۱۳۸۸ فروردین ۱۱, سه‌شنبه

 

نامه ی رهبران دموکرات کنگره به پرزیدنت اوباما درباره ی ایران



در آستانه ی تماس های آمریکا با ایران بر سر مسائل افغانستان و در شرایطی که هر آن انتظار می رود دولت پرزیدنت اوباما نتایج بازبینی سیاست آمریکا در برابر ایران را اعلام کند، رهبران دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا طی نامه ای به رئیس جمهور آمریکا از او خواسته اند تماس مستقیم با ایران را به پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه در ایران موکول نکند و در عین حال توصیه می کنند بررسی موثر بودن هر گونه گفتگو با ایران طی چند ماه روشن شود. قانونگذاران هم حزبی رئیس جمهور که رهبری کنگره را در دست دارند مجموعه ای از اقدامات شدید را در صورت شکست مذاکرات مطرح کرده اند که تحریم های شدید بانکی، منع فروش فرآورده های نفتی به ایران، و اتخاذ اقداماتی برای به تعطیلی کشاندن پالایشگاههای ایران را شامل می شود. رهبران متنفذ کنگره هشدار می دهند در صورت تعلل در برابر ایران آمریکا تصمیم گیری های دشوارتری پیش رو خواهد داشت.
این نامه ی بسیار مهم را با تمام جزئیات ترجمه کردم تا نگاه رهبران دموکرات کنگره به سیاست آمریکا در برابر ایران روشن شود. نامه بیست و ششم مارس در آستانه ی نخستین سفر اروپایی پرزیدنت اوباما، که شرکت در نشست گروه بیست و اجلاس سران ناتو بخشی از آن است، به کاخ سفید فرستاده شد. استنی هویر، رهبر اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا؛ هاوارد برمن، رئیس دموکرات کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا؛ آیک اسکلتن، رئیس دموکرات کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا؛ سیلوستر ریز، رئیس دموکرات کمیته ی اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا؛ هنری وکسمن، رئیس دموکرات کمیته ی انرژی و بازرگانی مجلس نمایندگان آمریکا؛ گری اکرمن، رئیس دموکرات کمیته ی فرعی خاورمیانه مجلس نمایندگان آمریکا؛ و رابرت وکسلر، رئیس دموکرات کمیته ی فرعی اروپا مجلس نمایندگان آمریکا؛ امضا کنندگان نامه هستند.
«جناب رئیس جمهور گرامی،
ما این نامه را در توافق کامل با موضع راسخ شما مبنی بر مخالفت با دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای می نویسم. گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی حاکی از اینکه ایران اورانیوم غنی شده ی با درصد غلظت پایین اما، کافی برای تولید یک بمب اتم را بدست آورده نگرانی ما را برانگیخته است.
واضح است که برنامه هسته ای ایران باید با فوریت مورد رسیدگی قرار گیرد. ما قصد داریم در حالی که دولت شما درگیر بازبینی سیاست آمریکا در برابر ایران است دیدگاههای خود را با شما در میان بگذاریم. به اعتقاد ما چند اصل در توفیق هر گونه تلاش برای تماس با دولت ایران حیاتی است:
تماس باید از اعتبار کافی برخوردار بوده و با جدیت انجام گیرد اما، نمی تواند زمانش نامحدود باشد. هدف باید تعلیق غنی سازی اورانیوم در کوتاه مدت باشد و برای دستیابی به این هدف باید مشوق های مهمی را ارائه کرد. در عین حال، نباید اجازه داد ایران از مباحثات دیپلماتیک به مثابه ی پوششی برای ادامه ی برنامه ی هسته ای اش استفاده کند. ایران باید حداکثر طی چند ماه از آغاز مباحثات بطور قابل تائیدی برنامه ی غنی سازی اورانیوم را به تعلیق درآورد.
از شما می خواهیم گفتگوها با ایران هر چه سریعتر آغاز شود تا زودتر نشانه های توفیق مذاکرات در راستای توقف برنامه ی هسته ای ایران روشن شود. اقدام آمریکا در این باره نباید به تعویق بیافتد. نشستن در انتظار پایان انتخابات ریاست جمهوری ایران در خرداد ماه و سپس آغاز گفتگوها به ایران حدود شش ماه فرصت بیشتر برای غنی سازی و افزودن به انبار اورانیوم غنی شده اش می دهد.
چنانچه مذاکرات به نتایج مطلوب نیانجامید از شما می خواهیم بفوریت از ابزارهای در دسترس خود برای افزایش فشارهای اقتصادی بر ایران استفاده کنید.
اقداماتی که در حوزه ی اختیارات قانونی شما قابل اجراست شامل:
تحریم بانک مرکزی ایران.
تحریم بانک های بین المللی که به همکاری با ایران ادامه می دهند.
جلوگیری از دسترسی شرکت های حمل و نقل دریایی فعال در بنادر ایران به بنادر آمریکا.
تحریم شرکت های بیمه ای که کشتی ها یا هواپیماهاشان در بنادر ایران پهلو می گیرند یا در فرودگاههای ایران به زمین می نشیند.
تحریم شرکت های انرژی سرمایه گذار در بخش نفت و گاز ایران.
فراتر از تلاش های انفرادی ما، باید متحدان را برای اتخاذ اقدامات شدیدتر، در صورتی که روند تماس ها نتایج مطلوب را به دنبال نداشت، بسیج کرد. در چنین شرایطی، متحدان ما باید بپذیرند فوریت مساله اقدامات شدیدتری را طلب می کند که باید بطور گسترده ای اقتصاد ایران را تحت تاثیر بگذارد. متحدان ما باید فعالیت بانک های ایرانی در کشورهایشان را ممنوع کرده و مبادلات بین المللی بانکی ایران با استفاده از ارزهای یورو، پوند، و ین را متوقف کنند. به همین شکل، متحدان ما باید از اعطای اعتبارات صادراتی به شرکت هایشان که در پی فعالیت با ایران هستند خودداری کرده و شرکت هایشان را از ادامه ی تحویل فرآورده های نفتی (بنزین و گازوئیل) به ایران منع کنند. به علاوه، متحدان ما باید فروش مبدل های شیمیایی را که برای ادامه ی کارکرد پالایشگاههای ایران ضروری است متوقف کنند.
ما باید ایران را به مهمترین الویت در روابط مان با روسیه و چین بدل کنیم.
کوتاه سخن اینکه، آقای رئیس جمهور، اگر حقیقتا به این باور داریم که ایران نباید اجازه یابد جنگ افزار هسته ای در اختیار داشته باشد، اقدام فوری امروز ضرورت دارد. ما باید از زمان موجود برای آغاز تماس و متقاعد کردن ایران نسبت به جدیت مان در تحقق مقاصد خود استفاده کنیم. در غیراینصورت، با تصمیم های بسیار دشوارتری در آینده روبرو خواهیم شد.
ما در انتظار نتایج بازبینی شما از سیاست آمریکا در برابر ایران و اجرای زودهنگام سیاست مورد نظر شما مبنی بر تماس با ایران هستیم. ما در راستای چگونگی مواجهه با تهدید جدی ای که از سوی ایران متوجه امنیت و ثبات بین المللی است آماده ی همکاری با شما هستیم.»

برچسب‌ها:


 

پرزیدنت اوباما؛ افغانستان؛ و پرسش و پاسخ قرن ۲۱




در برنامه ی تفسیر خبر جمعه شب مطالبی را در ارتباط با استراتژی رئیس جمهوری آمریکا در افغانستان و پاکستان و نقشی که ایران می تواند ایفا کند مطرح کردم. با مراجعه به لینک زیر می توانید این برنامه را که اجرای آن را همکارم وفا مستقیم برعهده داشت و آقایان آرام حسامی و بابک یکتافر هم در آن حضور داشتند ببینید.
در برنامه ی پنج شنبه ی شباهنگ هم همکارم کامبیز حسینی از من دعوت کرد تا درباره ی نخستین جلسه ی پرسش و پاسخ زنده و اینترنتی پرزیدنت اوباما با مردم آمریکا که اقدامی انقلابی و بی نظیر در عرصه ی ارتباط رهبران سیاسی با مردم است صحبت کنم. برای دیدن این بخش می توانید از دقیقه ی ۷ برنامه ی شباهنگ شروع کنید.

برچسب‌ها:


 

تظاهرات ده ها هزار نفر از مردم در آستانه برگزاری گردهمایی سران گروه ۲۰ درلندن



درآستانه برگزاری گردهمایی سران گروه ۲۰ درلندن در روز سه شنبه، شهر ها ی اروپا روز شنبه صحنه تظاهرات ده ها هزار نفر از مردمی بود که خواهان اقدام کشورهای بزرگ صنعتی در مبارزه با فقر، بیکاری و تغییر دمای زمین شده اند. در لندن یک جمعیت ۳۵ هزار نفری با راه پیمایی در شهراعلام کردند نظام جاری اقتصاد جهانی، خوب کار نمی کند و باید دستخوش دگرگونی های بزرگ، فوری و ریشه ای بشود. راه پیمایان در پایان در محل مخصوص سخنرانی ها در هاید پارک گرد آمدند. عنوان راه پیمایی امروز لندنی های معترض «مردم را مقدم بدارید!» بود اتحادیه های کارگری، گروههای سبز و سازمانهای دینی از سازمان دهندگان تظاهرات لندن بودند. در برلین پایتخت آلمان و نیز در فرانکفورت نظیر چنان تظاهراتی برپا شد. وین و پاریس در اتریش و فرانسه نیز صحنه راه پیمایی معتزضان به نظام جهانی اقتصاد بود. پلیس می گوید اغلب این راه پیمایی ها عمدتا آرام برگزار شده است. تظاهرات بیشتری برای روز سه شنبه روز آغاز گردهمایی گروه ۲۰ تدارک دیده شده است.

برچسب‌ها:


 

ایران، انرژی وتغییرات آب و هوایی در صدر گفتگوهای پرزیدنت اوباما با اتحادیه اروپا



بامداد روز شنبه در یک مکالمه تلفنی که میان سه تن از مشاوران ارشد پرزیدنت اوباما و هیئت مطبوعاتی کاخ سفید صورت گرفت، مسائل مورد توجه در سفر رییس جمهوری آمریکا که نخستین سفر وی پس از احراز این مقام به اروپا محسوب میشود؛ با خبرنگاران در میان گذاشته شد. رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید،دنیس مک داف، قائم مقام مشاور امنیت ملی پرزیدنت اوباما، و مایک فرومن، مشاور رییس جمهوری در امور اقتصاد بین الملل به توجیه اهدافی که رییس جمهوری آمریکا در سفر خود به اروپا دنبال میکند، پرداختند. رابرت گیتز، سخنگوی کاخ سفید، ابتدا گفت رییس جمهوری در نشست گروه اقتصادی بیست که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در لندن خواهد بود؛ دو هدف را دنبال میکند. یکی اقدامی دسته جمعی در جهان برای جهش شکوفائی اقتصادی و دیگر این که ما یک برنامه ای اصلاحی که مطمئن شویم هرگز چنین اتفاقی در آینده رخ نخواهد داد.آمریکا متعهد است که این پیام ها در طول این نشست بگوش همه رسانده شود. نخستین نشست این گروه در سال گذشته میلادی و در پی بروز بحران اقتصادی در جهان بود. نشستی که به ابتکار آمریکا در واشنگتن برگزار شد. سخنگوی کاخ سفید گفت پرزیدنت و آمریکا به لندن میروند تا به سخنان شرکت کنندگان گوش کنند و همچنین آنان را هدایت کنند. بسیاری از اقداماتی که ما طی چند هفته گذشته و بویژه در هفته گذشته انجام داده ایم، نشان دهنده آنست که آمریکا در حل مشکلات اقتصاد جهان پیشگام است. مشاور پرزیدنت اوباما در اقتصاد بین الملل گفت کنفرانس کشورهای ۲۰، بیش از ۸۵ در صد از اقتصاد جهان را در دست دارند و به همان اندازه که حل بحران کنونی حائز اهمیت است، پیشگیری از وقوع بحرانی مشابه در آینده نیز ضروری است. قائم مقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به سفر رییس جمهوری به اروپا گفت به گمان ما، این سفر بخش اساسی برنامه پرزیدنت اوباما برای بازگرداندن جایگاه آمریکا در جهان است. مسئله افغانستان نیز در صدر گفتگوهای وی در کنفرانس ناتو قرار خواهد داشت. قائم مقام مشاور امنیت ملی آمریکا گفت پرزیدنت اوباما در نشست اتحادیه اروپا در پراگ که روز پنجم ماه آوریل خواهد بود؛ در مورد چالش های مشترک آمریکا و اتحادیه اروپا از جمله ایران، انرژی و تغییرات آب و هوائی مذاکره خواهد کرد.

