۱۳۸۸ خرداد ۲, شنبه

 

يادداشت آخر

شكل گيري حماسه‌اي ديگر

دكتر الهه كولايي-تحول‌خواهي و تقاضاي تغيير و پيشرفت ذاتي هـر جـامعه بالنده است، جامعه‌اي كه نخواهد تحـول پيـدا كـرده و رو به پيش رود خواه ناخواه در مسيـر انحطـاط و عقـب رفتـن قـرار خـواهد داشت.
جـامعـه ايـراني امروز از دوم خرداد عبور كرده، خــواهــان تحـول اسـت و ايـن تحـول‌خـواهـي جـامـعـه ايـراني ما را موظف مي كند، همراه با تـغـيـيرات عميق بين‌المللي تحول و دگرگوني در داخـل را نـيز مورد توجه قرار دهيم، زيرا در مـقـطـع زمـانـي سـياست‌‌هاي اخير مخاطرات جـدي را عـلـيـه ايـران در عرصه‌هاي مختلف خـصـوصـا عـرصـه بـيـن‌الـمـللي ايجاد كه اين مـسـئـلـه نـيـز مـيـل به تغيير را دو چندان كرده ‌است. البته شرايط موجود حتما تفاوت‌هايي با دوم خـرداد و حـتـي انـقلاب سال 57 دارد، اما ظـرفـيت موسوي در ايجاد تغيير و پاسخ دادن به نيازهاي جامعه مي تواند شرايط كشور را در حـد بـهتري از آنچه در دوران اصلاحات وجود داشت قرار دهد. مردم ايران در دوران خاتمي چـه در حـوزه سـيـاسـت داخـلـي و چـه در حوزه سـيـاسـت خارجي تجربه‌هايي را اندوختند كه بـرخـي از آنـان بـا تصوردست يافتن به شرايط بـهـتـر قـدر آن را نـدانـسـتـنـد و بـرخـي نـيـز در اعتـراض بـه عـدم دستيـابـي بـه موقعيت‌هاي بهتـر پـاسـداري از آن را رهـا كـردنـد،اما اينك بـسـيـاري از مـردم ايـران نتـايـج مختلـف ايـن غـفـلـت‌هـا را لـمـس مـي‌كـنـنـد و نتايج تحقق نـيـافـتـن بـسـيـاري از وعـده‌هـاي داده شده را تـجـربـه كـرده‌انـد. امـروز مـا امكان استفاده از تـــجـــــربــــه‌هــــاي دوم خــــرداد را داريــــم، امـاشـبـاهـت‌هـاي دوم خـرداد و مـقـطع زماني موجود نبايد ما را از تفاوت‌هاي موجود بين اين دو دوره غـافـل كـنـد. در شرايطي كه در آن به سر مي‌بريم همه كساني كه دغدغه اين آب و خـاك و نـظـام اسـلامي را دارند كه بسياري از آنـهـا بـه گـرايـش‌هـاي مـتفاوت تعلق دارند از ضرورت تغيير سخن مي‌گويند.
اصـلاحـات نـيـز خواهان ايجاد تغييرات مثبت در جامعه بر اساس مطالبات قانوني مردم بوده و هـسـت، امـروز مـردم از كـسـاني كه در راس دستگاه اجرايي قرار مي گيرند انتظار تغيير در شـرايـط مـوجـود تـوام بـا ارزيـابي نقاط منفي و مـثبت گذشته را دارند و در اين ميان مهندس موسوي اين امكان را دارد همراه با بكارگيري هـمـه ظـرفـيـت‌هاي كشور و تجربه‌هاي دوره اصـلاحـات در جـهـت اصـلاحات نقش خود را ايـفـا كـنـد و تـجـربيات دوران مديريت وي در گـذشـتـه نـيـز مـويـد ايـن مـسـالـه است. امروز مـهندس موسوي كه تجربه مديريت كشور را پـيـش از اين در شرايط دشوار و بحراني پشت سر گذاشته به گزينه مطلوب براي بسياري از تـحــول‌خــواهـان تـبـديـل شـده‌اسـت ايـشـان ظـرفيـت همه كساني‌كه نگران وضعيت فعلي هستند را دارد و اين به اعتقاد من امتياز بزرگي بـراي جامعه ماست كه از شكاف رنج مي برد، زيــرا مــوســوي مــي‌تــوانـد ايـن شكـاف را بـه يـكـپـارچـگـي و وحـدتـي همانند آنچه در دوم خـرداد و انـقـلاب 57 شـاهـدش بـوديم تبديل كـنــد. ايـشــان بــا كــاركـردهـاي خـود و بـيـان ديـدگـاه‌هـا و اولـويـت‌هـاي خـود نشـان داد كه مي‌تواند به تحكيم وحدت ملي، يكپارچگي و انسجام ملي در ايرانيان كمك كند و از راه گرد آوردن هــمـــه تـجـــربـــه‌هـــاي ارزشـمـنـــد و دغـدغـه‌هـاي صـادق بـراي آبـادي و پيشرفت ايـران نـقـش مـثـبـت خـود را در بهبود و ارتقاء جـــايـگــاه ايــران در مـنـطـقــه و جـهــان ايـفــا كـنـد.بـنـابراين با توجه به شرايط كشور و با در نـظـر گـرفـتـن تـجربه‌هاي گذشته مي‌توان از آمـادگـي شـرايـط جـامـعـه بـراي شـكـل‌گـيري حـمـاسـه‌اي ديـگـر هـمـانند دوم خرداد سخن سخن گفت. ‌






<< صفحهٔ اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]