۱۳۸۸ خرداد ۱۴, پنجشنبه

 

بیانیه دفتر هاشمی درباره پروژه ناشیانه هنگ رسانه‌ای دولت

پروژه تخریبی جدید رسانه‌های حامی احمدی‌نژاد علیه میرحسین موسوی که با تحریف آشکار سخنرانی‌های اکبر هاشمی رفسنجانی در دهه 70 کلید خورده بود؛ با واکنش صریح رئیس مجلس خبرگان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شد.

به گزارش خبرنگار شهاب‌نیوز؛ ماجرا از آن جا آغاز شد که سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های حامی دولت که این روزها با خیزش عمومی «نه به احمدی‌نژاد» مواجه شده‌ و به همین دلیل بر تندی و شدت حملات، دروغ‌ها، دشنام‌ها و تخریب‌های خود افزوده‌اند، پروژه جدیدی را با عنوان «انتقادات هاشمی رفسنجانی از دولت میرحسین موسوی» کلید زدند. این پروژه (که توسط دفتر هاشمی، یک پروژه ناشیانه، عجولانه، غیر اخلاقی و دروغین نامیده شده) با تحریف سخنرانی‌های هاشمی در دهه 70 درصدد القای این نکته بود که دولت میرحسین موسوی عملکرد غیرقابل دفاعی داشته و مورد انتقاد هاشمی بوده است.

در این میان؛ دفتر هاشمی رفسنجانی عصر امروز چهارشنبه با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی مفصل، توضیحات جامعی را درباره این پروژه ناشیانه ارایه کرد تا یک بار دیگر؛ میزان صداقت و اخلاق‌گرایی رسانه‌های حامی احمدی‌نژاد مشخص شود. متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسمه‌تعالی
اخيراً چند خبرگزاري رسمي و چندين سايت اينترنتي در راستاي به روز كردن اطلاعات و اخبار!! با بازگشتي ‌٢٠ ساله به تاريخ، ‌٤٠ جمله از خطبه‌هاي نماز جمعه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در سالهاي ‌١٣٦٧ تا ‌١٣٧٠ را روي خروجي اخبار! خويش قرار دادند و در فرداي آن روز سه روزنامه «ايران»، «هم وطن»، و «رسالت» در حركتي هماهنگ با آب و تاب فراوان آن خطبه‌ها را بهانه‌اي براي انتقاد از عملكرد دولت مهندس موسوي قرار دادند.

اگرچه تلاش رسانه‌اي براي كم كردن فشار انتقادات از عملكرد ‌٤ ساله يكي از نامزدها در آستانه انتخابات امري موجه مي‌باشد، اما روشي كه اين رسانه‌ها حداقل در اين مقوله اتخاذ كرده‌اند، نه تنها غير موجه و غير اخلاقي مي‌باشد بلكه نوعي تحريف تاريخ و به طريق اولي، نوعي توهين آشكار به سابقه ذهني جامعه و حتي فهم كنوني مردم مي‌باشد.

با توجه به ‌٤٠ بندي كه برخي خبرگزاري‌ها و سايت‌ها و به تبع آن سه روزنامه انتشار داده‌اند و روزنامه رسالت از آن سريال درست كرد، موارد ذيل قابل مداقه مي‌باشد:

الف ـ به نظر مي‌رسد تحقيق يا مقاله‌اي كه در قالب خبر منتشر شده، يك پروژه سفارشي بوده و به همين خاطر بسيار ناشيانه عمل شده است. چرا كه تقريبا تمام ‌٤٠ موردي كه به عنوان انتقاد از عملكرد دولت مهندس موسوي انتخاب شده در واقع تاييد و به نوعي تاكيد آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به عنوان يكي از مسوولين وقت بر دورانديشي دولتي بود كه كشور را در طول ‌٨ سال دفاع مقدس اداره مي‌كرده است.

شتاب محققان در انجام اين پروژه تحقيقاتي!! آنقدر بالا بود كه مواردي را كه به عنوان نكات انتقادي ذكر كرده‌اند، براي هر عقل سليمي با كمترين دانش سياسي بي‌اساس جلوه مي‌كند. معلوم نيست كجاي جملات هاشمي رفسنجاني انتقاد از عملكرد دولت ميرحسين موسوي است كه اين رسانه‌ها با اين رويكرد نسبت به انتشار آن اقدام كرده‌اند؟!! به جملات زير كه سخنان آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در همان موضوع ‌٤٠ مورد است، توجه شود:

‌١ ـ چند مساله عمده داريم كه من در اينجا به آنها اشاره خواهم كرد. يكي مساله سوء اخلاق بخشي از انسان‌هاست. بدحجابها و آن افرادي كه اخلاق اسلامي را مراعات نمي‌كنند و يكي هم همين مساله سياسي است كه از بيرون دائما براي كشور مساله مي‌سازند. اگر فساد اخلاقي موجود باشد، جامعه ما آن جامعه ايده آل اسلامي نمي‌تواند باشد. (‌68/2/2)

‌٢ ـ مشكلاتي كه ما در باب ماليات داشتيم و يا در خيلي از ابواب ديگر مانند تعزيرات كه يك مشكل جدي در مسير قانونگذاري و اداره كشور بود كه امام به راحتي حل كردند. (‌68/3/20 )

