظر، در چارچوب اتحادیه اروپا مقاومت خواهد کرد.

 



ایران به «قوانین تبعیض‌آمیز» سازمان ملل اعتراض کرد



پس از انتقاد شدیداللحن دبیرکل سازمان ملل از اظهارات ضداسرائیلی محمود احمدی‌نژاد، ایران شامگاه چهارشنبه به بان کی – مون در مورد «قوانین تبعیضی» این سازمان هشدار داد.


پس از انتقاد شدیداللحن دبیرکل سازمان ملل از اظهارات ضداسرائیلی محمود احمدی‌نژاد، ایران شامگاه چهارشنبه به بان کی – مون در مورد «قوانین تبعیضی» این سازمان هشدار داد. محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل، در نامه‌ای به آقای بان از واکنش‌های شدید به سخنرانی رئیس جمهور ایران در کنفرانس ضدنژادپرستی در سوئیس در زمانی که «مقامات سازمان ملل در برابر رفتار اسرائیل با فلسطینی‌ها سکوت کرده‌اند» انتقاد کرده است. بیشتر بخوانید: دبیرکل سازمان ملل سخنان احمدی‌نژاد علیه اسرائیل را محکوم کرد محمود احمدی‌نژاد که تنها رئیس دولت حاضر در کنفرانس ضدنژادپرستی سازمان ملل بود روز دوشنبه در سخنرانی خود در ژنو سوئیس اسرائیل را «رژیمی کاملا نژادپرست» خواند که «با بهانه رنج و درد یهودیان» بنیان گذاشته شده است. بان کی – مون، دبیرکل سازمان ملل، که کمتر پیش آمده است از یک رئیس دولت انتقاد کند استفاده آقای احمدی‌نژاد از تریبون کنفرانس این سازمان برای «متهم کردن، تفرقه انداختن و حتی تحریک و شوراندن» را نکوهش کرده است. نماینده دائم ایران در سازمان ملل به گفته خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، «شدیدا از اظهارات دبیرکل سازمان ملل انتقاد کرده» و اشاره کرده است که «دبیرکل باید بی‌طرف باشد».محمد خزاعی در نامه خود می‌افزاید: «تمام این واکنش‌های بی‌معنا به بیانیه [آقای احمدی‌نژاد] در حالی است که سازمان ملل و مقامات آن در قبال تهدیدها و اتهامات رژیم اسرائیل علیه ایران سکوت اختیار کرده‌اند.» اشاره نماینده ایران در سازمان ملل به موضع دولت اسرائیل است که برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی برای موجودیت خود اعلام کرده و از حمله احتمالی به تأسیسات اتمی ایران سخن گفته است. تهران در مقابل همواره اعلام کرده است که هدف از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش فقط تولید برق و مصارف صلح‌آمیز است. آقای خزاعی همچنین در این نامه ضمن محکوم کردن اقدام هیات‌های اروپایی به ترک جلسه سخنرانی آقای احمدی‌نژاد آن را «نشانه عدم تسامح» آنها دانسته است. روز دوشنبه هنگامی که رئیس جمهور ایران در همان ابتدای سخنرانی خود حمله به دولت اسرائیل را آغاز کرد، ۱۶ هیئت نمایندگی که غالبا از کشورهای اروپایی بودند بلافاصله در اعتراض و در میان سخنرانی آقای احمدی‌نژاد جلسه را ترک کردند. اخراج فعالان سیاسی از کنفرانس ضدنژادپرستی سازمان ملل نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که سه گروه از فعالان سیاسی را به دلیل «رفتار مخل و غیرقابل‌قبول» از این کنفرانس اخراج کرده است.روپرت کال‌ویل، سخنگوی سازمان ملل، گفت که این سه گروه به نام‌های «اتحادیه دانشجویان یهودی فرانسه»، «مؤسسه پژوهش‌های علمی و سیاسی ندا» و «هم‌زیستی» (کو-اگزیست) که در زمان سخنرانی آقای احمدی‌نژاد نیز سروصدا به راه انداخته و به سوی او چیز پرت کردند نمی‌توانند در روز پایانی این کنفرانس، جمعه، شرکت داشته باشند.ایالات متحده، اسرائیل، استرالیا، کانادا، و پنج کشور دیگر پیش از آغاز این کنفرانس که به «کنفرانس دربن ۲» معروف شده است آن را تحریم کرده و اعلام کردند در آن شرکت نخواهند کرد.

 



فسنجانی: آمریکا فضای به وجود آمده را از بین نبرد


اکبر هاشمی رفسنجانی با انتقاد از اظهارات اخیر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا درباره ایران از مقام‌های آمریکایی خواست تا فضای به وجود آمده در ایران را از بین نبرند.