برچسب‌ها:


۱۳۸۸ فروردین ۱۰, دوشنبه

 

عقبگرد بزرگ رسانه ملی در نوروز امسال و موج دلزدگی مردم





پس از چند سالی که عملکرد شبکه‌های مختلف صدا و سیما در مناسبت‌های ملی و مذهبی با استقبال نسبی مواجه می‌شد؛ رسانه ملی در نوروز امسال یک عقبگرد بزرگ و غیرقابل انکار را به نمایش گذاشت. به گزارش خبرنگار شهاب‌نیوز؛ بسیاری از کارشناسان معتقدند که صدا و سیمای جمهوری اسلامی طی سه ـ چهار سال اخیر عمدتاً مسیری رو به رشد را طی کرده است. مجموعه برنامه‌های نوروز 87 که با استقبال مردم مواجه شد و ابتکارات بی سابقه رسانه ملی در هفته دفاع مقدس و دهه فجر 87 از نقاط عطف این مسیر بود که اعتبار آن مستقیماً به حساب عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما واریز شد. به رغم این مسیر رو به رشد؛ رسانه ملی در نوروز امسال یک عقبگرد غیر قابل انکار را به نمایش گذاشت و بار دیگر به دوران کلیشه‌های تکراری، برنامه‌های تبلیغی کسل کننده، میزگردهای بی‌محتوا و بی‌مخاطب، تولیدات انقلابی و مذهبی ضعیف و نهایتاً برنامه‌های تفریحی خسته‌کننده باز گشت. پخش وله‌های بی‌محتوا یا با کیفیت پایین، تبلیغات مستقیم و غیرحرفه‌ای که طی دو دهه گذشته همواره اثر منفی داشته است، فیلم‌های بی‌کیفیت یا تکراری، میزگردهای خواب‌آور و نهایتاً برنامه‌هایی که فقط نام «نوروز» را یدک می‌کشیدند؛ از جمله نمادهای رسانه ملی در هفته اول نوروز 88 محسوب می‌شوند.خبرنگار شهاب‌نیوز می‌افزاید: مشخص نیست که صدا و سیما به رغم مسیر رو به رشد چند سال گذشته، به چه دلیل یا دلایلی ناگهان این گونه عقبگرد کرده و برنامه‌های تفریحی شبکه‌های تلویزیونی با چه استدلالی تا این حد افت کرده‌اند. با این حال یک چیز کاملاً مشخص است: برنامه‌های نامتناسب، خسته‌کننده و ضعیف رسانه ملی در نوروز امسال هیچ نتیجه‌ای جز دلزدگی مردم و افزایش مراجعه به شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی و غیر فارسی نخواهد داشت. در شرایطی که بخش اعظم مردم ایران در خانه‌های خود چشم در چشم جعبه جادوی تلویزیون دوخته‌اند، طبیعی است که ناامیدی آن‌ها از صدا و سیما باعث افزایش مراجعه به شبکه‌هایی خواهد شد که از سوی مسئولان به عنوان عامل «تهاجم فرهنگی» معرفی شده‌اند.

برچسب‌ها:


 

با تیم انتخاباتی احمدی‌نژاد کار نخواهم کرد




محمد خوش چهره که یکی از تئوریسین های اقتصادی احمدی نژاد در انتخابات گذشته بود تاکید کرد که در انتخابات آتی حاضر به حمایت از وی نیست.وی در گفت و گو با «فردا» با عنوان این مطلب که بنده در دور نهم انتخابات ریاست جمهوری تنها به طرح دیدگاه های اقتصادی خود پرداخته بودم، افزود: در انتخابات گذشته احمدی نژاد برنامه های انتخاباتیش را بر اساس نظریات بنده بیان کرده بود.این نظریه پرداز اقتصادی تصریح کرد: آرمان هایی نظیر مبارزه با فقر، فساد و تبعیض دغدغه هایی بود که براساس برنامه های انتخاباتی دولت نهم باید به آنها پرداخته می شد اما متاسفانه با شیوه ای نامناسب و با نام عدالت شاهد افزایش فساد طبقاتی و فقر بودیم.وی متذکر شد: سیاست های غیر اصولی زمین و مسکن و پولی و مالی تنها منجر به بالا رفتن نرخ تورم و دامن زدن به فقر فقرا و ثروت اغنیا شد.خوش چهره با بیان اینکه مطمئنا اشکالات فراوانی به سیاست های اقتصادی دولت نهم وارد است، خاطرنشان کرد: ناکامی های اقتصادی دولت متاثر از اعمال سلایق شخصی و غیر کارشناسانه است.وی گفت: برهمین اساس با در نظر گیری عملکرد اقتصادی دولت نهم در انتخابات آتی ریاست جمهوری با تیم انتخاباتی این دولت همکاری نخواهم کرد.این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هفتم تاکید کرد: در حال حاضر با تخطی از خط مشی عدالت خواهانه سابق مشکلات فراوانی در معیشت مردم به وجود آمده است.

برچسب‌ها:


 

چرا رسانه ملي در اين روزها شاد نيست؟



امسال نه تنها لحظه تحویل سال را رسانه ملی به گونه‌ای برگزار کرد كه بسیاری از بینندگان را آزرده ساخت، بلكه برنامه‌های نوروزی این رسانه تأثیرگذار و فراگیر تا امروز از رنگ و بوی بهار، شادی و طراوت برخوردار نبوده است.
در حالی كه انتظار می‌رفت با توجه به همزمانی روزهای نوروز امسال با جشن‌های ولادت پیامبر اكرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) رنگ و بوی شادتری در برنامه‌های صدا و سیما شاهد باشیم، گزارش‌های دریافتی، بیانگر آن است كه این انتظارات برآورده نشده است.
بسیاری از مردم، هنگامی پای سفره‌های هفت‌سین منتظر شنیدن پیام آغاز سال نو و آهنگ شاد ویژه آغاز سال و شلیك توپ از شبكه‌های گوناگون سیما بودند، برای لحظاتی گمان کردند، مشكل فنی صداها را قطع کرده و گویندگان موفق به اعلام آغاز سال نشده‌اند، غافل از آن‌كه برای چندمین سال متوالی، مشمول بی‌سلیقگی برنامه‌ریزان لحظه تحویل سال شده و شادمانی لحظه آغاز سال را از دست دادند.
برنامه‌های سرگرم كننده سیما نیز در 9 روز گذشته، شاهد افت كیفیت به ویژه از حیث شادی و پراكندن روح امید و سرسبزی و آغاز سال نو بوده‌اند.
دكتر دادخواه، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران، با فرستادن یادداشتی به «تابناك» به همین موضوع اشاره نموده و می‌نویسد: «در تعطیلات عید نوروز و آغاز سال نو که گروه‌های بسیاری از مردم در خانه نشسته‌اند و بخشی از وقت خود را به دیدن برنامه‌های سیما می‌گذرانند، انتظار می‌رفت، برنامه‌ریزان و برنامه‌سازان رسانه ملی با پیش‌بینی و بهره گیری از تجربه‌های سال‌های گذشته، برنامه‌های شاد و فرح بخشی را برای جمعیت بینندگان، فراهم کنند، ولی افسوس که چنین نشد و پیش‌فرض‌های سیاست‌گذاران سیما و ملاحظات غیر موجه و نادرست برنامه‌سازان آن، سبب شد تا برنامه‌های نوروز 88 مانند برنامه‌های سراسر سال، فاقد روح شادی بخش و نشاط‌آور شود.»
این استاد دانشگاه در ادامه با برشمردن پیش‌فرض‌ها و ملاحظاتی كه چنین روندی را در رسانه ملی رقم زده است، هشدار می‌دهد: هزینه سنگین چنین کارهایی بنا بر این پیش‌فرض‌ها و ملاحظات نادرست، جز کاستن از شمار بینندگان سیما و افزودن بر شمار استفاده کنندگان از برنامه‌های ماهواره‌ای و در تقابل نشان دادن ارزش‌های انقلاب و اسلام با «شادی و شیرینی» چیز دیگری نیست.
وی آنگاه می‌پرسد: آیا به راستی فرزندان سیاست‌گذاران و برنامه‌سازان سیما، همین برنامه‌ها را نگاه می‌کنند؟ آیا سیاست گذاران و برنامه‌سازان سیما، این برنامه‌ها را از سر رفع تکلیف و ناچاری می‌سازند یا به محتوای آن اعتقاد نیز دارند؟
آیا ارزیابی علمی و نظرسنجی بی‌طرفانه‌ای درباره میزان تأثیرگذاری این برنامه‌ها، از سوی یک مؤسسه مستقل تاکنون انجام شده است؟
پاسخ به پرسش‌های بالا، می‌تواند تا اندازه‌ای مقدمه بررسی و خرده‌گیری سازنده از این رسانه را فراهم آورد و میزان پذیرش مردم از برنامه‌ها را بیشتر کند.

برچسب‌ها:


 

آمريكا در پي شراكت با ايران است

دكتر پيروز مجتهدزاده در يادداشتي كه در واشنگتن پست به چاپ رسيده با توجه به پيام اوباما به ايران و پاسخ رهبري به آن آورده است: سیاست از گردش فصول پیروی نمی‌کند، اما این بار استثنا شده است. هنگامی که هفته گذشته، باراک اوباما به مناسبت نوروز و سال نو ایرانی، پیام تبریکی را به رهبران ایران و به ویژه رهبر روحانی آن آیت‌الله علی خامنه‌ای فرستاد و در آن از آغازهای دوباره در روابط دو کشور سخن به میان آورد، با پاسخ سریع ایشان روبه‌رو شد، مبنی بر این‌که در صورتی که اوباما پیشنهادی صادقانه دارد، ایران آمادگی پاسخ مثبت را دارد.به گزارش خبرنگار تابناک، وي در ادامه يادآور شده است كه: یکی از این نشانه‌ها، تمایل ایران برای شرکت در گفت‌گوهای منطقه‌ای درباره افغانستان است که چندی پیش، اوباما از ایران برای شرکت در این کنفرانس دعوت کرده بود. این کنفرانس درباره ثبات افغانستان و به ویژه قاچاق مواد مخدر از این کشور بود که دردسر عمده آن برای ایران است، چرا که اغلب این مواد از راه ‌ایران به اروپا ترانزیت می‌شود. علاوه بر این، چندی پیش، گزارش شد که‌ ایران و ناتو، گفت‌وگو‌های محرمانه‌ای درباره افغانستان داشته‌اند.مجتهدزاده معتقد است ایران اکنون با این نزدیکی‌‌های جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و زبانی در موقعیتی است که می‌توان نقش بسیار مهمی را در راستای ثبات افغانستان ایفا کند؛ هرچند رهبران ایران از یاد نبرده‌اند که جورج بوش، همکاری ایران در ریشه کن کردن طالبان پس از حادثه یازده سپتامبر را با نامیدن ایران در محور شرارت پاسخ گفت، اما اکنون، ایران خواستار همکاری‌هایی است که بخشی از استراتژی ثبات منطقه‌ای ایران است.اين متخصص مسائل ژئوپليتيك بر آن است كه هم اکنون مشکل آمریکا، این است که چگونه بدون آن که روابط دیپلماتیک با ایران برقرار کند، ایران را شریک خود قرار دهد، چرا که برقراری رابطه دیپلماتیک ایران و آمریکا پیرامون مسأله هسته‌ای ایران و منازعه اعراب ـ اسرائیل به بن‌بست رسیده است. اما طنز ماجرا اینجاست که اوباما به تازگی تحریم‌هایی را علیه ‌ایران تمدید کرده است تا کشور قدرتمندی را که می‌تواند همراهی مهمی برای آمریکا علیه خشونت در منطقه باشد، تضعیف کند.

برچسب‌ها:


 