‌٣ ـ ما قبلا برنامه نداشتيم الان برنامه پنج ساله‌اي دارد آماده مي‌شود كه داشتن برنامه خودش تكليف خيلي چيزها را روشن مي‌كند. آينده روشن مي‌شود. خطوط مشخص است (‌68/5/14)

‌٤ ـ مشكل ديگر ادامه محاصره است. علي‌رغم اظهاراتي كه مي‌شد ما از محاصره بيرون نيامده بوديم و هنوز هم بيرون نيامديم و در محاصره هستيم (‌70/5/19)

‌٥ ـ در حال حاضر دو ميليون افغاني در ايران هستند و كار نيز مي‌كنند و بعضي از كارفرماها از بين يك كارگر ايراني و يك كارگر افغاني، كارگر افغاني را انتخاب مي‌كنند (68/8/27)

‌٦ ـ مشكل ديگري كه ما گرفتار آن بوديم و هنوز هم حل نشده و در بعضي از جاها مشكل خاصي داريم فرسودگي كارخانجات ماست( ‌70/5/19)

‌٧ ـ بحث اين است كه شرافت و كرامت كار بايد در جامعه ما جا بيفتد. اگر اين طور شد كارهاي انگلي و خيالي و كاذب در كشور ما از بين مي‌رود. اقتصاد كشور ما مريض است (‌68/8/27)

‌٨ ـ من به عنوان رييس‌جمهور منتخب شما و مسوول اجرايي كشور مي‌گويم سياست دولت شما بر اين است كه امكانات كشور زمين، آب، معدن، صنعت و هر چه امكاني در اين كشور هست را در اختيار مردم بگذارد. براي اينكه مردم موجودي و امكانات و سرمايه‌شان را صرف آبادي كشور كنند (‌68/10/23)

‌٩ ـ بعد از انقلاب در آن دو سال اول نتوانستيم توليد را سامان بدهيم. مديريت ها به هم خورد. خيلي از مديران فرار كردند يا كارخانه‌ها مصادره شد. سرمايه‌ها را بردند (‌70/5/19)

‌١٠ ـ مشكل ديگر وابستگي شديد مردم به سوبسيد و هزينه دولت بود. عمده زندگي مردم اعم از نان، قند، چاي، گوشت، شكر و روغن نباتي وابسته به كمك دولت شده بود. هنوز براي حل آن مشكل داريم و آسان نيست كه يك دفعه حمايت دولت را برداريم. بنا هم نداريم تا اين كار را انجام دهيم (‌70/5/19)

ده جمله فوق به عنوان نمونه از آن ‌٤٠ جمله انتخاب شده تا خوانندگان خود مقايسه نمايند كه آيا اين جملات كمترين نقدي را متوجه دولت مهندس موسوي مي‌نمايد يا نه.

ب ـ معلوم نيست كه اين تحقيق!! فردي بوده يا جمعي اما آنچه كه معلوم است اينكه محقق يا محققين تدوين اين مقاله با تاريخ انقلاب اسلامي بيگانه بوده‌اند. چون در لابلاي همين جملات، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به كرات از جنگ سخن گفتند. جنگي كه اساس تاريخ انقلاب در دوره مورد مطالعه مي‌باشد. جالب اينجاست كه در انتخاب جملات به اصطلاح انتقادي، شرايط جنگي را نيز لحاظ نكرده‌اند. به موارد ذيل توجه فرماييد:

‌١ ـ نقدينگي بسيار زيادي الان در دست مردم است. اين مقدار پول كه ما در دست مردم داريم اين خودش يك خطر جدي است براي اقتصاد كشور، علتش هم اين است كه اين پولها در دوران جنگ خرج توليد نمي‌شد يا در جنگ مصرف مي‌شد كه برمي‌گشته دوباره در بازار و در دست مردم و يا مي‌رفتيم كالاي خارجي مي‌خريديم (‌68/7/8)

‌٢ ـ دولت در گذشته به خاطر جنگ براي اينكه جلوي فقر عمومي را بگيرد، يك مشكل را اجباراً بكار برده كه ما هم هنوز به كار مي‌بريم و آن سوبسيد است (‌69/6/3)

‌٣ ـ ما در اين هفت هشت سال اقدامي در جهت خريد كاميون به عمل نياورديم و يا كم خريديم... راه‌ها را مرمت ننموديم... بندرها را نساختيم... نيروگاه نساختيم... سد نساختيم... پالايشگاه نساختيم... همه اين مسايل در ارتباط با جنگ مي‌باشد ( ‌70/3/4)

‌٤ ـ انبارها در زمان جنگ تقريبا خالي شده بود و بايد اين انبارها شارژ شود (‌70/3/4)

‌٥ ـ درساختار اقتصادي كه حالا مي‌خواهيم از اقتصاد متمركز عبور كنيم و به طرف اقتصاد متمايل زمان صلح برويم، يك مشكلات بسيار جدي داريم. من جمله قيمت‌هاي بعضي از كالاهاي دولتي است كه حل آن در زمان جنگ خطرناك بود ( ‌70/4/22)