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت، با انتقاد از اظهارات اخیر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا درباره ایران، از مقام‌های آمریکایی خواست تا فضای به وجود آمده میان در ایران را از بین نبرند. (:اوباما خواستار آغازی دوباره در مناسبات ایران و آمریکا شد آیت الله خامنه‌ای به آمریکا‌: شما تغییر کنید، رفتار ما هم تغییر می‌کند ) انتقاد هيلاری کلينتون از سياست های دولت بوش در قبال ايران اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به سخنان هیلاری کلینتون که گفته بود در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای، ایران هدف تحریم‌های بیشتر قرار می‌گیرد، گفت: «ایران همواره اعلام کرده است در شرایط عادلانه و مساوی آماده مذاکره با آمریکا است. ایران وحشتی از مذاکره ندارد اما تا الان آنان برای مذاکره پیش شرط قرار می‌دادند که از آن عقب‌نشینی کرده‌اند ، با این حال باز یک حرف‌هایی می‌زنند که جای تأمل دارد.»هیلاری کلینتون روز چهارشنبه به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود که با «راه دیلماتیک» کنونی که واشینگتن در پیش گرفته برای آمریکا «اعتبار و نفوذ» در میان شماری از کشورها به دست می‌آید که ثمره مشارکت این کشورها باعث می‌شود تحریم‌ها هر چه بیشتر سخت و فلج‌کننده‌ شوند.در واکنش به اظهارات هیلاری کلینتون در مجلس نمایندگان، اکبر هاشمی رفسنجانی گفت: «اگر آمریکا حسن نیت نشان دهد و حسن نیتش را اثبات کند ایران مشکلی برای مذاکره ندارد اما این اظهارات اخیر علامت خوبی نیست که گفته شود اگر مذاکره نشد تحریم می‌کنیم، این نشان می‌دهد که مذاکره از نظر آنان تأمین نظر خودشان است.»وی افزود: «در حالی که مذاکره دو طرفه است و حد مشترک دارد و طرفین حرف خود را می‌زنند، ممکن است یک طرف کوتاه بیاید و طرف دیگرهم کوتاه می‌آید تا به یک حد مشترک می‌رسند؛ بنابراین خانم کلینتون این ادبیاتش را دیگر تکرار نکند تا فضایی که کم و بیش در ایران در حال آماده شدن است نابود نشود.» دولت باراک اوباما اعلام کرده است که در گفت‌وگوهای آینده گروه ۵+۱ با ایران حضور خواهد داشت و از همکاری ایران نیز برای برقراری ثبات در منطقه به ویژه در افغانستان استقبال کرده است.روز پنجشنبه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران و سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کردند که سعید جلیلی و خاویر سولانا در یک مکالمه تلفنی درباره آغاز دوباره مذاکرات هسته‌ای بایکدیگر گفت‌وگو داشته‌اند.به گفته کریستینا گالاچ، سخنگوی خاویر سولانا، دو طرف در این مکالمه درباره امکان برگزاری نشت‌های کارشناسی گروه ۱+۵ با ایران در آینده نزدیک با یکدیگر رایزنی کرده‌اند. این مکالمه تلفنی پس از آن صورت گرفت که تهران در روز چهارشنبه به طور رسمی به بیانیه لندن گروه ۱+۵ که در هشتم آوریل منتشر شده بود پاسخ گفت. گروه ۱+۵ در نشست لندن از ایران دعوت کرد که مذاکرات هسته‌ای را ادامه دهد.اکبر هاشمی رفسنجانی همچنین در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به پیام نوروزی باراک اوباما برای دولتمردان و مردم ایران ‌‌آن را در مجموع مثبت ارزیابی کرد و گفت: «اگر چه آن پیام نکات منفی داشت اما تا حدودی ادبیات آن قابل قبول بود، ولی خانم کلینتون حرف عجیبی زده که عین حرف‌های بوش است و گفته از مذاکره حمایت می‌کند اما در عین حال تحریم‌های فلج کننده و دردناکی را برای ایران آماده کرده است.»رئیس مجمع تشخیص مصلحت ایران با تکرار موضع دیگر مقام‌های ایرانی که خواستار تغییر «عملی» در رفتار آمریکا شده بودند، درباره اظهارات هیلاری کلینتون گفت: «این حرف یک روزنامه نگار و تحلیلگر نیست بلکه مسئول سیاست خارجی آمریکا این حرف را زده و وقتی به این شکل حرف می زنند با زمان بوش چه فرقی کرده و دولت آمریکا چه چیزی را تغییر داده است؟»


 


آمريکا: پاکستان به عمليات شبه نظاميان طالبان واکنش نشان دهد


رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا از مقامات پاکستان خواست با عمليات شبه نظاميان طالبان در آن کشور برخورد کند وزير دفاع آمريکا هشدار داد ، کوتاهی در اين مسئله، روابط واشينگتن – اسلام آباد را دچار بحران خواهد کرد.بنا بر گرارش ها ، چهارشنبه گذشته، نيروهای شبه نظامی طالبان از دره سوات در پاکستان خارج شده و به منطقه «بونِر» واقع در ۱۰۰ کيلومتری اسلام آباد، وارد شده اند و ايستگاه های گشت زنی و بازرسی بر پا مستقر کرده اند. نيروهای کماندوی ارتش پاکستان برای مقابله با افراد طالبان به منطقه اعزام شده اند.به گزارش خبر گزاری آسوشيتدپرس ، بر اثر تيراندازی شبه نظاميان مسلح ، يک مامور پليس پاکستان در منطقه بونر کشته شده است .


 




مريکا به اسراييل درباره از دست دادن حمایت اعراب در برابر برنامه اتمی ایران هشدار داد


هيلاری کلينتون وزير خارجه آمريکا به اسراييل هشدار داد اگر در مذاکرات صلح خاورميانه پيشرفتی نداشته باشد، احتمال دارد ، حمايت اعراب را در مقابله با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی از دست بدهد. خانم کلينتون پنجشنبه (ديروز) در جلسه ای با اعضای کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان آمريکا اذعان کرد کشورهای عربی گفته اند در صورتی که اسراييل در روند صلح با فلسطينی ها جدی باشد، اعراب نيز در مقابله با برنامه اتمی جمهوری اسلامی کمک خواهند کرد.از يک ماه گذشته تاکنون که دولت ائتلافی و محافظه کار بنيامين نتانياهو در اسراييل تشکيل شده است، هر گونه طرح تشکيل کشور مستقل فلسطينی زير سئوال رفته استآمريکا از طرح تشکيل دولت مستقل فلسطينی در همسايگی اسراييل حمايت می کند. اما اسراييل می گويد ايران بزرگترين خطر برای امنيت ملی آن کشور است

 