میرحسین موسوی: هنوز به آزادی كانال های تلویزیونی اعتقاد دارم

میرحسین موسوی که در دیدار با جمعی از روزنامه نگاران سابق روزنامه جمهوری اسلامی در سال های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کارکنان نهاد نخست وزیری و اعضای حزب جمهوری اسلامی در موسسه دین و اقتصاد سخن می گفت با بیان این مطلب و تبریک عید نوروز به حاضرین و ملت ایران به بررسی اهمیت تغییرات جهان در سرنوشت کشور پرداخت و گفت: بخشی از این تغییرات مربوط به منافع ملی، بخشی ناشی از فرآیندهای جهانی شدن و بخشی دیگر ناشی از قدرت یافتن فضای مجازی از جمله اینترنت و ماهواره هاست. کاندیدای دهمین انتخابات ریاست جمهوری با تحلیل واکنش های مختلف در برابر تحولات جهانی افزود: عده ای تسلیم هر نوع تحولی می شوند و عده ای دیگر تلاش مي كنند سدي نفوذ ناپذير در مقابل سيل تغييرات و دگر گوني ها بسازند و برای توقف آن ها تلاش می کنند، اما در رویکرد سوم تغییرات به رسمیت شناخته شده و برای مدیریت آن ها با استفاده از مزيت هاي نسبي كشورمان تلاش مي شود. وي ادامه داد: باید واقع بین باشیم و پس از دست یابی به فهمی درست از واقعیت های پیش روی کشور، تلاش کنیم با توجه به امتیازات نسبی، توانمندهای کشور، فرهنگ غنی اسلامي و گذشته بسیار عمیق خود، تغییرات را به نفع مصالح ملی کشور مدیریت کنیم. وی با اشاره به نتایج متفاوت این سه رویکرد، اظهارکرد: رویکرد دوم، خوشبین است که می توان جلوی سیل تغییرات را سد کرد و با ایجاد سدی بزرگ، تغییرات را در پشت آن کنترل و به این ترتیب کشور، نظام و ارزش ها را حفظ کرد، اما این رویکرد نمی تواند نتیجه دراز مدتی برای کشور ما داشته باشد؛ چرا که تغییرات را به اندازه ای در پشت یک سد بسیار بلند جمع می کند که این سد شکسته شده و به دنبال آن ضایعه ای به بزرگی تخریب های ناشی از جاری شدن سیل تغییرات انباشته شده در پشت آن سد برای کشور به بار خواهد آورد.
- قبول تغییرات به عنوان یك واقعیت تنها راه حل باقی مانده برای كشور است موسوی در ادامه توضیح داد: رویکردی که به دنبال ایجاد سد بزرگ در مقابل سیل تغییرات است، منجر به بسته شدن روزنامه ها و رسانه ها، از بین بردن آزادی ها و قطع کردن نقش مردم در حاکمیت ملی و دینی خود خواهد شد. وی افزود: در رویکرد منفعلانه يعني رويكرد اول نیز باید تسلیم هرنوع اتفاقی شد که در جهان رخ می دهد، نتیجه این رویکرد آمریکایی شدن جامعه ما و تسلیم در مقابل پروژه های «جهانی کردن» و نه «جهانی شدن» است. میرحسین موسوي نتیجه گرفت: رویکرد سوم يعني قبول تغییرات كه به عنوان واقعیت پیش روی کشور و مدیریت آن هاست، تنها راه حل واقعی باقی مانده برای اداره کشور است.وي با اشاره به این که در رویکرد واقع بينانه ارزش ها حفظ می شود، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و استقرار عدالت را از اهداف انقلاب اسلامی خواند و تأکید کرد: در این رویکرد همه این اهداف را حفظ می کنیم، فرهنگ مان را حفظ می کنیم و از آزادی و باز کردن فضا نمی ترسیم، بلکه در مقابل تغییرات پیش روی جامعه ظرفیت سازی می کنیم و در این صورت بی تردید تغییرات را تبدیل به فرصت خواهیم کرد. میرحسین در ادامه به تحلیل آثار سیاسی داخلی و خارجی متفاوت این دو رویکرد پرداخت و توضیح داد: در رویکرد ايجاد مانع در مقابل تغييرات نوعی ترس همگانی را گسترش ميدهيم و بدليل اين ترس نمی توانیم با جهان ارتباط منطقي برقرار کنیم، سیاست داخلی و خارجی ما دچار مشکل می شود، وضعیتی انفعالی پیدا می کند، اما در رویکرد واقع بینانه ما با اندیشه «مدیریت تغییرات» مواجه هستیم؛ بی آن که ارزش ها و منافع خود را فراموش کنیم، تلاش می کنیم با نگاهی شجاعانه و پر از خلاقیت و جسارت با تغییرات روبه رو بشویم. نخست وزیر دهه نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی نشان داد که می توان چنین نگاهی داشت؛ بر آن دسته از هنجارهای بین المللی که ممکن است بر ضد منافع ملی ما عمل کنند، غلبه کرد؛ به عنوان یک کشور به روز با برخورداری از جامعه ای نو و مدرن در جهان ظاهر شد و از این طریق ارزش های خود را به جهان عرضه کرد و به سامان دادن ارزش های جهانی متناسب با ارزش های عمومی و دینی خود پرداخت. کاندیدای دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران با بیان اینکه انتخاب در میان این سه رویکرد، بزرگترین مساله پیش روی نظام ماست، گفت: اسلام آن گاه یک اسلام ناب است که بتواند با تحولات جهان امروز روبرو شود و از امتیازات آن استفاده کند. وبا استفاده از نقاط قوت ديني و ملي در آن تاثير بگذارد . موسوي افزود: اسلامی که شرایط زمان را درک نکند، اسلام تحجري و اسلامی که به منافع مردم پاسخ نمی دهد، طبیعی است جز ابزاری برای عقب ماندگی، استثمار، استحمار و باز هم زنده کردن نفوذ بیگانگان نخواهد بود و چنین اسلامی هرگز نمی تواند در دنیا اثرگذار باشد؛ بلکه به تدریج ما را فرسوده خواهد کرد و ابزارهای تأثیرگذاری را از ما خواهد گرفت. طرح اسلام ناب از سوی امام به گونه ای است كه گویی ایشان خطری در فهم از اسلام حس می كردند میرحسین یادآور شد: باید توجه کنیم که توضیحات حضرت امام درباره اصطلاح اسلام ناب مربوط به دوسال آخر عمر مبارک ایشان است، طرح مکرر ویژگی های اسلام ناب در این دوران به گونه ای است که گویی ایشان زمینه خطر و انحرافی جدی در نوع فهم از اسلام را بسيار جدي مي‌ديدند . وي تصریح کرد: من با این تلقی مفهوم «اسلام ناب محمدی» را مطرح کردم و معتقدم هنوز زمینه های این نوع نگاه چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی و همچنین سیاست های اقتصادی و فرهنگي باقی ست؛ در میان مردم و مسولان چنین نگاهی ریشه دار است و چنین نیست که این نگاه به اسلام به کلی از میان رفته باشد، اما باید قدری درباره این فهم از اسلام اجماع کنیم و این نگاه نو را که خیر و برکات زیادی برای کشور ما به دنبال داشته است، در ابعاد مختلف داخلی و خارجی احیاء کینم وبا نگاهي كه رهبر فرزانه انقلاب به مسائل فرهنگي دارند مشكلي براي انتخاب اين رويكرد وجود ندارد . رئیس فرهنگستان هنر در ادامه به طرح برخی از مسائل جوانان پرداخت و گفت: نسل جدید با مسائل بسیار جدیدی همچون اشتغال، ازدواج، فرهنگ های نو و مسائلي از این دست روبروست که برای رفع هیچ یک از آن ها، راه حل های روشنی ارائه نمی شود. میرحسین موسوي با تأکید بر این که راه حل برخی از مشكلات فرهنگي جوانان با انتخاب رويكرد واقع بينانه در مقابل تغييرات و تحولات جهاني است گفت: اگر رویکرد قبول تغییرات در جهان را بپذیریم و مدیریت تغییرات را براساس توانایی ملی و دینی خود پی گیریم، می توانیم به پرسش های نسل سوم هم پاسخ دهیم، اما اگر همان رویکرد نخست را در سد کردن، بستن و تنگ کردن فضا در پیش بگیریم، باید شاهد از دست رفتن جوانان و بيگانگي آنها با نظام باشيم. کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران ، با گرامی داشت یاد یاران بزرگ انقلاب چون شهید بهشتی، شهید باهنر، شهید رجایی و دیگر شهدای انقلاب اسلامی گفت: همواره برای من این پرسش مطرح است که از راه شهیدان چه چیزی برای ما باقی مانده است؟ و این انگیزه که برخی از دوستان بعد از 30 سال، آن هم در یک روز تعطیل دور هم جمع می شوند نشان می دهد که سرمایه های مشترک عظیم و ارزشمندی میان آن ها وجود دارد. وهنوز راه شهيدان ميتواند انگيزشي براي جمع شدن باشد . وی افزود: در مواجهه با سختی ها و دشواری ها و بیراهه رفتن ها، واقع بینی و نگاه درست به آن چه که پیش روی داریم به ما می آموزد که باید نگاهی امیدوارانه نسبت به آینده نیز داشته باشیم؛ امیدی که برگرفته از دستآوردهایی است که هنوز با ماست. میرحسین تصریح کرد: این دستاوردها همان صلح، صفا، ایمان و اعتقاد به اسلام و حاکمیت ارزشهای دینی و ارزشهاي ملي در جامعه ماست. وی با اشاره به این که اين آثار دستآوردها و دگرگونی هایی که انقلاب اسلامی مردم ایران در کشور و در دنیا ایجاد کرد، ادامه دارد، گفت: در این جمع کسانی هستند که می دانند وخود لمس كرده اند که چه فضای مخوف و غیر انسانی را در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی پشت سر گذاشتیم، گر چه ممکن است نتوانسته باشیم تمام ویژگی های فضای پاکی را که در سال های دوران اوليه انقلاب حاكم بود تا کنون حفظ کنیم. كسی كه مسوولیت حضور در انتخابات را می پذیرد به این معناست كه خود را برای هر اتفاقی آماده كرده وی با اشاره به این که تحولات و دگرگونی های پیآمد انقلاب اسلامی انطباقی میان فضای کشورمان با فضای رایج در دنیا ایجاد کرد، گفت: بسیاری از این تحولات برگشت ناپذیر است؛ از جمله آن ، فضاهای آزاد و بازی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور ما ایجاد و منجر به توسعه این فضا در جهان اسلام شد. کاندیدای دهمین دوره انخابات ریاست جمهوری در پاسخ به اظهار نگرانی یکی دیگر از حاضران درباره ممنوعیت هایی که وی درباره چاپ پوستر توسط ستاد وضع کرده است، گفت: ما دو راه حل در پیش روی خود داشتیم، یا می بایست از سرمایه های چند ده میلیاردتومانی در ستاد استفاده کنیم و وامدار، یا حداقل شرمنده مجموعه هايي شویم که هزینه می کنند و آلودگی هایی را می پذیرفتیم که در این رویه های تبلیغاتی خطر آن وجود دارد و یا در راه حل دیگر بر انگیزش های مردمی که اعتباری به مراتب والاتر دارند تکیه می کردیم که البته ستاد باید در این زمینه بیشتر فعال باشد.وی افزود: در این رویکرد، تبلیغات برای بنده نیست، تبلیغات برای ایجاد یک تغییر است. میرحسین با اشاره به شعاری که ستاد انتخاباتی وی با عنوان «هر شهروند یک ستاد» برگزیده است، گفت: همه کسانی که دوست دارند در جهت این تغییر حرکتی کنند، با ابتکار خود می توانند بی آنکه منتظر ستاد باشند در گرداگرد خود زمینه ای برای این تغییر ایجاد کنند . وی با اشاره به این مضمون یکی از جملات بیانیه اعلام کاندیداتوری خود که «متن دست نویس پشت شیشه مغازه ای اثرش از یک پلاکارد بیشتر است»، گفت: می توان این تمثیل را در عمل عمق بخشید و توسعه داد و از ابداعات و ابتکارات همه کسانی استفاده کرد که در این زمینه برای فعالیت انگیزه دارند. میرحسین در پاسخ به اظهار نگرانی یکی از حاضران درباره آغاز تخریب های مخالفان وی تأکید کرد: آن گاه که فردی مسوولیت حضور در صحنه انتخابات را می پذیرد به این معناست که خود را برای هر اتفاقی آماده کرده است. توقف در وضعیت كنونی مصالح ملی و دینی را به خطر می اندازد وی با هشدار نسبت به پیامد های توقف در وضعیت کنونی گفت: همه ما لمس می کنیم وضعیتی که در آن قرار داریم، وضعیت خوبی نیست؛ جهت گیری های نامناسب درسیاست، فرهنگ، اقتصاد، و قانون شکنی و شکستن ساختارهای تصميم گيري، اگر ادامه دار باشد، مصالح دینی و مصالح ملی در خطر خواهد بود . کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، با اشاره به گفتمان خود گفت: بر این باورم كه اهداف اصلاحات از ميان همه اقشار بويژه قشرهاي مستضعف بايد بجوشد و با اعتقاد اين اقشار و حمايت آ نها مي تواند اصلاحات تداوم داشته باشد طبيعي است كه فكر كنيم اين اصلاحات با عقايد ديني مردم و اصول بنيادي انقلاب ساز گار خواهد بود و يا به عبارتي ديگر مقابل اين اصول نخواهد بود. اصلاح طلب ترین قشر ها قشر های مستضعف هستند میرحسین درباره معنای اصلاح طلبی با تکیه بر اصول متذکر شد: این حرف تازه بنده نیست، من در دوره جنگ و در طول 20 سال گذشته در دیدارهای خصوصی و عمومي بر همان موضعی تکیه کرده ام که در اطلاعیه اخیر مطرح شده است. وی تصریح کرد: قرار ما این نبود خلاف اعتقادی که دارم با مردم سخن بگویم، این نوعی دغل و دروغ است و اميدوارم تا روز انتخابات با صداقت و صراحت با مردم صحبت كنم.میرحسین یکی از اصول را بازگشت به قشرهای پایین دست خواند و افزود: بر این باورم که بازگشت به قشرهای مستضعف یک وظیفه بنیادین حکومت است؛ چنانکه در این باره دستورات دینی بسیاری ارائه شده است؛ حکومت می تواند مقابل اغنیا نباشد، تولید و تجارت را تشویق کند وحكومت مي تواندبه نقش بي بديل بخش خصوصي در تحقق رشد و توسعه ايمان داشته باشد. اما حکومت خود باید مشهور به همنشینی با فقرا باشد؛ این ویژگی یک نظام اسلامی است، اگر نظام اسلامی نباشد، ممکن است بتوان این ویژگی را از آن حذف کرد، ولي با ادعاي اسلاميت و جمهوريت نمي توان سر نوشت نظام را جدا از توجه به اقشار مستضعف تصور كرد . عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس افزود: بررسی های جامعه شناختی نیز به خوبی نشان می دهد که بازگشت به اقشار مستضعف از منظر جامعه شناختی اهميت بالایی برای حکومت برخودار است؛ چرا که اقشار پایین بیشترین آمادگی رابرای ایجاد تحول دارند و بالقوه اصلاح طلب ترین قشرها، قشرهای فقیر هستند ؛ آن ها چیزی برای از دست دادن ندارند و دائم به دنبال بهتر شدن زندگی و جامعه خود و یافتن راه حل هایی برای بهتر شدن وضعیت خود هستند.آنها مهم ترين سرمايه براي دوام جمهوريت و اسلاميت نظام هستند. وی ادامه داد: ورای این نگاه سیاسی، به نظر می رسد در چارچوب یک منطق اخلاقی هر حکومتی در مقابل این قشرها وظایفی دارد، نمی شود که در هنگامه جنگ این طبقات، بچه های خود را قربانی کنند؛ چنانکه زمانی خیابان های تهران برای تشییع جنازه های شهداي همين قشرها بسته می شد، اما اکنون آن ها را فراموش کنیم و به طبقه دیگری روی بیاوریم؛ پس این حریت و آزادگی و عهد و پیمانی که با این قشرها بستیم کجا رفت؟ آیا فکر نمی کنید که دلیل آن که ما به عنوان یک طبقه جدید نمی توانیم با قشرهای پایین سخن بگوییم، در گفت و گوی با آن ها لکنت پیدا کرده ایم و با اول انقلاب فرق کرده ایم، ناشی از آن است که اینان را فراموش کرده ایم؟ و اين نگاه هيچ تناقضي با فراهم كردن بستر هاي مناسب براي حضور توانمند بخش خصوصي در اقتصاد ندارد . نه عضو كابینه ظاهرا از لحاظ سیاسی مخالف محسوب می شدند اما مانعی برای همكاری نمی دیدم کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در پاسخ به پرسشی درباره ویژگی های کابینه خود بر اهمیت روش مندی تصمیم گیری و سیاست گذاری در چارچوب های کارشناسی تأکید کرد و گفت: اگر دولت نتواند از همه نیروها ي تواناي موجود عليرغم تمايلات سياسي آنها استفاده كند موفق نخواهد بود. نه عضو كابینه ظاهرا از لحاظ سیاسی مخالف محسوب می شدند اما مانعی برای همكاری نبودند .میرحسین افزود: حدود 9 نفر از اعضای دولت وی در دوران جنگ جلساتی با خود داشتند و ظاهرا از نظر سياسي مخالف بنده محسوب می شدند، اما همه آن ها در دولت نقش داشتند و بنده آن را مانعي براي همكاري نميدانستم، به باور من این تنوع نیروها به ما کمک بسیاری در اداره امور می کرد، مسئله این بود کسی که عهده دار مسوولیتی می شود، صرف نظر از این که از کدام جناح باشد، آیا کارآمدی لازم را برای اداره امور دارد؟ تنها اگر گرایش های سیاسی به گونه ای غلظت پیدا می کرد که روی کارهای اجرایی و پیشرفت کشور اثر می گذاشت کار به جدایی می رسید. وی در ادامه تأکید کرد: هر اندازه که با اعتماد به نفس کار کنیم و بر روشهایی بنیادی که سال به سال «عوض نشوند» تکیه کنیم، راه حل های بهتری برای مسائل امروزمان پیدا خواهیم کرد. هنوز به آزادی كانال های تلوزیونی اعتقاد دارم موسوی در پایان این نشست درباره کانال های تلویزیونی خصوصی و واگذاری مسوولیت نیروی انتظامی به دولت سخن گفت و با اشاره به این که تصمیم گیری درباره هر دو مسئله پیش گفته در اختیار مقام معظم رهبری است، توضیح داد: درباره رسانه های گروهی بحثی در روند مذاکرات بازنگری قانون اساسی در مجلس قانون اساسی سال 68 داشتم، من اعتقاد به آزادی کانال های تلویزیونی دارم، البته با نظارتی که مشکلات سیاسی یا اخلاقی به بار نیاورد، به باور من این امر یک ضرورت و نیاز توسعه کشور است و این موضوع نه عقیده کنونی، بلکه باور دیرینه من بوده که در سال 68 در مجلس بازبيني قانون اساسي به طور رسمی آن را اعلام کردم. وی به طنزگفت: البته برخی از دوستان گفتند که شما همه چیز را می خواهی دولتی کنی اکنون که یک چیز را ما می خواهیم دولتی باشد می گویی خصوصی باشد و بدین ترتیب این پیشنهاد رد شد. موسوی متذکر شد: من هنوز بر سر آن عقيده هستم ، اما از نظر قانون اساسی محدودیت هایی وجود دارد و تبعيت از قانون اساسي باور بنيادين ماست و هر نوع راه حلي در اين زمينه بايد با اين ملاحظه يافته شود.

