۱۳۸۸ اردیبهشت ۵, شنبه

 


سخنرانی احمدی نژاد در اجلاس دوربان و واکنش شرکت کنندگان به سخنان ضد اسرائیلی رئیس دولت نهم ، بازتاب های مختلفی داشته است.
شاید واکنشهای جهانی به این اتفاق تا این حد قابل پیش بینی نبود و بار دیگر اجماع جهانی علیه ایران را تقویت نمود و به واقع اسرائیلی ها را خشنود نمود. بان کی مون ، دبیر کل سازمان ملل اظهارت احمدی نژاد را محکوم کرد و نماینده سفیر آمریکا گفت: «به هیچ کلمه دیگری به جز شرم‌آور نمی‌‌توانم فکر کنم».
در حالی که جمهوری چک در اعتراض به اظهارات احمدی نژاد از کنفرانس دوربان کنار کشید، انگلیس سخنرانی احمدی‌نژاد را توهین‌آمیز و فرانسه سخنان احمدی‌نژاد در اجلاس ژنو را «سخنرانی نفرت» خواند
این سه مطلب که هر کدام از زاویه ای متفارت به این سخنرانی پرداخته اند را از دست ندهید. مطالب را به ترتیب زمان انتشار آورده ام:.

کاملیا انتخابی فرد زیر عنوان کنفرانس دوربان در سوئیس و اقلیتهای مذهبی در ایران از تبعیض موجود در ایران می نویسد: «در وضعیتی که حقوق اقلیتهای قومی و نژادی در ایران زیر پا گذاشته می شود و نه تنها غیر مسلمانان بلکه ایرانیان سنی مذهب نیز فعالیتهای اجتماعی اشان در اندازه ای مشخص و محدود تعریف می شود، گفتن از اسرائیلی ها و محکوم کردنشان به عدم رعایت حقوق فلسطینی ها کمی عجیب به نظر می آید.»

در مطلبی دیگر مهدی جامی زیر عنوان شهر آشوبی احمدی نژاد اشاره می کند : «نظامی که سرتا پا به دروغ و فشار و تهدید و تحقیر و ارعاب مردم اش آلوده است و تکرارکننده الگوی فاسد مالی و سیاسی آن نوع حکمرانی است که در دهها کشور عقب افتاده جهان می بینیم چنانکه مردم اش را از خود بیزار و فراری کرده است در جایگاهی نیست که بتواند از این حرفهای دلخوشکنک بزند.
حرفهایی که ممکن است عربهای خیابانهای قاهره و بغداد و متعصبان کراچی و کابل را خوش آید یا برای چاوزهای طماع نان و آبی داشته باشد اما در میزان مردم ایران و سیاست جهان کلوخ پوکی است که لعاب طلایی ارزان بر آن کشیده باشند.»

آرش کمانگیر هم از جنبه ای دیگر به این سخنرانی پرداخته است. آرش با بررسی سخنرانی احمدی نژاد در پایان مطلب اش با عنوان اکسیر عشق و محبت و شنگولی اینگونه نتیجه می گیرد : «. . . احمدی نژاد باید برود برازجان، نامه از دست مردم بگیرد که این یکی گاوش مریض شده اما اداره ی بهداشت واکسن ندارد. حالا آقای رییس جمهور چه بکند؟ یعنی می شود برود آن بالا، وسط آنهمه نور، و چیزی نگوید؟ نه، نمی شود.
واضح است که نمی شود. پس می رود "اکسیر عشق و محبت" تجویز می کند. خلایق هم عده ای می خندند، عده ای کیف می کنند، عده ای هم سالن را ترک می کنند می روند کمی سوت بزنند از فکر این رییس جمهور عجیب بیرون بیایند. ما هم می شویم مضحکه.»





<< صفحهٔ اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]