۱۳۸۸ فروردین ۸, شنبه

 

استقبال آمریکا از تصمیم ایران برای شرکت در کنفرانس لاهه





دولت آمریکا از شرکت ایران در کنفرانسی که قرار است هفته آینده در هلند درباره اوضاع افغانستان برگزار شود استقبال کرده است.
دولت هلند نیز که میزبان کنفرانس منطقه ای موسوم به "آینده افغانستان" است شرکت ایران در این کنفرانس را فوق العاده مهم دانسته است.
با این همه دولت آمریکا اعلام کرده است که هیات دیپلماتیک این کشور برنامه ای برای دیدار جداگانه با هیات ایرانی در حاشیه کنفرانس لاهه ندارد.
گوردون دوگود، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه از برنامه ایران برای شرکت در کنفرانس "آینده افغانستان" استقبال کرد.
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه، و ریچارد هولبروک، نماینده دولت آمریکا در امور افغانستان و پاکستان، فرستادگان بلندپایه آمریکا در کنفرانس خواهند بود.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید کشورش بر منطقه ای بودن این کنفرانس تاکید دارد و شرکت ایران در آن را مثبت می داند.
وی گفت: "بدون حضور ایران این کنفرانس منطقه ای ناقص خواهد بود. ایران مرز استراتژیکی با افغانستان دارد. دولت ایران همیشه نقش مثبتی در افغانستان ایفا نکرده، اما ما امیدواریم که شرکت ایران در این کنفرانس نشان دهنده این باشد که می خواهد نقش مثبتی در افغانستان ایفا کند."
اما مقام های ارشد ایرانی بارها حضور نظامی آمریکا و کشورهای غربی را عامل اصلی مشکلات افغانستان دانسته اند.
هرچند آن ها در عین حال می گویند آماده همکاری برای حل بحران جاری در افغانستان هستند.
در همین رابطه وزارت خارجه ایران تایید کرده که دیپلمات های ایرانی در کنفرانس لاهه حضور خواهند یافت، اما هنوز نام یا رتبه این دپیلمات ها را اعلام نکرده است.
برخی ناظران شرکت مقام های ايرانی و آمريکایی در کنفرانس لاهه را فرصتی برای نزديک شدن دو دولت و شروع همکاری بین آن ها دانسته اند.
با این همه سخنگوی وزرات خارجه آمریکا روز پنج شنبه تاکید کرد که هیات آمریکایی حداقل در حال حاضر برنامه ای برای ملاقات جدی رو در رو با هیات ایرانی را ندارد.
او گفت: "این کنفرانس درباره افغانستان است. در مورد روابط آمریکا و ایران برگزار نمی شود. کنفرانس لاهه تلاشی است برای جلب همکاری کشورهای همسایه افغانستان تا به برقراری ثبات در این کشور کمک کنند."
پیشتر وزارت خارجه ایران هم گفته بود که برنامه ای برای گفتگوی هيات های ايران و آمريکا در کنفرانس آینده افغانستان وجود ندارد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مقابل گفته است آمریکا و ایران در لاهه هلند در یک چهارچوب چند جانبه از نقطه نظرات همدیگر درباره افغانستان آگاه خواهند شد و درباره موضوعات دیگر در حاشیه کنفرانس مذاکره نخواهند داشت.
دولت آمریکا در عین حال که بر یافتن یک راه حل منطقه ای برای برقراری ثبات در افغانستان تاکید دارد به زودی استراتژی جدیدش در قبال این کشور را رسما اعلام خواهد کرد.

برچسب‌ها:






<< صفحهٔ اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]