‌٦ ـ در خارج حدود ‌١٢ ميليارد تعهد ارزي داشتيم كه اينها خريدهاي نسيه و گشايش اعتبارات بود و بدهي به بانك مركزي در طول اين مدت كه عراق از بيرون قرض مي‌كرد، مخارج خود را از بانك مركزي مي‌گرفتيم. (‌70/5/19)

‌٧ ـ مساله سوم مسووليتي كه نظام در برابر رزمندگان و خانواده‌هاي آسيب ديده از جنگ داشت. اينها نوعا از طبقات محروم روستاها و مردم مستضعف بودند كه در دوران جنگ حسابي خدمات بسيجي اينها را با مشكلات اقتصادي روبه رو كرده بود . ( ‌70/5/19)

٨ ـ شاخص‌ها در سال ‌١٣٦٧ بدتر شد. چون مردم توقعات بعد از جنگ پيدا كردند. دولت درآمد بعد از جنگ پيدا نكرد و مخارج جنگ هم مانده بود و خيلي از مشكلات مثل دردهاي خاصي كه تا گرم است خودش را نشان نمي‌دهد، در بقيه سال ‌١٣٦٧ خودش را نشان داد. ما بيشترين كسر بودجه را در سالهاي ‌١٣٦٧ پيدا كرديم. در سالهاي قبل كسر بودجه به اين نسبت نبود. نصف بودجه ما در سال ‌١٣٦٧ كسري داشت. ‌٥٠.1 درصد رشد كسري بودجه ما از حدود ‌٤٠٠ ميليارد توماني كه ما خرج كرديم، حدود يكصد ميلياردش را از بانك قرض كرديم. اين نتيجه همان چند ماهي بود كه بعد از جنگ به آن شرايط گرفتار شديم ( ‌70/5/19)

ج ـ در بين اين ‌٤٠ جمله‌اي كه به عنوان دليل نارضايتي هاشمي رفسنجاني از عملكرد دولت مهندس موسوي نقل كرده و انتشار داده‌اند، تنها اين جمله مي‌توانست قابل قبول باشد: «اين شيوه‌اي كه الان دولت دارد زندگي مردم را اداره مي‌كند، بدترين نوع اداره مردم است.» اما نمي‌دانيم مدعيان اصولگرايي و صداقت كه در روزنامه‌هاي خود حداقل يك صفحه ثابت روزانه براي توصيه‌هاي اخلاقي دارند، چگونه حاضر مي‌شوند وجدان خود را زير پا بگذارند تا وجدان عمومي جامعه را مخدوش نمايند. در اين جمله تحريفي بزرگ و حذفي سترگ انجام گرفته كه حكايت آن، داستان ويرگول در عبارت « عفو، لازم نيست اعدام ‌شود» و « عفو لازم نيست، اعدام شود» است. حكايتي كه با يك جابجايي كوچك جان كسي را مي‌گيرد يا نجات مي‌دهد. اصل جمله هاشمي رفسنجاني را ببينيد و درباره آن و نيت حاميان دولت نهم قضاوت كنيد: «اين شيوه‌اي كه دولت دارد زندگي مردم را اداره مي‌كند و در حال جنگ اتفاق افتاده ، بدترين نوع اداره جامعه هست»

د ـ قريب به اتفاق جملاتي كه در اين تحقيق از خطبه‌هاي نماز جمعه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، استخراج شده، مربوط به خطبه‌هاي مورخ 7/7/68 مي‌باشد. آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در خطبه دوم آن تاريخ با بيان اين جمله كه «اولين چيزي كه براي من در بحث خطبه دوم اهميت دارد، يك گزارش از وضع كشور به مردم بزرگوار است كه من هنوز بعد از مسووليت رياست جمهوري‌ام اين گزارش را نداده‌ام» به تبيين اوضاع كشور پرداخت كه با توجه به گنجايش اين مقال و براي روشن شدن روش رسانه‌هاي حامي دولت در تحريف اسناد تاريخي به گوشه‌هايي از آن اشاره مي‌شود:

« بيشتر بحث من در ميدان اقتصادي و مسائل زندگي است. يك مقدار كمي از آن سياسي و يا چيزهاي ديگر است كه البته آنها هم باز به همين برمي‌گردد. ما در اين فاصله، عمده وقت دسته جمعي‌مان را در هيات دولت درباره برنامه به كار گرفتيم كه برنامه پنج ساله‌مان را متناسب با شرايطي كه در پيش داريم، تنظيم كنيم كه به زودي آنچه به آن مي‌رسيم، به مجلس خواهيم داد. البته برنامه قبلا به مجلس داده شده، شور اول آن هم تصويب شده، اما قرار ما در مجلس اين بود كه شور دوم را با توجه به شرايط جديد بعد از جنگ آماده بكند. يعني ارقام، جدول‌ها، مخارج و منابع درآمد و طرح‌ها را با توجه به شرايط جديد بياوريم.
دولت قبل از ما اين كار را كرده و پيش از آنكه در دولت تصويب شود، عمر دولت گذشته تمام شد و دولت جديد دارد آنچه را كه دولت قبلي تهيه كرده بررسي مي‌كند. ارقام و جداول و باصطلاح بخش كمي را به مجلس بدهد كه ـ ان شاء الله ـ در يكي دو هفته آينده اين تمام مي‌شود.
از لحاظ سياسي، جمهوري اسلامي با پشت سر گذاشتن دوران بسيار مشكل شرايط بعد از انقلاب، محاصره‌هاي سخت امپرياليست‌ها و جنگ نابرابري كه نيروهاي اهريمني عليه ما تحميل كردند و تا آخر جنگ هم پشت سر دشمن رو در روي ما ايستادند و او را تحريك كردند و شورش‌ها و همه اينهايي كه درست كردند، توانست موقعيت سياسي خودش را در دنيا تثبيت كند، يعني از لحاظ سياسي تقريبا احساس ما در دنيا اين است كه دشمنان ما از آن مسيري كه مي‌رفتند، نتيجه نگرفتند و مايل نيستند كه شرايط گذشته تجديد شود. يعني ديدند هر چه فشار بياورند، به تحكيم موقعيت و استحكام انقلاب در اين جامعه و بيرون از آن مي‌انجامد ... مساله جنگ هم آن جوري كه ما ارزيابي مي‌كنيم دشمن ما و طرف مستقيم ما كه عراق است ديگر توان برگشت به جنگ را ندارد ... ما اهل تجديد جنگ نيستيم و عراق هم توان اين كار را ندارد. ما احتمال برگشت به جنگ را كاملا ضعيف مي‌دانيم، ولي اين ضعف را به اين دليل مي‌دانيم كه ما نيرومنديم. يعني اگر فرض اين باشد كه دشمنان ما احساس كنند ما در درون ضعيفيم... باز احتمال تجديد جنگ هست و لذا ما ضمن اينكه در جنگ نيستيم و احتمال تجديد جنگ را هم كم مي‌دهيم،‌ آثاري از جنگ را داريم. يعني يك مقداري از امكانات كشور را كه مي‌توانيم ببريم صرف كارهاي عمراني و اقتصادي و رفاهي مردم كنيم، حتما بايد صرف تقويت نيروهاي نظامي‌مان كنيم كه با تقويت آنها ما اطمينان پيدا كنيم كه جنگ نداريم و اين كار را داريم مي‌كنيم و نه جنگ و نه صلح هست. بخشي از امكاناتمان را داريم صرف تقويت بنيه نظامي مي‌كنيم كه عمدتا در ساخت اسلحه و تحقيقات نظامي است كه اين مجموعه چيزهايي است كه از عوارض جنگ است.
همان طور كه عرض كردم اين برنامه پنج ساله چند سال پيش به مجلس داده شده و مال دوره قبل است اما به خاطر جنگ نمي‌توانيم برنامه پنج ساله بريزيم. معناي برنامه پنج ساله اين است كه از حالا ما پنج سال ديگر را ببينيم و بگوييم مثلا در سال پنجم ما چه مقدار ارز، چه مقدار ريال، چه مقدار نيرو و امكانات مي‌خواهيم صرف اين پروژه‌ها بكنيم. كسي كه در جنگ است نمي‌تواند چنين تصميماتي براي پنج سال ديگر بگيرد و اصلا معلوم نيست كه چه اتفاقي خواهد افتاد. لذا اينكه الان برنامه را جدي گرفته‌ايم و داريم تنظيم مي‌كنيم، خودش نشان اطمينان به وضع آينده است.
اما در شرايط كشور همان طوري كه خودتان بهتر از ديگران هم مي‌دانيد، ما در داخل كشور مشكل سياسي نداريم. يعني ملت‌ ما يكپارچه در پشت سر رهبري و دولت و مجلس و دستگاه‌هاي اجرايي و نهادهاي انقلابي همه يك جهت و در خدمت انقلاب هستند...

و ـ اگر محققان پروژه عجله نداشتند و آنگونه كه خودشان مي‌خواستند، خطبه‌هاي نماز جمعه آيت الله هاشمي رفسنجاني را بهانه‌اي براي انتقاد از عملكرد سابق يكي از نامزدها قرار دهند، ‌مي‌توانستند با مراجعه به خطبه 16/11/71 كه به مناسبت پانزدهمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايراد كرده بودند موارد بسياري را پيدا كنند. البته هيچ يك از مواردي كه آيت الله هاشمي رفسنجاني در اين خطبه نيز گفته‌اند، انتقاد از دولت نيست، بلكه تبيين و شرح صادقانه مسايل با مردم است. خوب است در اين قسمت به گوشه‌هايي از آن خطبه اشاره شود:

« ما در شرايطي كشور را از نظام ستم‌شاهي تحويل گرفتيم كه اشكالات بسيار جدي داشت ... اداره همان { كشور} بدون مشكلاتي كه بعدا اضافه شد كار آساني نبود. علاوه بر همه اين محروميت‌هاي گذشته، مشكلاتي نيز به واسطه وقوع انقلاب، جنگ و محاصره اقتصادي بر بار مشكلات و گرفتاري‌هاي گذشته افزوده شد كه هر يك از سه عامل فوق براي به زانو درآوردن يك انقلاب كفايت مي‌كرد. به ياد داريم كه وقتي دشمن با تحميل جنگ از شكست نظام و انقلاب مايوس شد و ما قدم به قدم با عقب راندن عراقي‌ها از جبهه‌هاي جنگ، موفقيت‌هايي را كسب نموديم، دشمن كوبيدن و درهم شكستن مراكز و صنايع اقتصادي و صنعتي كشور را هدف قرار داده بود. به عنوان مثال دشمن آمد در كناره سواحل درياي خزر نيروگاه نكاء را بمباران كرد و يا در كنگان پالايشگاه گازي كه در مراحل مياني كار قرار داشت را بمباران نمود. يا اينكه در اصفهان تاسيسات پتروشيمي و يا پالايشگاه را بمباران كرد. و عملا جنگ را به يك جنگ نابرابر اقتصادي مبدل ساخت و اين توطئه را با اين هدف اجرا كرد كه امكانات نميه‌كاره‌اي را كه از گذشته در اختيار ما قرار داشت هم نابود كند. اين شرايط باعث شد كه ما در جنگ مقدار زيادي از همان موقعيت نامطلوب به جاي مانده از رژيم منحوس پهلوي را هم از دست بدهيم. وقتي كه جنگ پايان يافت، متوجه شديم كه كشور را با تحميل اين شرايط به مرحله عقب مانده‌اي كشاندند. عقب افتادگي‌هاي قبلي كه خود از يك وابستگي جدي برخوردار بود، خرابي‌هاي ناشي از جنگ نيز بدان افزوده شد. اگر توانايي‌ها در زمينه انرژي و نيروگاه را ارزيابي مي‌كنيم، ‌متوجه اين نارسايي مي‌شويم، كه نيروگاه در اختيار نداريم، آن موقع با اينكه صنايع ما نيمه كاره بود و كار نمي‌كرد باز هم مجبور بوديم كه ساعت‌ها خاموشي داشته باشيم. حمل و نقل كشور هم وضعي شبيه به ديگر موارد داشت يعني كاميون و اتوبوس چه در درون شهري و بين شهري در اختيار نداشتيم و همچنين لوكوموتيو و واگن و راه‌آهن به اندازه كافي در دسترس نبود. چون همه اينها در طول جنگ آسيب ديده بود و آنچه هم كه باقي مانده بود در شرف نابودي بود. معادن را كه مورد رسيدگي قرار مي‌داديم، مشاهده مي‌كرديم كه از كار افتاده و كارگران معادن در بيكاري به سر مي‌برند. چون اين معادن فعاليتشان يا از زمان شاه شروع نشده بود و يا اينكه اگر آغاز به كار كرده بود در زمان جنگ آسيب ديده بودند و در زمينه نيازمندي‌هايمان به مواد اوليه هم عمدتا اين نيازها از طريق واردات تامين مي‌گشت. كارخانه مس را كه در داخل كشور موجود بود چون در طول جنگ آسيب ديده بود و مورد بازسازي قرار نگرفته بود نهايتا مفتول مس را مي‌بايست از خارج وارد مي‌كرديم... من قبلا هم يكي دو بار موارد اساسي مشكلات را در نماز جمعه برشمردم كه حدود بيست و چند مورد مشكلات مادر بود كه علاوه بر اينها حوادثي از قبيل زلزله و حوادث طبيعي به آنها اضافه شد. در كنار همه اين مشكلات بازسازي مربوط به منابعي كه در طول جنگ دچار آسيب‌ديدگي شده بود كه اين پروژه‌ها هزينه‌هاي سنگيني در بر داشته است. ما هزار ميليارد دلار خسارات ناشي از جنگ را در كشور داشتيم. اخيرا كه از طرف سازمان ملل آمده‌اند و اين خسارات را ارزيابي كردند و آنچه را كه خودشان به قيمت دلار ارزيابي كردند پرداخت مبلغ صد ميليارد دلار را به ما پذيرفتند. چنانچه ما اكنون با ده و پانزده شهر و هزار روستاي به كلي ويران شده و نيز راه‌هاي به كلي ويران شده و هزاران پل شكسته و نخلستان‌ها و مزارع، كارگاه‌ها و كارخانه‌هايي كه در غرب كشور به كلي از بين رفته بود مواجه هستيم...

هـ ـ در كنار همه اين جملاتي كه برخي رسانه‌ها به عنوان انتقاد از عملكرد دولت مهندس موسوي از سوي آيت الله هاشمي رفسنجاني مطرح كردند و ثابت شد كه به هيچ وجه انتقاد نيست، جملات بسيار صريح و روشني از آيت الله هاشمي رفسنجاني در حمايت از شخص مهندس موسوي و دولت ايشان وجود دارد كه يادآوري آن جملات خالي از لطف نيست.

‌١ ـ عملكرد كل نظام و دولت را در اين دوره گذشته بايد جزو كارهاي موفق تاريخ كشورداري در دنيا به حساب آوريم. قدري ظالمانه است اگر ما با توجه به شرايطي كه در آن زندگي مي‌كنيم برخورد غير منصفانه كنيم و مجريانمان و كساني را كه براي انقلاب زحمت مي‌كشند به ندانم كاري يا ضعف يا چيزهايي از اين قبيل متهم كنيم. به نظر من اين دولت و مجريان ما و مجلس و ساير ارگان‌ها، سپاه ، ارتش، كميته و ديگران، بهترين حد ممكن را در عمل پيش رفتند و اين منصفانه نيست كه بياييم به خاطر كمبودهايي كه طبيعي است و هيچ كس نمي‌تواند در اين شرايط آنها را رفع كند، خودمان را زير سوال ببريم...

