۱۳۸۸ خرداد ۲, شنبه

 
ايران پيشرفته، منهاي کارگر اميدوار به آينده، امکان‌پذير نيست
ايران پيشرفته، منهاي کارگر اميدوار به آينده، امکان‌پذير نيست
مهندس میرحسین موسوی در جمع هزاران تن از کارگران در حرم مطهر رهبر کبير انقلاب اسلامی مهمترين كلام در رابطه با نيروي كار را سخن حضرت امام خميني (س) در 11 ارديبهشت سال 58 دانست که فرمودند «مبدأ كار و كارگر حضرت حق تعالي است.»

مهندس میرحسین موسوی در جمع هزاران تن از کارگران در حرم مطهر رهبر کبير انقلاب اسلامی مهمترين كلام در رابطه با نيروي كار را سخن حضرت امام خميني (س) در 11 ارديبهشت سال 58 دانست که فرمودند «مبدأ كار و كارگر حضرت حق تعالي است.»
به گزارش خبرنگار کلمه، مهندس میرحسین موسوی صبح روز شنبه، در جمع هزاران تن از کارگران که اولین روز از هفته بزرگداشت کارگر در حرم مطهر امام خمینی (ره) گرد آمده بودند، با تاکید بر نقش و اهمیت تشکل‌های کارگری، حفظ این تشکل‌ها را به نفع کشور دانست و بیان کرد: ما نباید از نهادهای کارگری هراس داشته باشیم، زیرا در اول انقلاب همین تشکل‌ها کشور را نجات دادند و به نظام خدمات فراوانی کردند.
در این مراسم که کارگران کارخانجات مختلف و نمایندگان احزاب و تشکل های کارگری از جمله خانه کارگر، حزب رفاه اسلامی کارگران، حزب اسلامی کار، انجمن ها و تشکل های صنفی کارگری و شوراهای اسلامی کار حضور داشتند، مهندس ميرحسين موسوي با درود به روان رهبر كبير انقلاب اسلامي و شهداي دفاع مقدس، گفت: مهمترين كلام در رابطه با نيروي كار، سخن حضرت امام خميني (س) است که در 11 ارديبهشت سال 58 فرمودند «مبدأ كار و كارگر حضرت حق تعالي است.» ايشان با اين كلام، ملت ما را به اهميت كار و منزلت كارگران توجه دادند.
وي افزود: اگر ملت و دولت‌هاي ما متوجه مسئله كار و گارگر باشند، مي‌توان گفت بسياري از مشكلات ما حل خواهد شد.
نخست وزیر دوران دفاع مقدس ريشه بسياري از عقب ماندگي‌ها و مشكلات را در مسائل مربوط به توليد دانست و اظهار داشت: منزلت اجتماعي در كشور ما بجاي اينكه از كار سرچشمه بگيرد از عدم توليد، مصرف بالا و از راه‌هايي تأمين مي‌شود كه با منافع ملي سازگار نيستند. ريشه‌ی بسياري از سختي‌ها در اين است كه يك نوع فضاي ناصحيح بين نيروي كار و كارفرمايان ايجاد شده است.
موسوی اظهار داشت: در كشوري كه توليد و تلاش همگاني باشد و سياست‌ها در راستاي حمايت از نيروهاي كار باشد، مشكلي نخواهيم نداشت. همه قشرها رفاه نسبی خواهند داشت و فضاي فرهنگي و سياسي كشور نيز فضاي مناسب براي رشد كرامت انساني مي‌شود.
وی افزود: ما گاهي به اشتباه فكر مي‌كنيم مي‌توانيم حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي را از هم جدا كنيم؛ در حالي كه اين درست نيست. اين حوزه‌ها به هم ارتباط دارند. در كشوري حق پابرجاست كه عدالت در آن حكم‌فرما باشد. در كشوري دوستي، عشق و
طرح نقدي کردن يارانه ها قرص مسكن خطرناكي است كه در يكي دو ماه افراد را خوشحال مي كند، اما در دراز مدت مي‌تواند مهلكه اي بزرگ براي كشور باشد. اگر اين طرح ها خوب هستند چرا شب انتخابات مطرح مي‌شوند
محبت بين مردم برقرار است كه در آن اقتصاد نيرومند، سالم و مطابق با منافع اكثريت باشد.