رفسنجانی:سخنان وزیر خارجه آمریکا پذیرفتنی نیست
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، امروز در نماز جمعه تهران با اشاره به سخنان هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در باره برنامه هسته ای ایران، گفت: خانم کلینتون برغم آنکه باب مذاکره با ایران را باز اعلام می کند اما ایران را با تحریم های فلج کننده و درد آور نیز تهدید می کند. هاشمی رفسنجانی افزود: این سخنان، با شعار تغییر و حسن نیت متفاوت است و بنظر می رسد که آمریکا مسیری دو گانه را دنبال می کند. هیلاری کلینتون، روز چهارشنبه، با تکرار مواضع باراک اوباما گفت که آمریکا ملزم به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته است. او تاکید کرد که اگر مذاکرات به توقف فعالیت های هسته ای ایران منتهی نشود، باید بر شدت تحریم های ایران افزوده شود.

 




پاسخ صریح میرحسین:
چرا از دولت نهم تعریف نمی‌کنید




روزنامه اصولگرای جمهوری اسلامی در بخش اخبار ویژه امروز شنبه (5 اردیبهشت ماه) خود نوشت:

مهندس ميرحسين موسوي در پاسخ به سئوال يكي از دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد در اين خصوص كه شما دهها نقد به دولت فعلي وارد كرده ايد آيا نقطه قوتي در اين دولت مشاهده نكرده ايد گفت : « رسانه ملي هر لحظه درحال تبليغات براي دولت نهم است . عده اي همواره مي گويند كه موسوي 20 سال سكوت كرده است ولي نمي گويند كه در شوراي انقلاب شوراي عالي دفاع و مجمع تشخيص مصلحت نظام حضور داشته است چه طور است كه رسانه هاي ملي و دولتي در خدمت يك تكان دادن جزيي دست يك مدير هستند اما به سراغ آدمي با اين مسئوليت ها نمي روند چرا در اين مدت يك رسانه دردست دولت و حكومت هيچ مصاحبه اي با من نكرد پس به من حق بدهيد كه در اين 50 روز بيشتر به فكر بيان ديدگاه هاي خود باشم تا تعريف از ديگران . بنده با توجه به اين همه تبليغات راديو و تلويزيوني كه از خدمات بي شائبه دولت مي شود حيف مي دانم كه وقت خود را در اين باره تلف كنم » . مهندس موسوي در سفر به مشهد مورد استقبال گسترده دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد قرار گرفت به طوري كه صدها نفر از دانشجويان به علت ازدحام جمعيت موفق به ورود به سالن اصلي سخنراني نشدند. همچنين سخنراني وي در سالن شهيد بهشتي با حضور گسترده اقشار مختلف مردم مواجه شد.

 
نويسنده: سونيتا سراب‌پور
منبع: دنیای اقتصاد


چند کلیک تا انتخابات ریاست‌جمهوری


کمتر از دو ماه به دهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری زمان باقی مانده است. هرچه به این تاریخ نزدیک می‌شویم شور و هیجان میان محافل سیاسی و رسانه‌ها بیشتر می‌شود، اما در این میان جنب و جوش و فعالیت تبلیغاتی در فضای اینترنت بیشتر از رسانه‌های دیگر است.

اگر تا چند سال پیش کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس و... تنها چند گزینه مثل تلویزیون، رادیو، تبلیغات در سطح شهر و... را برای معرفی عقاید و افکار خود به افکار عمومی داشتند، ولی در چند سال اخیر به مدد ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات کاندیداها قدرت بیشتری برای تبلیغات در جامعه پیدا کرده‌اند. در حال حاضر مردان سیاسی کشورهای مختلف جهان به جادوی فضای مجازی پی برده‌اند و با استفاده از ابزار‌های این فضا مانند سایت، وبلاگ، چت روم‌ها و تالارهاي گفت وگو، ارسال ایمیل و.... سعی می‌کنند بر گرایش‌های سیاسی مردم تاثیر بگذارند. به عنوان مثال انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به دلیل استفاده اوباما ريیس‌جمهوری این کشور از اینترنت و سرمایه‌گذاری فراوان برای تبلیغات در این حوزه در جهان بازتاب فراوانی داشته است. به طوری که اوباما در این دوره از انتخابات توانست لقب اولین ريیس‌جمهوری اینترنتی را به نام خود ثبت کند.

در کشور ما نیز چند سالی است اما نه به طور گسترده کاندیداها سعی می‌کنند با تبلیغات در فضای مجازی روی نظر وگرایش‌های مردم تاثیر بگذارند و با راه‌اندازی سایت‌، وبلاگ و... کمپین‌های دانشجویی و مردمی را به رقابت با یکدیگر دعوت کنند.
اینترنت و انتخابات در ایران
استفاده از اینترنت در انتخابات کارکردهای خاص خودش را دارد. ترغيب راي‌دهندگان به حضور در پاي صندوق‌هاي راي، مشاركت بيشتر مردمي در فعاليت‌هاي سياسي و آگاهی از نظرات و فعالیت‌های کاندیداها از جمله این کارکردها است. زمينه‌سازي براي شركت در انتخابات الكترونيك به خودي خود پديده بسيار جديدي است كه در نقاط مختلف دنيا به صورت آزمون و خطا مورد بررسي و آزمايش قرارگرفته است، اما در ایران در انتخابات هشتمین دوره ریاست‌جمهوری بود که اینترنت و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی به عنوان بازیگر موثر وارد میدان انتخاباتی شدند. اهمیت استفاده از این فناوری و انعکاس آن تا جایی پیش رفت که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دوره نهم مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی به تاثیر پایگاه‌های اینترنتی در انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت و اعلام داشت که استفاده از فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی به خصوص اینترنت در این دور از انتخابات تاثیر به سزايي در آشنایی مردم با افکار و نگرش کاندیداها داشته است. در واقع تا پیش از این، رسانه‌های مکتوب و صدا و سيما مسووليت تبليغات انتخاباتي را برعهده داشتند، اما محدوديت روزنامه‌ها و رسانه‌هاي مكتوب و همچنين يكسونگري صدا و سيما در پوشش اخبار از يك طرف و گسترش فضاي وب از طرف ديگر اينترنت، سايت‌هاي خبري و وبلاگ‌هاي را به رقيبي جدي براي رسانه‌هاي مكتوب و صدا و سيما تبديل كرد.