نزديك به يك سوم از امكانات مادي ما خرج جنگ مي‌شود، غير از بودجه رسمي كه چهل ميلياردي يك جا ما به جنگ داده‌ايم و معمولا ده ميليارد هم اضافه مي‌شود و در آخر سال كم مي‌آيد، يك مبلغ عظيمي به بنياد شهيد مي‌دهيم ، يك مبلغ عظيمي به بنياد امور جنگ زدگان و مهاجران جنگي مي‌دهيم، يك مبلغ عظيمي مخارج ديگري (مثلا بيمارستان‌ها و مسافرت‌ها و امثال اينهايي كه مربوط به جنگ است) مي‌كنيم كه اينها در بودجه جنگ نيست و مبلغ زيادي از امكانات وزارتخانه‌ها را همين طوري بدون محاسبه به جنگ مي‌دهند. ماشين، لودر، بلدوزر، نيرو و كارگر مي‌فرستند حقوقش را هم مي‌دهند و اين همه نيروهاي دولتي كه از كارخانه‌ها به ميدان مي‌روند و حقوق آنها هم بايد پرداخت شود اينها همه مربوط به جنگ است. از آن طرف اين پنج استاني كه گرفتار جنگ است، اين اراضي كه ما كار را در آنجا ممنوع كرده‌ايم اينها كشاورزي و معادنشان مختل است ، كارخانه‌هايشان مختل است و هيچ خبري نيست، پنج استان نيمه جان است. اين شرايط وضع بودجه و امكانات مالي ماست آن وقت از اين طرف شما خدمات دولت را در نظر بگيريد.
شما وقتي كه مي‌بينيد، در همين چند سال با همين شرايط ما گاز را اينگونه به مردم مي‌رسانيم اينها در اين مدت بين سيصد تا چهارصد هزار انشعاب گاز به مردم داده‌اند. گازرساني يك كار بسيار بسيار زيربنايي است كه دولت الان بودجه عظيمي خرج آن مي‌كند و شما مي‌بينيد و تهراني‌ها مي‌بينند كه چقدر اين خيابان‌ها را كنده‌اند و دارند به خانه‌ها گاز مي‌رسانند.
در روستاها در مسير لوله‌ها، از مشهد كه به طرف نكا مي‌آييم در اين مسير چقدر گاز داده‌اند؟ نزديك به ‌٥٠ يا ‌٦٠ شهر را الان گاز رسانيده‌اند، به روستاهاي فراواني گاز رسانده‌اند و آنچنان روي گازرساني عمل مي‌شود كه تمام گازهايي كه در گذشته فروخته مي‌شده و تقريبا مفت به شوروي‌ها مي‌دادند، امروز در مملكت مصرف مي‌شود و كم هم داريم. يعني الان ما بخواهيم گاز زيادي بدهيم بايد گاز را از منابع گازمان برداريم و اين از افتخارات دولت ( دولت موسوي ) است كه انجام مي‌دهد.
برق و آبي كه به روستاها مي‌دهند، چون اينها معمولا در سال بين هزار تا هزار و پانصد روستا را برق مي‌دهند، يعني اينها هر روز كه صبح آفتاب طلوع مي‌كند و عصر غروب مي‌كند، در پنج روستا برق مي‌كشند. اين چيز عظيمي است . خانواده‌هايي كه تمام عمرشان در تاريكي شب زندگي كرده‌اند و بوي اينگونه امكانات جديد را نشنيده‌ بودند حالا مي‌بينند كه برق بالاي سرشان مي‌آيد.
در كشاورزي مي‌بينيد كه گندم امسال نزديك يك برابر و نيم سال قبل از مردم خريده‌اند. اين نشان از اين است كه كشاورزي بوده، نشان اين است كه پول بوده، نشان اين است كه كار كرده‌ان،د نشان اين است كه دولت حضور دارد. همه اينها را در حالي انجام داده‌اند كه در حال جنگيم، البته اگر جنگ نبود توقعات ما از اينها خيلي بود. چقدر به روستاها الان پست برده‌اند، تلفن برده‌اند، تلگراف هست. شما مي‌بيند در هفته كم اتفاق مي‌افتد كه يك جايي را افتتاح نكنند. تلفن جديد بردند، ارتباط بين شهري برقرار كردند، ارتباط با خارج برقرار كردند. اينها همين جوري مي‌شود اين پست‌خانه‌ها و تلفن‌خانه و تلگراف‌خانه‌ها از كارشناسان خارجي پر بوده در هر دستگاهي يك خارجي دزد نشسته بود ( ‌64/6/1)