موسوي ادامه داد: كشوري داراي استواري اخلاقي است و كمترين نارضايتي‌ها را دارد كه در آن ثبات در سياست‌گذاري‌ها و مديريت‌ها وجود داشته باشد. اين اعتقاد باید در کشور نهادينه شود كه همه عوامل توليد عامل اصلي و مهم در توسعه هستند.
نامزد دهمين دوره انتخاب رياست جمهوري در ادامه به بيكاري و تعطيلي گسترده كارخانه‌ها اشاره كرد و گفت: كارخانه‌ها از مشكلات زيادي رنج مي‌برند كه ناشي از پايين آمدن سطح توليد، كاهش بهره‌وري و نرخ بالاي بيكاري است.
موسوي خاطرنشان ساخت: در سال‌هاي اخير منابع كمي براي توليد نداشتيم، اگر بخواهيم توليد نيرومندي داشته باشيم، كارگران مرفه داشته باشيم، بايد شكوفايي اقتصادي ايجاد كنيم و كارگران مرفه شوند و تأمين اجتماعي قويتر عمل كند.
وي با بيان اينكه در كشور ما شرايط بد اقتصادي به خاطر كمبود منابع نيست، گفت: هيچ كس نمي‌تواند ادعا كند كه در سال‌هاي اخير مشكل مالي داشته‌ایم. ما حداكثر درآمدي را كه مي‌توانيم تصورش را بکنيم در سالهاي اخير به دست آورديم ولي در قبال آن بجاي برنامه ريزي درست، بي ثباتي در مديريت ها و سياست گذاري ها داشتيم.
موسوي ادامه داد: مديريت تأمين اجتماعي در طول چهار سال، به شکل عجیبی چهار بار عوض شده و این موجب سوءاستفاده از منابع مالي كارگران در اين سازمان مي‌شود. اگر بحث اين است كه كارها با مديريت علمي خوب انجام شود، مگر ممكن است كه در سازمانهايي با اين اهميت مديران دائم در رفت و آمد باشند. اين به دليل ضعف مديريت ها و بازي‌هاي سياسي است.
وي خطاب به كارگران گفت: شما همه در كارگاه‌هاي مختلف كار مي‌كنيد تصور كنيد در يك كارگاه كوچك هر روز مدير عوض شود تا مدير جديد در كارخانه مسلط شود آنجا با مشكلات زيادي مواجه مي‌شود. اگر اين مسئله در سطح كلان تكرار شود اولين چيزي كه مورد تهديد واقع مي‌شود، اهداف اصلي انقلاب است.
وي با تأكيد بر اينكه كارخانه‌هاي ما بايد مدرنيزه شوند، تاکید کرد: اشتغال‌زاترين صنعت در كشور ما صنعت نفت است که متاسفانه با روش‌هاي بسيار قديمي اداره مي‌شود.
موسوی با بيان اينكه مصلحت ملي ما از جنبه‌هاي سياسي در اين است كه كارخانه هايمان خوب كار كنند، گفت: كارخانه‌ها با اشتغال مولد و با ايجاد ارتباط درست با كارگران و كارفرمايان مي‌توانند سطح توليد محصول را افزايش دهند، اما در حال حاضر با واردات عظيم لوازم مصرفي، تمام كارخانه‌ها با خطرهاي جدي روبرو هستند، برخي تعطيل شده اند و برخي ديگر نمي توانند حقوق كارگرهاي خود را بپردازند. بدهي هاي معوقه بسيار بالا رفته است .
موسوي با بيان اينكه در حوزه كشاورزي، واردات محصولات زراعي توليد را نابود مي‌كند، اظهار داشت: واردات علاوه بر ضربه اقتصادی حاصل از محتاج كردن كشور ما به ديگران، نيروهاي كار را تهديد میکند. بسياري از آسيب هاي اجتماعي مانند اعتياد یا مشكلات فرهنگي و خانوادگي، ناشي از اين مسئله است. اگر در سياست هاي اقتصادي ثبات نداشته باشيم، امكان ندارد وضع مملكت درست شود.