احمد توکلی، استاد ارتباطات و روزنامه‌نگار، در خصوص میزان تاثیر استفاده از اینترنت در معرفی یک کاندیدا به مردم می‌گوید: «کاندیداهای ریاست‌جمهوری می‌توانند از طریق سایت‌های که منتسب به خودشان است تبلیغات کنند.البته این تبلیغات تنها به سایت‌های این کاندیداها محدود نمی‌شود، چرا که این کاندیداها از طریق وبلاگ، سایت‌ها، انواع مختلف سایت‌های اشتراک‌گذاری و... هوادارانشان نیز می‌توانند در بین اقشار مختلف جامعه معرفی شوند. در واقع هواداران این افراد به طور غیر مستقیم می‌توانند دست به تبلیغات بزنند. همچنین اگر این سایت‌ها به گونه‌ای طراحی شود که پاسخگوی نیاز و سوالات مراجعه‌کنندگان یا هوادارانشان باشد می‌تواند در روشنگری سیاست‌ها، نگرش‌ها و عقاید آن کاندیدای مورد نظر موثر باشد. حداقل استفاده از این فناوری هم جذب تعداد عظیمی از کاربرانی است که به طور مداوم از اینترنت استفاده می‌کنند.» به گفته توکلی تبلیغات یا سیاست‌هایی که کاندیداها در سایت‌های خود به نمایش می‌گذارند، باید متناسب با دیدگاه‌های نسل سوم باشد. چرا که این نسل حجم بیشتر رای‌دهندگان و کاربران اینترنتی را تشکیل می‌دهند.

درهمین خصوص علی‌اکبرجلالی، پژوهشگر در حوزه آی‌تی نیز چنین اظهار می‌دارد: «به گفته دولت بیش از 20 میلیون کاربر اینترنت در ایران وجود دارد که این کاربران عموما افرادی هستند که می‌توانند در فعالیت‌های انتخاباتی به صورت محسوس و نامحسوس فعالیت موثر داشته باشند. بنابراین قطعا اینترنت می‌تواند یک ابزار موثر برای تبلیغات کاندیداهای دهمین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری باشد. توجه داشته باشیم که در فاصله چهار سال گذشته انتخابات آمریکا و همچنین انتخابات اخیر مشخص شد که فناوری اطلاعات و ابزار آن مانند اینترنت در کشورهای توسعه یافته، نقش تعیین‌کننده‌ای را دراین کشورها به خود اختصاص داده است.» وی در ادامه تصریح می‌کند که در ایران نیز هم اکنون بیشتر مباحث مربوط به انتخابات روی اینترنت وجود دارد و در خارج از این فضا خبرهای آنچنانی از حال و هوای انتخابات شنیده نمی‌شود. با این شرایط اگر کاندیداها بتوانند با یک برنامه مشخص و سرمایه‌گذاری مناسب زمینه فعالیت تبلیغاتی خود در اینترنت را فراهم کنند، می‌توانند مخاطبان بیشتری را با افکار خود آشنا کنند.

مشکلات فیلتری
استفاده از اینترنت علاوه بر مزایايي که برای هر کاندیدای انتخاباتی دارد و می‌تواند به آنها کمک کند که در غیاب یک رسانه قوی در آن به تبلیغات و بیان نظرات و گرایش‌های خود بپردازند با مشکلاتی نیز روبه‌رو است. یکی از این مشکلات فیلترهایی است که برخی از این سایت‌ها با آن روبه‌رو می‌شوند. هرچند با توجه به ترفند‌هایی که برای مشاهده سایت‌های فیلتر شده وجود دارد و کاربران اینترنتی نگرانی خاصی برای مشاهده سایت‌های دلخواه خود ندارند، اما با این وجود این روش برخورد نشان می‌دهد که استفاده از فضای مجازی برای تبلیغات کاندیداهای ریاست‌جمهوری در ایران همچون کشورهای دیگر نمی‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. جلالی درخصوص موج عظیم فیلترشدن سایت‌های سیاسی که پیوسته درچند ماه مانده به انتخابات نیز افزایش پیدا می‌کند، می‌گوید: «قطعا فیلتر کردن یک سایت غیر از موارد امنیت ملی یا فساد اخلاقی غیر قانونی است از این دو گزینه که خارج شود فیلتر شدن سایت حالت دادن یک نوع نظر را پیدا می‌کند. کسی که یک سایت راه‌اندازی می‌کند و قصد دارد نظر و عقایدش را درخصوص فردی ارائه کند این اجازه را دارد و نباید سایت او را به خاطر عقایدی که دارد فیلتر کرد و این یکی از اشکالات اساسی در کشور ما است که بی‌جهت یکسری از سایت‌ها را فیلتر می‌کنند.» وی در ادامه می‌افزاید: «طبق قانون جامعه جهانی اطلاعات wsis همه افراد در جوامع جهانی آزادند که اطلاعات خود را توزیع و تولید کنند و دولت‌ها هم مکلف هستند این آزادی بیان را برای افراد فراهم کنند.»

