۱۳۸۸ خرداد ۲, شنبه

 

زاويه ديد

بگذاريم بسيج مدرسه عشق باقي بماند

مجتبي بديعي:بـيـانـيه سپاه پاسداران در تأكيد بر ضرورت حضور بسيجيان غيرنظامي در صحنه سياست و انتخابات از جهات گوناگون قـابـل توجه و تأمل است. در ارتباط با صدور اين بيانيه طرح نكات ذيل ضروري است:
1) حـضـور تـمـامي آحاد يك سرزمين در رقم زدن سرنوشت كـشـور يك وظيفه و تكليف ملي است. روحانيون، نظاميان، دانـشگاهيان، بازاريان، كارگران، كشاورزان، كارمندان و... اعم از زن و مرد و پير و جوان و شهري و روستايي همه و همه موظف هستند به سرنوشت ملي خود بي‌تفاوت نـبـاشـنـد و در مـقـاطـع حـسـاس مثل انتخابات ايـفـاي نـقـش كنند; چرا كه پيوند بين ديانت و سـيـاسـت و فـرهـنـگ و اقتصاد يك پيوند ذاتي است.
2) ايـفـاي نـقـش روحـانـيون و دانشگاهيان در عـرصـه سـيـاست و دادن آگاهي‌هاي فكري و انـديـشـه‌اي است. از آنجا كه سياست و ايفاي نـقـش در سرنوشت ملي از زمره اصول است نه فـروع، هـيـچـكـس در هـيـچ مقامي حق ندارد مـصـداقـي به ديگر آحاد مملكت تكليف نمايد كـه بـه چـه كسي را\ي دهند و به چه كسي را\ي ندهند.
3) نظاميان نيز حق دارند كه به كانديداي مورد نـظـرشـان را\ي دهـنـد امـا از آنـجـا كـه سـاحت نـظـامي‌گري حساس است نظاميان حق ترويج و تبليغ علني به نفع فرد يا جريان و گروه و حزب خاصي را به ويژه در كسوت و درجه نظامي‌گري ندارند.
4) همان‌طور كه در بيانيه ذكر شده است بسيج از دو پـيـكـره نظامي و غيرنظامي تشكيل شده اسـت. در مـورد پـيـكره نظامي بسيج تكليف روشن است اما بـبينيم پيكره غيرنظامي و مردمي بسيج چگونه مي‌تواند در سياست و انتخابات ايفاي نقش كند.
5) هـمـانـطـور كه در بيانيه سپاه پاسداران آمده است «عدم ممنوعيت قانوني براي عضويت و هواداري بسيجيان عادي و فعال از احزاب و گروه‌هاي سياسي مورد تأكيد است» بسيج يـك حـزب و گـروه سـيـاسـي نـيـسـت. بـسـيج پايگاه دفاع از سرنوشت ملي براي همه گروه‌ها و احزاب سياسي است.
6) انتخـابـات گـذشتـه و واقعيت هستي‌شناسي انسان همه حكـايت از آن دارد كه را\ي بسيجيان هرگز در هيچ انتخابي به فردي خاص نبوده و نخواهد بود و يك همگرايي كلي بين آراي مـردم و آراي بسيجيـان وجـود داشتـه و وجـود خـواهـد داشت و البته جز اين هم انتظاري نمي‌رود. مثلائ در انتخابات هفتم و هشتم درصد آراي بسيجيان به آقاي خاتمي متناظر درصد آراي عموم مردم به ايشان بود.
7) القاي اينكه بسيجيان از پيكره مردم جدا هستند و به فرد و گروه خاص ابراز تعلق دارند نه تنها خدمت به بسيج نيست كه خيانت به آن است.
8) از آنجا كه فرماندهي كلي و عالي بسيج با نظاميان است. شـائبـه عـدم تمكيـن اعضـاي عـادي بسيج از فرماندهان به هيـچ وجـه به خير و صلاح نيست و بنابراين از آنجا كه تنوع آرا در مـيــان بـسـيـجـيــان قطعـي و حتمـي اسـت در معـذور قـراردادن بـسـيـجـيان عادي و فعال نه اخلاقي است و نه به مصلحت نهاد بسيج مي‌باشد.
9) در كسوت بسيجي حضور در انتخابات و دفاع از اين يا آن كـانـديـدا بـه وحدت و انسجام بسيج لطمه جدي مي‌زند و به تفـرقـه و تنـازع درونـي بسيـج مـي‌انجامد و امنيت بسيجيان مخـالـف را\ي فـرمـانـدهان را به لحاظ روحي و رواني به خطر مـي‌انـدازد و وحـدت نيـروهاي حاضر در پايگاه‌هاي بسيج را دچار خلل و خدشه مي‌كند. به همين دليل در كسوت بسيج و بـه نـام بسيـج و بـا پـرچـم بسيـج حضـور در انتخابات لطمات جبـران‌نـاپـذيـري را بـه بسيـج وارد و اعتبـار عمومي بسيج را خدشه‌دار مي‌كند.
10) لازم است عموم بسيجيان با تمام قوا در انتخابات شركت نمـاينـد و بـه فـرد موردنظر خويش را\ي دهند و در كنار مردم عـادي و در كسوت مردم عادي با شور و هيجان در انتخابات شركت نمايند.
11) در پـايـان خاضعانه و خاشعانه يك سؤال از فـرمـاندهان محترم سپاه و بسيج دارم و آن اين است كه: در پيشگاه حق تعالي و روز قيامت چه جـوابي خواهيد داشت اگر اين تصور و برداشت را داشـتــه بــاشـيــد كــه مـصـلحـت اسـت را\ي بـسـيـجـيـان را خـداي ناكرده به سمت و سوي كـانـديـدايـي خـاص سـوق دهـيـد. امـري كه با فـطـرت مـتـنـوع آدمـيـان و روح قـانون منافات آشـكـار دارد. صـمـيـمـانـه امـيـدوارم كـه چنين چيزي حتي در ذهن شما وجود نداشته باشد چه بـرسد به اينكه به عرصه عمل درآيد. فرض بر آن اسـت كـه هر كسي را شوراي نگهبان تأييد صــــلاحــيـــت كــنـــد در صـــورت را\ي آوردن شــايـسـتـگــي تـكيـه زدن بـر منصـب ريـاسـت جـمـهـوري را دارد و ر يـاست جمهوري همگان است و نه گروه و دسته خاصي. همچنان‌كه امام امـت و مقام رهبري هم حكم رياست جمهوري هـر كـسـي را كـه از ايـن مسير عبور كرده است همواره تنفيذ كرده‌اند.
12) در كـتــب لـغــت از قــديــم‌الايـام واژه بـسـيـج و كـاربـرد سازماندهي‌هاي بسيجي شامل عام‌ترين مقولات اجتماعي و سيـاسـي بـوده و هرگز مفهوم بسيج در خدمت فرد و گروه و كار خاصي نبوده است.
13) بـگـذاريـم همـان‌طـور كـه در سـال‌هـاي جنـگ و دفـاع مقدس آقاي مهندس موسوي فرمودند بسيج مدرسه عشق است باقي بماند و ابزار فرمايش اين و آن قرار نگيرد.






<< صفحهٔ اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]