وي با تأكيد بر ضرورت نگاه احترام آميز به كرامت كارگران و مسئله كار، گفت: بايد اين مسئله را باور كرد كه مشكلات جامعه كارگري براي كشور ما سرنوشت ساز است، بي اعتنايي به تشكل‌هاي
شهادت مي دهم بهترين مدافع پايداري ملت ما در دفاع مقدس، تشكل هاي كارگري بوده است
كارگري و كم شدن نقش اين تشكل‌ها در تصميم گيري‌ها و عدم تعريف يك رابطه روشن بين آنها يكي از بزرگترين مشكلات این بخش است.
موسوي با بيان اينكه زماني نيروي كار مي تواند سامان پيدا كند كه نگاه به آن يك نگاه آينده نگر باشد، تصریح کرد: نبايد با رفتارهاي عوام فريبانه براي كسب محبوبيت حركت كرد. پول هاي فراواني با طرح‌هاي زود بازده هدر داده شد. پول هايي كه در جامعه ما تزريق كردند، ظاهر قشنگي داشت، اما اشتباه بزرگي بود. به دليل همين نگاه كوته بينانه و نداشتن يك منظر بلند و وسيع و برنامه منسجم، اين برنامه ريزي‌هاي اشتباه به تورم هاي وسيعي منجر شد.
نخست وزير دوران دفاع مقدس با بيان اينكه فشار تصميم گيري‌هاي غلط اقتصادي نه روي دوش اغنيا بلكه بر دوش كارگران وارد شد، گفت: قشرهاي پايين كه توان مالي ندارند آسيب زيادي ديدند. الان هم وعده حذف يارانه ها و ارائه مستقيم آن به مردم داده مي شود. اين مسئله درست مانند وام هاي زودبازده است و اولين خسارت آن که خوشبختانه مجلس جلوي آن ايستاد، متوجه كارگران است.
وي ادامه داد: طرح نقدي کردن يارانه ها يك قرص مسكن خطرناكي است كه در يكي دو ماه افراد را خوشحال مي كند، اما در دراز مدت مي‌تواند مهلكه اي بزرگ براي كشور باشد. اگر اين طرح ها خوب هستند چرا شب انتخابات مطرح مي‌شوند، مگر كارشناسان اقتصادي و نمايندگان مردم در مجلس دلسوز ملت و دولت نيستند كه چنين طرح‌هايي را مطرح كنند.
موسوي ادامه داد: تا ما يك روش روشن براي حمايت از توليد داخلي در پيش نگيريم، مسئله واردات بي رويه به نوعي تمام اقتصاد و اشتغال ما را تحت تأثير خود قرار می دهد.
موسوي تأكيد كرد: تا هنگامي كه مسئله سياست گذاري ها را جدا از راضي كردن مقطعی برخی از اقشار و بدون نگاه به آينده دورتر نپنداریم، طبيعي است كه مشكلات را هم خواهيم داشت.
وي به ضرورت تشكيل نهادهاي كارگري در كنار ديگر نهادها اشاره كرد و گفت: وجود نهادهاي كارگري به نفع كشور است. جز با حمايت این نوع تشکل‌ها، دولت پابرجا نمي ماند. ما نبايد از نهادهاي نيرومند كارگري بترسيم. وجود اينها به نفع نظام است. بسیاری از ما شرايط جنگ را به ياد داریم، در بدترين وضع اقتصادي و شرايطي كه به نظر می رسید كشورمان در بحران بزرگي قرار دارد، اين تشكل ها بودند که به كمك ملت آمدند.
وي تصريح كرد: من شهادت مي دهم بهترين مدافع پايداري ملت ما در دفاع مقدس، تشكل هاي كارگري بوده است.
مهندس موسوي خطاب به كارگران گفت: شما هم زمان كه در جبهه ها خون مي‌دادنید، در كارخانه ها نيز در حمايت و دفاع از كشور فعاليت می کردید. در حقيقت كارخانه‌هاي شما در زمان جنگ ادامه خط مقدم جبهه ها بودند.