‌٢ ـ سال قبل در آمارشان گفتند ‌٢٤ درصد صنعت ما رشد داشته اينها دروغ نيست تبليغ نيست، بلكه واقعيت است. صنعت رشد داشته، حالا يك كارخانه ممكن است يك جا كار نكرده باشد، اين طور حرف ناصحيح نزنند، اين ظلم به انقلاب مي‌شود، ما به افراد كار نداريم، اين جامعه جامعه ماست، اين كارگران، كارگران ما هستند، اين مهندسين، مهندسين ما هستند،‌ اين خدمتگزاران كشور هستند و ما هم افتخارمان اين است كه اين مردم ما را انتخاب كرده‌اند كه برايشان خدمت كنيم. مدعي هم نيستيم كه ما از آسمان آمده‌ايم و بهتر از ما وجود ندارد، چرا ممكن است كساني ناشناخته باشند و خيلي هم از ما صالح‌تر باشند. اما شرايط را در نظر بگيرند و بعد حرف بزنند! با همين توسعه نيروگاه‌ها ما برقمان در همين هفت سال تقريبا چهل درصد اضافه توليد دارد. اگر باز خاموشي داريد، علتش اين است كه مقدار زيادي برق به كارخانه‌ها و روستاها و جاهاي ديگر مي‌دهند و مصارف خانوادگي هم اضافه شده است. اين همه مصرف برق بالا رفته و اين شرايط مصرف را هم اضافه مي‌كند، دولت در اين مدت چهل درصد نيروگاه‌ها را تقويت كرده و باز برنامه‌ريزي مي‌كنند و آن هم در حال جنگ، اداره كردن جنگ از اين حرفها بالاتر است. من الان آن قدر فرصت نمي‌بينم كه وارد جزئيات شوم، در مجموع بايد گفت كه الحمدلله در شرايط جنگ به گونه‌اي رفتار مي‌شود كه دشمنان ما كه به تهران مي‌آيند، مي‌گويند: اينجا مثل اينكه جنگ نيست (‌64/6/1)

‌٣ ـ يكي از كارهاي مهم ما ( همه‌مان از وظايف قطعي‌مان كه امام بارها روي آن تاكيد كردند ) حمايت بي‌دريغ از دولتمان است؛ دولتي كه مورد تاييد امام و مجلس شوراي اسلامي و رياست جمهوري و اكثريت قاطع اين مردم است و دولتي كه تحقيقا مشكل‌ترين دوران اداره كشور را دارد مي‌گذارند. شما حتما مي‌توانيد زود اين مساله را تاييد و تصديق كنيد كه كار دولت در اين مقطع بسيار دشوار است و فقط با همراهي مردم مي‌تواند موفق‌تر باشد. دولتي كه بودجه‌اش ( اگر قيمت نفت هم سقوط نكرده بود همان وضع طبيعي گذشته را داشتيم) به خاطر اينكه بيش از يك سوم بودجه با متعلقاتي كه دارد خرج جنگ مي‌شود، شما در خانواده‌اي در نظر بگيريد، خانواده‌اي كه مثلا ‌٦ هزار تومان در ماه حقوق دارد، اگر دو هزار تومان آن را در سال از او بگيرند، شما ببينيد چه بر سر آن خانواده مي‌آيد. ناچار است از لباس بچه خودش، از غذا، از كيفيت، ‌منزل، مسافرت و تفريح و غيره بزند تا اينكه خودش را اداره كند. اين مقايسه را خلي آسان مي‌توانيد بكنيد. دولت وضعش از خانواده هم مشكل‌تر است. چون دولت آن مسووليت‌هايي را بر عهده دارد كه ضرورت دارد. در خانواده هميشه چيزهاي قابل حذف كردن وجود دارد چون همه مستحبات خانواده را هم در همان شرايطي كه هست، انسان تنظيم مي‌كند. اما دولت مسوول قسمتهاي ضروري جامعه است و قسمتهاي عادي جامعه بيشتر در دست بخش خصوصي و اينهاست. بنابراين يك دولتي داريم كه در حال جنگ يك سوم بودجه‌اش را به طور غير عادي به جنگ مي‌دهد؛ علاوه بر فشارهايي كه خود جنگ مي‌آورد (‌65/6/7)

‌٤ ـ من مشكلات دولت را عرض مي‌كنم، شما مي‌توانيد بفهميد، همه مي‌توانند بفهمند، روزنامه‌ها، نمايندگان مجلس، مردم عادي، خارجي، داخلي، همه مي‌توانند بفهمند دولتي كه براي اداره كشور كمتر از نصف بودجه جاري و عمراني‌اش در اختيارش هست و بعضي چيزها هم هست كه دولت نمي‌تواند نپردازد ( حقوق اين كارمندان دولت را كه جزء مستضعفان كشور هستند، نمي‌شود پرداخت نكرد. حقوق اين كارگران كارخانه‌ها را به دليل كمبود توليد نمي‌شود پرداخت نكرد) چه وضعي دارد. اينها بايد پرداخت بشود و كارهاي جنگ بايد باشد. كارهاي انتظامي بايد باشد. كارهاي مرزداري بايد باشد. كارهاي بهداري بيمارستانها نمي‌تواند تعطيل شود. يك كارهايي است كه بايد انجام شود، اين دانشگاه‌ها بايد اداره شود. همه اينها هست و بايد اداره شود. طبعا يك مقدار روي قسمتي از نيازهاي مصرفي ما اثر مي‌گذارد. از طرفي اقدامات موثري دولت شروع كرده تا مردم و بخش خصوصي بيشتر وارد صحنه بشوند و كمبودهاي دولت را تا حدودي كه مي‌شود، جبران كنند و ما از اين ناحيه خودمان را به يك حدي از خودكفايي برسانيم كه ان‌شاء‌الله سياست صحيحي كه الان آدم به چشمش مي‌خورد و مي‌بيند كه اجرا مي‌شود ما را از اين مضيقه‌هايي كه خواستند بر ما تحميل كنند، آزاد كند و بتوانيم براي خودمان وسيله رفاه درست بكنيم ـ كه ان شاء الله مي‌كنيم ـ و راه استقلال واقعي را بتوانيم پيدا كنيم. (‌65/6/7)