برچسب‌ها:


 

اقدام ناشیانه مسئولان ورزشگاه آزادی



به هنگام حضور رئیس جمهوری در ورزشگاه آزادی تلاش بلندگوی رسمی استادیوم برای تبلیغ احمدی نژاد نتیجه وارونه داد.بنابراین گزارش پس از حضور رئیس جمهوری در جایگاه مخصوص در استادیوم آزادی که دقایقی پس از شروع بازی صورت گرفت تابلوی بزرگ ورزشگاه که صحنه های فوتبال ایران و عربستان را پخش می کرد بارها جمله خیرمقدم به رئیس جمهور و نیز رئیس سازمان تربیت بدنی را نشان داد که طبیعتا هیچ واکنشی را در میان تماشاچیان برنیانگیخت.پس از پایان نیمه اول و بهنگامی که بازیکنان دو تیم در رختکن حضور داشتند گوینده استادیوم دو بار از تماشاچیان خواست " در حضور رئیس جمهور محبوب، پرچم هایی را که در دست دارند بلند کنند و تیم ملی کشورمان را تشویق کنند."این درخواست ناشیانه که کاملا واضح بود باهدف تبلیغ برای رئیس جمهوری انجام می شد با واکنش بسیار سرد تماشاچیان روبرو شد و هیچ تشویقی صورت نگرفت.این در حالی بود که حاضران در استادیوم ، قبل و بعد از این درخواست بارها بازیکنان تیم ملی را تشویق کردند.به نظر می رسد مسئولان استادیوم آزادی قصد داشتند از حضور کاملا عادی و غیر سیاسی رئیس جمهور بهره تبلیغاتی بگیرند که در این زمینه عملا با نتیجه معکوس روبرو شدند.

برچسب‌ها:


 

پنهان‌کاری سیاسی نکنید



مهدی مطهرنیا
فرهنگ استراتژیک برتافته از گفتمان مقاومت در منطقه خاورمیانه بر روی توازن استراتژیک منطقه ای موثر افتاده است و به تبع آن تلاش ایالت متحده امریکا در بر هم زدن توازن نامتقارنی است که در منطقه خاورمیانه ایجاد شده است.
امریکاییها به خوبی دریافته اند که بافت موقعیتی کنونی در جهان به هیچ وجه رویکرد یک جانبه گرایانه را بر نمی تابد و لذا در پی اعمال مدیریت نوین قدرت هستند . «قدرت هوشمند»، تلاشی است در جهت مدیریت نوین اعمال قدرت بیش از آنکه منبع جدیدی از قدرت باشد. در کنار این موضوع باید به این نکته نیز توجه داشت که امریکا در دوران بوش دچار بیماری مزمن «قدرت سردرگم» شد . قدرت سردرگم دارای این مشخصات است که کنشگران فعال در حوزه سیاسی - امنیتی فاقد توانایی در کاربرد مناسب و متناوب قدرت نرم و سخت در جای شایسته و موقعیت بایسته آن هستند.
مولفه سوم این است که ایالات متحده امریکا دچار یک بحران شدید است و آنهم چیزی است که تحت عنوان بیماری «پرخوری قدرت» نامیده می شود . امریکا در دوران بوش و نو محافظه کاران با فروپاشی شوروی در دوران بوش اول دچار «فربهی قدرت» و سپس دچار «پرخوری قدرت» شد و این بیماریها از یک سو امریکا را کند و از سوی دیگر پر مدعا کرد. به نظر می رسد اوباما در شعار تغییر در پی درمان این سه بیماری است: پرخوری قدرت ، فربهی قدرت و سردرگمی قدرت. اوباما آمد که این بیماریها را تا حدودی کنترل کند و از این روست که نظریه قدرت هوشمند که در سال 1994 مطرح شد مورد توجه دولت اوباما قرار گرفت.
در این چارچوب در حوزه سیاست خارجی، اوباما به دنبال پیاده کردن نسخه ایست که در آن یک جانبه گرایی امریکا به «تکثر گرایی اجماع محور» تبدیل می شود و این جمله هیلاری کلینتون در بدو پذیرش وزارت امور خارجه امریکا که گفته بود «امریکا به جهان نیازمند است و جهان به امریکا نیاز دارد»، ‌نشاندهنده انتقال یک جانبه گرایی به تکثر گرایی اجماع محور است.
اوباما به واسطه شخصیت هویتی خود و رویکردهای روشن فکران اطراف خویش به دنبال آن است که به احیای اصول و ارزشهای امریکایی نایل آید و در صورت موفقیت در مسیر انتقال از یک جانبه گرایی به تکثر گرایی اجماع محور این رویه را نیز به تکثر گرایی ارزش محور تبدیل کند.از این منظر به نظر می رسد این پرسش مطرح است که آیا ساختار سیاسی امریکا این اجازه را به او خواهد داد یا خیر .
اما آنچه که هم اکنون مطرح است ‌این است که دعوت از ایران به اجلاس بازسازی افغانستان به واسطه تحمیل بافت موقعیتی ناشی از فرهنگ مقاومت است که امریکا در این راه مجبور است نقش برجسته ایران در منطقه و به ویِژه افغانستان را به رسمیت بشناسد و از سوی دیگر معتقدم امریکاییها به رانش سیاسی بحرانها از شرق ایران به غرب ایران می پردازند. افغانستان و پاکستان استوانه بحرانهای آینده جهان در منطقه خواهند بود و ایران از یک سو و هند از سوی دیگر می توانند غشای امنیتی امریکا در این استوانه بحرانی را تضمین کنند لذا امریکاییها از یک سو باید بالاجبار به هند نزدیک شوند و از سوی دیگر مسایل خود را با ایران حل کنند و به همین دلیل امریکا به حل مشکل خویش با ایران به طور جدی می اندیشد.
امریکا از دو جهت به دنبال این معناست؛ اول ایجاد فضای گفت و گوی موثر و دوم ایجاد فضای تحریم شکننده. لذا آنچه که برای امریکاییها اولویت بیشتری پیدا می کند، ‌با توجه به فرمول منابع و منافع چیزی است تحت عنوان اولویت رویکرد گفت و گوی موثر در تحریم شکننده و در این مسیر دعوت از ایران برای مذاکره و مشارکت فعال در منطقه از سوی امریکا صورت می گیرد .
اما ایران در این عرصه باید چه کند؟ یکی از بزرگترین خطرات در برخورد با قدرت هوشمند پنهان کاری سیاسی است. ایران اگر در برقراری ارتباط با امریکا برای تامین منافع ملی خود جدی است، باید بر این گزاره پای بفشارد که خود تعیین کننده بسیاری از شرایط باشد اگرنه امریکا می تواند به سهولت از این ارتباط به عنوان یک فرصت برای تحمیل خواست های خود به ایران استفاده کند و از دیگر سو سیاستهای بین المللی خود را نیز در نشان دادن چهره ای غیر قابل نفوذ و غیر قابل گفتمان از ایران نشان دهد. از همین روست که پنهان کاری سیاسی در ارتباط های گوناگون با رابط ها و دیپلمات های امریکایی تنها به نفع ایالات متحده امریکا خواهد بود.
اساسا منافع ملی ایران در ازتباط با امریکا دارای حوزه های امنیت،‌اقتصادی وسیاسی است و بر اساس همین رویکرد ‌امنیتی،‌‌اقتصادی و سیاسی باید حوزه امتیازات در مسیر تحکیم گفتمان قدرت ایران به عنوان گفتمان سازنده در مسیر صلح و ثبات منطقه ای مورد توجه قرار گرفته و ایران به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه ای در نظام بین الملل فعال تر از گذشته وارد عمل شود تا امریکا کمترین مانع را در مسیر فعالیت ایران در چارچوب تاثیر بر ثبات صلح منطقه ای ایفا کند.

برچسب‌ها:


 

موج تاثیرگذاری مهندس موسوی در حال گسترش است



یک عضو ستاد انتخاباتی مهندس میرحسین موسوی از شکل گیری ائتلاف‌های غیرمنتظره در انتخابات آتی ریاست جمهوری خبرداد.
به گزارش قلم ابوافضل فاتح گفت:حضور مهندس میرحسین موسوی در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری همانگونه که پیش‌بینی می‌شد درحال ایجاد موج عظیمی از تحولات در دوسطح اقشار مختلف مردم و نخبگان سیاسی است.
مسوول کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات ستاد میر حسین موسویضمن اشاره به مطلب فوق افزود: براساس اطلاعات دقیق دریافتی حضور مهندس موسوی در حال حاضر در طبقات مختلف جامعه( به ویژه طبقات متوسط و مستضعف) با بازتاب بسیار مثبتی مواجه شده و بر اساس نظرسنجی‌های دقیق، هز روز دامنه این تاثیرات به سمت ایجاد یک موج بزرگ اجتماعی در حال وسعت یافتن است.
وی افزود: با وجود برخی گمانه‌زنی‌های قبلی نتیجه نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد نگاه جوانان نیز نسبت به مهندس موسوی مثبت است و با توجه به نگاه مثبت نسل اول و دوم نسبت به میرحسین موسوی، تاثیرگذاری انتقال پیام به صورت مستقیم و چهره به چهره به نفع میرحسین موسوی در حال انجام شدن است.
فاتح در ادامه واکنش نخبگان سیاسی به حضور مهندس موسوی در انتخابات را در جناح‌های مختلف سیاسی کشور بسیار جالب‌توجه دانست و از شکل‌گیری ائتلاف‌های قوی، ارزشمند و غیر منتظره‌ی پنهان و آشکار میان هر دو جناح کشور در آینده نزدیک خبر داد که در فضای رسانه‌های کشور موج ایجاد خواهد کرد.
مسوول کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد میرحسین موسوی در ادامه تاکید کرد: مجموع تحولات فعلی از شکل‌گیری یک نقطه عطف بزرگ در تاریخ تحولات سیاسی کشور حکایت دارد که بزودی بسیاری از مناسبات سیاسی کشور را دستخوش دگرگونی خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه ستاد مهندس موسوی در اطلاع‌رسانی خودبر مبنای انتشار اطلاعات دقیق و قطعی و نه گمانه زنی‌عمل خواهد کرد،گفت: روش تبلیغاتی ستاد موسوی نیز به شکلی مضمون‌گرا و پیام‌محور است و در اجرای آن لزوما از روش‌های تبلیغاتی رایج سرمایه‌محور و قدرت محور تبعیت نخواهد شد.
فاتح با بیان اینکه«مسیر تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی بدون شتاب زدگی یا تعجیل و به صورت برنامه ریزی شده و پلکانی طی خواهد شد» تاکید کرد: محور برنامه‌های ستاد تکیه بر مردم و پیگیری سیاست «یک شهروند یک ستاد » خواهد بود که در این سیاست یکایک ایرانیان حتی منتقدان و مخالفان نیز نقش رسانه‌های میرحسین موسوی را ایفا خواهند کرد.
وی ستاد مهندس موسوی را ستادی منسجم، برنامه‌محور و هدفمند دانست که برادری، مودت ، الفت و اعتماد در آن حرف اول را می‌زند و نه تنها برای انتخابات، بلکه برای کشور نیز برنامه دارد.
وی در ادامه از برگزاری اولین کنفرانس‌ مطبوعاتی مهندس میرحسین موسوی با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی در نیمه دوم فروردین ماه و همچنین انجام نخستین سفر مهندس موسوی به یکی از استانهای کشورمان بعد از اعلام حضور در انتخابات،در آینده نزدیک خبرداد.