وي بابيان اينكه متأسفانه فاصله بين نظام اجرایی و تشكل‌هاي كارگري كم نيست‌، خاطرنشان ساخت: همه بايد خواستار اصلاح
در حالي كه ما در سال، دو و نيم ميليون تن شكر وارد مي كنيم طبيعي است که كارخانه ها تعطيل شوند و مزارع چغندر خراسان و مزارع نيشكر خوزستان تعطيل شود
سياست هاي وارداتي باشیم. واردات بي رويه كالا نه به نفع كارگرها است و نه به نفع كارفرماها.
موسوي با تأكيد بر اينكه هيچ كس نبايد به مسائل اقتصادي كشور بي‌اعتنا باشد، گفت: در خراسان تعطيلي كارخانه هاي قند را از مهمترين مشكلات اين استان دانستم. در حالي كه ما در سال، دو و نيم ميليون تن شكر وارد مي كنيم طبيعي است که كارخانه ها تعطيل شوند و مزارع چغندر خراسان و مزارع نيشكر خوزستان تعطيل شود؛ دنباله اين مسئله اعتراضات، بداخلاقي‌ها، يأس، نااميدي و فقر است.
وي گفت: امروز كارخانه‌هاي ما با اين مسئله روبرو هستند، شركتهاي خارجي از آنها مي خواهند محصولاتشان را با آرم خارجي وارد بازار ملي ما بكنند. زماني در اين كشور مصرف محصولات داخلي يك افتخار محسوب مي شد، اما امروز در مغازه هاي ما توليد داخلي بسیاز کم پيدا مي‌شود.
موسوي در ادامه در پاسخ به سئوال يكي از كارگران در خصوص عدم توجه دولت به بيمه بيكاري، گفت: بيمه بيكاري بايد تقويت شود. ما بايد براي گذر از مرحله بحران اقتصادي جهان يك روشنگري و شفافيت در اطلاعات ايجاد كنيم. بايد يك حسن نيت بالا بين دولت و كارآفرينان ايجاد شود.
وي افزود: سازمان تأمين اجتماعي بايد از فعاليت هاي سياسي دست بردارد و به صورت جدي به فکر تأمين كارگران باشد.
موسوي با بيان اينكه مشكلات نيروي كار وظايف سنگيني بر دوش دولت گذاشته است، خاطرنشان ساخت: اين فشارها نبايد طوري باشد كه كارگران ما را آسيب پذير كند وآنها را از زندگي ساقط كند.
کانديداي رياست‌جمهوري با بيان اينکه ايران پيشرفته، منهاي کارگر اميدوار به آينده، امکان‌پذير نيست، گفت: کشور ممکن است ثروتمند باشد، ولي قشرهاي عظيمي از آن بدبخت باشند. نمي‌توانيم بگوييم که چنين کشوري اسلامي است. کشوری خوب است که ثروت و بهره‌وري مناسب براي همه قشرها وجود داشته باشد. در چنين شرايطي است که ما مي‌توانيم يک جامعه سالم بسازيم.
وی تاکید کرد: نيروي کار بايد اصلي‌ترين هدف دولت‌ براي بهره‌وري باشد.
به گزارش خبرنگار کلمه اين مراسم که با نثار گل پيشگاه بنيان‌گذار جمهوري اسلامي و با سخنراني عليرضا محجوب، دبير کل خانه کارگر و چند تن از نمايندگان تشکل‌هاي کارگري آغاز شده بود، با شور و شوق و شعارهای بي‌نظير کارگران در حمايت از ميرحسين موسوي پايان يافت.
سخنراني موسوي با شعار «صل الله محمد ياور رهبر آمد»، «موسوي، موسوي حمايتت مي‌کنيم» آغاز شد و با شعار «موسوي، اشتغال، اشتغال» «موسوي رزمنده، رييس‌جمهور آينده» پايان يافت.
در ابتداي اين مراسم، عليرضا محجوب، نماينده مجلس و دبيرکل خانه کارگر به سخنراني پرداخت.
عليرضا محجوب،ضمن گراميداشت ياد و خاطره امام خميني گفت: ما هر چه داريم از امام خميني‌(ره) است و هر کس در اين کشور، هر کجا ميز و صندلي رياستي دارد مديون امام خميني (ره) است و بايد در راه آرمان‌هاي اين رهبر بزرگ رفتار نمايد.