اما مشکلات استفاده از فضای مجازی برای کاندیداهای ریاست‌جمهوری به اینجا ختم نمی‌شود. اگر نگاهی به سایت‌های برخی از کاندیداها در چند سال گذشته داشته باشیم متوجه این موضوع می‌شویم که تعداد زیادی از این سایت‌ها یا وبلاگ‌ها در چند ماه قبل یا بعد از انتخابات دست به فعالیت می‌زنند و با تمام شدن رای‌گیری و اعلام نتایج به نوعی فعالیت هواداران یا کاندیداها در فضای مجازی نیز متوقف می‌شود. به گفته کارشناسان علت به وجود آمدن چنین شرایطی به این امر برمی‌گردد که مسوولان کشور هنوز هیچ برنامه خاص و مدونی را برای فعالیت در این حوزه در نظر نگرفته‌اند. بنا بر اظهارات این کارشناسان اگر کاندیداها یک برنامه کامل برای تبلیغات خود بعد یا قبل از انتخابات در نظر بگیرند، قطعا می‌توانند برنامه‌های خود را بعد از اینکه حتی انتخاب نشدند نیز ادامه دهند. گفته می‌شود با توجه به اینکه رشد اینترنت چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی در کشور روبه افزایش است هر نوع سرمایه‌گذاری در این فضا می‌تواند آینده خوبی را برای افرادی که در این حوزه برنامه‌های دراز مدت دارند، به ارمغان بیاورد.


وب‌سایت‌های نامزدهاي این دوره
راه‌اندازي سايت‌هاي شخصي توسط كانديداها از چند ماه قبل از انتخابات و تلاش براي معرفي برنامه‌ها و اهداف از جمله فعاليت‌هاي آشكار اين افراد است. آنها مي‌دانند كه امروزه بسياري از جوانان منبع اصلي اخبار و اطلاعات مورد نياز خود را اينترنت قرار داده‌اند و به همين منظور براي معرفي خود و برقراري ارتباط با جوانان به استقبال آنها رفته‌اند و سعي كرده‌اند جايي در اين عرصه براي خود باز كنند و خود را به جوانان سال‌هاي نه چندان دور معرفي كنند كه از قافله تكنولوژي‌هاي نوين ارتباطي غافل نبوده‌اند. در اینجا بد نیست به معرفی برخی از وب‌سایت‌های کاندیداهای انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری بپردازیم:
میرحسین موسوی که این روزها به آخرین نخست‌وزیر بعد از انقلاب مشهور است، از ابتدای ورود خود به كارزار انتخابات فعالیت جدی خود را از فضای مجازی آغاز کرد. در حال حاضر سایت «کلمه» به عنوان اصلی‌ترین وب‌سایت حامیان وی معرفی شده است، اما فعالیت هواداران وی تنها به این سایت محدود نمی‌شود، چرا که سایت‌هایی با نام‌های «تدبیر»، «نسیم88»، «مرد راه»، «سیاوشان»، «انتخاب 10» و... نیز از دیگر سایت‌هایی است که هواداران وی برای او راه‌اندازی کرده‌اند.

مهدی کروبی نیز از دیگر کاندیداهای اصلی و مصمم این دور از انتخابات است. وی علاوه بر فعالیت‌ها و تبلیغات مکتوبی که در روزنامه خود یعنی اعتماد ملی دارد از تبلیغات در فضای مجازی نیز غافل نمانده است. پویش اینترنتی «کمپین 88» و دو پایگاه خبری «تغییر» و «سحام نیوز» از جمله فعالیت‌های مجازی این کاندیدا است. اما محمود احمدی نژاد ريیس‌جمهور فعلی کشورمان، وی در حال حاضر مصمم است که در این دور از انتخابات نیز به عنوان ريیس‌جمهوری انتخاب شود. او علاوه بر اینکه حمایت رسانه‌های قوی همچون تلویزیون، رادیو و برخی از روزنامه‌ها را به دنبال خود دارد، روی فضای مجازی نیز سرمایه‌گذاری کرده است. از جمله سایت‌های وی یا هوادارانش می‌توان به «رجانیوز»، «انصارنیوز»، «پلاک نیوز» و بخش مجازی موسسه مطبوعاتی ایران یا همان «شبکه ایران» اشاره کرد.

هرچند محمد خاتمی از جمله کاندیداهایی بود که با گذشت مدتی، از اعلام کاندیداتوری خود صرف‌‌نظر کرد؛ ولی همه می‌دانند که اگر فضای مجازی و سایت‌ها و وبلاگ‌های هواداران وی نبود. وی هیچ گاه اعلام کاندیداتوری نمی‌کرد. در واقع پویش حمایت از خاتمی از ماه‌ها قبل از داغ شدن تنور انتخابات فعالیت خود را در فضای مجازی آغاز کرده بودند که از میان آن‌ها می‌توان سایت‌های «یاری»، «موج سوم» و پایگاه خبری«جمهوریت» (سایتی که اخبار موسوی را نیز پوشش می‌دهد) و «یاری‌نیوز» را نام برد.

اینها تازه همه وب‌سایت‌های مربوط به انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری نیستند و قطعا با نزدیک شدن به زمان انتخابات و مشخص شدن کاندیداهای دیگر باید منتظر وب‌سایت‌های جدید دیگر هم بود.

 




در آستانه سفر دوم هیات دولت به استان کرمان؛
سفری با مصوبات خارق‌العاده یا روال عادی سازمانی؟

آفتاب: سفرهای استانی رئیس‌جمهور به استان‌های کشور با آنچه که «مصوبات سفرهای استانی» خوانده می‌شوند، شناخته می‌شوند. قاعدتاً استان کرمان نیز از این سفرها و مصوبات بی‌نصیب نماند تا ده‌ها مصوبه در همان معدود جلسات هیات دولت به استان کرمان به تصویب برسد. مصوباتی که بررسی و تصویب آنها ظاهراً بیش از چند دقیقه زمان نبرده است.