برچسب‌ها:


 

چرخش سایتهای حامی خاتمی به سوی میرحسین موسوی



تنها باگذشت کمتر از ده روز از کناره گیری خاتمی سایتهای خبری متمایل به وی به طرز محسوسی تغییر موضع داده اند.
به گزارش خبرآنلاین سایتهایی که تا آخرین روزسال 1387 نیز نسبت به موسوی موضعی تند داشتند و وی را از جرگه اصولگرایان خارج می دانستند بتدریج موضع ملایمتری اتخاذ کرده و اخبار مربوط به وی را پوشش می دهند.
از سوی دیگر گزارش خبرنگاران خبر آنلاین حکایت دارد در دید و بازدیدهای نوروزی علاوه بر چهره های شاخص اصلاح طلب، تشکلهای مرکب از جوانانی که برای تبلیغ خاتمی ایجاد شده بودند از موضع خود نسبت به میرحسین عدول کرده و نوعی طرفداری از وی را نشان می دهند.
در عین حال برخی اعضای سازمان مجاهدین انقلاب و حزب مشارکت همچنان از موضعگیری علنی در مورد موسوی پرهیز می کنند. ناظران معتقدند این رفتار سیاسی نشان دهنده نوعی سردرگمی در بخش اقلیت جناح دوم خرداد است.
از سویی گفته می شود یرخی از احزاب جناح اصلاح طلب قصد دارند حمایت از موسوی را به بعد از دیدار با وی و گرفتن قول مساعد مبنی بر حضور در دولت آینده موکول کنند.

برچسب‌ها:


 

نگرانی حامیان احمدی نژاد از ائتلاف کروبی و موسوی



انتشار شایعات مربوط به کناره گیری کروبی از کاندیداتوری ، نگرانی حامیان رئیس جمهور را برانگیخته است.
اگفته می شود کروبی قرار است تا ایام نزدیک به روز برگزاری انتخابات به فعالیت تبلیغاتی خود ادامه دهد و سپس به نفع موسوی کنار برود. این اقدام که با کناره گیری خاتمی محتمل تر شده نگرانی هایی را در بخشهایی از جناح اصولگرا دامن زده است.
بر اساس خبرهای رسیده کروبی چند ماه قبل شرط نامزد نشدن خودرا عدم ورود سیدمحمد خاتمی به میدان انتخابات عنوان کرده و این پیام را از چند کانال به خاتمی اطلاع داده و خواستار آن شده بود که روی فرد ثالثی توافق صورت گیرد.
تصمیم کروبی پس از آن اتخاذ شده بود که اصلاح طلبان با وجود حمایتهای خاتمی نتوانستند در انتخابات بهار 1387مجلس شورای اسلامی به نتایج قابل قبولی برسند.
اینک که شرط کروبی عملا محقق شده و احتمال اجماع اکثر اصلاح طلبان روی میرحسین موسوی وجود دارد گمانه زنی در مورد کنار رفتن کروبی به نفع میرحسین موسوی بتدریج به واقعیت نزدیک تر می شود.
از سوی دیگر این رخداد در جناح دوم خرداد موجبات ناخوشایندی در میان برخی اصولگرایان را فراهم آورده است. به طوری که منابع خبری از تلاش برای پیداکردن راه حل مناسب به منظور رویارویی با کاندیدای واحد اصلاح طلبان گزارش می دهند.
شاخه رایحه خوش خدمت که بر این باور است از جناح اصولگرا هیچ نامزدی غیر از احمدی نژاد اعلام حضور نخواهد کرد در حال توضیح آرایش انتخاباتی دو قطبی برای سایر اصولگرایان است و تلاش می کند همراهی بیش از پیش اصولگرایان را برای اجماع بر احمدی نژاد فراهم کند.

برچسب‌ها:


 

اقدام شوک آور



ولی‌الله شجاع‌پوریان عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها

رفتار آقای خاتمی برای نوشتن نامه انصراف، جامعه را بسیار شوکه کرد چون ایشان به گواهی همه کسانی که عرصه انتخابات را رصد می‌کردند از رأی بالایی برخوردار بودند و مصداق این مدعا، استقبال پرشور مردم در سفر اخیر آقای خاتمی به استان فارس و بوشهر می‌باشد. به هر حال همه ناظران عرصه سیاست معتقد بودند آقای خاتمی با اقبال عمومی مردم، کاندیدایی بی‌رقیب است و به طور قطع می‌تواند در مرحله اول انتخابات پیروز میدان شود اما انصراف ایشان از حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری چندان قابل فهم نیست هر چند بسیاری معتقدند این رفتار آقای خاتمی از دغدغه‌های اخلاقی ایشان نشأت گرفته است زیرا ایشان تلاش می‌کنند اخلاق را در سیاست نهادینه نمایند بنابر این رعایت اخلاق را به پیروزی ظاهری ترجیح دادند و پیرو صحبت خودشان مبنی‌بر حضور «یا من یا میرحسین» از عرصه انتخابات کنار رفتند تا مبادا جامعه ایشان را فردی قدرت‌طلب تصور کند بنابراین پس از انصراف آقای خاتمی از عرصه رقابت، زمینه اجماع بیشتر فراهم خواهد شد و اجماع روی یک کاندیدا در جبهه اصلاحات قطعی‌تر می‌شود. هرچند با وجود کاندیدای واحد، پیروزی متعلق به اصلاح‌طلبان خواهد بود اما شرط آن برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و رقابتی می‌باشد که باید صیانت از آرا در دستور کار قرار بگیرد در غیر این صورت نمی‌توان امیدوار بود که کاندیدای پیروز اصلاح‌طلبان، پیروز انتخابات معرفی شود اما حضور آقای میرحسین موسوی فارغ‌ از تأثیراتی که در جبهه اصلاحات پس از انصراف خاتمی برجا خواهد گذاشت تأثیراتی را در بین اصولگرایان به وجود خواهد آورد. گرچه حامیان احمدی‌نژاد بار دیگر برای پیروزی احمدی‌نژاد از رئیس جمهور فعلی حمایت می‌کنند و عده‌ای دیگر که قصد دارند با هر شرایطی در قدرت باقی بمانند از احمدی‌نژاد حمایت خواهند کرد اما در این میان افرادی که جزو بچه‌های جنگ محسوب می‌شوند و افرادی ارزشی و آرمانگرا می‌باشند ترجیح می‌دهند از میرحسین موسوی حمایت کنند چون تصویر خوبی از میرحسین موسوی در ذهن دارند و مایل هستند ایشان کاندیدای آنها در انتخابات ریاست جمهوری باشد. به طور قطع اصولگرایان در حمایت از میرحسین موسوی یکدست رفتار نمی‌کنند و اقبال یکسانی را نسبت به ایشان از خود نشان نمی‌دهند، هرچند آینده سیاسی کشور رفتار گروه‌های مختلف در کشور را تعیین می‌کند و تا آن زمان نمی‌توان اظهارنظر کرد.

برچسب‌ها:


 

دیدار نوروزی برخی چهره های اصولگرا با میرحسین موسوی



سایت قلم وابسته به ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی گزارش تصویری دیدارکنندگان بامیرحسین موسوی را منتشر کرد.
در تصاویر مزبور هادی خانیکی، احمد مسجد جامعی،صالح آبادی، ناصری، احمدرضا درویش و گروهی دیگر از چهره های وابسته به جناح دوم خرداد به چشم می خورند.
با این حال تصاویر نشان می دهد عباس سلیمی نمین و دکتر کچوئیان که از چهره های شناخته شده جناح اصولگرا هستند با موسوی دیدار کرده اند.
سلیمی نمین که در حال حاضر مدیریت یک موسسه مطالعاتی تاریخی را بر عهده دارد در انتخابات ریاست جمهوری نهم ابتدا از قالیباف و سپس احمدی نژاد حمایت کرد.
کچوییان نیز که مدرس جامعه شناسی است با روزنامه های کیهان و ایران همکاری های قلمی داشته و مقالاتش در سالهای اخیردر این دو روزنامه منتشر شده است.

برچسب‌ها:


 

پاشنه آشیل حامیان احمدی نژاد


نسرین وزیری

مجبو بیت عامه به دلیل سفرهای استانی" و "حمایت های مقام معظم رهبری" دو مولفه ای بودند که حامیان دولت از انها به عنوان سندی برای تداوم حضور احمدی نژاد بر اریکه ریاست جمهوری یاد می کردند.
اما سخنان اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه همواره از همه دولتها حمایت کرده اند و برداشتهایی که این حمایت را به منزله حمایت از کاندیدایی خاص در انتخابات آتی می دانند صحیح نیست، آب پاکی را روی دست حامیان دولت نهم ریخت تا من بعد از حمایت های ایشان در موضع گیری های سیاسی و انتخاباتی اشان، هزینه نکنند. کاری که پیشتر از سوی محسن کوهکن، مرتضی آقاتهرانی، روح الله حسینیان و ....که از حامیان رئیس دولت نهم به شمار می روند،انجام شده و آنها همین حمایت ها را بزرگترین دلیل برای اجماع دوباره اصولگرایان بر احمدی نژاد می دانستند.
اما تاکید رهبری مبنی بر اینکه فقط یک رای دارند و به کسی هم توصیه نمی کنند که به چه کسی رای بدهد، پاشنه آشیل این طیف از اصولگرایان را نشانه رفت و از این پس آنها دیگر نمی توانند از حمایت های رهبری به عنوان دلیلی برای حمایتشان از رئیس دولت سخن بگویند..
اصولگرایان آنگونه که در چند منشور اصولگرایی خود اعم از میثاق نامه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نهم، منشور اصولگرایی در آستانه انتخابات شوراهای سوم، سند راهبردی مجلس هفتم و ...تاکید دارند، اصل ولایت مطلقه فقیه و فرمان برداری از رهبر انقلاب را یکی از اصول اولیه خود می دانند. با اعلام نظر صریح رهبرمعظم انقلاب، از این پس دیگر احمدی نژاد نسبت به دیگر کاندیداهای اصولگرا از نظر پایبندی به این اصل اصولگرایی، ارجحیتی نخواهد داشت.
در همین حال برخی نظر سنجی ها دلیل دیگرحامیان دولت یعنی "مجبو بیت عامه به دلیل سفرهای استانی" را سست می کنند. چه آنکه برخی از این نظرسنجی ها که اتفاقا از سوی دستگاههای اجرایی معتبر نیز تهیه شده اند، حکایت از کاهش محبوبیت احمدی نژاد در کلان شهرها دارند. اگرچه او در روستاها و شهرهای کوچک، حامیانی دارد و سفرهای استانی این موقعیت ویزه را برای او رقم زده اما از آنجا که بخش عمده ای از جمعیت کشور، شهرنشین و ساکن کلان شهرها هستند، نظرسنجی های مذکور نشان داده اند که احمدی نژاد از محبوبیت مطلقی که حامیانش می گویند، برخوردار نیست. اگرچه حامیان او این نظرسنجی ها را نظرسازی می خوانند..
با تمام اینها احمدی نزاد نسبت به رقبای خود دارای برتری هایی است. نخست آنکه او رئیس جمهور است و بر اساستصور افکار عمومی، ریاست جمهوری در ایران هشت ساله است. پس حتما عده زیادی به دلیل آنکه او بتواند برنامه های چهار ساله اش را به سرمنزل مقصود برساند، به او رای می دهند. و دوم آنکه باز هم چون او رئیس جمهور است، از ابزارها و امکاناتی برای معرفی خود و برنامه هایش بهره مند است که رقبایش از آن بی بهره اند.
برای احمدی نزاد باید برتری دیگری نیز قائل شد وآن اعلام ومعرفی برنامه هایش که یک گام جلوتر از بقیه است. او اگرچه تحول در ساختار اقتصادی کشور را از جمله برنامه های نخستین خود در انتخابات ریاست جمهوری نهم برمی شمرد ولی آن قدر آن را به تعویق انداخت و آنقدر افکار عمومی را مشغول "دست های پنهانی" کرد که مانع از افشای لیست اسامی رانت خواران و کلاهبرداران بزرگ می شوند که دوره خدمتش به سال اخر رسید. او همچنین آنقدر دیر طرح تحول اقتصادی و لایحه هدفمند کردن یارانه ها به عنوان نخستین گام اجرایی این طرح بزرگ، را دیر تقدیم مجلس کرد که عدم تصویبش را به گردن نمایندگان بیاندازد و در نهایت اجرا و تحقق آن را در گرو تمدید حضورش در جایگاه ریاست جمهوری بداند..
به این ترتیب او که از ابزارهای تبلیغاتی برخوردار است و مانند هر رئیس جمهور دیگری در دوره های قبل شانس بهره گیری از رسانه ملی را دارد، به تبلیغ این برنامه کلان اقتصادی خود پرداخته و از اعطای یارانه های نقدی ای سخن می گوید که هنوز بر سر مبلغش با مجلس به توافق نرسیده و حتی تاییدیه پرداخت نقدی آن را نیز از خانه ملت نستانده است. مضاف بر اینکه مبلغ این یارانه ها مطابق با محاسبات نمایندگان معادل ماهانه 22 هزار تومان است که حتی کمتر از نصف وعده انتخاباتی 50 هزار تومانی کروبی در انتخابات چهارسال پیش است..
با تمام اینها احمدی نژاد در فضایی که رقبای او طرح انتخاباتی خاصی ارائه نداده و همگی، انتقاد از دولت و عملکرد او را در دستور کار خود قرار داده اند؛ جلوتر از دیگران به سوی انتخابات دهم ریاست جمهوری گام بر می دارد. در چنین فضایی، موضع گیری های رقبا و انتقاداتشان نیز به ابزاری برای مظلوم نمایی حامیان احمدی نژاد بدل می شود که او را مصلحی تنها در برابر کوهی از مخالفان نشان می دهد که اگرچه قصد بهبود معیشت مردم را دارد اما منتقدانش به او اجازه این کار را نمی دهند.
دراین شرایط، رقبای احمدی نژاد -فارغ از اینکه از چه جناحی هستند- ناگزیرند برای حضور موثر تر در فضای انتخابات برنامه هایی ارائه دهند که بیش از انکه شامل مواضع سلبی باشند، به موضع گیری های ایجابی بپردازد. در اینصورت شاید رقابت بارقیب یکه تاز، مفهومی جدی تر پیداکند.