اين نماينده مجلس با اشاره به برخي فعاليت‌هاي خانه کارگر در حوزه‌هاي هنري، صنفي و اجتماعي گفت: خانه کارگر حمايت از شوراي اسلامي تئاتر، انجمن‌هاي اسلامي،
سازمان تأمين اجتماعي از فعاليت هاي سياسي دست بردارد و به صورت جدي به فکر تأمين كارگران باشد
تعاوني‌هاي مصرف و مسکن و اتحاديه‌ها و اصناف‌هاي صنفي و نماينده‌هاي کارگر و بسط و ايجاد تشکيلات جديد را وظيفه خود مي‌داند و کماکان بر اين اصل اصرار دارد که امکان تشکيل و بسط تشکل‌ها بايد بدون دخالت صورت پذيرد.
وي تلاش براي حفظ کيان و ماهيت صنفي و دفاع از ارزش‌هاي انقلاب اسلامي و نيروهاي انساني و ولايت فقيه را از اهداف اين تشکل دانست و بر پايبندي به اساس نامه اين تشکيلات تاکيد نمود.
دبيرکل خانه کارگر گفت: برخي مي‌کوشند به خانه کارگر نسبت ناروا بدهند و برخي ديگر راه هاي غلطي را به عنوان راهکار حل مشکلات ارائه دهند. ما نه با نسبت هاي نابجا جا خالي خواهيم کرد و نه از مبارزه و دفاع از کيان انقلاب اسلامي به رهبري آيت‌الله خامنه‌اي دست خواهيم کشيد.
وي با يادآوري خاطره خوش دوران نخست وزيري ميرحسين موسوي گفت: به نظر من در دوران حاضر، مهندس ميرحسين موسوي دلسوزترين، ارزشمندترين و بالنده‌ترين شخصيتي است که مي‌تواند براي کارگران منشاء فعاليت‌هاي ارزنده باشد. اين نماينده مجلس با اشاره به برخي خواسته‌هاي کارگران از مسئولان نظام گفت:‌ ميرحسين موسوي مي‌تواند به عدالت و مساوات اسلامي و حمايت واقعي از مستضعفان و کارگران کشاورزان و بيشتر اقشار مستضعف تحقق بخشد.
دبير کل خانه کارگر، ضمن تاکيد بر برخي مسائل و مشکلات مطرح در صنعت و تاثير آن بر زندگي کارگران گفت: ميرحسين موسوي مي‌تواند پاسخي براي اصلاح ساختار اجتماعي باشد و توسعه متوازن، بازگرداندن تصميم‌سازي و تصميم‌گيري به توده‌هاي مردم از اولين اتفاقاتي است که در دولت ميرحسين موسوي اتفاق خواهد افتاد.
عليرضا محجوب در پايان گفت:‌ ما هر چه داريم از امام خميني‌(ره) است و هر کس در اين کشور، هر کجا ميز و صندلي رياستي دارد مديون امام خميني (ره) است و بايد در راه آرمان‌هاي اين رهبر بزرگ رفتار نمايد.
در اين مراسم حسن صادقي، معاون خانه کار و کارگر با بيان اينکه جامعه کارگري جامعه صدقه‌بگير نيست، گفت: عزت جامعه کارگري تلاش است. بايد به اين تلاش با نگاه تکريم توام با احترام بنگريم.
وي افزود: ما در حالي در ششمين کنگره خانه کارگر جمع شده‌ايم که بسياري از کارگران از کار بي‌کار شده‌اند و بسياري از واحدهاي توليدي در حال اضمحلال هستند.
صادقي با بيان اينکه مسير رشد و تعالي کشور منبعث از توليد است، گفت: ما از دولت مي‌خواهيم که در نگاه اقتصادي خود توليد را محور قرار دهد و منابع کشور را در مسير رشد صنعت و توليد قرار دهد.
وي افزود: متاسفانه خروجي تصميمات دولت، ويراني بنيان‌هاي اقتصاد صنعتي بوده است. واردات بي‌رويه صنعت کشور را تهديد مي‌کند، کشاورزي در ايران در معرض تهديد جدي است.