به گزارش خبرنگار آفتاب در کرمان، در سفر هیات دولت به استان کرمان در اردیبهشت‌ ماه سال 1386تعداد 256 بند مصوبه و توافق‌ (شامل 235 بند مصوبه و 21 توافق) مورد تصویب قرار گرفت.

در این حال معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری به مهم‌ترین مصوبات هیات دولت پرداخته است و به تفکیک بخش‌های مختلف آنها را معرفی کرده است. مطابق این مطلب در بخش کشاورزی مهم‌ترین پروژه‌هایی که در سفر هیات دولت در استان تصویب شده است، عبارت‌ از ایجاد دو مرکز تکثیر آبزیان گرم آبی و سرد آبی، ایجاد آزمایشگاه منطقه‌ای دامپزشکی جنوب شرق، ایجاد 20 مجتمع تولیدی، اصلا‌ح، نوسازی و احیای 2 هزار هکتار از باغ‌های استان، اختصاص اعتبار لا‌زم برای عملیات آبخیزداری، اختصاص مبلغ 120 میلیارد ریال یارانه سود تسهیلا‌ت برای اجرای آبیاری تحت فشار، اختصاص اعتبار لا‌زم برای ایجاد و راه‌اندازی واحدهای فرآوری و بسته‌بندی محصولا‌ت کشاورزی بوده است.

اما در بخش تامین آب نیز در سفر رئیس‌جمهور به استان کرمان مصوباتی بوده است که مهم‌ترین آنها به اذعان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری عبارتند از: «پیش‌بینی اعتبار مورد نیاز برای احداث سد قدرونی به منظور تامین آب شرب شهرستان‌های راور و زرند، افزایش اعتبار مورد نیاز سدهای بافت و نسا به نحوی که در سال 1387 به بهره‌برداری برسند، مطالعه و بررسی احداث سدهای شور جیرفت، رودخانه‌های امامزاده عباس و آب بخش‌های بردسیر، زرچین کهنوج، ‌دهنه موردان فاریاب کهنوج، رودخانه‌ بهنود کوهستان رودبار جنوب و یک سد در شهرستان‌‌های قلعه‌گنج و منوجان، انجام مطالعات و امکان‌سنجی انتقال آب دریای عمان و انتقال آب حوزه به حوزه و تسریع در اجرای طرح‌های آب‌رسانی و انتقال آب به شهرهای رابر، بزنجان، بافت، قلعه‌گنج و کرمان».

در بخش راه و ترابری مهم‌ترین پروژه‌هایی که هیات دولت در استان مورد تصویب قرار داد، عبارت‌ بودند از تسریع در شروع عملیات اجرایی راه‌های اصلی استان و بزرگراه‌های در دست ساخت، انجام مطالعات لا‌زم در خصوص راه‌های دارای اهمیت استان، مطالعه احداث راه‌آهن جیرفت _ کرمان، بافت_ سیرجان، احمدآباد_ رفسنجان _ کرمان، پی‌گیری احداث باندهای اضطراری فرودگاهی برای مراکز شهرستان‌های مورد نیاز و تعیین مرز هوایی فرودگاه سیرجان، تطویل باند فرودگاه جیرفت، تسریع در اجرای باند دوم باغین_ بم، تکمیل راه‌آهن بم_ زاهدان، احداث و بهسازی ورودی‌های شهر کرمان، بهسازی جاده کرمان _ بافت _ ارزوییه _ حاجی‌آباد، اجرای باند دوم بردسیر _ بافت.

همچنین تامین 105 ارتباط تلفنی روستایی، راه‌اندازی 82 آنتن جدید تلفن همراه، نصب و راه‌اندازی تجهیزات دیتا در پانزده شهر، نصب و راه‌اندازی تجهیزات مربوط به ICT در 22 روستا، واگذاری 40 شماره تلفن ثابت و ایجاد دولت الکترونیک به عنوان استان نمونه (الگو) از مهم‌ترین پروژه‌های پست و مخابرات استان که مورد تصویب هیات دولت قرار گرفته است.

در بخش انرژی نیز مهم‌ترین پروژه‌هایی که در سفر هیات دولت مورد تصویب قرار گرفته است، عبارت‌اند از: «بررسی اجرای 4 واحد پتروشیمی در سطح استان و پالا‌یشگاه در شهر کرمان تا سال 1393، احداث نیروگاه هزار مگاواتی کهنوج و سیرجان و احداث پست400 کیلوواتی کهنوج، برق‌دار کردن روستاهای بالا‌ی ده خانوار و انجام مطالعه و بررسی گازرسانی به شهرهای بم، دهج‌ شهربابک، مجتمع مس میدوک، راین و گلباف».

در بخش مسکن اما اختصاص مبلغ 250 میلیارد ریال برای ساخت 25 هزار واحد مسکونی کپرنشینان جنوب استان، اختصاص مبلغ 48 میلیارد ریال برای احداث 400 واحد مسکونی برای اقشار کم ‌درآمد و محرومان، احداث یا تکمیل 1500 واحد مسکونی استیجاری به شرط تملیک، تامین زمین مورد نیاز برای احداث 20 هزار واحد مسکونی برای تعاونی‌های مسکن مهر و اختصاص تسهیلا‌ت لا‌زم برای بازسازی 10 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی مناطق زلزله‌زده‌ زرند، راور و کرمان مهم‌ترین تصمیم‌های هیات دولت در راستای سفر به استان کرمان بود.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های اقتصادی استان کرمان بخش صنعت و معدن است که در این راستا مصوباتی که هیات دولت در استان مورد تصویب قرار داده‌است، عبارت‌اند از: «اختصاص مبلغ 5 میلیارد ریال برای کمک به تکمیل، احداث و آماده‌سازی شهرک‌های صنعتی در شهرستان‌های کمتر توسعه‌یافته استان، احداث کارخانه ذوب کاتد خاتون‌آباد و کارخانه اسیدسولفوریک خاتون‌آباد (شهربابک، امکان‌سنجی ایجاد کارخانه‌ کود شیمیایی خاتون‌آباد (شهربابک)، تجهیز و تکمیل معدن سنگ‌آهن جلا‌ل‌آباد زرند، صدور مجوز برای اجرای طرح تیتانیوم کهنوج و احداث و اجرای طرح‌های فولا‌د در شهرستان‌های زرند _ سیرجان و بافت».