برچسب‌ها:


 

احتمال حمایت بخشی از اصولگرایان از موسوی وجود دارد


جامعه روحانیت مبارز به گفته اعضایش هنوز وارد بررسی مقوله انتخابات نشده و حتی معیارها را نیز تعریف نکرده است.

سیدرضا اکرمی، اعلام موضع جامعه روحانیت مبارز را تلویحا به پس از ثبت نام رسمی کاندیداها در اردیبهشت ماه موکول می کند و می گوید: ممکن است در عالم خیال، حتی احمدی نژاد هم کاندیدا نشود. چه آنکه هنوز هم اعلام حضور و کاندیداتوری نکرده است.
مشروح گفت وگوی خبرآنلاین با وی را در ادامه می خوانید.
پیش از این گفته بودید که دیدارهای نوروزی فرصت مناسبی برای مذاکرات سیاسی و انتخاباتی است و اصولگرایان از این فرصت استفاده خواهند کرد تا در مورد انتخابات ریاست جمهوری دهم، برنامه ریزی کنند. آیا جامعه روحانیت مبارز در این زمینه پذیرای گروههای سیاسی بوده است؟
نه. در طول تعطیلات نوروزی جامعه روحانیت مبارز هیچ جلسه ای نداشته است. چون آیت الله مهدوی کنی در این ایام در مشهد بودند .
درخواست دیداری نیز با ایشان در زمینه انتخابات مطرح نشده است؟ جامعتین در دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری گذشته محور ائتلاف و همگرایی گرووههای سیاسی اصولگرا بوده اند. آیا در این دور نیز چنین محوریتی برای شیخوخیت و جامعتین در نظر گرفته شده است؟
هنوز هیچ درخواست مشورتی از سوی گروههای اصولگرا با جامعه روحانیت مبارز و شخص آقای مهدوی کنی مطرح نشده است. به نظر می رسد که هنوز فعالیت های انتخاباتی به سمتی نرفته است که گروههای اصولگرا خواستار نظرات محوری و مشورتی جامعتین و شیوخ شوند.
جامعه روحانیت مبارز در چه مرحله ای به سر می برد؟ آیا وارد بررسی مساله انتخابات شده اید؟
نه هنوز وارد این فاز نشده ایم. تا زمانی که معیارها را تعریف نکنیم، نمی توانیم وارد بررسی مصادیق شویم.
و این معیارها را کی تعریف می کنید؟
معیارهای اصولگرایی همچون اعتقاد و التزام به قانون اساسی، نظام جمهوری اسلامی، رهبری، ولایت فقیه و ایران، مشخص است اما اینکه کاندیدای اصلح در میان اصولگرایان چه کسی خواهد بود و باید چه ویزگی هایی داشته باشد را باید در جلسات آتی خود پس از تعطیلات نوروز بررسی کنیم.
در انتخابات مجلس شورای اسلامی، جامعه روحانیت مبارز اعلام کرد که چون یک تشکل روحانی است و نه سیاسی وارد مسائل انتخاباتی نمی شود و کاندیدا معرفی نمی کند. آیا در مورد انتخابات ریاست جمهوری، این تشکل قصد ورود به انتخابات را خواهد داشت؟
ممکن است که ما کاندیدای اختصاصی نداشته باشیم اما حتما وارد مسائل انتخابات می شویم و موضع گیری انتخاباتی نیز خواهیم داشت.
در حال حاضر حدود دو ماه تا انتخابات ریاست جمهوری دهم فاصله داریم. فضای سیاسی موجود و در استانه این انتخابات را چگونه ارزیابی می کنید؟
به طور کلی ما با سه اصل کلی در مورد انتخابات ریاست جمهوری آتی روبرو هستیم. نخست آنکه تا ثبت نام از کاندیداها انجام نشود و شورای نگهبان صلاحیت کاندیداها را تایید نکند، نمی توان هیچ نظر قطعی یا حقیقی ای ابراز کرد. از این رو باید صبر کنیم تا ثبت نام انجام شود و سپس وارد گود شویم و اعلام کنیم که چه کسی کاندیدای اصلح است.
دوم آنکه اگر واقعا خواستار برگزاری انتخاباتی پرشور و شوق هستیم، باید داوطلبانی واجد شرایط و متعهد وارد عرصه شوند تا با انتخاباتی سالم و بر اساس برنامه ریزی دقیق، مردم را به صحنه دعوت کنیم. نکته سوم تضمین سلامت انتخابات است. به گونه ای که مردم بتوانند با خیال آسوده به کاندیدای مورد نظر خود رای دهند. در صورت فراهم شدن این نکات، در 22 خرداد 88 انتخابات خوبی خواهیم داشت.
شما به لزوم حضور کاندیداهای واجد شرایط در این انتخابات اشاره کردید. به نظر شما در حال حاضر چه چهره هایی واجد شرایط کاندیداتوری هستند؟
از آنجا که نمی دانم نهایتا چه کسانی کاندیدا خواهند شد و ثبت نام خواهند کرد، نمی توانم به این سوال پاسخ دهم.
اما کاندیداهای احتمالی از هم اکنون مشخص هستند.
درست است اما من نمی خواهم حرفی بزنم که با تغییر فضا در آینده، لازم باشد حرفم را عوض کنم و خود شما خبرنگاران بگویید که فلانی در آن زمان این حرف را زد اما الان تغییر موضع داده است.
حامیان دولت معتقدند که آقای احمدی نژاد کاندیدای اصلح اصولگرایان در انتخابات آتی است و همه گروهها نیز بر حمایت از کاندیداتوری وی اجماع خواهند کرد. آیا شما این نظریه را می پذیرید؟
ما که در جامعه روحانیت هوز وارد بررسی مصادیق، حتی احمدی نژاد نشده ایم.
اجماع بر حمایت از کاندیداتوری دوباره احمدی نژاد را چقدر محتمل می دانید؟
من از جانب کل اصولگرایان نمی توانم حرفی بزنم. اما به قول معروف شب آبستن حوادث است و فعلاهم همه سزارین می کنند! و ممکن است که در عالم خیال، حتی احمدی نژاد هم کاندیدا نشود. چه آنکه هنوز هم اعلام حضور و کاندیداتوری نکرده است. در حال حاضر فقط آقایان میرحسین موسوی و کروبی اعلام کاندیداتوری کرده اند.
البته کاندیداتوری موسوی، قدری معادلات سیاسی را به هم زد. برخی معتقدند که نه تنها اصلاح طلبان بلکه برخی از اصولگرایان نیز از او حمایت خواهند کرد.
بله. احتمال حمایت برخی از اصولگرایان از موسوی وجود دارد. چون کسی با کسی پیمان اخوت نبسته است و اگر او با معیارهای اصولگرایان مطابقت داشته باشد، قطعا از او حمایت خواهد شد.
در زمان نخست وزیری موسوی، موتلفه نظر مساعدی نسبت به او نداشت و از نخست وزیری میرسلیم حمایت می کرد. جامعه روحانیت نیز بیشتر موافق ولایتی بود تا موسوی. در حال حاضر جامعه روحانیت مبارز چه نظری نسبت به موسوی دارد. آیا از کاندیداتوری او حمایت خواهید کرد؟
گفتم که هنوز وارد بررسی مساله انتخابات در جامعه روحانیت مبارز نشده ایم. نمی دانم که نظر جامعه روحانیت در مورد کاندیداتوری او چیست. تا پیش از بررسی این موضوع در جامعه روحانیت مبارز نمی توانم نسبت به ان اظهار نظر کنم.
شما عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز هستید. فعالیت های این فراکسیون در تعطیلات نوروزی چگونه بوده است؟ آیا دیدار نوروزی یا انتخاباتی با چهره های شاخص سیاسی داشته اید؟
این فراکسیون نیز همچون مجلس، تا 16 فروردین ماه تعطیل است و هیچ نشست رسمی یا غیررسمی ای حتی در قالب دیدارهای نوروزی نداشته است. ان شالله پس از پایان تعطیلات برنامه ریزی هایی خواهیم داشت

برچسب‌ها:


 

تبلیغ ناشیانه علیه رئیس جمهور در ورزشگاه آزادی



به هنگام حضور رئیس جمهوری در ورزشگاه آزادی تلاش بلندگوی رسمی استادیوم برای تبلیغ احمدی نژاد نتیجه وارونه داد.
به گزارش خبرآنلاین پس از حضور رئیس جمهوری در جایگاه مخصوص در استادیوم آزادی که دقایقی پس از شروع بازی صورت گرفت تابلوی بزرگ ورزشگاه که صحنه های فوتبال ایران و عربستان را پخش می کرد بارها جمله خیرمقدم به رئیس جمهور و نیز رئیس سازمان تربیت بدنی را نشان داد که طبیعتا هیچ واکنشی را در میان تماشاچیان برنیانگیخت.
پس از پایان نیمه اول و بهنگامی که بازیکنان دو تیم در رختکن حضور داشتند گوینده استادیوم دو بار از تماشاچیان خواست " در حضور رئیس جمهور محبوب، پرچم هایی را که در دست دارند بلند کنند و تیم ملی کشورمان را تشویق کنند."این درخواست ناشیانه که کاملا واضح بود باهدف تبلیغ برای رئیس جمهوری انجام می شد با واکنش بسیار سرد تماشاچیان روبرو شد و هیچ تشویقی صورت نگرفت.
این در حالی بود که حاضران در استادیوم ، قبل و بعد از این درخواست بارها بازیکنان تیم ملی را تشویق کردند.
به نظر می رسد مسئولان استادیوم آزادی قصد داشتند از حضور کاملا عادی و غیر سیاسی رئیس جمهور بهره تبلیغاتی بگیرند که در این زمینه عملا با نتیجه معکوس روبرو شدند.

برچسب‌ها:


 

رهبران عرب روابط با ایران را بررسی می کنند




اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه عرب کار خود را آغاز می کند و انتظار می رود روابط با ایران نیز در مذاکرات رهبران شرکت کننده مطرح شود.
روز دوشنبه، 30 مارس (10 فروردین)، اجلاس سالیانه سران و نمایندگان بیست و دو کشور عضو اتحادیه عرب با حضور رهبران شانزده کشور و مقامات ارشد سایر کشورهای عضو او همچنین دبیرکل سازمان ملل، در دوحه، پایتخت قطر، کار خود را آغاز می کند و به مدت دو روز ادامه خواهد داشت
در روزهای اخیر، وزیران امور خارجه کشورهای عضو به منظور بررسی و تدوین دستور کار اجلاس سران در دوحه تشکیل جلسه دادند و گفته می شود روابط کشورهای عرب با ایران از جمله موضوع هایی است که در جلسات علنی یا خصوصی رهبران مورد مذاکره قرار خواهد گرفت.
برخی از کشورهای محافظه کار عرب، از جمله عربستان سعودی، مصر، اردن و مغرب، نسبت به نفوذ حکومت مذهبی ایران در مناطقی مانند عراق و سرزمین های فلسطینی تحت اداره جنبش حماس احساس ناخرسندی می کنند و آن را خطری برای ثبات سیاسی دولت های عرب می دانند و در مقابل، کشورهایی مانند سوریه و سودان، که با فشار غرب مواجه هستند، با جمهوری اسلامی همبستگی بیشتری دارند و روابط گسترده تر کشورهای عرب با ایران را باعث تقویت موقعیت بین المللی اعراب در زمینه هایی مانند مقابله با تهدیدهای اسرائیل محسوب می کنند.
به گفته ناظران، حرکت های اخیر دولت آمریکا، از جمله ابراز تمایل باراک اوباما، رئیس جمهوری، برای مذاکره با ایران که می تواند باعث کاهش فشار بر جمهوری اسلامی نگرانی کشورهای محافظه کار عربی را تشدید کرده است.
برخی ناظران گفته اند که در جریان اجلاس دوحه، رهبران محافظه کار این گروه از کشورهای عرب خواهند کوشید با جلب موافقت سوریه برای بهبود سریع روابط با ایالات متحده و دوری از ایران، با گسترش نفوذ جمهوری اسلامی مقابله کنند.
اختلاف ایران و امارات متحده عربی در مورد حاکمیت سه جزیره واقع در خلیج فارس نیز یکی دیگر از مسایل موجود در راه بهبود روابط با کشورهای عربی است که احتمالا در اجلاس دوحه مطرح می شود در حالیکه اتحادیه عرب در گذشته معمولا از موضع امارات، که خواستار استقرار حاکمیت خود بر این جزایر است، حمایت کرده است.
روز یکشنبه، خبرگزاری فارس متن مصاحبه ای با هشام یوسف، سخنگوی اتحادیه عرب را منتشر کرد که گفته است موضوع ایران برای اتحادیه عرب مهم است و در مذاکرات دوحه مطرح می شود.
وی گفت که روابط ایران و اعراب دوستانه است و افزود که "ایران و اعراب دارای پرونده های مورد اختلاف هستند، اما این اختلافات بر پایه دوستی و همجواری می تواند حل شود."
سودان، اسرائیل، عراق
عمر حسن البشیر، رئیس جمهوری سودان، از جمله رهبران شرکت کننده در اجلاس دوحه است در حالیکه پیش از این، دادگاه کیفری بین المللی حکم بازداشت وی را به اتهام ارتکاب جرایم جنگی در جنگ داخلی دارفور صادر کرده است.