همچنين سهيلا جلودارزاده در سخناني با بيان اينکه هدف اصلي انقلاب اسلامي عدالت و برابري بين آحاد ملت بود گفت: ما در طول دوران
شوراهاي اسلامي کار، کانون کار، تامين اجتماعي و عزت اجتماعي کارگران، يادگار دوران نخست‌وزيري ايشان است
30 ساله انقلاب، رنج‌هاي زيادي کشيده‌ايم. از رنج‌ها سخن نمي‌گويم، اما به آينده روشن‌تر اميدواريم. اميدواريم در دهه چهارم شاهده شکوفايي کارخانه‌ها باشيم و شاهد تکريم کارگران.
وي گفت: اميدواريم در دهه چهارم آنگونه سياست‌گذاري شود که امام(ره) فکر مي‌کرد. بايد احترام به آراي کارگران به گونه‌اي باشد که امام(ره) مي‌خواست.
جلودارزاده در ادامه به واردات بي‌رويه کالا اشاره کرد و گفت: در هر بازاري وارد مي‌شويم کالاهاي خارجي آنجا را پر کرده است. بايد بدانيم که هر وارداتي مساوي است با تعطيلي يک کارخانه و بيکار شدن کارگران آن که اساس هستي آنها است.
وي تاکيد کرد: اگر قرار باشد، کارگران کار نکنند، آن کشور نابود مي‌شود. اميدوارم رئيس‌جمهور آينده به اين مسئله توجه داشته باشد که حقوق کارگران نصف حقوق بازنشستگان نيروهاي مسلح است.
اين عضو خانه کارگر گفت: در سه سال گذشته 170 ميليارد دلار خرج شده است. اما از اين رقم کلان چيزي سر سفره مردم نيامده است.
سهيلا جلودارزاده در ادامه به حمايت جامعه کارگري از مهندس ميرحسين موسوي اشاره کرد و گفت: مهندس ميرحسين موسوي هر گز فرصت طلب نبوده و هيچگاه از امکانات دولتي براي پيشرفت امور خود استفاده نکرده است. وي اکنون در دوران پختگي و کارآمدي است و با ذخيره عظيمي از علم و دانش به صحنه آمده است و براي استقرار يک دولت کارآمد و محبوب تلاش مي‌کند.
جلودارزاده در پايان گفت: مهندس ميرحسين موسوي در تمامي برنامه‌هاي خود به کارگران توجه دارد در نظر او کارگر عزيز است. شوراهاي اسلامي کار، کانون کار، تامين اجتماعي و عزت اجتماعي کارگران، يادگار دوران نخست‌وزيري ايشان است.
در اين مراسم همچنين طاهري يکي از نمايندگان تشکل‌هاي کارگري، مهندس ميرحسين موسوي را حامي با صداقت جريان کار و توليد خواند و گفت: ما در شرايطي هستيم که مهم‌ترين نگراني جامعه کارگري نه تنها روابط کار و توليد است، بلکه خود هويت کارگرهاست که به خطر افتاده است.
وي افزود: در شرايط فعلي مدام فرصت‌هاي شغلي حذف مي‌شود و واردات ميليارد دلاري به بهانه کنترل تورم مي‌رود که نيم‌ميليون شغل را از بين ببرد.
وي بيان اينکه مهم‌ترين دغدغه جامعه کارگري، نجات نيروي توليد است، گفت: کشورهايي مي‌توانند از بحران‌هاي اجتماعي عبور کنند که مشارکت اقشار مختلف جامعه و رفاه آنان يکي از مهم‌ترين برنامه‌هاي دولت باشد.
در اين مراسم همچنين تاج‌الديني، نماينده شوراهاي کارگري گفت: امروز جامعه کارگري در اقصي نقاط کشور مدام مورد جفا قرار مي‌گيرد واردات بي‌رويه اشتغال را در خطر نابودي قرار داده است.
وي افزود: امروز جامعه کارگري به خاطر سايه بلند بي‌کاري آنچنان مورد هجمه قرار گرفته است که اقتدار و کرامت خود را در قالب قراردادهاي موقتي کوتاه مدت متزلزل مي‌دارد.
وي با بيان اينکه امروز ثبات توليد مورد خدشه جدي واقع شده است، گفت: کساني که رياست‌مدار هستند نمي‌خواهند همانند گذشته عرصه توليد را پابرجا نگهدارند.





<< صفحهٔ اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]