۱۳۸۸ فروردین ۱۰, دوشنبه

 

احتمال حمایت بخشی از اصولگرایان از موسوی وجود دارد


جامعه روحانیت مبارز به گفته اعضایش هنوز وارد بررسی مقوله انتخابات نشده و حتی معیارها را نیز تعریف نکرده است.

سیدرضا اکرمی، اعلام موضع جامعه روحانیت مبارز را تلویحا به پس از ثبت نام رسمی کاندیداها در اردیبهشت ماه موکول می کند و می گوید: ممکن است در عالم خیال، حتی احمدی نژاد هم کاندیدا نشود. چه آنکه هنوز هم اعلام حضور و کاندیداتوری نکرده است.
مشروح گفت وگوی خبرآنلاین با وی را در ادامه می خوانید.
پیش از این گفته بودید که دیدارهای نوروزی فرصت مناسبی برای مذاکرات سیاسی و انتخاباتی است و اصولگرایان از این فرصت استفاده خواهند کرد تا در مورد انتخابات ریاست جمهوری دهم، برنامه ریزی کنند. آیا جامعه روحانیت مبارز در این زمینه پذیرای گروههای سیاسی بوده است؟
نه. در طول تعطیلات نوروزی جامعه روحانیت مبارز هیچ جلسه ای نداشته است. چون آیت الله مهدوی کنی در این ایام در مشهد بودند .
درخواست دیداری نیز با ایشان در زمینه انتخابات مطرح نشده است؟ جامعتین در دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری گذشته محور ائتلاف و همگرایی گرووههای سیاسی اصولگرا بوده اند. آیا در این دور نیز چنین محوریتی برای شیخوخیت و جامعتین در نظر گرفته شده است؟
هنوز هیچ درخواست مشورتی از سوی گروههای اصولگرا با جامعه روحانیت مبارز و شخص آقای مهدوی کنی مطرح نشده است. به نظر می رسد که هنوز فعالیت های انتخاباتی به سمتی نرفته است که گروههای اصولگرا خواستار نظرات محوری و مشورتی جامعتین و شیوخ شوند.
جامعه روحانیت مبارز در چه مرحله ای به سر می برد؟ آیا وارد بررسی مساله انتخابات شده اید؟
نه هنوز وارد این فاز نشده ایم. تا زمانی که معیارها را تعریف نکنیم، نمی توانیم وارد بررسی مصادیق شویم.
و این معیارها را کی تعریف می کنید؟
معیارهای اصولگرایی همچون اعتقاد و التزام به قانون اساسی، نظام جمهوری اسلامی، رهبری، ولایت فقیه و ایران، مشخص است اما اینکه کاندیدای اصلح در میان اصولگرایان چه کسی خواهد بود و باید چه ویزگی هایی داشته باشد را باید در جلسات آتی خود پس از تعطیلات نوروز بررسی کنیم.
در انتخابات مجلس شورای اسلامی، جامعه روحانیت مبارز اعلام کرد که چون یک تشکل روحانی است و نه سیاسی وارد مسائل انتخاباتی نمی شود و کاندیدا معرفی نمی کند. آیا در مورد انتخابات ریاست جمهوری، این تشکل قصد ورود به انتخابات را خواهد داشت؟
ممکن است که ما کاندیدای اختصاصی نداشته باشیم اما حتما وارد مسائل انتخابات می شویم و موضع گیری انتخاباتی نیز خواهیم داشت.
در حال حاضر حدود دو ماه تا انتخابات ریاست جمهوری دهم فاصله داریم. فضای سیاسی موجود و در استانه این انتخابات را چگونه ارزیابی می کنید؟
به طور کلی ما با سه اصل کلی در مورد انتخابات ریاست جمهوری آتی روبرو هستیم. نخست آنکه تا ثبت نام از کاندیداها انجام نشود و شورای نگهبان صلاحیت کاندیداها را تایید نکند، نمی توان هیچ نظر قطعی یا حقیقی ای ابراز کرد. از این رو باید صبر کنیم تا ثبت نام انجام شود و سپس وارد گود شویم و اعلام کنیم که چه کسی کاندیدای اصلح است.