رهبران محافظه کار در صدد بهبود روابط با سوریه هستند
کشورهای عرب به طور کلی با صدور حکم بازداشت بین المللی عمر البشیر مخالفت نشان داده اند و وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه پیش نویس قطعنامه ای را برای تصویب اجلاس سران تهیه کرده اند که در آن، از تمامی کشورهای عرب خواسته شده است این حکم را نادیده بگیرندو
معمر القذافی، رهبر لیبی، روز گذشته دادگاه کیفری بین المللی را مورد انتقاد شدید قرار داد و گفت که این نهاد وابسته به سازمان ملل نماد ظهور "نوع جدیدی از تروریسم جهانی" است که می خواهد بار دیگر استعمار را در کشورهای در حال توسعه بر قرار سازد.
وی افزود که اگر قرار باشد محاکمه سران کشورها برای ارتکاب جرایم جنگی رواج یابد، "باید کسانی را هم که صدها هزار و میلیون ها کودک را در عراق و غزه کشته اند تحت پیگرد قرار دهد."
در مراسم گشایش جلسه مقدماتی وزیران خارجه اتحادیه عرب، نخست وزیر قطر از آنان خواست تا برای ایجاد جبهه واحدی در حمایت از سودان بکوشند و صرفا به ابراز همبستگی لفظی با این کشور بسنده نکنند.
از جمله مسایل دیگری که در دستور کار اجلاس دوحه قرار دارد تلاش برای موضعگیری واحد کشورهای عرب در قبال اسرائیل به خصوص در مورد عملیات بیست و دو روزه ارتش این کشور علیه نوار غزه است به خصوص اینکه رویکرد متفاوت کشورهای عرب در قبال بحران غزه یکی از مسایل اختلاف برانگیز در میان اعراب بوده به نحوی که حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر، به دلیل انتقاد مقامات قطری از نحوه رفتار دولت مصر در جریان بحران غزه از حضور در اجلاس دوحه خودداری ورزیده است.
در مورد بحران خاورمیانه، انتظار می رود اجلاس دوحه در مورد نحوه حل و فصل بحران خاورمیانه، به خصوص در چارچوب طرحی که عربستان سعودی در اجلاس سران سال 2002 مطرح کرد نیز اظهار نظر کند و آن را بار دیگر مورد تایید قرار دهد.
این طرح پیشنهاد می کند که اسرائیل تمامی اراضی اعراب را که در جریان جنگ شش روزه سال 1967 اشغال کرد تخلیه کند و در برابر، کشورهای عرب نیز موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسند.
در پیش نویس قطعنامه اجلاس سران، وضعیت عراق نیز مورد توجه قرار گرفته و از تمامی کشورهای عرب خواسته شده است تا به تمامی اقدامات ممکن برای استقرار ثبات و امنیت در این کشور مبادرت کنند.

برچسب‌ها:


 

گزارش اقتصادی: انتقاد روسیه از قرارداد خط لوله اوکراین و اتحادیه اروپا




روسیه جلسات مشاوره ای مسکو با دولت اوکراین را به بازبینی مفاد موافقت نامه کی یف و اتحادیه اروپا به منظور پیشرفت سیستم خط لوله گاز اوکراین منوط دانسته است.مسکو، پیش از این تهدید کرده بود تا روابط خود را با اتحادیه اروپا پیرامون قرارداد خط لوله گاز بازبینی نماید . بر اساس این قرارداد، حوزه فعالیت روسیه با انتقال گاز این کشور از طریق اوکراین به اتحادیه اروپا گسترش خواهد داد.دیمیتری مدودف، رییس جمهوری روسیه در جلسه اخیر شورای امنیت روسیه گفته است تا زمانی که مسکو از پیامدهای موافقت نامه خط لوله کیو با اتحادیه اروپا مطلع شود باید دیدار مشاوره ای هفته آینده نخست وزیران روسیه و اوکراین به تعویق بیافتد.مدودف گفته است: این موافقت نامه پرسش هایی را مطرح کرده است و عامل کلیدی که در این موافقت نامه مطرح شده حجم گازی ست که از طریق خط لوله گاز اوکراین منتقل می شود. نخست وزیر در ضمن گفته است واضح است که گاز خطوط لوله نباید از هیچ منطقه دیگری به جز قلمروهای روسیه منتقل شود و این امری ست که هیچ یک از طرفین از مسکو نظرخواهی نکرده اند.با وجود اظهارات اخیر آقای پوتین، سرگئی شامتکو، وزیر انرژی روسیه در کنفرانس بروکسل که موافقت نامه اتحادیه اروپا و اوکراین امضا شده، حضور داشت.در این جلسه، در نمایش بی سابقه ای از حس همراهی و اتحاد، رهبران اوکراین از جمله رییس جمهوری و نخست وزیر این کشور، طرح ۷⁄۵ میلیارد دلاری مدرنیزه کردن خطوط لوله گاز را به اتحادیه اروپا ارایه کردند.مقامات اتحادیه اروپا از این طرح استقبال کرده و آن را راهی برای حفظ امنیت نیازهای انرژی این قاره و کمک به اقتصاد اوکراین نامیدند.ولادیمیر فیگین، مدیر موسسه انرژی و دارایی مسکو می گوید:« منافع فعال اروپا در سیستم خط لوله گاز اوکراین نتیجه جنگ ماه ژانویه بیم مسکو و کیو است که در اوج زمستان انتقال منابع سوخت به اروپا را قطع کرد. رهبران اروپایی، که به طور معمول موضع منفعلی در قبال خط لوله اوکراین اتخاذ کرده بودند، همزمان با اخلال های بلند مدت در انتقال سوخت و هراس از از دست دادن حمایت و آرای عمومی اقدام فوری و جدی انجام دادند. سرمایه مورد نیازاین امر که به امنیت، صنایع، زندگی روزمره مردم و مشاغل دراروپا ارتباط مستقیم دارد، مورد تصویب قرار خواهد گرفت.»حدود ۸۰ درصد گازی که روسیه به اروپا می فروشد از مسیر اوکراین منتقل می شود و افزایش ظرفیت به احتمال زیاد درصد این انتقال را بالا خواهد برد.ولودیمیر اوملچنکو، کارشناس انرژی مرکز رازومکو در کیو می گوید: «این افزایش با طرح های روسیه برای خطوط لوله نورداستریم و سوتاستریم که نسبت به اوکراین پیش دستی خواهد کرد مغایرت خواهد داشت. ساخت خطوط لوله نورداستریم و سوتاستریم نه تنها منطقی به نظر نمی رسد بلکه به افزایش ظرفیت اوکراین کمکی نخواهد کرد چرا که نه تنها برای فراهم آوردن سطوح جدید، به اندازه کافی گاز وجود ندارد بلکه اروپا نیز در این سطح گاز نیاز نخواهد داشت.»انتظار می رود پس از تکمیل خطوط لوله نورداستریم و سوتاستریم، ظرفیتی حدود ۸۵ میلیارد متر مکعب در سال خواهد داشت. اوکراین در حال حاضر ۱۲۰ میلیارد مترمکعب ظرفیت دارد.آقای پوتین چند ساعت پس از امضای موافقت نامه خط لوله گاز بین کیو و بروکسل تهدید کرد تا روابط روسیه با اتحادیه اروپا را مورد بازبینی قرار خواهد داد. وی موافقت نامه اتحادیه اروپا با اوکراین را غیر حرفه ای نامیده و آن را غیر قابل بررسی و جدی خواند.آقای پوتین گفت روسیه اخیراً به اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده بود تا با همکاری دو جانبه تلاش هایی برای ارایه اعتبارهای مشترک به اوکراین صورت گیرد. کمیسیون اروپا پاسخ داده بود برای ارایه اعتبار به اوکراین بودجه ای در اختیار ندارد. نخست وزیر روسیه ادعا کرده است در بحبوحه بحران جهانی اقتصاد، اعمال کنترل بر سیستم انتقال گاز اوکراین سوء استفاده است.اوملچنکو می گوید: «کیو از فرصت کنونی بهره جسته تا مناسبات خود با اتحادیه اروپا را که به طور بی سابقه ای موضع فعالی در قبال این کشور اتخاذ کرده به یک همکاری مثمر ثمر بدل کند. این امر تا حدودی به دلیل هراس کیو از پیشگیری از اعمال نفوذ گسترش انحصار شرکت دولتی انرژی گازپروم روسیه در اوکراین و بخشی از آن نیز به دلیل بحران جهانی اقتصاد بوده است.»مفاد موافقت نامه بین کیو و اتحادیه اروپا ارقام دقیق و جزییات هزینه ها را ارایه نکرده است.این موافقت نامه مقررات عمومی و کلی مراحل تهیه کنندگان و مصرف کنندگان در تجارت گازرا متذکر شده و در ضمن در صدد است تا مدیریت شرکت های گاز اوکراین را به منظور کاهش خطوط قرمز و اختلاس و کاهش خطر سرمایه گذاران خارجی اصلاح نمایند.

برچسب‌ها:


 

ژاپن برای سرنگون ساختن احتمالی راکتی که کره شمالی ميخواهد به فضا پرتاب کند آماده ميشود




ژاپن ميگويد به ارتش خود اجازه داده است هر جسم فضائی خطرناک، و يا راکتی را که کره شمالی ميخواهد بزودی به فضا پرتاب کند، در صورتيکه تشخيص داده شود ممکن است در قلمرو ژاپن سقوط کند، سرنگون سازد.ياسوکازو حامادا وزير دفاع ژاپن اين تصميم را امروز، جمعه، پس از شرکت در يک جلسه شورای امنيت آن کشور در توکيو اعلام کرد.مقامات ميگويند انتظار ارتش تا اواخر وقت جمعه چندين موشک زمين به هوای پی ای سی - ۳ را در سواحل شمالی، و دو موشک دريا به هوای اس ام-۳ را در آبهای مجاور اين سواحل مستقر کند.کره شمالی ميگويد در نظر دارد يک ماهواره مخابراتی را بين چهارم تا هشتم آوريل در مدار زمين بگذارد. پيش بينی ميشود راکتی که اين ماهواره را به مدار زمين می برد، از قلمرو هوائی ژاپن عبور کند.آمريکا، ژاپن و کره جنوبی ، همگی، کره شمالی را متهم کرده اند که از پرتاب اين ماهواره ميخواهد برای آزمايش توانائی های خود در پرتاب موشک های بالستيک قاره پيما استفاده کند. روسيه نيز امروز وارد صحنه شد و از کره شمالی خواست پرتاب ماهواره را متوقف بگذارد.

برچسب‌ها:


 

عریقات: روند صلح خاورمیانه «نفس های آخر را می کشد»



صائب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطینی هشدار داده است که روند صلح خاورمیانه «نفس های آخر را می کشد.»
روزنامه واشنگتن پست ديروز مقاله ای از این مقام فلسطینی چاپ کرد که وی در آن ضمن تقدیر از پرزیدنت اوباما و سخنان او در خصوص دوران جدیدی از رهبری آمریکا هشدار می دهد صبر فلسطینی ها نامحدود نیست. به گفته این مقام فلسطینی، دولت جدید اسراییل باید حمایت بدون قید و شرط خود را، از تاسیس کشور مستقلی برای فلسطینیان اعلام کند.
بنجامین نتانیاهو که به زودی نخست وزیری اسراییل را عهده دار می شود هفته گذشته گفت، از گفتگوهای صلح خاورمیانه حمایت خواهد کرد، اما، از راه حل دو کشوری مورد حمایت آمریکا سخنی به میان نیاورد. روز گذشته اتحادیه اروپا نیز به نخست وزیر آینده اسراییل اطلاع داد در صورت عدم قبول ایده تاسیس کشور مستقلی برای فلسطینیان، مشکلات سختی در روابط میان آن اتحادیه با اسراییل به وجود خواهد آمد.

برچسب‌ها:


 

پرزيدنت اوباما: آمريکا انتظار خواهد داشت پاکستان مسؤل و جوابگو باشد



پرزيدنت باراک اوباما می گويد واشنگتن وسائل لازم را بمنظور شکست القاعده در اختيار پاکستان قرار خواهد داد، اما در برابر انتظار خواهد داشت پاکستان مسؤل و جوابگو باشد.پرزيدنت اوباما در مصاحبه ای با شبکه تلويزيونی سی بی اِس آمريکا روز يکشنبه امکان گسيل نيروی زمينی آمريکا را به پاکستان منتفی دانست و گفت که پاکستان کشورمستقلی است و آمريکا در برخورد با القاعده بايد با دولت پاکستان، همکاری کند.رئيس جمهوری آمريکا گفت در استراتژی نوين آمريکا در افغانستان که روز جمعه اعلام شد، نيروهای آمريکائی «پناهگاه های امن تروريستی» را در پاکستان «پس از مشورت» با دولت اسلام آباد، هدف خواهند گرفت.پرزيدنت اوباما گفت اين نگرانی در واشنگتن بوجود آمده است که پاکستانی ها، پيکار عليه تروريسم را فقط «جنگ آمريکا» ميدانند، در حاليکه اين تلقی باعث شده است، افراطيون مداوماً مخفيانه وارد پاکستان شوند. پرزيدنت اوباما می گويد چنين پديده ای خطر بزرگی برای ثبات دولت پاکستان و مردم آن کشور، بشمار ميرود.