‌٥ ـ بنده معتقدم در شرايط جنگ و مشكلات و تنگناها و شرايط بسيار سختي كه اداره مملكت در چنين شرايطي از دشوارترين كارهاست كساني كه در سمتهاي اجرايي به اين مردم خدمت مي‌كنند و مخصوصا هيات دولت، رياست جمهوري كساني كه در رده‌هاي اجرايي هستند و در هر جا خدمات فراواني كردند. البته مشكلات ناشي از جنگ ممكن است تصوراتي در ذهن ديگران بگذارد كه به پاي مسوولان اجرايي بنويسند، كه شايد عادلانه نباشد. اگر مي‌شد و صلاح بود مشكلاتي كه در اثر كمي بودجه و كم بودن امكانات و دادن امكانات مملكت به جنگ براي اداره مملكت پيش مي‌آيد براي شما بازگو مي‌كرديم، شما همه مثل ما قانع مي‌شديد. اما به همان اطمينان كلي اكتفا مي‌كنيم و تاكيد مي‌كنيم آنهايي كه مصدر كار هستند، يعني هيات دولت تمامشان افراد انتخاب شده و صالح و شناخته شده هستند ( 67/6/11)

‌٦ ـ بايد صميمانه و متواضعانه از زحمات دولت گذشته تشكر كنم كه انصافا در سخت‌ترين شرايط اين مردان زحمت‌كش ما توانستند دستگاه اجرايي را روي پاي خودش نگاهدارند، با اينكه معمولا مشكلات جدي داشتند. بودجه ما معمولا تا نصف آن كسري داشت. براي يك مجري بسيار دشوار است كه اگر يكصد تومان خرج دارد، پنجاه تومان در اختيارش بگذارند يا اين فشاري كه كسري بودجه روي مردم مي‌آورد و تورمي كه ايجاد مي‌كرد كه اين هم به دولت منتقل مي‌شد و با وجود جنگ كه هر لحظه يك بار جديدي به دوش دولت مي‌گذاشت، دولت ( دولت مهندس موسوي ) انصافا زحمت زيادي كشيد ( ‌67/11/14)

ز ـ درباره دورانديشي آيت الله هاشمي رفسنجاني در آن سالها همين بس كه وقتي مسايل مربوط به اوضاع كشور را مطرح مي‌كردند، مي‌دانستند كه احتمالا در آينده گروه يا گروه‌هايي با اهداف بهره‌برداري‌هاي سياسي، مسايلي را مطرح مي‌كنند كه يا برخاسته از حب و بغض‌هاي سياسي و يا ناشي از كج‌فهمي‌ها باشد. به همين خاطر در سال ‌١٣٦٩ توضيحات كوتاهي در خصوص بخشي از مشكلات كشور در زمان جنگ دادند كه دقيقا مي‌تواند پاسخ ادعاهاي اينگونه رسانه‌ها باشد. ايشان در خطبه‌هاي نماز جمعه گفت: «سال گذشته وقتي كه مسووليت اجرايي به دولت موجود واگذار شد، من در يكي از خطبه‌هاي نماز جمعه با زبان ساده بخشي از مشكلات را براي شما شرح دادم كه البته اين شرايط را به خاطر جنگ و شرايط انقلاب داشتيم و كسي مقصر آن نيست، بلكه خيلي هم زحمت كشيده شده بود، ‌در دولت گذشته در بخش اجرايي زحمت كشيدند، ممنون هستيم. اين توضيحات دليل آن نمي‌شود كه آنها بد كار كرده بودند. شرايط آن زمان با اين زمان كاملا تفاوت دارد».(‌2/6/69)

ح ـ اگرچه دفتر (ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام) تا به حال بر اين تصميم بود كه به خاطر شرايط انتخابات در پاسخگويي به برخي از دروغ‌ها سكوت نمايد، ولي احساس مي‌شود سكوت در زمينه‌ هجمه‌هاي تخريبي حاميان يكي از نامزدها با جعل اخبار غيرواقعي منسوب به خانواده آيت الله هاشمي رفسنجاني مانند سفارش خريد ‌٢٠٠ هزار مانتو، حمايت‌هاي مالي از نامزدها و تشكيل جلسات توجيهي براي نامزدها و سخناني كه عليه ديگران است نوعي جفاي اطلاع‌رساني مي‌باشد و با استفاده از فرصت اعلام مي‌شود تاكيد آيت الله هاشمي رفسنجاني زمينه‌سازي جامعه براي حضور حداكثري مردم در پاي صندوق‌هاي راي و اعتماد‌سازي براي اجراي درست انتخابات در مرحله اخذ راي و شمارش آن مي‌باشد.





<< صفحهٔ اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]