۱۳۸۸ خرداد ۹, شنبه

 


خبرگزاری آسوشیتد پرس ضمن انتشار این خبر، به نقل از موسوی می‌نویسد: "تعلیق تحریم‌های امریکا علیه ایران که از سال 1995 تاکنون به ایران تحمیل شده است، چراغ سبزی از سوی امریکا خواهد بود که می‌تواند انگیزه‌ای برای مثبت‌اندیشی و خوش‌بینی بین دو کشور باشد." این در حالیست که اخیراً رابرت گیتس، وزیر دفاع امریکا برای مقابله با برنامه‌های هسته‌ای ایران بر افزایش تحریم‌ها به عنوان راه‌حلی بهتر از حمله نظامی تأکید کرده است.

میرحسین موسوی، کاندیدای اصلاح‌طلب و مهم‌ترین رقیب احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران روز جمعه در کنفرانسی مطبوعاتی در تهران اظهار داشت: "اگر واشنگتن تحریم‌های اقتصادی خود علیه ایران را متوقف کند و تغییر سیاست مورد وعده او عملی شود، روابط ایران و امریکا نیز می‌تواند بهبود یابد."

خبرگزاری آسوشیتد پرس ضمن انتشار این خبر، به نقل از موسوی می‌نویسد: "تعلیق تحریم‌های امریکا علیه ایران که از سال 1995 تاکنون به ایران تحمیل شده است، چراغ سبزی از سوی امریکا خواهد بود که می‌تواند انگیزه‌ای برای مثبت‌اندیشی و خوش‌بینی بین دو کشور باشد." این در حالیست که اخیراً رابرت گیتس، وزیر دفاع امریکا برای مقابله با برنامه‌های هسته‌ای ایران بر افزایش تحریم‌ها به عنوان راه‌حلی بهتر از حمله نظامی تأکید کرده است.

این خبرگزاری موسوی را کاندیدایی اصلاح‌طلب برای انتخابات ریاست جمهوری 12 ژوئن یا 22 خرداد معرفی کرد که با وعده تغییر در سیاست خارجی ایران پا به عرصه رقابت گذاشته و به مهم‌ترین رقیب احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور فعلی ایران که به گفته موسوی انزوای بیشتر ایران در مجامع بین‌المللی دست‌آورد دولت وی بوده تبدیل شده است. موسوی طی سخنان خود، موضوع رابطه ایران و امریکا را مسئله‌ای پیچیده خواند که برای بازسازی و بهبود آن، به مدت زمانی طولانی نیاز است.

به گزارش الشرق‌الاوسط، در بین نطق‌های موسوی، تأکید بر دیدار و مذاکره با مقامات رسمی قدرت‌های بزرگ از جمله امریکا، روسیه، چین، فرانسه، آلمان و بریتانیا برای حل مسئله هسته‌ای ایران بسیار دیده می‌شود. طبق گزارش این خبرگزاری، موسوی نیز مانند احمدی‌نژاد مخالف تعلیق برنامه هسته‌ای است اما وی که بارها تأکید کرده مذاکره با امریکا برای او یک تابو نیست وعده داده در صورت پیروزی، برای اطمینان غرب از صلح‌آمیز بودن فعالیت‌ هسته‌ای ایران تلاش بیشتری خواهد کرد.

به نقل از ‌ای‌پی، موسوی ضمن دفاع از برنامه‌های هسته‌ای ایران اعلام کرد در عین اینکه بر حق ایران در بهره‌مندی از تکنولوژی هسته‌ای پافشاری می‌کند اما همچنان به کنوانسیون‌های بین‌المللی هسته‌ای پایبند خواهد ماند و انتظار دارد جوامع بین‌المللی نیز این حق ایران را محترم و مسلم بشمارند. او همچنین بر ضرورت اعتماد سازی در جوامع بین‌المللی تأکید کرد و وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات، برخلاف رقیب افراطی خود سیاست مصالحه با غرب را پیش خواهد گرفت.

این خبرگزاری همچنین می‌نویسد: "موسوی معتقد است ایران در نتیجه فشارهای امریکا، ضربه‌های سختی خورده است. این اعتراف صریح وی، در ایران کم‌سابقه و غیرمعمول است."

با توجه به نقش و اهمیت ایران و مسائل مربوط به این کشور در خاورمیانه و نیز پررنگ‌شدن اخبار و تحلیل‌ها در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران در سراسر جهان، اخبار مربوط به انتخابات ایران و دیدگاه‌های نامزدهای انتخاباتی این کشور مورد توجه خبرگزاری‌های بین‌المللی متعدد در کشورهای مختلف قرار گرفته و از بازتاب خوبی برخوردار است. اسوشیتدپرس علاوه بر موضع‌گیری موسوی در این مورد، به دیدگاه‌ها و وعده‌های سه نامزد دیگر این انتخابات در مقابل پیشنهاد دولت اوباما برای مذاکره با ایران نیز می‌پردازد.

اسوشیتدپرس دیدگاه مهدی کروبی، دومین کاندیدای اصلاح‌طلب ایران در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری را منعکس کرده و می‌نویسد: "کروبی نیز وعده داده اگر بهبود روابط ایران و امریکا و دیدار و مذاکره با اوباما به سود ایران باشد و با مصلحت کشور منطبق باشد، این کار را خواهم کرد."

این خبرگزاری در خصوص موضع محسن رضایی در این مورد می‌نویسد: "این نامزد محافظه‌کار، برای پایان بخشیدن به بیگانگی و دشمنی دیپلماتیک ایران و امریکا که اندکی پس از انقلاب اسلامی 57 آغاز شده، رویکرد قدم به قدم را وعده داده است. او اگرچه یک رقیب قدرتمند انتخاباتی برای دیگر نامزدها نیست اما می‌تواند بخشی از آراء محافظه‌کاران نظام جمهوری اسلامی را به سوی خود کشانده و از آراء احمدی‌نژاد بکاهد که از این بابت کمک قابل توجهی به اصلاح‌طلبان خواهد کرد."

به گزارش این خبرگزاری احمدی‌نژاد هم از این قافله عقب نمانده و روز دوشنبه هفته گذشته وعده داد در صورتی که ماه آتی بار دیگر به ریاست جمهوری برسد، در آینده در مقرّ سازمان ملل با اوباما مستقیماً و در مورد مسائل روز جهان مذاکره خواهد کرد. وی علاوه بر این تأکید کرد حاضر نیست برای کاهش تحریم‌‌ها علیه ایران یا بخاطر هر انگیزه اقتصادی دیگری، غنی‌سازی اورانیوم را به تعلیق درآورد. احمدی‌نژاد که موضوع هسته‌ای ایران را تمام شده می‌خواند، مذاکره با اوباما در این مورد را منتفی دانست





<< صفحهٔ اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]