برچسب‌ها:


 

وزارت خارجه ایران، طعمه شبکه عظیم جاسوسی کامپیوتری


دو محقق کانادایی می‌گویند که وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به همراه وزارتخانه‌ها، سفارتخانه‌ها و دیگر دفاتر دولتی ۱۰۲ کشور دیگر مورد حمله یک شبکه جاسوسی کامپیوتری مستقر در چین قرار گرفته‌اند. به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در روز شنبه، گروهی از مرکز مطالعات بین‌الملل مانک در شهر تورنتوی کانادا پس از ۱۰ ماه تحقیق به این نتیجه رسیده‌اند که این شبکه جاسوسی که نام «شبکه ارواح» را گرفته است در کمتر از دو سال به دست‌کم ۱۲۹۵ کامپیوتر حمله کرده و اسناد و فایل‌های آنها را به سرقت برده است. سفارتخانه‌‌ها، وزارتخانه‌های امور خارجه و دفاتر دولتی کشورهایی چون ایران، بنگلادش، اندونزی،‌ رومانی، قبرس، تایلند، پرتغال و آلمان و چندین سازمان غیردولتی از جمله اهداف «شبکه ارواح» بوده‌اند. یک کامپیوتر سازمان ناتو نیز در میان اهداف شبکه ارواح بوده است.
«شبکه ارواح» که همچنان فعال است و هفته‌ای چندین کامپیوتر جدید را به کنترل خود درمی‌آورد تاکنون بزرگ‌ترین شبکه جاسوسی و خراب‌کاری اینترنتی است.این محققان کانادایی که در گذشته هم از جاسوسی کامپیوتری و اینترنتی پرده برداشته‌اند می‌گویند این شبکه جاسوسی بیشتر بر کشورهای جنوب آسیا و آسیای جنوب شرقی و همین طور دفاتر دالای لاما، رهبر روحانی در تبعید تبتی‌ها، در هند، بریتانیا، آمریکا و بلژیک متمرکز است. «شبکه ارواح» می‌تواند از طریق اینترنت به کامپیوترها حمله و نفوذ کند و فایل‌ها و اسناد موجود در آنها را به سرقت ببرد. این شبکه همچنین قادر است دوربین‌ها و میکروفون‌های کامپیوترهای آلوده را روشن کند و از طریق آنها هر آن چه را که در اتاق می‌گذرد زیر نظر بگیرد. روزنامه بریتانیایی گاردین با توجه به هدف قرار گرفتن دفاتر دالای لاما و این که شبکه ارواح از کامپیوترهایی در داخل چین هدایت و کنترل می‌شود اشاره می‌کند که این شبکه با آژانس‌های جاسوسی دولت چین در ارتباط است. اما محققان کانادایی می‌گویند قادر به شناسایی دقیق افراد پشت این شبکه نیستند. با این حال این محققان اشاره می‌کنند که در یک مورد که دفتر دالای لاما با ای‌میل دعوت‌نامه‌ای برای دیپلماتی خارجی فرستاده است، دولت چین با آن دیپلمات تماس گرفته تا او را از قبول دعوت منصرف کند. سخنگوی کنسول‌گری چین در شهر نیویورک نیز روز شنبه ضمن انکار هر گونه دخالت دولت چین در این شبکه انتساب آن به چین را «داستانی کهنه و بی‌معنا» خواند. این در حالی است که دولت چین مرتبا به جنبش در تبعید تبت که در داخل این کشور به تشویق جدایی‌طلبی و تروریسم متهم است حمله می‌کند. روزنامه نیویورک تایمز در عین حال از تحقیقی دیگر در دانشگاه کمبریج بریتانیا خبر می‌دهد که آن هم بر تبتی‌ها متمرکز بوده است. محققان دانشگاه کمبریج در گزارش خود مشخصا کشور چین را مقصر می‌دانند و هشدار می‌دهند که هکرهای دیگر هم «می‌توانند دست به چنین اقداماتی بزنند». «شبکه ارواح» که همچنان فعال است و هفته‌ای چندین کامپیوتر جدید را به کنترل خود درمی‌آورد تاکنون بزرگ‌ترین شبکه جاسوسی و خراب‌کاری اینترنتی است.

برچسب‌ها:


 

اتحاديه اروپا و سازمان همکاری و امنيت اروپا انفجار بمب در گرجستان را محکوم کردند




ناظران «اتحاديه اروپا» و «سازمان همکاری و امنيتِ اروپا» (OSCE) انفجار دو بمب در نزديکی اُسِت جنوبی، منطقه جدايی خواه گرجستان را محکوم کرده اند. در اين انفجارها يک مامور شهربانی گرجستان کشته، و نه تن مجروح شدند.اين دو انفجار يکشنبه (ديروز) در نزديکی مرز اُسِتِ جنوبی، و در نزديکی روستای دوانی (Dvani) که زير نظر دولت گرجستان اداره می شود، روی داد. رهبران منطقه جدايی طلب اُست ِ جنوبی می گويند: هيچ گونه مداخله يی در اين دو انفجار نداشته اند. ناظران «اتحاديه اروپا» اين انفجارها را محکوم کرده و آن را نقض صريح و بکلی غير ِ قابل ِ قبول ِ توافقات بر سر ِ آتش بس می دانند. خارالامپوس خريستوپولوس (CHaralampous Christopoulos) نماينده ويژه ی ِ «سازمان همکاری و امنيتِ اروپا» هشدار داده است که اين گونه حوادث، تنش را در منطقه يی بالا می برد که، بگفته او، از چندی پيش، محيطی متزلزل، و شکننده دارد.

برچسب‌ها:


 

دیدار نمایندگان ایران و آمریکا در مسکو


به گزارش خبرگزاری ریانووستی، مسئولین ایران و آمریکا اولین مذاکرات در رابطه با توقف جنگ در افغانستان را انجام دادند.به گزارش ریانووستی از پایگاه خبری "نووی رگیون"، کنفرانس مسکو درباره اوضاع افغانستان امکان دیدار "پاتریک مون" دیپلمات آمریکایی و مسئول آسیای جنوبی و مرکزی با "مهدی آخوندزاده" معاون وزیر امور خارجه ایران و نیز دیپلمات بریتانیایی که نقش میانجی را داشت، فراهم کرد.دو هفته قبل نیز دیداری بین نمایندگان ایران و ناتو انجام شده بود و در آن زمان سفیر ایران با نماینده دبیرکل ناتو دیدار کرده و مشکل مواد مخدر و آوارگان را مورد بررسی قرار داد.گفتني است كنفرانس مسکو در مورد افغانستان تحت حمایت سازمان همکاری شانگهای برگزار شد که در آن وزرای خارجه و معاونین وزرای خارجه کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای، افغانستان، ترکیه و ترکمنستان، نمایندگان گروه G8، دبیران کل سازمان ملل، ناتو، کنفرانس اسلامی، اتحادیه اروپا و سازمان امنیت و همکاری اروپا حضور داشتند.

برچسب‌ها:


۱۳۸۸ فروردین ۹, یکشنبه

 

مرکز آمریکاییان در سوریه باز گشوده شد



سوریه اجازه می دهد مرکز زبان آمریکاییان در دمشق بازگشایی شود، درحالیکه مناسبات با ایالات متحده بهبود پیدا می کند.یک سخنگوی سفارت آمریکا در سوریه این حرکت را حرکتی مثبت در جهت گسترش مناسبات میان دو کشور خواند.سوریه پس از اینکه آمریکا سال پیش به سوریه حمله ای نظامی کرد، دستور بستن مرکز زبان، به همراه مرکز فرهنگی و مدرسه آمریکاییان را در دمشق داد.ایالات متحده گفت هدف حمله، شورشیان آنسوی مرز در عراق بود.آمریکا و سوریه به تازگی در پی بهبود مناسبات دو کشور هستند.ایالات متحده از سال ۲۰۰۵ در سوریه سفیر نداشته است زیرا ترور رفیق حریری، نخست وزیر فقید لبنان، به سوریه نسبت داده شده بود.

برچسب‌ها:


 

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران با مشاور امنیت ملی هند دیدار کرد



سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران روز شنبه با «ام کی نارایانان» (M K Narayanan)، مشاور امنیت ملی هند در دهلی نو دیدار و گفت و گو کرد. جزییاتی از دستور کار مذاکرات هنوز منتشر نشده است اما، به گفته مقامها انتظار می رود گفت و گوها بر روابط دو جانبه ممتمرکز بوده باشد. به رغم فشارهای آمریکا که ایران را، به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی متهم می کند و می گوید که ایران سلاح در اختیار گروههای شبه نظامی در عراق می گذارد، هند همواره روابط خوبی با ایران داشته است. ایران اتهامات آمریکا در زمینه تلاش برای ساختن بمب اتمی را رد می کند و می گوید برنامه هسته ای ان کشور تنها مقاصد صلح آمیز را دنبال می کند. روابط دهلی نو و واشنگتن اخیرا نزدیکتر شده است و دو کشورهند و آمریکا یک تفاهمنامه همکاری در زمینه انرژی هسته ای به امضا رسانده اند. هند و ایران در حال مذاکره در زمینه قرارداد خط لوله انتقال گاز هستند، احداث این خط لوله مدتها ست که به تاخیر افتاده و این درحالیست که هند برای تداوم رشد اقتصادی خود نیاز به انرژی ایران دارد. از جمله دلایل این تاخیر اختلافات هند و پاکستان بر سر هزینه های انتقال گاز و همچنین نگرانی هند از مسایل ایمنی خط لوله هنگام عبور از خاک پاکستان است.

برچسب‌ها:


 

آمريکا: ایران به روند مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر درافغانستان بپیوندد



یک مقام بلندپایه کاخ سفید ابراز امیدواری کرد ایران به روند مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر درافغانستان بپیوندد.دنیس مک داف قائم مقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز شنبه به خبرنگاران گفت موضوع قاچاق مواد مخدر افغانستان می تواند مورد نگرانی مشترک واشنگتن و تهران باشد.مک داف گفت درآمد حاصل از تولید و قاچاق تریاک و هروئین موجب تامین مالی ستیزه جویان افراط گرا در جنوب افغانستان شده است.وی با اشاره به معضل اعتیاد به هروئین در ایران گفت ایران و آمریکا می توانند در این زمینه همکاری کنند.تهران دعوت واشنگتن را برای شرکت در همایش بین المللی افغانستان که بزودی در لاهه (هلند) برپا می شود پذیرفته است.افغانستان در حال حاضر ۹۰ در صدتریاک و هروئین جهان را تولید می کند.

برچسب‌ها:


 

یک عملیات جاسوسی الکترونیک در بیش از یکصد کشور گزارش شد



پژوهشگران کانادایی میگویند شواهدی از یک عملیات جاسوسی الکترونیک یافته اند که با نفوذ به کامپیوترها، اطلاعاتی از سازمانهای دولتی و خصوصی در نقاط مختلف جهان ربوده است.به گفته پژوهشگران در دانشگاه تورنتو، آنها دریافته اند که نزدیک به هزار و سیصد کامپیوتر در یکصد و سه کشور از جمله کامپیوترهای دفاتر دالای لاما، رهبر روحانی تبعیدی تبتی بوسیله این سیستم جاسوسی مورد دستبرد قرار گرفته اند.پژوهشگران کانادایی که یافته هایشان در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده است گفته اند که به نظر میرسد این سیستم از کامپیوترهایی کنترل میشود که تقریبا بطور دربست در چین قرار دارند اما آنها نمیتوانند بطور قطعی بگویند که دولت چین در ماجرا دست دارد.

برچسب‌ها:


 

شبه نظاميان طالبان ۱۱ مامور پليس پاکستان را ربودند



يکی از سخنگويان دولت پاکستان گفت، شبه نظاميان طالبان ۱۱ مامور پليس را در نزديکی مرز افغانستان ربودند.به گفته يکی از مسئولان منطقه خيبر، شبه نظاميان پيش از طلوع آفتاب به يک بازرسی پليس در منطقه شين قمر حمله کرده و ماموران پليس را ربوده اند.روز جمعه در پی يک عمليات انتحاری در يکی از مساجد اين منطقه دست کم ۳۵ نفر کشته شدند.

برچسب‌ها:


 

علی دایی برکنار شد



علی دایی از سمت سر مربی گری تیم ملی فوتبال ایران، پس از شکست این تیم در مقابل عربستان در تهران برکنار شد.به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی دانشجویان ایران، ایسنا، «پس از فشار مردم و اعتراض‌های عمومی و همين طور کم شدن شانس ايران در راه صعود به مرحله‌ی بعدی اين مسابقات، فدراسيون فوتبال نسبت به برکناری سرمربی نامدار تيم ملی ايران اقدام کرد.» پیشتر خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، و خبرگزاری نیمه رسمی فارس نیز خبر برکناری علی دايی را از سمت مربی گری تيم ملی ايران اعلام کردند.خبرگزاری ایسنا افزود که «نام جانشين علی دايی در تيم ملی فوتبال ايران هنوز به صورت قطعی مشخص نيست اما، رايزنی فدراسيون فوتبال در اين راستا ادامه دارد.»در همین حال علی کفاشیان،رئيس فدراسيون فوتبال ایران به خبرگزاری فارس گفت: «در اين وضعيت حساس از ميان مربيان ايراني كه شناخت خوبي از فوتبال كشور دارند يكي را به عنوان سرمربي تيم ملي انتخاب كنيم. چند گزينه مد نظر ما است كه در جلسه امروز بررسي مي‌كنيم. افشين قطبي يكي از گزينه هاي هدايت تيم ملی ايران است اما تاكنون تماسي با وي نداشتيم. »
پيشتر علی دايی پس از باخت تيم ملی ايران در مقابل عربستان به خبرگزاری ها گفت: «اين مساله به رسانه ها مربوط نمی شود زيرا آن ها در اين خصوص نمی توانند تصميم گيری کنند. وی در اين ارتباط توضيح بيشتری نداد.»وی همچنين گفت سرمربی تيم ملی تاکيد کرد: «اين شکست علی دايی است بازيکنان تيم ملی هيچ وقت نمی بازند.» وی در خصوص عقب کشيدن بازيکنان تيم ملی بعد از به ثمر رسيدن گل ايران نيز گفت: «متاسفانه اين طبيعت تيم ماست بزرگتر ها بايد بازی را حفظ می کردند اما آنها به هيچ وجه نتوانستند اين وظيفه را به خوبی انجام دهند.»تيم ملی ايران روز شنبه در حضور ۱۰۰ هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی تهران، مقابل عربستان با نتيجه دو بر يک شکست خورد تا با شش امتياز از پنج بازی در رتبه چهارم جدول قرار گيرد. با اين شرايط کار صعود تيم ملی به جام جهانی دشوار شده است.اکنون در فاصله سه بازی تا پايان راه، ايران يک بازی در تهران با امارات دارد و پيش و بعد از آن، بازی هايی در پيونگ يانگ و سئول.

برچسب‌ها:


This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]