در همان سفر بود که هیات دولت مصوباتی در بخش بهداشت و درمان مورد تصویب قرار داد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌‌ بودند از راه‌اندازی پایگاه انتقال خون در شهرستان کهنوج و مطالعات اولیه احداث پایگاه انتقال خون در شهرستان بافت، مطالعه و امکان‌سنجی و احداث بیمارستان در شهرستان‌های منوجان، کوهبنان و قلعه‌گنج و ارزوییه بافت، احداث کلینیک بیماری‌های خاص در شهرستان رفسنجان، تجهیز بیمارستان‌های کرمان، رفسنجان و بافت، انجام مطالعه و احداث بیمارستان جایگزین فرسوده در شهرستان‌های سیرجان، شهید باهنر کرمان و زرند، احداث و تجهیز بیست پایگاه امداد جاده‌ای، احداث و تجهیز 100 خانه بهداشت و تجهیز سه دستگاه اتوبوس با امکان انجام عمل‌های سیار.

به نظر می‌رسد تبلیغات گسترده در زمینه‌ این مصوبات و سفرها منتقدانی نیز داشته است چه این‌که منتقدان بسیاری از مصوبات را در آن حد نمی‌دانستند که تصویب آن‌ها نیاز به جلسات هیات دولت داشته باشد و شان مصوبات را پایین‌تر از آن می‌دانستند. این در حالی بود که زمینه‌سازی برای بسیاری از این مصوبات در دولت‌های قبلی صورت گرفته و این‌چنین در مورد آن‌ها تبلیغات صورت نگرفته بود.

اما موضوع دیگر در مورد این مصوبات پیشرفت پروژه‌ها بود که محل مناقشه‌ کارشناسان و دولتی‌ها قرار گرفت و در نهایت استاندار کرمان در مورد آن‌ها اظهار داشت که پیشرفت پروژه‌ها بر اساس متر و پارامترهای آقای سعیدلو معاون رئیس‌جمهور بوده است و با همان متر منتقدان قانع شده‌اند.

در آستانه‌ سفر دوم هیات دولت به استان کرمان به نظر می‌رسد بار دیگر تبلیغات گسترده‌ای در مورد پیشرفت مصوبات از سوی رسانه‌های دولتی صورت گیرد. اما سوال مهم این است که آیا در شرایط عادی و به دور از تبلیغات گسترده این‌چنینی آیا چنین مصوباتی در دولت‌های گذشته اجرایی نشده است و این مصوبات دستاوردهای بی‌نظیر و تکرار نشدنی دولت نهم است؟

نگاهی به آن‌چه که دولت آن‌ها را مهم‌ترین پروژه‌های مصوب سفر هیات دولت به استان کرمان خوانده است نشان می‌دهد که بخشی از آن‌ها طرح و برنامه‌ای است که هر سازمانی در شرایط عادی بنا به وظیفه سازمانی خود بایستی انجام دهد؛ مطالعات و امکان‌سنجی‌ها، تسریع و بهسازی‌ها و... موارد مشابهی که به عنوان پروژه‌های مصوب سفر از آن‌ها یاد می‌شود، مواردی از همین دست است.

به هر حال به زودی هیات دولت سفر دوم خود را به استان کرمان انجام خواهد داد تا شاهد اخبار جدید از اجرایی شدن مصوبات سفر اول این هیات به استان کرمان باشیم. سفرهایی که موافقان و منتقدان درباره آنها حرف و حدیث‌های زیادی مطرح نموده و خواهند نمود.

 



کروبی: حمایت مشارکت و مجاهدین از موسوی مبارک است

واکنش کروبی به خبر دیدارش با یک خواننده پاپ


اگر من روحانی مسجد هستم و یا استاد دانشگاه هستم و می‌گویند كسی می‌خواهد به دیدارت بیاید، آیا من باید افراد را گزینش كنم؟ آقای حضرتی كه از برادرهای خوب ماست و برای ما كار می‌كند، گفت كه مجموعه‌ای هنرمند می‌خواهند خدمت شما بیایند. كسانی هم آمدند و حرف‌هایی هم زدند. حالا می‌گویند بین آن‌ها فرد این‌چنینی بوده است.
آفتاب:‌ دبیركل حزب اعتماد ملی گفت: «من و آقای موسوی معتقدیم درحال حاضر باید تلاش كنیم مردم پای صندوق‌های رای بیایند».

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی كروبی در حاشیه‌ مجمع عمومی مجمع نمایندگان ادوار در جمع خبرنگاران افزود: «من فكر می‌كنم اگر درحال حاضر انتخابات دو قطبی شود، آقای احمدی‌نژاد در مرحله‌ اول رای خواهد آورد، زیرا حداقل شركت‌كننده را خواهیم داشت. در آن صورت همه امكانات دست آن‌هاست».