دوم آنکه اگر واقعا خواستار برگزاری انتخاباتی پرشور و شوق هستیم، باید داوطلبانی واجد شرایط و متعهد وارد عرصه شوند تا با انتخاباتی سالم و بر اساس برنامه ریزی دقیق، مردم را به صحنه دعوت کنیم. نکته سوم تضمین سلامت انتخابات است. به گونه ای که مردم بتوانند با خیال آسوده به کاندیدای مورد نظر خود رای دهند. در صورت فراهم شدن این نکات، در 22 خرداد 88 انتخابات خوبی خواهیم داشت.
شما به لزوم حضور کاندیداهای واجد شرایط در این انتخابات اشاره کردید. به نظر شما در حال حاضر چه چهره هایی واجد شرایط کاندیداتوری هستند؟
از آنجا که نمی دانم نهایتا چه کسانی کاندیدا خواهند شد و ثبت نام خواهند کرد، نمی توانم به این سوال پاسخ دهم.
اما کاندیداهای احتمالی از هم اکنون مشخص هستند.
درست است اما من نمی خواهم حرفی بزنم که با تغییر فضا در آینده، لازم باشد حرفم را عوض کنم و خود شما خبرنگاران بگویید که فلانی در آن زمان این حرف را زد اما الان تغییر موضع داده است.
حامیان دولت معتقدند که آقای احمدی نژاد کاندیدای اصلح اصولگرایان در انتخابات آتی است و همه گروهها نیز بر حمایت از کاندیداتوری وی اجماع خواهند کرد. آیا شما این نظریه را می پذیرید؟
ما که در جامعه روحانیت هوز وارد بررسی مصادیق، حتی احمدی نژاد نشده ایم.
اجماع بر حمایت از کاندیداتوری دوباره احمدی نژاد را چقدر محتمل می دانید؟
من از جانب کل اصولگرایان نمی توانم حرفی بزنم. اما به قول معروف شب آبستن حوادث است و فعلاهم همه سزارین می کنند! و ممکن است که در عالم خیال، حتی احمدی نژاد هم کاندیدا نشود. چه آنکه هنوز هم اعلام حضور و کاندیداتوری نکرده است. در حال حاضر فقط آقایان میرحسین موسوی و کروبی اعلام کاندیداتوری کرده اند.
البته کاندیداتوری موسوی، قدری معادلات سیاسی را به هم زد. برخی معتقدند که نه تنها اصلاح طلبان بلکه برخی از اصولگرایان نیز از او حمایت خواهند کرد.
بله. احتمال حمایت برخی از اصولگرایان از موسوی وجود دارد. چون کسی با کسی پیمان اخوت نبسته است و اگر او با معیارهای اصولگرایان مطابقت داشته باشد، قطعا از او حمایت خواهد شد.
در زمان نخست وزیری موسوی، موتلفه نظر مساعدی نسبت به او نداشت و از نخست وزیری میرسلیم حمایت می کرد. جامعه روحانیت نیز بیشتر موافق ولایتی بود تا موسوی. در حال حاضر جامعه روحانیت مبارز چه نظری نسبت به موسوی دارد. آیا از کاندیداتوری او حمایت خواهید کرد؟
گفتم که هنوز وارد بررسی مساله انتخابات در جامعه روحانیت مبارز نشده ایم. نمی دانم که نظر جامعه روحانیت در مورد کاندیداتوری او چیست. تا پیش از بررسی این موضوع در جامعه روحانیت مبارز نمی توانم نسبت به ان اظهار نظر کنم.
شما عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز هستید. فعالیت های این فراکسیون در تعطیلات نوروزی چگونه بوده است؟ آیا دیدار نوروزی یا انتخاباتی با چهره های شاخص سیاسی داشته اید؟
این فراکسیون نیز همچون مجلس، تا 16 فروردین ماه تعطیل است و هیچ نشست رسمی یا غیررسمی ای حتی در قالب دیدارهای نوروزی نداشته است. ان شالله پس از پایان تعطیلات برنامه ریزی هایی خواهیم داشت

برچسب‌ها:






<< صفحهٔ اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]