وی اظهار كرد: «اگر ما تلاش كنیم تا مشاركت مردم درانتخابات افزایش پیدا كند دراین صورت آوردن 50 درصد از آراء برای رقیب كار ساده‌ای نیست و این باعث می‌شود آن‌ها در مرحله‌ اول نتوانند رای بیاورند. پس درحال حاضر تعدد كاندیدا در این حد به مصلحت است و موجب افزایش مشاركت و در نتیجه عدم رای‌آوری رقیب در مرحله اول خواهد شد».

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره حمایت جبهه‌ مشاركت و سازمان مجاهدین از میرحسین موسوی گفت: «من از این موضوع گلایه‌ای نكردم و چیزی هم نگفتم بلكه این را حق آن‌ها می‌دانم كه این‌گونه تصمیم بگیرند و این طبیعی است. اتفاقا من این را یك حركت مبارک می‌دانم كه به سمت رفاقت با رقابت برویم؛ به این ترتیب كه هم هوای یكدیگر را داشته باشیم و هم مرزبندی‌ها مشخص باشد. به نظر من هرچه مرزبندی و حرمت یكدیگر را نگه داریم بهتر است».

دبیركل حزب اعتماد ملی در پاسخ به سوالی درباره سخنان اخیر رییس‌جمهور در اجلاس ژنو و حمایت برخی كشورها از آن نیز یادآور شد: «گاهی ممكن است ما حركت‌هایی كنیم كه مجموعه‌ای اندیشمند، اهل فكر و انقلابی از ما حمایت كنند. این برای ما بسیار مبارك و ارزشمند است اما باید طوری باشد كه تحقیر و توهینی صورت نگیرد. امام(ره) كه انقلابی‌ترین شخصیت بودند این مسائل را رعایت می‌كردند و زمانی هم كه مقام معظم رهبری در كسوت رییس‌جمهور می‌خواستند در نشستی شركت كنند امام (ره) تذكر داده بودند كه مراقب باشید اهانت‌هایی صورت نگیرد. ما هم در سفرهایی كه در سطح مجلس می‌رفتیم همیشه قبل از آن گفت‌وگو و مذاكره‌ای می‌شد كه جمع مخالفی نیایند و حركت‌های نسنجینده انجام دهند كه به نظام توهین شود. به همین دلیل خیلی جاها مقامات پایین‌تری را اعزام می‌كردیم».

وی ادامه داد: «در شرایطی كه آن‌ها خباثت می‌كنند و می‌خواهند جلسه را ترک كنند، آیا لازم است كه عالی‌ترین مقام اجرایی كشور كه مظهر قدرت و انسجام ملی ملت ماست در چنین نشستی حضور داشته باشد؟ اگر روزی نماینده آمریكا در سازمان ملل هنگام سخنان رهبری (در زمان ریاست جمهوری) جلسه را ترک كرد. اولا فقط نماینده‌ی آمریكا از جلسه بیرون رفت و همه طرفدار ما بودند اما حالا ببینید چند كشور این جلسه را ترک كردند. آن اتفاقات باعث افتخار و عزت ما بود همان طور كه سخنرانی آقای هاشمی و بحث گفت‌وگوی تمدن‌ها مایه‌ افتخار ما بوده است».

وی افزود: «معتقدم این‌كه در این مجامع شركت كنیم و حرف بزنیم بسیار خوب است و این‌كه مواضع‌مان صریح هم باشد بسیار خوب است اما باید مراقب باشیم. من حاضرم كسی را كنار شما بگذارم، به خارج از كشور بروید و وضعیت ایرانی‌ها را بررسی كنید و ببینید آن‌ها سخن از عزتمندی می‌كنند یا مخدوش كردن عزت؟ آیا فكر می‌كنید نماینده‌های آمریكا و اسراییل هستند كه این‌ها را به من می‌گویند؟ این دیپلمات‌های خود ما هستند كه چنین حرف‌هایی می‌زنند و مگر می‌شود نظرات همه‌ این افراد را منتفی كرد؟».

كروبی در پاسخ به سوال دیگری درباره این‌كه برخی شخصیت‌های حامی وی قرار است در روزهای پایانی انتخابات به سمت دیگری گرایش پیدا كنند، گفت: «اولا من فردی استوار و ثابت هستم و وقتی چیزی را تشخیص دادم آن را عمل و اجرا می‌كنم. در ضمن نه محمد قوچانی، نه ابطحی و نه كرباسچی در چنین مایه‌هایی نیستند كه زیر پای ما را خالی كنند بلكه این‌ها شایعات روانی است. اگر هم این‌ها را نقل می‌كنید ایرادی ندارد اما حرف‌های آن‌ها را هم نقل كنید».

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره طرح بحث ترور ساختگی از سوی اصلاح‌طلبان برای مظلوم‌نمایی نیز گفت: «قطعا این حرف مطلوبی نیست و هر برادری آن را گفته باشد اشتباه كرده است. چنین چیزی رخ نمی‌دهد و تشكیلات امنیتی و انتظامی ما از اوضاع همه مراقبت می‌كنند. گرچه ما نخواسته بودیم كه محافظت‌مان بیشتر شود اما آن‌ها به حفاظت افزوده‌اند و مراقب هستند. هیچ گروه عاقل سیاسی هم از این كارها نمی‌كند».

وی در پاسخ به سوالی درباره اخباری مبنی بر دیدارش با یكی از خوانندگان پاپ گفت: «اگر من روحانی مسجد هستم و یا استاد دانشگاه هستم و می‌گویند كسی می‌خواهد به دیدارت بیاید، آیا من باید افراد را گزینش كنم؟ آقای حضرتی كه از برادرهای خوب ماست و برای ما كار می‌كند، گفت كه مجموعه‌ای هنرمند می‌خواهند خدمت شما بیایند. كسانی هم آمدند و حرف‌هایی هم زدند. حالا می‌گویند بین آن‌ها فرد این‌چنینی بوده است».

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]